Olietemperatuur/druk aflezen
-
Olietemperatuur/druk aflezen
Ik vraag me dat al tijden af. Waarom zit er geen olietemperatuur metertje in de meeste auto's? Zelfs sportieve auto's hebben het niet altijd.
Tegenwoordig heeft elke boodschappenauto een boordcomputer. Het kan toch niet veel moeite zijn om daar een sensortje aan te hangen. Sensor zelf kost natuurlijk geen drol, opnemen in kabelboom ook niet lijkt mij en aanpassing in de software is ook minimaal. Het zou mij niet verbazen als zo'n sensor al lang aanwezig is maar alleen voor intern gebruik van je boordcomputer is.
Collega van mij heeft zo'n 205GTI en zelfs daar kan ie olietemperatuur en oliedruk op aflezen.
Tegenwoordig heeft elke boodschappenauto een boordcomputer. Het kan toch niet veel moeite zijn om daar een sensortje aan te hangen. Sensor zelf kost natuurlijk geen drol, opnemen in kabelboom ook niet lijkt mij en aanpassing in de software is ook minimaal. Het zou mij niet verbazen als zo'n sensor al lang aanwezig is maar alleen voor intern gebruik van je boordcomputer is.
Collega van mij heeft zo'n 205GTI en zelfs daar kan ie olietemperatuur en oliedruk op aflezen.
- Sjef
Goede vraag tom, had ik het laatst ook met eltjo over. Het is echt de enige zinvolle meter bij een goede auto namelijk.
Reden: koelvloeistof is maar een kleine indicator, meeste mensen rijden toch alleen maar net zo met de auto als ze em starten als dat ie warm is en als je denkt altijd te kunnen trappen als de koelvloeistoftemperatuur op niveau is dan verdienen garages op zijn tijd ook een leuke cent????
Reden: koelvloeistof is maar een kleine indicator, meeste mensen rijden toch alleen maar net zo met de auto als ze em starten als dat ie warm is en als je denkt altijd te kunnen trappen als de koelvloeistoftemperatuur op niveau is dan verdienen garages op zijn tijd ook een leuke cent????
-
Het hoeft ook niet direct afleesbaar te zijn op het dashboard. Een optie in de boordcomputer is ook al goed. Dat jan en alleman er schijt aan heeft kan wel, maar het is best essentieel en de kopers van zo'n auto die wel graag de auto warmrijden kunnen nu niks zien. Als de auto echt koud is gewoon een km of 10 rijden om de boel lekker op temperatuur te laten komen, maar als ie ff drie kwartier heeft stilgestaan is de olie nog niet afgekoeld lijkt me. Bij m'n Honda kon ik het altijd voelen (wanneer de olie warm was).. maar bij de BMW is dat niet het geval.
-
- Dennis Cavallino
- Arthur
- Auto: Nr.51
- Dutch
Baas boven baas bij Ford, da's duidelijk. Bij die knaken-ST van mij kon 't er niet af.Arthur schreef:In de Focus heb ik olietemp en oliedruk meter.
Let er ook altijd op.

Zit ook niet in de boordcomputer, want die is uit het stenen tijdperk in vergelijking met die van VAG. Van de vorige VAG-generatie, dus kun je nagaan.

Maar goed, daarom kost-ie ook 21k in plaats van 27/28k, zoals de concurrenten...
- Tom V
Dat is wel zonde. Bij de transaxle modellen van porsche geeft het lampje juist aan dat je de motor meteen uit moet zetten om geen schade op te lopen. Bij andere merken is het dan vaak al te laat.Dennis Cavallino schreef:In de 924 S heb ik op de Ring meegemaakt dat mijn oliedruk wegviel. Niet veel erna was mijn blok kaduuk. Ik dacht nog wel even mijn rondje uit te rijden.
Je wordt dus wel gewaarschuwd, maar toch gaat het stuk.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Die BC in de Focus is ook niet "top".Dutch schreef:Baas boven baas bij Ford, da's duidelijk. Bij die knaken-ST van mij kon 't er niet af.![]()
Zit ook niet in de boordcomputer, want die is uit het stenen tijdperk in vergelijking met die van VAG. Van de vorige VAG-generatie, dus kun je nagaan.![]()
Wel kan ik met de BC de stuurbekrachtiging instellen; comfortabel, normaal en sportief.
Die VAG vorige generatie BC was juist beter dan die van nu, daar zat WEL een olietemp meter in, nu niet.
- Sjef
"Quote:
Bij m'n Honda kon ik het altijd voelen (wanneer de olie warm was)..
Zal ik, zal ik. Nee ik maak hem niet "
Hier op voortbordurend. In mijn 328 zit ook geen olietempmeter, ik rijd de auto altijd 12/15 km warm maar meestal hoor ik rond de 12 km via mijn uitlaat (eisenmann dus pruttelt behoorlijk) alleen het specifieke geluid vanaf dat aantal kms. Zou het onzin zijn te stellen dat je dus aan de hand van de uitlaat kunt horen of de auto op bedrijfstemperatuur is?
Ploffen blijven gelijk maar geluid kan wel iets toenemne als je na warmrijden of gewone 80 wegen een stuk bijvoorbeeld 200 blaast op de snelweg.[/list]
Bij m'n Honda kon ik het altijd voelen (wanneer de olie warm was)..
Zal ik, zal ik. Nee ik maak hem niet "
Hier op voortbordurend. In mijn 328 zit ook geen olietempmeter, ik rijd de auto altijd 12/15 km warm maar meestal hoor ik rond de 12 km via mijn uitlaat (eisenmann dus pruttelt behoorlijk) alleen het specifieke geluid vanaf dat aantal kms. Zou het onzin zijn te stellen dat je dus aan de hand van de uitlaat kunt horen of de auto op bedrijfstemperatuur is?
Ploffen blijven gelijk maar geluid kan wel iets toenemne als je na warmrijden of gewone 80 wegen een stuk bijvoorbeeld 200 blaast op de snelweg.[/list]
- Dennis Cavallino