Simpel: zwarte of donkerblauwe 535d sedan zonder spoilerkit op 'normale' type 122 17 inch velgen met relatief dikke runflat banden die goed tegen veel water op de weg kunnen. Setje runflat M&S banden standby voor als 't nodig mocht zijn (rijden in de winter, of heuvelachtige locatie met onverharde toegangs/vluchtweg).
Erg snel, grote actieradius, stuurt 'agiel' op de limiet, valt niet echt op, heeft alle goodies die je je wensen kan op de optielijst en via BMW zijn nog wat extra's en afstellingen te regelen evt buiten BMW om. Niet te zwaar, geen AWD (awd vind ik persoonlijk nadelig tijdens achtervolging), maar RWD (kan ik beter mee overweg). Liefst een handbak, zodat spinnen, shift-lock en snel in achteruit zetten beter mogelijk is in extreme situaties, maar (semi)automaat voldoet verder wel aardig.
Even samengesteld op bmw.nl zoals ik hem zou bestellen als chauffeur:
BMW 535d Sedan
Opties:
BMW Individual uitgebreid lederen bekleding Merino Amarone
Selectie CO2 (Intern)
Automatische versnellingsbak
Active Front Steering (AFS)
Dynamic Drive, aktieve stabilisatoren
Leder sportstuurwiel
Side airbags achter
Slotbouten voor LM wielen
Reservewiel
Alarmsysteem klasse 3 (VbV/SCM)
Levering zonder typeaanduiding
Comfortopening en -sluiting op bestuurders- en bijrijdersportier en kofferbak
Shadow Line
Gelaagd glas rondom, extra warmtewerend
Trekhaak met electrisch zwenkbare kogel
Elektrisch glazen schuif-/kanteldak
Elektrisch bediend zonnescherm
Zonnescherm achter- en zijruiten
Automatische dimmende binnenspiegel
Bekerhouders
Stoelventilatie, voorzetels
Elektrisch verstelbare voorzetels met memory
ISOFIX bevestiging
Middenarmsteun voor
Elektrisch verwarmde voorzetels
Elektrisch verwarmde achterzetels
Park Distance Control (PDC)
Airconditioning, automatisch
Interieurvoorverwarming, inclusief afstandsbediening
Lichtpakket
Lichtmetalen wielen Sterspaak (122), 17"
Active Cruise Control met Stop en Go-functie
Navigatiesysteem Professional
Night Vision
Spraaksturing
DAB Tuner
CD Wisselaar BMW 6 CD
Hifi Professional systeem
USB Audiospeler voorbereiding
Individual hemelbekleding Alcantara Anthrazit
Individual dorpellijsten
Alarmsignaal (Intern)
Individual DVD
BMW Individual interieurlijsten edelhout Nussbaum Amarone
Niet-rokers uitvoering
Vision Pack
Xenon lampen voor dim- en grootlicht
Adaptieve bochtverlichting (ALC)
Koplampsproeiers
Uitleg en andere upgrades achteraf:
Naast geen badge achterop en kentekenhouder zonder gegevens van dealer, om zo anoniem mogelijk rond te rijden (kenteken is al erg zat).
Geen sportonderstel (dempers/veren), wel actieve stabi's. Om comfort op orde te houden en de auto lekker rijdbaar te houden, zonder al teveel over te hellen. In slechte omstandigheden kunnen de stabi's slapper worden gezet.
Aanpassing aan sportstuur als upgrade achteraf: matzwarte 'spaken' ipv alu om reflecties te beperken
active steering werkt eigenlijk als een verkort stuurhuis, ideaal voor snelle stuurbewegingen/uitwijkmanouevres.
Instelling die ik veranderd wil hebben: Standaard bij starten: DSC uitgeschakeld. In te schakelen als 't nodig is.
ABS snel volledig uitschakelbaar (ivm slippen) dmv een extra te plaatsen schakelaar
Hydraulische handrem (after market)
Sperdifferentieel als 't kan zoals M5 heeft
Idrive uitgebreid (bluetooth voor meerdere toestellen) en volwaardig navigatiesysteem. Enige wat goed werkt imho.
Volledig instelbare stoelen voorin mét geheugen, maar zo'n klein mogelijk hoofdsteun passagiersstoel. Dit ivm 'zicht' van degene die achterin zit.
Interieurkleur: Individual Merino Amarone met antraciet alcantara hemeltje
Head Up Display en night vision om ogen op de weg te houden
Cruise control adaptief voor 't relaxte cruisen als je klaar bent met werken. Kan gelukkig ook uit.
Dot 5.1 remvloeistof
Teflon remleidingen
Opgewaardeerde remmen
Carly remap: 325 pk, 700+ nm, geen snelheidsbegrenzer.
Verlichting volledig in te stellen:
- rijden met alleen koplampen aan moet mogelijk zijn
- rijden met blauw zwaailicht, onzichtbaar ingebouwd in mistlampen/ of achter grill
- lichtpakket (verlichting onderkant spiegels, follow me home)
- Schakelaar om enkel rode binnenverlichting aan te zetten
- Standkachel en evt. stekkeraansluiting
- Handmatig te dimmen binnenspiegel ipv automatisch
- Geen automatische ruitenwisser
- Ingebouwde TV voorin
- extra ingebouwde brandstof/reservetank met extra brandstofpomp >15l
Handige gadgets:
- 2kg schuimblusser voorin, 2kg schuimblusser in kofferbak
- maglite binnen handbereik
- EHBO kit in zijvak en kofferbak
- stratenboek Shell NL + kaart Benelux + atlas EU
- alle opbergvakjes voorzien van antischuif matjes
- kofferbak voorzien van rubber anti schuifmat en bagagenetten (1 tegen rugleuning achterbank, 1 op de grond)
- uitgebreide gereedschapsset, trillings- en geluidsvrij gemonteerd, zonder dat 'ie kan schuiven.
- compressor en volwaardig reservewiel ondanks runflats
- alarm met track&trace en alarmcentrale (auto kost met alles erop en eraan 130k, maar passagiers die gekidnapped worden in deze auto zijn nog veel meer 'waard').
- gelast sleepoog voor en achter links en rechts onder de auto. Ding in gereedschapsset duurt te lang. Vandaar ook de trekhaak (tevens ideaal bij rammen)
Voor de passagiers:
- Rolgordijntjes achterin (zijramen), automatisch rolgordijn op hoedenplank, ideaal tegen zon en pottekijkers. Kunnen ze lekker doorwerken op de achterbank.
- Extra leeslampjes links en rechts achterin op buigbare voet, tevens extra leeslamp voor mogelijke bijrijder. Daar heb je als chauffeur geen last van, in tegenstelling tot de standaard leeslampjes en interieurverlichting.
- achterbank van alcantara (verwarmd en indien mogelijk: verstelbaar) in zelfde kleur als voorstoelen. Alcantara voorkomt plakkerige benen/billen van passagiers als 't warm is, het is 'warmer' als de auto nog koud is en ze glijden niet zo in bochten.
- extra 12v aansluiting, gsm/Ipod/laptop aansluitingen e.d. in armleuning
- koptelefoon aangesloten op Idrive en dvd/tv
- uit/inklapbaar tafeltje
- voetensteun verstelbaar
- rechter voorstoel vanaf achterbank te bedienen
- climate control met 4 gescheiden zones, te bedienen vanaf achterbank zodat je als chauffeur het lekker cool hebt, en degene rechtsachterin 't lekker comfortabel heeft.
- radio/geluid te bedienen vanaf achterbank (evt. met losse afstandbediening). Idrive knop kun je niet makkelijk bij namelijk.
----
Als 2e auto zou ik trouwens een zwarte Defender nemen, onder handen genomen voor ritten door de middle of nowhere.
Gepantserde auto's zou ik niet gebruiken zolang 't niet noodzakelijk is. Een 7 serie of S-klasse vind ik te groot. Dan zou ik meteen voor een Bentley Arnage gaan.