Olietemperatuur/druk aflezen

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Tom
Berichten: 22250
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Olietemperatuur/druk aflezen

Bericht door Tom » 09 okt 2006, 22:52

Ik vraag me dat al tijden af. Waarom zit er geen olietemperatuur metertje in de meeste auto's? Zelfs sportieve auto's hebben het niet altijd.

Tegenwoordig heeft elke boodschappenauto een boordcomputer. Het kan toch niet veel moeite zijn om daar een sensortje aan te hangen. Sensor zelf kost natuurlijk geen drol, opnemen in kabelboom ook niet lijkt mij en aanpassing in de software is ook minimaal. Het zou mij niet verbazen als zo'n sensor al lang aanwezig is maar alleen voor intern gebruik van je boordcomputer is.

Collega van mij heeft zo'n 205GTI en zelfs daar kan ie olietemperatuur en oliedruk op aflezen.

Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

Bericht door Sjef » 09 okt 2006, 22:56

Goede vraag tom, had ik het laatst ook met eltjo over. Het is echt de enige zinvolle meter bij een goede auto namelijk.
Reden: koelvloeistof is maar een kleine indicator, meeste mensen rijden toch alleen maar net zo met de auto als ze em starten als dat ie warm is en als je denkt altijd te kunnen trappen als de koelvloeistoftemperatuur op niveau is dan verdienen garages op zijn tijd ook een leuke cent????

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 09 okt 2006, 23:16

M3 heeft er ook 1 en ik let eigenlijk alleen nog maar op de olietemp. en nooit meer op de koelvloeistofmeter.

Tom
Berichten: 22250
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 09 okt 2006, 23:24

Het hoeft ook niet direct afleesbaar te zijn op het dashboard. Een optie in de boordcomputer is ook al goed. Dat jan en alleman er schijt aan heeft kan wel, maar het is best essentieel en de kopers van zo'n auto die wel graag de auto warmrijden kunnen nu niks zien. Als de auto echt koud is gewoon een km of 10 rijden om de boel lekker op temperatuur te laten komen, maar als ie ff drie kwartier heeft stilgestaan is de olie nog niet afgekoeld lijkt me. Bij m'n Honda kon ik het altijd voelen (wanneer de olie warm was).. maar bij de BMW is dat niet het geval.

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 09 okt 2006, 23:33

Een heel metertje zou inderdaad niet eens hoeven, maar zoiets als een verklikkerlampje voor "olie kouder dan 70gr, heter dan 130graden" zou inderdaad al een verademing zijn...

Gebruikersavatar
Remy
Berichten: 724
Lid geworden op: 22 mar 2006, 11:20

Bericht door Remy » 10 okt 2006, 00:41

Ik realiseer me nu eigenlijk pas dat de koelvloeistof meter niet de olietemp. aangeeft. En ik maar op dat pedaal stampen als dat ding een mooie waarde aangeeft.

sven deutschmann
Berichten: 831
Lid geworden op: 09 aug 2006, 18:55
Locatie: omg. sittard

Bericht door sven deutschmann » 10 okt 2006, 07:32

mijn golf 5 gti met boardcomputer plus geeft geen olie temp aan :cry:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 10 okt 2006, 09:06

In de 924 S heb ik op de Ring meegemaakt dat mijn oliedruk wegviel. Niet veel erna was mijn blok kaduuk. Ik dacht nog wel even mijn rondje uit te rijden.

Je wordt dus wel gewaarschuwd, maar toch gaat het stuk. :)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43040
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 10 okt 2006, 09:56

In de Focus heb ik olietemp en oliedruk meter.
Let er ook altijd op.
Zelfs m'n SEAT Alhambra heeft een olietemp meter.
In m'n Golfjes3 zat het wel in de boordcomputer, zette hem altijd op die stand.
Zonde dat ze het vaak weglaten nu, wil ik best een paar euro voor neerleggen bij een nieuwe auto.

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Bericht door Dutch » 10 okt 2006, 10:46

Arthur schreef:In de Focus heb ik olietemp en oliedruk meter.
Let er ook altijd op.
Baas boven baas bij Ford, da's duidelijk. Bij die knaken-ST van mij kon 't er niet af. :(

Zit ook niet in de boordcomputer, want die is uit het stenen tijdperk in vergelijking met die van VAG. Van de vorige VAG-generatie, dus kun je nagaan. :lol:

Maar goed, daarom kost-ie ook 21k in plaats van 27/28k, zoals de concurrenten...

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 10 okt 2006, 12:14

Dennis Cavallino schreef:In de 924 S heb ik op de Ring meegemaakt dat mijn oliedruk wegviel. Niet veel erna was mijn blok kaduuk. Ik dacht nog wel even mijn rondje uit te rijden.

Je wordt dus wel gewaarschuwd, maar toch gaat het stuk. :)
Dat is wel zonde. Bij de transaxle modellen van porsche geeft het lampje juist aan dat je de motor meteen uit moet zetten om geen schade op te lopen. Bij andere merken is het dan vaak al te laat.

Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 2376
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:27
Locatie: Amsterdam

Bericht door HansD » 10 okt 2006, 12:24

Bij m'n Honda kon ik het altijd voelen (wanneer de olie warm was)..
Zal ik, zal ik. Nee ik maak hem niet :D

Goede vraag verder. Dat heeft veel meer nut dan zo'n koelvloeistofmeter.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43040
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 10 okt 2006, 12:31

Dutch schreef:Baas boven baas bij Ford, da's duidelijk. Bij die knaken-ST van mij kon 't er niet af. :(
Zit ook niet in de boordcomputer, want die is uit het stenen tijdperk in vergelijking met die van VAG. Van de vorige VAG-generatie, dus kun je nagaan. :lol:
Die BC in de Focus is ook niet "top".
Wel kan ik met de BC de stuurbekrachtiging instellen; comfortabel, normaal en sportief.

Die VAG vorige generatie BC was juist beter dan die van nu, daar zat WEL een olietemp meter in, nu niet.

Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

Bericht door Sjef » 10 okt 2006, 12:40

"Quote:
Bij m'n Honda kon ik het altijd voelen (wanneer de olie warm was)..

Zal ik, zal ik. Nee ik maak hem niet "

Hier op voortbordurend. In mijn 328 zit ook geen olietempmeter, ik rijd de auto altijd 12/15 km warm maar meestal hoor ik rond de 12 km via mijn uitlaat (eisenmann dus pruttelt behoorlijk) alleen het specifieke geluid vanaf dat aantal kms. Zou het onzin zijn te stellen dat je dus aan de hand van de uitlaat kunt horen of de auto op bedrijfstemperatuur is?
Ploffen blijven gelijk maar geluid kan wel iets toenemne als je na warmrijden of gewone 80 wegen een stuk bijvoorbeeld 200 blaast op de snelweg.[/list]

Tom
Berichten: 22250
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 10 okt 2006, 12:45

Haha :)
Ik voelde het aan het schakelen. En hoe de motor oppakt.
(damn ik mis em wel :( )

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 10 okt 2006, 13:03

@Tom944: Lampje brandde nog niet, helaas. Oliedruk viel langzaam aan weg. Olie was simpelweg te heet geworden. Blok was intern al beschadigd waarschijnlijk in de vele kilometers ervoor. Blok zit helemaal vast.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], HarryC, Kasteel, KoenM, Rivanov, tomgtr en 7 gasten