Alles over de 1 serie (part III)
- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Alles over de 1 serie (part III)
Z'n auto vernederen en z'n wijf jatten; nee, misschien was de bestuurder van die 350Z niet blij 8)
- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Alles over de 1 serie (part III)
"Een ander heilig huisje was de atmosferische benzinemotor, maar dat is in 2011 wél einde verhaal bij BMW. Op één na alle 1-versies krijgen namelijk een turbomotor aan boord! Het gamma trapt af met een hagelnieuwe 1,3-liter turbomotor, die in de 116i 136 pk mobiliseer. Diezelfde compacte turbomotor ligt ook in de 118i, maar dan is-ie goed voor maar liefst 177 pk. Vervolgens is er de 120i, die de beschikking heeft over een eveneens nieuwe 2,0-liter turbomotor; die hoest 218 pk op. Dan volgt de laatste der Mohikanen, de atmosferische 3,0-liter zes-in-lijn; in de 130i levert die 272 pk."
Aldus de Autoweek van deze week.
Aldus de Autoweek van deze week.
-
- Berichten: 9466
- Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31
Re: Alles over de 1 serie (part III)
Als dat turbomotortje van de 120i net zo loopt als die van de Golf is het een goed alternatief voor een 130i..
Hell yeah, turbo here we come

Hell yeah, turbo here we come


- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Alles over de 1 serie (part III)
Waarom zou je een alternatief voor een 130i zoeken zolang er een 130i is?
-
- Berichten: 11403
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: Alles over de 1 serie (part III)
130i ---->die turbo s mogen ze houden ook in de M versies.
- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Alles over de 1 serie (part III)
Oh ja, dat stond er ook nog bij; Supersport-versie met 326 pk twinturbo.
- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Alles over de 1 serie (part III)
Telegraaf vandaag:
wo 22 apr 2009, 13:29
"Driecilinder voor volgende BMW 1 Serie"
munchen - Over twee jaar arriveert de tweede generatie BMW 1 Serie iop de markt. De wagen, die op een nieuw platform gebouwd gaat worden, krijgt mogelijk ook driecilindermotoren onder de kap.
Dat onthult het Duitse Auto Motor und Sport. Volgens de uitgave wil BMW de krachtbron zelf ontwikkelingen. Een samenwerkingsverband met een collega staat niet gepland, aldus het magazine. Het blok met turbo moet in de plaats komen van de huidige 2,0 liter viercilinders.
BMW gaat de nieuwe 1 Serie bouwen op een nieuwe bodemsectie, dat voorzien is van achterwielaandrijving. Het platform biedt de inzittenden meer leefruimte, al blijft het aanbod met vijf extra centimeters beperkt.
Op hetzelfde platform zal BMW tevens de nieuwe 3 Serie ontwikkelen. De nieuwe generatie van dat grotere type staat op de agenda voor 2012.
http://www.telegraaf.nl/autotelegraaf/3 ... html?p=4,1" onclick="window.open(this.href);return false;
By the way:

<-- post 1802 op DF
wo 22 apr 2009, 13:29
"Driecilinder voor volgende BMW 1 Serie"
munchen - Over twee jaar arriveert de tweede generatie BMW 1 Serie iop de markt. De wagen, die op een nieuw platform gebouwd gaat worden, krijgt mogelijk ook driecilindermotoren onder de kap.
Dat onthult het Duitse Auto Motor und Sport. Volgens de uitgave wil BMW de krachtbron zelf ontwikkelingen. Een samenwerkingsverband met een collega staat niet gepland, aldus het magazine. Het blok met turbo moet in de plaats komen van de huidige 2,0 liter viercilinders.
BMW gaat de nieuwe 1 Serie bouwen op een nieuwe bodemsectie, dat voorzien is van achterwielaandrijving. Het platform biedt de inzittenden meer leefruimte, al blijft het aanbod met vijf extra centimeters beperkt.
Op hetzelfde platform zal BMW tevens de nieuwe 3 Serie ontwikkelen. De nieuwe generatie van dat grotere type staat op de agenda voor 2012.
http://www.telegraaf.nl/autotelegraaf/3 ... html?p=4,1" onclick="window.open(this.href);return false;
By the way:
<-- post 1802 op DF
-
- Berichten: 9466
- Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31
Re: Alles over de 1 serie (part III)
Omdat je dan minder gewicht op de neus hebt, en dat voelt wel zo prettig.Snipe schreef:Waarom zou je een alternatief voor een 130i zoeken zolang er een 130i is?
I am so sorry

- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Alles over de 1 serie (part III)
Om een wijs man te citeren:

Dan maar wat meer gewicht in de neus. Vol onderstuur de bocht door en dan voldoende vermogen hebben om alsnog binnen de kortste keren die tweeliter turbo in te halenAndre schreef:130i ---->die turbo s mogen ze houden ook in de M versies.

-
- Berichten: 55098
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Alles over de 1 serie (part III)
Ach ik denk dat BMW de problemen met
hete turbo's wel onder controle heeft. We zullen zien. 130i is gewoon prachtig. Ietsie meer grunt zou mooi meegenomen zijn natuurlijk, zeg 'n 300pk.
hete turbo's wel onder controle heeft. We zullen zien. 130i is gewoon prachtig. Ietsie meer grunt zou mooi meegenomen zijn natuurlijk, zeg 'n 300pk.
- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Alles over de 1 serie (part III)
300 pk als in 135i? Nee, dank u.
-
- Berichten: 55098
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Alles over de 1 serie (part III)
Nee, die heeft 306. 300pk als in100pk per liter atmosferisch uit die motor.Snipe schreef:300 pk als in 135i? Nee, dank u.
- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Alles over de 1 serie (part III)
Dan wordt het een ander verhaal inderdaad. Dat idee staat me wel aan!
- Sperdy
- Berichten: 4635
- Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
- Locatie: Planet Earth
Re: Alles over de 1 serie (part III)
Jongens, wat een - exuses le mos - kletskoek eigenlijk wel wat ik hier zo lees. 306 pk kan niet, 300 pk kan wel
: En 302 pk dan? Geen turbo's.. bladiebla. Techniek, wat voor soort dan ook, staat ten dienste van het rijplezier. De hele discussie dat turbo-concepten niet deugen, of dat het perse een 'reihe 6' moet zijn, snap ik niet zo goed. Leg het mij eens uit. Als nieuwe technieken goed functioneren, is dat toch helemaal goed? Maakt toch niets uit of je in een V6 rijdt, ipv een reihe 6. De M3V8: wat een boot, nee kan echt niet. Maar men moet wel toegeven dat je niet voelt dat 'ie zwaar is en de oude Reihe 6 M3 volledig zoek rijdt. Wat is er dan fout aan V8? etc. Ik zie tegenwoordig op TV - in een of andere internationale autosportklasse - volop hardcore autoraces met bijv. 335i (twinturbo). Ze gaan werkelijk 'volle polle' en rijden gewoon hun rondjes. Zal bijv. heus wel goed aan het gas hangen? Toch (aldus Ferdi, hardcore PS3 racer
)

- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Alles over de 1 serie (part III)
Het is niet te beargumenteren. Waarschijnlijk ben ik gewoon een beetje conservatief. Ik zie graag een zes-in-lijn in een BMW, liefst zonder turbo's.
Natuurlijk zal een V6 turbo met voor- of vierwielaandrijving ook prima zijn, en als het goed werkt heb je er niks over te klagen. Maar ja, waarom vind je het ene meisje wél leuk en het andere niet terwijl de technische specificaties vergelijkbaar zijn?
Natuurlijk zal een V6 turbo met voor- of vierwielaandrijving ook prima zijn, en als het goed werkt heb je er niks over te klagen. Maar ja, waarom vind je het ene meisje wél leuk en het andere niet terwijl de technische specificaties vergelijkbaar zijn?
-
- Berichten: 22255
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Alles over de 1 serie (part III)
Snipe schreef:Maar ja, waarom vind je het ene meisje wél leuk en het andere niet terwijl de technische specificaties vergelijkbaar zijn?

-
- Berichten: 55098
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Alles over de 1 serie (part III)
Ferdi, ik heb de .35i motor heel erg hoog in 't vaandel, voor dagelijks/gebruiksgemak/verbruik/schakelluiheid/snel zijn vind ik het gewoon 9 out of 10 de beste motor die er in de 1 EN IN DE 3 serie verkrijgbaar is, daarin verslaat ie de 3.0i en de 4.0i in mijn ogen.Ferdinand schreef:Jongens, wat een - exuses le mos - kletskoek eigenlijk wel wat ik hier zo lees. 306 pk kan niet, 300 pk kan wel: En 302 pk dan? Geen turbo's.. bladiebla. Techniek, wat voor soort dan ook, staat ten dienste van het rijplezier. De hele discussie dat turbo-concepten niet deugen, of dat het perse een 'reihe 6' moet zijn, snap ik niet zo goed. Leg het mij eens uit. Als nieuwe technieken goed functioneren, is dat toch helemaal goed? Maakt toch niets uit of je in een V6 rijdt, ipv een reihe 6. De M3V8: wat een boot, nee kan echt niet. Maar men moet wel toegeven dat je niet voelt dat 'ie zwaar is en de oude Reihe 6 M3 volledig zoek rijdt. Wat is er dan fout aan V8? etc. Ik zie tegenwoordig op TV - in een of andere internationale autosportklasse - volop hardcore autoraces met bijv. 335i (twinturbo). Ze gaan werkelijk 'volle polle' en rijden gewoon hun rondjes. Zal bijv. heus wel goed aan het gas hangen? Toch (aldus Ferdi, hardcore PS3 racer
)
Maar soms heb je 'n track en driftdag, soms wil je ECHT DOORLELLEN, snelle gasrespons en dat de temperatuurmeter dan niet doorschiet.

- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Alles over de 1 serie (part III)
300pk zonder turbo's geeft een totaal ander motorkarakter dan 306pk met turbo's. En laat nou juist het motorkarakter ipv de techniek ten dienste staan van het rijplezier.Jongens, wat een - exuses le mos - kletskoek eigenlijk wel wat ik hier zo lees. 306 pk kan niet, 300 pk kan wel En 302 pk dan? Geen turbo's.. bladiebla. Techniek, wat voor soort dan ook, staat ten dienste van het rijplezier.
De techniek zie ik als een middel, om een bepaald doel te bereiken.. mijn doel, met nadruk om mijn

Ik ga turbo's mechanische compressors niet bekritiseren.. maar het is gewoon niet mijn "ding". Ik heb 2 benzine turbo's gehad.. 1 diesel met turbo.. een benzine met mechanische compressor.. en diverse benzine atmo's.. van 75pk tot 343pk.
1 ding moet ik wel zeggen een benzine atmo moet zeker 200pk plus in een wat kleinere auto hebben en 250pk + in een grotere auto.
Maar turbo's op kleinere motoren vind ik ook niet prettig.. heb in diverse auto's gereden met relatief weinig motorinhoud en een turbo, dankzij die turbo hebben ze toch veel vermogen, maar dat is geen vloeiend vermogen.. dit soort motoren vind ik onprettig om mee te rijden.
Het is dankzij de millieunormen dat de atmosferische benzine de nek word omgedraaid.. niet omdat turbo's nou zoveel meer rijplezier geven.
-
- Berichten: 55098
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Alles over de 1 serie (part III)
Met de 335i ging ik bijvoorbeeld vaak in z'n 3(onbewust) over 'n minirotonde met 20/30kmh max en dan pakte ie door z'n smeuig en dikke koppel zó soepel op.
Nu met dat hoogtoerige 4.0 apparaat die op diverse fora een beetje bekend staat als RELATIEF koppellam gevoel onderin(ook mede door ENORM toerenbereik) doe ik dat ook wel 'ns, onbewust in z'n 3 met 20/30 over 'n minirotonde. Hij pakt dan ook nog netjes zonder tegensputteren op, maar niet zo 'krachtig' als in de 335i ...totdat ik naar de pook kijk die keurig in z'n 4 staat.LOL
Valt best mee te leven zo'n atmo
Nu met dat hoogtoerige 4.0 apparaat die op diverse fora een beetje bekend staat als RELATIEF koppellam gevoel onderin(ook mede door ENORM toerenbereik) doe ik dat ook wel 'ns, onbewust in z'n 3 met 20/30 over 'n minirotonde. Hij pakt dan ook nog netjes zonder tegensputteren op, maar niet zo 'krachtig' als in de 335i ...totdat ik naar de pook kijk die keurig in z'n 4 staat.LOL
Valt best mee te leven zo'n atmo

- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Alles over de 1 serie (part III)
Als je zo slecht schakelt kun je toch ook gewoon een automaat nemen?


-
- Berichten: 55098
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Alles over de 1 serie (part III)
LOL, slecht schakelen of NIET schakelen zijn 2 verschillende dingen. Het 2e ben ik goed in , in het 1e niet.Snipe schreef:Als je zo slecht schakelt kun je toch ook gewoon een automaat nemen?

- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Alles over de 1 serie (part III)
Vooruit, het voordeel van de twijfel 8)
- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Alles over de 1 serie (part III)
Autonieuws | 'BMW gaat downsizen met driecilinders'
9 mei 2009 | Tekst: Alexander Inia Print Mail
Wie denkt dat BMW het koperspubliek langzaam wil laten wennen aan downsizemotoren, heeft het mis. In de toekomst komt het merk zelfs met driecilinder turbomotoren op de proppen.
Dat meldt Auto, Motor und Sport, dat beslag heeft weten te leggen op een intern document van BMW. Volgens het document trapt het toekomstige BMW-gamma af met de x16i, een driecilinder met een inhoud van 1,35 liter. Dankzij de nieuwste turbotechnologie bedraagt het vermogen in deze versie 122 pk, het maximumkoppel ligt op 190 Nm.
Deze 1,35-liter driecilinder komt in nog twee sterkere varianten, de x18i en de x20i. De x18i heeft de beschikking over 150 pk en 220 Nm. De sterkste van het trio is de x20i, die zorg draagt voor 180 pk en 260 Nm.
Om de grotere vermogenshonger bij de klanten te stillen, komt BMW ook met een viercilinder turbomotor. Deze heeft een cilinderinhoud van 1,8 liter. In de x23i levert het blok een vermogen van 204 pk en een maximumkoppel van 300 Nm. De topper is de x25i, die met 240 pk en 350 Nm goed z'n mannetje staat.
De driecilinder komt in de 1- en de 3-serie te liggen, de viercilinder komt ook naar grotere modellen. De kleine motoren zijn lichter en hebben een lager brandstofverbruik dan de vergelijkbare, atmosferische blokken die nu in de BMW's liggen.
http://www.autoweek.nl/autonieuws/11657 ... ecilinders" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik moet er nog even aan wennen, denk ik.
9 mei 2009 | Tekst: Alexander Inia Print Mail
Wie denkt dat BMW het koperspubliek langzaam wil laten wennen aan downsizemotoren, heeft het mis. In de toekomst komt het merk zelfs met driecilinder turbomotoren op de proppen.
Dat meldt Auto, Motor und Sport, dat beslag heeft weten te leggen op een intern document van BMW. Volgens het document trapt het toekomstige BMW-gamma af met de x16i, een driecilinder met een inhoud van 1,35 liter. Dankzij de nieuwste turbotechnologie bedraagt het vermogen in deze versie 122 pk, het maximumkoppel ligt op 190 Nm.
Deze 1,35-liter driecilinder komt in nog twee sterkere varianten, de x18i en de x20i. De x18i heeft de beschikking over 150 pk en 220 Nm. De sterkste van het trio is de x20i, die zorg draagt voor 180 pk en 260 Nm.
Om de grotere vermogenshonger bij de klanten te stillen, komt BMW ook met een viercilinder turbomotor. Deze heeft een cilinderinhoud van 1,8 liter. In de x23i levert het blok een vermogen van 204 pk en een maximumkoppel van 300 Nm. De topper is de x25i, die met 240 pk en 350 Nm goed z'n mannetje staat.
De driecilinder komt in de 1- en de 3-serie te liggen, de viercilinder komt ook naar grotere modellen. De kleine motoren zijn lichter en hebben een lager brandstofverbruik dan de vergelijkbare, atmosferische blokken die nu in de BMW's liggen.
http://www.autoweek.nl/autonieuws/11657 ... ecilinders" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik moet er nog even aan wennen, denk ik.
-
- Berichten: 9466
- Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31
Re: Alles over de 1 serie (part III)
Is het je nooit opgevallen dat 3 cilinders lekker klinken? 

- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Alles over de 1 serie (part III)
Nee, dat is me nooit opgevallen. Misschien ben ik eerder te overtuigen als ze er twee aan elkaar knopen 8)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: GRzep, Gus, Peter-Paul en 9 gasten