Column: Frans Verschuur: ‘In Nederland zijn circuitfeestjes

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
BrianV
Berichten: 1467
Lid geworden op: 06 sep 2008, 23:16

Column: Frans Verschuur: ‘In Nederland zijn circuitfeestjes

Bericht door BrianV » 01 mei 2009, 09:53

Frans Verschuur heeft zo zijn geheel eigen kijk op de autosportwereld van verleden, heden en toekomst.
Een persoonlijke visie die hij regelmatig via deze website naar buiten brengt. Hier Frans’ tweede column.
Deze gaat over de Nederlandse autosportcultuur met feestjes op het circuit.


,,Ten opzichte van andere landen hebben we in Nederland onnoemlijk veel coureurs.
Maar uit al het aanwezige talent, wordt veel te weinig gehaald.
Waarom?
Misschien wel omdat in onze cultuur de feestjes tijdens een raceweekend verhoudingsgewijs te belangrijk zijn.

Juiste verhouding
Natuurlijk is het, met het oog op sponsors, belangrijk dat er op het circuit meer is dan racen alleen.
Maar wil je als rijder het maximale uit je sport halen, moet je wel zorgen dat racen op de baan in de juiste verhouding staat tot randzaken als bijvoorbeeld hospitality.

Doorgeslagen
In Nederland is die verhouding mijns inziens doorgeslagen naar de verkeerde kant.
Dat is iets wat ik vooral waarneem bij onze toerwagencoureurs.
Het is een cultuur waaraan ik moeilijk kan wennen als racefanaat.
Tijdens de Paasraces zie je 100 gasten naar tien rondjes racen kijken, terwijl je in een Engeland, Duitsland of Frankrijk 100 rondjes racen hebt voor tien gasten.
Als je als coureur op ‘Race Day’ vijf minuten over autosport praat en vervolgens een half uur over hoe laat de koffie,
de gebakjes en de lunch worden gebracht,
kun je als rijder ook niet verwachten dat je op de baan het maximale uit jezelf haalt.

Waar ligt je focus?
Ik behoor tot de groep echte racefanaten.
Als rijder én als teambaas van Equipe Verschuur wil ik het beste uit mezelf en mijn coureurs halen.
Ik wil topprestaties neerzetten en kampioen worden.
Dat betekent dat de focus op de sport moet liggen.
Ik zie dan ook veel liever rijders die zich willen verdiepen in hun rijtechniek,
zich afvragen waar de ideale rempunten liggen en hoe ze het beste een bocht moeten insturen,
dan jongens of meiden die teveel met randzaken bezig zijn.
En dan heb ik het niet alleen over de hospitality.
Maar ook over rijders die zich meer bekommeren of ze wel een flitsende zonnebril op het hoofd hebben,
de nieuwste mobiele telefoon om mee te sms’en en dat de raceschoentjes wel goed matchen met de kleur van de auto.

Zonde
Ik zit met Equipe Verschuur veel in het buitenland.
Daar zie ik toprijders na een zege direct naar de engineers gaan om de computerdata door te nemen en over hun sport te praten.
Alles met het idee om de volgende keer nóg harder te gaan.
In Nederland zie ik de nodige coureurs na een race op Zandvoort zo snel mogelijk naar de Mickey’s rennen waar ze aan iedereen willen laten zien hoe goed ze zijn.
De data bekijken komt later wel.
Dat vind ik zó zonde.
Op die manier gaat er echt veel talent verloren.

Naar het buitenland
Als ik een talent onder mijn hoede krijg,
hoop ik hem of haar zo snel mogelijk in een buitenlandse raceklasse onder te brengen.
Waarom?
Omdat er buiten de Nederlandse racegrenzen een cultuur is die veel meer op de sport is gericht.
Daardoor kan een talent beter doorgroeien naar een hoger niveau en zichzelf maximaal ontwikkelen.
Jongens als Jeroen Bleekemolen, Peter Kox en Mike Hezemans is het al uitstekend gelukt om een mooie carrière in het buitenland op te bouwen. Waarbij ze ook nog eens goed verdienen aan hun hobby.
Het zijn coureurs die zeer serieus met hun sport omgaan.
Natuurlijk houden ook zij wel eens van een feestje.
Maar wél in de juiste verhouding tot het belangrijkste in de autosport: het focussen op het racen en vol voor het maximale resultaat gaan.
En niet door op de avond voor een race in een hospitality te bieren met 100 gasten.''


Geweldige Column heeft Frans neer gezet :clap:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Column: Frans Verschuur: ‘In Nederland zijn circuitfeestjes

Bericht door Dennis Cavallino » 01 mei 2009, 10:24

Helemaal mee eens, maar hospitallity maakt 't racen helaas wel mogelijk voor velen, want sponsors willen dat nu eenmaal (voor wat hoort wat). Als coureur hoef je daar echter niet per sé aan mee te doen, dat doen de mensen om je heen wel voor je, als je het goed doet.

Daarnaast wordt in de één van de leukste raceorganisaties van NL het principe van winnen volledig omlaag gehaald. Volgens Huub Vermeulen is winnen namelijk helemaal niet belangrijk. En dat is ook zo, in een amateurklasse, maar vooral gericht op de buitenwereld is het niet belangrijk. Als rijder moet je dat imho wel belangrijk vinden. Maar niet ten koste van alles: schades, gevaarlijke ongelukken en iets banaals als geld.

Sinds 2001 loop ik nu via allerlei forums, organisatoren van trackdays en racescholen rond op diverse circuits en daar spot ik zo nu en dan een talent. Soms ook bij mensen die de 60 al zijn gepaseerd. Mensen die het racen/rijden op de limiet in hun bloed hebben zitten, maar die er nooit eerder aan toe zijn gekomen. Dat is echt zonde. En dan kom ik weer terug bij 't feit dat sponsors zo enorm belangrijk zijn. Zo'n team Verschuur heeft dan wel makkelijk praten, maar als talent zonder geld of sponsors kom je bij zo'n team ook niet binnen als je niets hebt kunnen laten zien in raceland. Het blijft een kip of 't ei verhaal. Wil je racen, dan moet je sponsors hebben. Heb je geen sponsors, dan houdt 't ook snel op met je talent. Heb je sponsors, dan zul je ze moeten paaien. Want dat heb je ze beloofd en dat wordt van je verwacht.

Helaas zijn er maar weinig sponsors die echt sponsoren vanwege het talent wat ze stimuleren. Ik vind dus ook niet dat Verschuur met zijn vingertje naar de rijders moet wijzen, maar naar de sponsors. Een goede sponsor behoeft niet per sé waar voor zijn geld, in de zin van "ik steek 100.000 in een team en rijder en wil daar voor 100.000 euro van kunnen vreten in de hospitallity tent". Een goede sponsor zou 't talent een warmer hart moeten willen toedragen. Ik sprak dinsdagavond tijdens een bbq iemand, en zijn maatje racet al heel lang in allerlei klassen (Cupra cup, compact cup, nu DSC met Viper). Die jongen is gewoon goed. En zijn sponsors betalen alles. Het team zorgt gewoon voor de auto, de hospitallity en hij kan en mag lekker racen. De volgende stap is eerst nog even: meer pk's in de viper. Daarna zal zo'n talent toch echt de overstap moeten maken naar een europese GT klasse. De vraag is dan of je sponsor ook mee willen naar al die plekken. DSC is misschien het hoogst haalbare/wenselijke voor ze?

Ik heb ooit op 't punt gestaan om dankzij een hele goede sponsor (50k) te gaan racen in de VLN. Toen bleek dat ik 4e rijder zou worden voor dat geld, werd 't veel minder interessant. Dat is ook een nadeel. Met geld koop je een stoeltje. Maar de kwaliteit van zo'n stoeltje stelt vaak teleur. Ik vind 't daarom ook erg verstandig van Jan om zijn (talentvolle) zoon Jitse uit zo'n betaald zitje te trekken en zelf een team op te zetten. Dan houd je alles in eigen hand en weet je tenminste zeker wat er met je geld én je talent gebeurt. Zo zijn meer racefamilies groot geworden....

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Re: Column: Frans Verschuur: ‘In Nederland zijn circuitfeestjes

Bericht door Mathieu » 01 mei 2009, 10:35

Dennis Cavallino schreef:Helemaal mee eens, maar hospitallity maakt 't racen helaas wel mogelijk voor velen, want sponsors willen dat nu eenmaal (voor wat hoort wat). Als coureur hoef je daar echter niet per sé aan mee te doen, dat doen de mensen om je heen wel voor je, als je het goed doet.

Daarnaast wordt in de één van de leukste raceorganisaties van NL het principe van winnen volledig omlaag gehaald. Volgens Huub Vermeulen is winnen namelijk helemaal niet belangrijk. En dat is ook zo, in een amateurklasse, maar vooral gericht op de buitenwereld is het niet belangrijk. Als rijder moet je dat imho wel belangrijk vinden. Maar niet ten koste van alles: schades, gevaarlijke ongelukken en iets banaals als geld.

Sinds 2001 loop ik nu via allerlei forums, organisatoren van trackdays en racescholen rond op diverse circuits en daar spot ik zo nu en dan een talent. Soms ook bij mensen die de 60 al zijn gepaseerd. Mensen die het racen/rijden op de limiet in hun bloed hebben zitten, maar die er nooit eerder aan toe zijn gekomen. Dat is echt zonde. En dan kom ik weer terug bij 't feit dat sponsors zo enorm belangrijk zijn. Zo'n team Verschuur heeft dan wel makkelijk praten, maar als talent zonder geld of sponsors kom je bij zo'n team ook niet binnen als je niets hebt kunnen laten zien in raceland. Het blijft een kip of 't ei verhaal. Wil je racen, dan moet je sponsors hebben. Heb je geen sponsors, dan houdt 't ook snel op met je talent. Heb je sponsors, dan zul je ze moeten paaien. Want dat heb je ze beloofd en dat wordt van je verwacht.

Helaas zijn er maar weinig sponsors die echt sponsoren vanwege het talent wat ze stimuleren. Ik vind dus ook niet dat Verschuur met zijn vingertje naar de rijders moet wijzen, maar naar de sponsors. Een goede sponsor behoeft niet per sé waar voor zijn geld, in de zin van "ik steek 100.000 in een team en rijder en wil daar voor 100.000 euro van kunnen vreten in de hospitallity tent". Een goede sponsor zou 't talent een warmer hart moeten willen toedragen. Ik sprak dinsdagavond tijdens een bbq iemand, en zijn maatje racet al heel lang in allerlei klassen (Cupra cup, compact cup, nu DSC met Viper). Die jongen is gewoon goed. En zijn sponsors betalen alles. Het team zorgt gewoon voor de auto, de hospitallity en hij kan en mag lekker racen. De volgende stap is eerst nog even: meer pk's in de viper. Daarna zal zo'n talent toch echt de overstap moeten maken naar een europese GT klasse. De vraag is dan of je sponsor ook mee willen naar al die plekken. DSC is misschien het hoogst haalbare/wenselijke voor ze?

Ik heb ooit op 't punt gestaan om dankzij een hele goede sponsor (50k) te gaan racen in de VLN. Toen bleek dat ik 4e rijder zou worden voor dat geld, werd 't veel minder interessant. Dat is ook een nadeel. Met geld koop je een stoeltje. Maar de kwaliteit van zo'n stoeltje stelt vaak teleur. Ik vind 't daarom ook erg verstandig van Jan om zijn (talentvolle) zoon Jitse uit zo'n betaald zitje te trekken en zelf een team op te zetten. Dan houd je alles in eigen hand en weet je tenminste zeker wat er met je geld én je talent gebeurt. Zo zijn meer racefamilies groot geworden....
Vriend, mooie woorden, thanxx :thumbup:

BrianV
Berichten: 1467
Lid geworden op: 06 sep 2008, 23:16

Re: Column: Frans Verschuur: ‘In Nederland zijn circuitfeestjes

Bericht door BrianV » 01 mei 2009, 11:16

Dennis Cavallino schreef: Ik heb ooit op 't punt gestaan om dankzij een hele goede sponsor (50k) te gaan racen in de VLN. Toen bleek dat ik 4e rijder zou worden voor dat geld, werd 't veel minder interessant. Dat is ook een nadeel. Met geld koop je een stoeltje. Maar de kwaliteit van zo'n stoeltje stelt vaak teleur. Ik vind 't daarom ook erg verstandig van Jan om zijn (talentvolle) zoon Jitse uit zo'n betaald zitje te trekken en zelf een team op te zetten. Dan houd je alles in eigen hand en weet je tenminste zeker wat er met je geld én je talent gebeurt. Zo zijn meer racefamilies groot geworden....
Je hebt een goed punt Dennis,

echter zie ik jongens/meisjes in een auto stappen waarbij het "stoer" zijn van " kijk mij racen" factor erg hoog is.
Natuurlijk zijn ook de keihard werkende jongens/meisjes die mee helpen met opzetten van de tent enzo :thumbup:
Uiteraard moet je de sponsers paaien en je marketing machine goed op gang houden anders houd het helaas snel op met je race avontuur,
de jongens/meisjes die dat doen moeten zich afvragen, wil ik serieus door met autoracen (carriere) of is gewoon een avontuur?

Als ik de kans voor zou krijgen dan ga ik er 100% voor(mits ik talent heb!
Zou zelfs me baan op gegeven en dan zien hoever ik kan komen, wat is nou niet mooier dan fulltime racen en daarmee je brood verdienen?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9424
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Column: Frans Verschuur: ‘In Nederland zijn circuitfeestjes

Bericht door Bert ///M3 » 01 mei 2009, 11:22

Ik denk dat er maar heel heel heel weinig zijn die hun brood verdienen kunnen met racen, meestal moet er geld bij. Als je goed bent mag je door sponsoring gratis rijden, maar er een dik salaris aan overhouden doen de meesten niet, tenzij je het echt ver schopt.

BrianV
Berichten: 1467
Lid geworden op: 06 sep 2008, 23:16

Re: Column: Frans Verschuur: ‘In Nederland zijn circuitfeestjes

Bericht door BrianV » 01 mei 2009, 11:37

Bert ///M3 schreef:Ik denk dat er maar heel heel heel weinig zijn die hun brood verdienen kunnen met racen, meestal moet er geld bij. Als je goed bent mag je door sponsoring gratis rijden, maar er een dik salaris aan overhouden doen de meesten niet, tenzij je het echt ver schopt.
Er zijn coureurs die ver zijn gekomen door er keihard voor tewerken ipv super talent tezijn en wat ook mee speelt is welke kant ga je op?
budget formule (single open seaters) ligt enorm hoog als het vergelijkt met toerwagens.
Gratis rijder is mooi, maar als je tester wordt bij een team is in mijn ogen ook prima?
veel test coureurs verdienen zo hun geld en worden als "reserve" rijder beschoud door teams

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Column: Frans Verschuur: ‘In Nederland zijn circuitfeestjes

Bericht door Dennis Cavallino » 01 mei 2009, 12:00

Wat een mooie niche is, waar ik zelf ooooooit nog eens in hoop terecht te komen, dat zijn de rijders die mogen sturen in museumstukken uit privé collecties. Auto's die veel geld waard zijn, maar die nog meer waard worden als ze zo nu en dan tijdens topevenement op 't podium belanden, ipv in de muur of bandenstapel. Er zijn enkele (oud-)coureurs die zich hebben gespecialiseerd in 't rijden met zulke historische auto's. Betrouwbaar en toch snel genoeg om voor de overwinning te strijden, zonder al teveel kans op schade. Dat is iets wat mij enorm aanspreekt, even los van 't feit dat 't mega cool is om in zulke auto auto's te kunnen rijden. De meesten krijgen een paar duizend euro per race. Sommigen verdienen ruim een ton per jaar op die manier. Zoals gezegd: een mooie niche en het levert voldoende brood op de plank op.

BrianV
Berichten: 1467
Lid geworden op: 06 sep 2008, 23:16

Re: Column: Frans Verschuur: ‘In Nederland zijn circuitfeestjes

Bericht door BrianV » 01 mei 2009, 12:08

Dennis Cavallino schreef:Wat een mooie niche is, waar ik zelf ooooooit nog eens in hoop terecht te komen, dat zijn de rijders die mogen sturen in museumstukken uit privé collecties. Auto's die veel geld waard zijn, maar die nog meer waard worden als ze zo nu en dan tijdens topevenement op 't podium belanden, ipv in de muur of bandenstapel. Er zijn enkele (oud-)coureurs die zich hebben gespecialiseerd in 't rijden met zulke historische auto's. Betrouwbaar en toch snel genoeg om voor de overwinning te strijden, zonder al teveel kans op schade. Dat is iets wat mij enorm aanspreekt, even los van 't feit dat 't mega cool is om in zulke auto auto's te kunnen rijden. De meesten krijgen een paar duizend euro per race. Sommigen verdienen ruim een ton per jaar op die manier. Zoals gezegd: een mooie niche en het levert voldoende brood op de plank op.
klinkt als een open sollicitatie :lol:
uiteraard als je dat kan doen als rijder dan moet je het vooral niet laten,
doe maar mij lekker racen en als kers op de taart is toch wel een mooie beker winnen :thumbup:

Zelf vind ik de endurance races cool (Lancia,seat,vw) en de suzuki Swift cup.
allebei heb je potentie om tegroeien als coureur

Andre
Berichten: 11420
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Column: Frans Verschuur: ‘In Nederland zijn circuitfeestjes

Bericht door Andre » 01 mei 2009, 20:36

Als je goed kan dammen of tennissen dan wordt de sport al een stuk makkelijker. Autoracen en geld hoort bijelkaar. Zonder geld wordt er geen auto gestart. Als geen eigen geld hebt dan hang je van sponsers af en zul voor die sponsers ook vermaak moeten aanbieden dus ook daar ben je dan weer een stuk budget en vooral een hoop tijd en energie aan kwijt. Of wat ook vaak gebeurt dat je mag racen, omdat je het terug geeft in werkuren (tent opbouwen onderhoud race auto s etc.) maar dat is meestal niet bij proffessionle raceteams dat is meestel ook meer in de amateur klasses. Wil je verder komen in autosport is de kans heel heel klein als je geen grote eigen budgetten hebt. Er staan zoveel rijders in lijn die graag je zitje overnemen en die meer geld achter de hand hebben.

Elk jaar zul je weer meer geld mee moeten nemen. Ook een doornbos als ie geen 3 miljoen heeft volgend jaar dan rijdt ie gewoonweg niet. Dus elk jaar is weer een strijd een zitje te krijgen. Ik vindt het knap van Jos Verstappen dat ie het racen heel snel ook weer aan de kant kan zetten. Jos stapt alleen in als de condities perfect zijn. Anders lekker karten met zijn zoontje. Jos laat zich totaal niet gek maken stort niks van zijn eigen kapitaal in autosport. Jan lammers daarentegen heeft geen knaak die heeft altijd al zijn geld in autosport gestopt en heeft het absoluut niet ruim en is elk jaar altijd weer een strijd om poen bijelkaar te schrapen.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Column: Frans Verschuur: ‘In Nederland zijn circuitfeestjes

Bericht door Dennis Cavallino » 04 mei 2009, 14:30

Jan gaf laatst in een autosportblad (Start of Avanti) een goed beeld van zijn situatie, zakelijk en privé. Komende jaren is 'ie iedereen aan het terugbetalen. Dat is gewoon echt triest voor zo'n vent, maar Jan zou Jan niet zijn als 'ie gewoon nog steeds vrolijk kan lachen. :thumbup: Komt goed.

Andre
Berichten: 11420
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Column: Frans Verschuur: ‘In Nederland zijn circuitfeestjes

Bericht door Andre » 05 mei 2009, 12:15

Ja das een uniek persoon die jan lammers. Maar er zijn er velen die er financieel kapot op zijn gegaan. Die er alles voor aan de kant zetten. Ik ken rijders/rijdsters waarbij je in huis een wild paard kan loslaten die zullen er niks vernielen. Al hun geld gaat elk jaar weer in de bodemloze put. Als het nou eens zo zou zijn dat je een investering in autosport doet en dat er nadien weer eens wat geld terug verdient wordt dan is het een leuke onderneming. Maar zelfs jan lammers slaagt daar vooralsnog niet in. Mensen zoals van merkenstijn die hebben het top voorelkaar. Die hebben een goed bedrijf en besteden gewoon paar miljoen van hun jaar inkomen in autosport wat overigens totaal geen invloed heeft in het runnen van hun bedrijf. Dan is het leuk om (semi) prof te racen:)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hielke, k33z, Marc Sierra en 3 gasten