Mijmer topic...

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Kasteel

Re: Mijmer topic...

Bericht door Kasteel » 20 dec 2008, 12:59

Had ik eerder moeten lezen, had zeker wel ff meegewild, staat hoog op me verlanglijstje + van Kooy heeft nog wel meer moois staan :).
*woont ook op de route*

allen

Bericht door allen » 20 dec 2008, 18:12

Waar is Ruben? Zit hij nog vast in die wagen? Was ie toch een maatje te groot...

Rupie

Bericht door Rupie » 20 dec 2008, 18:20

Nou, ik ga wat mensen teleurstellen..

Een Lotus gaat het denk ik niet worden.

Heb vanochtend met Mart van der Kooi in Lochem gesproken en aangegeven dat ik toch nog langs wilde komen. Hij gaf meteen aan dat hij wel mee zou gaan met de proefrit, dus ik heb Dennis moeten teleurstellen. Heb met de Lotus Elise MK1 gereden die ze ook in de verhuur gebruiken, rood met witte onderkant. Ben prima door Mart ontvangen. Heeft me het Lotus gevoel op meerdere manieren proberen te verkopen :playcar: Deed ie erg goed, maar... Ik had na het rijden dubbele gevoelens. De motor van 120 pk voelt echt voldoende in deze auto met rdw gewicht 730 kg, zeker ook met de sportuitlaat die je toch ff meeneemt in de beleving. Denken aan sturen is sturen. Echter is er wat mij betreft maar een manier om een klant echt te laten voelen wat een auto doet en dat is de klant alleen laten rijden. Dat is er dus niet van gekomen en dat houdt toch in dat je je inhoudt. Maar ik denk toch een goede indruk van de auto gekregen te hebben.

Geen rembekrachtiging, geen stuurbekrachtiging, klein (ook het stuur), knus, pedalen dicht op elkaar, prima schakelende bak, maar het stuurgevoel. Wat ik heb gevoeld mis ik daar wat. En daar zit waarschijnlijk de clou voor mij. Het gewicht is prima, balans is prima, maar met sturen moet je dat gevoel krijgen wat jij wil hebben, en dat heb ik denk ik toch niet gekregen. Bewijze het volgende. Hierna zullen sommige mensen me misschien niet meer serieus nemen, maar dat deden sommige misschien toch al niet.

Ik ben daarna doorgereden naar de Renault dealer aldaar en die had ik van te voren gesproken. Twingo RS hadden ze niet staan, maar GT met 1.4 turbo motortje en 100 pk wel. Als je de bladen mag geloven, is dat gevoelloos en weet ik veel wat tov de RS, maar ik dacht laat ik het toch proberen. Als was het alleen maar of het formaat me wel aanstaat.

En ja mensen, na wat heen en weer gerij in de buurt, begon Ruben weer te lachen. Dit is wat ik wil. Gewicht op de voorkant, een lichte achterkant en lekker spelen. Dat is wat in de 130i mij aansprak, het hooligan gedrag. Dat wil ik nu op een FWD manier. Lekker het gewicht op de voorkant en laat die kont maar komen. Spelen wil ik!

allen

Bericht door allen » 20 dec 2008, 18:32

Geen stuurgevoel?! :shock: :mrgreen:

Een auto koop je dacht ik alleen voor jezelf, dus de enige die je kunt teleurstellen ben je zelf. Daarom is zo'n proefrit helemaal in je uppie dus altijd belangrijk. Vreemd ook dat je de auto niet alleen mee kreeg. Ik wil je dan nog wel proberen wijs te maken dat een Caterham ook een lichte kont heeft, maar vrees toch dat jij aan een Createur de Luco toe bent. :thumbup:

Rupie

Bericht door Rupie » 20 dec 2008, 18:39

Ach ja Allen, ik weet het niet. Zal zo'n seven zo'n verschil uitmaken. Is dat ook niet het transaxle principe?

Driften ga ik met de 130i doen zodra het sper eronder zit. De 130i is een prima auto ondanks dat ik er bij tijd en wijle nog op zal afgeven. Lekker dwars en de mega hooligan uithangen. Maar dat is waarschijnlijk niet wat ik wil op het circuit. Op het circuit wil ik niet een driftende achterkant. Wil ik sturen met de voorkant. Ik denk dat het middenmotor concept zich daar misschien ook niet voldoende voor leent.

Metchu

Bericht door Metchu » 20 dec 2008, 18:41

allen schreef: Createur de Luco toe bent. :thumbup:

HAHAHAHAHAHAAHHA :mrgreen:

allen

Bericht door allen » 20 dec 2008, 19:19

Ruben, persoonlijk denk ik niet dat je stuurgevoel miste maar het gewicht op de neus. Gooien en smijten kan wel met zo'n badteiltje alleen vergt het wat meer oefening, mocht je hem heel willen houden. De Elise en Caterham zijn compleet andere auto's. Zie een Caterham als je 130i met de helft van het gewicht en dat je de auto op de achterbank bestuurd. :mrgreen:
Misschien toch ook eens een dagje naar Lelystad gaan om een Westfield te bekijken / besturen?

Let wel dat ik je aboluut niet van een Renault probeer af te praten. Alleen is het voor jou een auto voor 'erbij'. Dan heb je denk wel tijd zat om zoveel mogelijk concepten te testen. :idea:

Dennis van der Schoot

Bericht door Dennis van der Schoot » 20 dec 2008, 20:09

Ruben,volgens mij ben je weer wat meer te weten gekomen wat je precies wilt,leuk dat je in een GT hebt gereden.
Wil je een keer in een Twingo RS rijden,laat maar weten...................................

Luco

Bericht door Luco » 20 dec 2008, 23:42

Man man je gaat toch geen twingo rs kopen voor op het circuit terwijl je voor 5k minder een echte circuitrenault hebt die 20 sec per rondje sneller is.

Je bent echt niet wijs :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Andre

Bericht door Andre » 21 dec 2008, 01:33

Ruben waarom ga je je 130i niet ombouwen tot een semi racer. Zoals elmar bijv heeft gedaan met zijn m3.

RWD is verreweg het leukst en meest uitdagend op het circuit. FWD is even leuk en als je dat in den treure gedaan hebt is er maar concept die leuk blijft en nooit verveeld das rwd.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 21 dec 2008, 19:09

allen schreef:Ruben, persoonlijk denk ik niet dat je stuurgevoel miste maar het gewicht op de neus.
Dat denk ik ook, echter denk ik dat je bij Caterham ed dat probleem ook hebt, doordat je zelf voor je gevoel mega achterin zit :). Vind het trouwens wel leuk dat je gewoon echt je eigen mening over de auto's post en niet het sociaal-wenselijke-autoblad gelul; vooraf had ik hele andere ervaringen bij beide auto's van je verwacht :).

Michel P

Bericht door Michel P » 22 dec 2008, 11:03

Ik denk dat Allen wel eens gelijk kan hebben. Het is een totaal nieuw concept voor je, RWD en midden motor in een lightweight jasje. Ik had voordat ik in Allen zijn speedster had gereden nog nooit in zo'n type auto gereden, wat mij juist enorm aanspreekt is de ongefilterde feedback die je als rijder krijgt. Ja, hij voelt ligt voor, maar o zo precies mits je ook het gaspedaal met gevoel bedient een waar feest.

Mijn reaktie is niet echt objectief, er zat een vervelende vent naast me is de speedster :wink:

Michel

allen

Bericht door allen » 22 dec 2008, 13:01

@Kasteel: zou je weleens gelijk in kunnen hebben al denk ik dat het blok een stuk zwaarder is dan jezelf en als je uitbreekt denk ik dat de kick nog weleens geweldig kan zijn, omdat je juist zover naar achteren zit. En mooi ook dat iemand gewoon een ongezouten mening neergooit, ipv brallen naar aanleiding van een paar reviews van autobladen.

@Michel: En bedankt weer hey! :bag: :mrgreen:
Eerstvolgende Malmedydagje kun je weer ff proefrijden met een leuker onderstel. :wink:

In het weekend weer een leuke lightweight dvd en boek besteld voor mezelf als kerstcadeau. Kreeg vanochtend al het bericht dat ze onderweg naar m'n deur zijn. Hopelijk voor de kerst binnen:

Afbeelding

Afbeelding

Michel P

Bericht door Michel P » 22 dec 2008, 13:16

Mooi Allen,

Doe ff een verslagje van die DVDtjes, ben erg benieuwd naar de nieuwe setup van de red baron :-)

Als de M3 in de verkoop gaat doe ik dat alleen om een lightweight aan te schaffen, de M3 geeft veel trills en een lightweight bied andere uitdagingen, zoals ontberingen met slecht weer 8) :lol: efficient een weekend tas inpakken voor gevorderden :banaan: enz. enz.

Michel

Rupie

Bericht door Rupie » 24 apr 2009, 19:22

Ondertussen zijn we weer een paar maanden verder en gaan er nog steeds wat dingen door mijn hoofd.

Sinds begin maart heb ik een leaseauto voor de zakelijke kilometers en zou ik de 130i meer hardcore kunnen maken. Over het onderstel ben ik nu niet tevreden, dus als ik circuit wil blijven rijden met de 1 30 zal ik daar wat aan moeten doen. Bas gevraagd om eens navraag te doen, maar zoals bij Bas gebruikelijk kan een en ander wel even duren :mrgreen:

Punt voor mij is, misschien ben ik ook (ja durf ik het te zeggen...) een beetje uitgekeken op de 1 30. Net de auto weer door de wasstraat gehaald (ja schande Stefan, maar de viezigheid van de driftdagen kreeg ik er niet netjes handmatig af) en het is wel een plaatje hoor. De mensen die zeggen dat het geen mooie auto is (zelfs die er een hebben), die zullen wel de verkeerde kleur hebben gekozen :nana: Zo met de donkere willen is het een zeer sportieve auto. De motor van de 1 30 is toch ook wel het (een) pronkstuk. De motor loopt super, klinkt super (helaas hoor je er binnen te weinig van), dus das helemaal goed.

Maar ik heb met die schijt 308 leaseauto ook plezier als ik een bochtje sportief pak... En bij de 1 30 zit er gewoon iets niet lekker op het moment. Ik zou 'm bijna weer helemaal origineel maken. Maandag gaan de nep xenon's eruit (heb geen zin in gezeur na 1 mei en ik ga naar Schotland in juni, daar wil ik ook geen gezeik en zonder is de auto origineler en meer "undercover") en misschien zou ik het oude onderstel er weer onder moeten zetten. Dan de auto inruilen op iets anders; heeeeeeeeel misschien toch een R26.R? Of misschien wachten tot de nieuwe RS? Ik heb nog nooit een (snelle) voorwielaandrijver gehad, misschien moet je het toch ooit eens geprobeerd hebben.

Daarentegen, met een AST setje verandert de 1 30 misschien wel serieus of misschien moet ik eens kijken of er iets te koop is zoals een geprepareerde e36 met een leuk blok en daarmee gewoon lekker voor een "dedicated" track tool gaan..

Snipe

Bericht door Snipe » 24 apr 2009, 19:29

Ruben, hou dat ding nou gewoon want hier ga je spijt van krijgen.
Zo goed als de 130i wordt het nooit meer; vraag het mij, vraag het Rico of vraag het desnoods aan Andre. Met het feit dat je er een appel en een ei voor terugkrijgt is wegdoen echt het stomste wat je kan doen.

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 24 apr 2009, 20:32

Ruben, tuurlijk is zo'n R36r super. Maar het is en blijft een fwd. Zal leuk zijn om eens in te sturen, maar na een aantal trackdays vind jij de uitdaging daar al niet meer in, rwd blijft leuk en uitdagend. Je kan ook nog eens een driftdagje meepakken, want ik weet zeker dat je dat leuk hebt gevonden!

Wat de 130i nodig heeft is een goed onderstel (AST), een goede stoel voor meer gevoel (kuipje), een goede stuurtje (Sparco/OMP) en eigenlijk een flink dieet. Moet je kijken hoeveel lol en snelheid je uit dat beestje kan halen. Wanneer je meer aan je drivers skills gaat werken ga je er ook veel meer lol in krijgen, want dat ik met mijn e36 op fietspompjes harder dan jou over Zandvoort ga dat kan natuurlijk niet. En nou ophouden met dat gemijmer :wink:

allen

Bericht door allen » 24 apr 2009, 21:30

Kunnen de mensen eens nokken met die eeuwige vooroordelen over fwd wagens. Het alsmaar voortijdig afserveren gaat echt nergens over. :nah:
Als mensen jaren plezier kunnen hebben van bijvoorbeeld een Mini cooper (bijv. Hans), dan moet dat zeer zeker ook kunnen met die Fransoos of de RS. Kunnen mensen best voor zichzelf bepalen :!:

Snipe

Bericht door Snipe » 24 apr 2009, 21:34

allen schreef:Kunnen de mensen eens nokken met die eeuwige vooroordelen over fwd wagens.
Vooroordeel of feit? Om bij de situatie van Ruben te blijven, die zie je wel eens op driftdagen. Dat gaat dus niet met een FWD. In zijn geval is FWD dus minder fun met de fun-auto. Dat klopt toch niet dan?

In andere situaties kan het natuurlijk best prima zijn.

Steven N.

Bericht door Steven N. » 24 apr 2009, 21:35

voor·oor·deel het; o -delen op een gebrek aan kennis berustende mening of afkeer
Wil het geen vooroordeel noemen. Ik geef hier gewoon mijn mening om Ruben aan een juiste keuze te helpen. Hij gaat echt geen sper kopen omdat hij het rwd concept niet waardeert.

Luco

Bericht door Luco » 24 apr 2009, 21:38

Steven Nauta schreef:
voor·oor·deel het; o -delen op een gebrek aan kennis berustende mening of afkeer
Wil het geen vooroordeel noemen. Ik geef hier gewoon mijn mening om Ruben aan een juiste keuze te helpen. Hij gaat echt geen sper kopen omdat hij het rwd concept niet waardeert.
Dus vooroordeel want je hebt nog nooit met een fatsoenlijke of spannende fwd gereden.
Snap ook dat gezever niet dat rwd uitdagender zou zijn, als je de auto kent en op de grens rijdt dan is elke bocht dezelfde uitdaging, rwd of fwd.
Laatst gewijzigd door Luco op 24 apr 2009, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Steven N.

Bericht door Steven N. » 24 apr 2009, 21:40

luco hornsveld schreef:
Steven Nauta schreef:
Dus vooroordeel want je hebt nog nooit met een fatsoenlijke of spannende fwd gereden.
Volgens mij is dat een vooroordeel. Heb ik wel degelijk.

Luco

Bericht door Luco » 24 apr 2009, 21:41

het is wat je fatsoenlijk noemt he :mrgreen:

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 24 apr 2009, 21:45

Steven Nauta schreef:
De lease-TDI-Passat? :wink:

Steven N.

Bericht door Steven N. » 24 apr 2009, 22:00

indobesar schreef:
Steven Nauta schreef:
De lease-TDI-Passat? :wink:
Precies, dus als die op de 180kkm staat kan Ruben deze prima overkopen. Hardcore to the bone, sportstoelen/stuur alles. Zitten en Ringslingeren :jenna:

Plaats reactie