e34 m5 > grote problemen

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Gebruikersavatar
500E
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 sep 2008, 23:25
Auto: S 63 AMG
Locatie: IJmond

Re: e34 m5 > grote problemen

Bericht door 500E » 03 mei 2009, 20:39

Dat is een beetje flauw. Ik weet zeker dat Janek deze problemen had opgelost als je de auto voor de volle prijs had gekocht. Die keerzijde heb je nooit leren kennen omdat je een nettodeal hebt gemaakt. Hij zal zich de volgende keer wel twee keer achter de oren krabben om een M5 naar zich toe te kopen en eerlijk is eerlijk: ik hoef ze ook niet meer. De mijne is voor minus 2.000 de deur uitgegaan en ik geloof dat ook de jouwe geld gekost heeft.

Toch vind ik het jammer dat je er zoveel ellende mee hebt. Maar: als 'ie straks klaar is dan rij je een nieuwe.

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Re: e34 m5 > grote problemen

Bericht door raymondw » 03 mei 2009, 21:17

500E schreef:Dat is een beetje flauw. Ik weet zeker dat Janek deze problemen had opgelost als je de auto voor de volle prijs had gekocht. Die keerzijde heb je nooit leren kennen omdat je een nettodeal hebt gemaakt. Hij zal zich de volgende keer wel twee keer achter de oren krabben om een M5 naar zich toe te kopen en eerlijk is eerlijk: ik hoef ze ook niet meer. De mijne is voor minus 2.000 de deur uitgegaan en ik geloof dat ook de jouwe geld gekost heeft.
Is erg jammer i.d.d, met name omdat 'jouw' auto echt zijn vraagprijs waard was. Die uitspraak durf ik zonder hem I.R.L gezien te hebben wel aan.

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: e34 m5 > grote problemen

Bericht door Snipe » 03 mei 2009, 21:22

raymondw schreef: Is erg jammer i.d.d
Niet voor iedereen 8)

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Re: e34 m5 > grote problemen

Bericht door raymondw » 03 mei 2009, 21:29

Snipe schreef:Niet voor iedereen 8)
Nee, het is jouw geluk i.d.d. :mrgreen: Maar, omdat ik mijn E34 M5 reeds tien jaar in bezit heb weet ik wat het kost om de auto in een dergelijk goede staat te houden. Het is jammer dat de economische realiteit dat niet reflecteert. Hebben Benzen minder last van.

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: e34 m5 > grote problemen

Bericht door Snipe » 03 mei 2009, 21:35

Ik heb zelf het idee dat de running costs van bijvoorbeeld een 500 E anders liggen dan van een M5. Zo'n 500 E is volgens mij betrekkelijk standaard. Waar de M5 een zeer specifieke motor heeft, zit er in zo'n 500 E een betrekkelijk normale motor zoals die ook in andere Benzen te vinden is.

Eén van de redenen dat een M5 wat minder gewild is, lijkt me.

Aan de andere kant: ook andere youngtimer-BMW's hebben betrekkelijk lage prijzen, zoals de 535i die ook via 500e.nl te koop stond. Ergens wel vreemd, omdat het aanbod veel kleiner is dan bij MB.

Gebruikersavatar
500E
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 sep 2008, 23:25
Auto: S 63 AMG
Locatie: IJmond

Re: e34 m5 > grote problemen

Bericht door 500E » 03 mei 2009, 21:41

16k voor de 535i (dat was ook de verkoopprijs overigens) is, afgezet tegen een W124 zespitter met 15k kilometers, best fors. Fors omdat het fenomeen 'BMW youngtimers' nog niet zo is uitgemolken als de Benz dat is. Iedere zichzelf respecterende Benz-knuffelaar met wat centen achter de hand gaat ineens in Mercedessen handelen, waardoor de markt last heeft van een serieuze overkill in aanbod. Daardoor gaan niet alleen de prijzen wat omlaag (niet schokkend veel trouwens) maar blijven de Mercedessen ook veel langer staan. Ik heb de laatste maanden (buiten 500 E's) geen Mercedes verkocht en ook de aandacht op die auto's is nihil.

Verkijk je niet op de running costs van een 500 E. Een M5 zal absoluut duurder rijden maar als je met je 500 E zo'n 20.000 per jaar rijdt dan mag je best een duppie de kilometer apart zetten denk ik zo.

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: e34 m5 > grote problemen

Bericht door steve smith » 03 mei 2009, 21:47

500E schreef:
Verkijk je niet op de running costs van een 500 E. Een M5 zal absoluut duurder rijden maar als je met je 500 E zo'n 20.000 per jaar rijdt dan mag je best een duppie de kilometer apart zetten denk ik zo.
Hou dat bij een e34 M5 op €0.50 a €0.75

Raymond heeft daar een heel mooi spreadsheetje van gemaakt waar de tranen je van in de ogen schieten.

Los daarvan jaag je er op een 500E ook niet elke 10.000km een set banden doorheen. Met m'n e34 heb ik dat nog nooit gehaald. Set rondom op 7.500km lijkt er meer op. Ken jongens die er tijdens de jaarlijks Alpentoer 4x 245/40 18 PZero Rosso in 4 dagen onderuit hebben liggen. Is tenslotte een iets andere auto met een ander gebruik.

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: e34 m5 > grote problemen

Bericht door Snipe » 03 mei 2009, 21:49

Nou ja... Duur wordt het pas als je het geld er niet voor over hebt, natuurlijk.
Maar ik hoor het al: als ik wil gaan bezuinigen, moet ik een 500 E kopen 8)

Gebruikersavatar
500E
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 sep 2008, 23:25
Auto: S 63 AMG
Locatie: IJmond

Re: e34 m5 > grote problemen

Bericht door 500E » 03 mei 2009, 21:51

Ik schaar banden niet onder running costs. Meer de onderhoudsbeurt en een inschatting van wat er kapot kan gaan bij een auto met een ton kilometers van vijftien jaar oud. Verdeelkappen en rotors, viscolufter, radiateur, remmen en niveauregeling zijn zaken die gewoon kapot gaan na verloop van tijd en behoorlijk geld kosten (allemaal reparaties van tussen de 500 en 1250 Euro). Die banden heb je zelf in de hand. Ik rij een halve ton op een set Michelins van 800,00.

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Re: e34 m5 > grote problemen

Bericht door Marc R » 03 mei 2009, 21:53

Mijn indruk is dat een 500E net effe sterker is qua opbouw dan zo'n E34 M5.

De 5 liter krijgt per saldo toch minder op zijn kloten..kijkend naar de inhoud/pk verhouding.

K wil wel even vermelden dat ik het erg sneu vind wat jacobt nu overkomen is,gewoon kloten.

Gebruikersavatar
500E
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 sep 2008, 23:25
Auto: S 63 AMG
Locatie: IJmond

Re: e34 m5 > grote problemen

Bericht door 500E » 03 mei 2009, 21:57

Ja, daar koop je geen M5 voor, Marc. Die koop je voor de lol; zo simpel is het.

Een 500 E is voorzien van een grote, niet gekietelde motor. Dat scheelt aanmerkelijk als er specifieke onderdelen stuk gaan. Een E 36 AMG bijvoorbeeld is 3x zo duur om te reviseren vanwege de peperdure AMG-zuigers. Dat zal bij de M5 nét zo zijn.

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: e34 m5 > grote problemen

Bericht door Snipe » 03 mei 2009, 21:59

Mijn indruk: een BMW uit die tijd is een heel goede auto, maar een Mercedes uit die jaren is gebouwd voor de eeuwigheid. Persoonlijk vind ik een BMW echter mooier. Dan neem je dat voor lief.

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Re: e34 m5 > grote problemen

Bericht door Marc R » 03 mei 2009, 22:01

Snipe schreef:Mijn indruk: een BMW uit die tijd is een heel goede auto, maar een Mercedes uit die jaren is gebouwd voor de eeuwigheid. Persoonlijk vind ik een BMW echter mooier. Dan neem je die 10 ruggen reparatiekosten voor lief.
Simpel

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: e34 m5 > grote problemen

Bericht door Joy » 03 mei 2009, 22:03

Steve, heeft Raymond die sheet ergens staan ? Kan ik me eens inlezen.

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: e34 m5 > grote problemen

Bericht door Snipe » 03 mei 2009, 22:04

Ik verwacht op die van mij geen 10 ruggen reparatiekosten. Zekerheid heb je natuurlijk nooit bij een auto van die leeftijd, maar vooralsnog ziet het er niet naar uit.

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Re: e34 m5 > grote problemen

Bericht door raymondw » 03 mei 2009, 22:56

500E schreef:Een E 36 AMG bijvoorbeeld is 3x zo duur om te reviseren vanwege de peperdure AMG-zuigers. Dat zal bij de M5 nét zo zijn.
Ik heb een paar weken geleden zes nieuwe zuigers voor mijn E28 M5 besteld in de eerste overmaat. Die zijn iets meer als 240 Euro ex BTW en korting. Valt op zich nog wel mee. De zuigers van een E34 M5 zijn niet veel duurder. Sterker nog, voor een 3.5 en een 3.6 loont het niet om het onderblok te reviseren omdat je een nieuw onderblok incl zuigers koopt voor om en nabij de 1600 Euro ex. De enigste reden waarom ik wel reviseer is om matching numbers te houden. Bij een E34 is dat minder van belang, bij een E28 juist wel.

Het geld gaat bij een S38/M88 in de cylinderkop zitten. Alleen de cylinderkop kost ruim 3k Euro ex BTW. En dan krijg je hem kaal en moet je de kleppen nog monteren, slijpen etc. Al met al kost de revisie van mijn M88/3 motor ruim 7k Euro (ex BTW) en dan heb ik hem er nog niet inzitten. Voor die 7k krijg ik nieuwe zuigers (eerste overmaat), nieuwe in-en uitlaat kleppen, nieuwe hoofd-en drijfstang lagers, het 'herstellen' van de scheurtjes in de cylinderkop en een nieuwe distributie. Ik denk niet dat een Benz M119 motor voor veel minder compleet gereviseerd kan worden.

Ben het wel eens met de uitspraak dat W124 nog beter in elkaar geschroefd is als een E34.

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Re: e34 m5 > grote problemen

Bericht door raymondw » 03 mei 2009, 23:03

Joy Jolliffe schreef:Steve, heeft Raymond die sheet ergens staan ? Kan ik me eens inlezen.
Ja die heb ik, maar de provider van mijn FTP server is weer eens offline, als dat morgen hopelijk gefixed is, zal ik dat sheetje hier ook neerzetten.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: e34 m5 > grote problemen

Bericht door Joy » 03 mei 2009, 23:06

Ok bedankt alvast :thumbup:

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Re: e34 m5 > grote problemen

Bericht door raymondw » 03 mei 2009, 23:06

steve smith schreef:Ken jongens die er tijdens de jaarlijks Alpentoer 4x 245/40 18 PZero Rosso in 4 dagen onderuit hebben liggen. Is tenslotte een iets andere auto met een ander gebruik.
Had KW afgelopen jaar geen last van :wink: , maar klopt wel als je elke hairpin dwars neemt. We waren in 2006 op de Bonette (2802mtr) en tijdens een telefoontje met KW (ik wist dat hij handsfree kon bellen) was het een en al gegil van de banden. :mrgreen:

Gebruikersavatar
500E
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 sep 2008, 23:25
Auto: S 63 AMG
Locatie: IJmond

Re: e34 m5 > grote problemen

Bericht door 500E » 03 mei 2009, 23:15

Ik denk niet dat een Benz M119 motor voor veel minder compleet gereviseerd kan worden.
Cilinderkoprevisie alleen al bij de dealer 3300 per kant. Ik kan het weten.... :goodnight:

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: e34 m5 > grote problemen

Bericht door Joy » 03 mei 2009, 23:17

Heeft de 6 in lijn toch nog voordelen :shock:

Gebruikersavatar
500E
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 sep 2008, 23:25
Auto: S 63 AMG
Locatie: IJmond

Re: e34 m5 > grote problemen

Bericht door 500E » 03 mei 2009, 23:18

Ja, het scheelt in ieder geval 3.300,00 :D

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: e34 m5 > grote problemen

Bericht door Snipe » 03 mei 2009, 23:24

raymondw schreef:Ik denk niet dat een Benz M119 motor voor veel minder compleet gereviseerd kan worden.
Misschien zit het in mijn hoofd, misschien komt het door het type motor of de manier waarop de auto's bereden worden, maar ik heb het idee dat de kans dat je zo'n Benz-motor moet reviseren aanmerkelijk kleiner is.

Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 1657
Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
Locatie: Amsterdam

Re: e34 m5 > grote problemen

Bericht door Casper » 03 mei 2009, 23:26

Is het eigenlijk zo dat zo'n 500E net als wat andere Merc's uit die tijd makkelijk 400.000km kan lopen?
Laatst gewijzigd door Casper op 03 mei 2009, 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: e34 m5 > grote problemen

Bericht door Ar » 03 mei 2009, 23:27

Snipe schreef: Misschien zit het in mijn hoofd, misschien komt het door het type motor of de manier waarop de auto's bereden worden, maar ik heb het idee dat de kans dat je zo'n Benz-motor moet reviseren aanmerkelijk kleiner is.
Ik denk ook dat het grotendeels hierin zal zitten:
500E schreef:
Een 500 E is voorzien van een grote, niet gekietelde motor. Dat scheelt aanmerkelijk als er specifieke onderdelen stuk gaan. Een E 36 AMG bijvoorbeeld is 3x zo duur om te reviseren vanwege de peperdure AMG-zuigers. Dat zal bij de M5 nét zo zijn.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Rogerb en 5 gasten