Ik ben bepaald geen linkse rakker maar van mij mogen ze die dingen echt houden. Kost een godsvermogen (testtoestel kost al zo'n 114 miljoen) en ik ben er niet van overtuigd dat de F16 echt afgeschreven is. Bovendien begrijp ik niet zo goed wat je met zo'n hightech ding moet in deze tijd. De oorlogen van tegenwoordig zijn niet meer tegen MiG's maar tegen een paar baardapen met bomgordels en bermbommen en tegen piraten in bootjes met buitenboordmotor. Verder is de geluidsproductie ook nog eens een groot probleem als ik het mag geloven. Ik woon vlakbij de vliegbasis Leeuwarden en heb weinig last van straaljagers (vind het juist wel mooi om te zien) maar het is te gestoord voor woorden als er huizen of woonwijken gesloopt moeten worden omdat die JSF een stuk meer lawaai maakt dan een F16. Verder loopt de staatsschuld weer enorm op zoals we gister hebben kunnen lezen en dan kun je makkelijk hierop besparen. Het werkgelegenheidsargument vind ik ook minder valide. Zo duidelijk is het niet, hoeveel werk dit gaat opleveren en met het geld wat je uitspaart kun je natuurlijk ook veel werkgelegenheid creëeren.Staatssecretaris Jack de Vries (Defensie) kan met een gerust hart naar de Verenigde Staten om te tekenen voor een eerste JSF-gevechtstoestel.
Coalitiepartijen CDA, PvdA en ChristenUnie kwamen gisteravond met een compromis, waarmee een kabinetscrisis over de aanschaf van twee testvliegtuigen werd afgewend. De PvdA was tegen de koop, maar koos er gisteren toch voor een eerste toestel te bestellen.
De partij ging overstag na de belofte van De Vries dat een definitieve keuze voor de aanschaf van 85 vliegtuigen wordt doorgeschoven naar een volgend kabinet. Ook kan het eerste testtoestel worden teruggegeven als de Kamer volgend jaar niet akkoord gaat met de koop van een tweede. Wel is Nederland in dat geval 20 miljoen euro kwijt.
De Vries heeft wel wat moeten inleveren. Zo moet hij accepteren dat opnieuw wordt bekeken of de JSF wel het beste gevechtstoestel is. In tegenstelling tot wat in het regeerakkoord is afgesproken, neemt een volgend kabinet pas een beslissing over de vervanging van de F-16.
Premier Balkenende is tevreden: "Het was moeilijk, maar we zijn er samen uitgekomen."
Lichtpuntje is wel dat de beslissing over de JSF wordt doorgeschoven naar een volgend kabinet. Met een beetje pech (voor de huidige partijen) komt Wilders aan de macht. Die is tegen de JSF.
Wat vinden jullie van die JSF?