Nieuwe regels per 1 mei, aftermarket xenon einde verhaal ?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Andry
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Nieuwe regels per 1 mei, aftermarket xenon einde verhaal ?

Bericht door Andry » 13 apr 2009, 22:11

@RutgerK

Je hebt gelijk, had daar ff niet zo snel aan gedacht :oops:

@Allen

Op de Audi's zijn ze ook wel storend alleen zijn de aftermarket leds die ik regelmatig tegenkom veel feller. Of dat door de led's zelf komt of door de montage durf ik niet te zeggen. 'Petjesvolk' hoef ik verder niet te omschrijven denk ik...

Luco

Bericht door Luco » 13 apr 2009, 22:16

Fastturbo schreef:Gisteravond bijles gehad van de RDW en TLN mbt het veranderen van de APK regels per 1 mei 2009.

1 van die nieuwe punten is de verlichting.

Per 1 mei 2009 gelden de volgende regels voor xenon:

Voorzien van goedwerkende koplampsproei-installatie

Moet blijven branden bij overschakelen naar grootlicht

Eerst werd er nog gesproken dat deze regel zou gelden voor voertuigen die na 1-1-2006 op de weg zouden komen maar die datum is dus nu geschrapt. Deze regel geldt voor alle voertuigen. Heb je dus een xenon installtie die niet beschikt over de 2 bovengenoemde punten dan is het een APK afkeur.

Je komt nog regelmatig advertenties tegen die daarin vermelden dat ze Xenon verkopen die RDW gekeurd is. Per 1 mei 2009 zijn deze Xenon installatie alleen nog RDW goedgekeurd als ze dus voldoen aan de 2 bovengenoemde punten. En dat doen veel aftermarket xenoninstallaties niet omdat ze geen koplampsproei-installatie bezitten.
Vertel mij dan eens wat een goed werkende sproeiinstallatie is, want er staat geen hogedruk bij, dus als je twee slangetjes boven je koplamp legt die op de ruitensproier aangesloten zit dan loopt er water over de koplamp en technisch gezien heb je dan een werkende sproeiinstallatie :mrgreen:

Weiqun W.
Auto: 200sx S14a, E87 118d

Bericht door Weiqun W. » 19 apr 2009, 22:31

Even een schopje.

Dus vanaf 1 mei moeten alle auto's met aftermarket xenon een werkende koplampsproei installatie hebben? of lees ik het nou verkeerd.

De xenon op mijn s14a is volgens mij wel aftermarked, door de vorige eigenaar erop gezet maar goed afgesteld, ook heb ik hoogteverstelling erop zitten, alleen geen sproeiers, dus heb ik nu een probleem?
Afbeelding
*foto koplamp*

Christoph

Bericht door Christoph » 19 apr 2009, 22:38

Kreeg deze week ook te horen dat mocht er een airbag lampje branden je per 1 mei ook je apk kan vergeten. Redelijk wat mensen die een stuur gewisseld hebben zullen daar problemen mee krijgen?

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 20 apr 2009, 07:30

Weiqun W. schreef:Even een schopje.

Dus vanaf 1 mei moeten alle auto's met aftermarket xenon een werkende koplampsproei installatie hebben? of lees ik het nou verkeerd.
Je leest het goed maar die stelling is verkeerd.

RobS

Bericht door RobS » 20 apr 2009, 08:23

Christoph schreef:Kreeg deze week ook te horen dat mocht er een airbag lampje branden je per 1 mei ook je apk kan vergeten. Redelijk wat mensen die een stuur gewisseld hebben zullen daar problemen mee krijgen?
Vaak kun je dmv een weerstandje het airbaglampje foppen.

Weiqun W.
Auto: 200sx S14a, E87 118d

Bericht door Weiqun W. » 20 apr 2009, 09:02

Geelhoed schreef:

En hoogteverstelling dan, of hoe bedoel je?

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 20 apr 2009, 09:31

Weiqun W. schreef:
Geelhoed schreef:

En hoogteverstelling dan, of hoe bedoel je?
Geldt louter voor auto's van voor 1-1-2007

Mike R32
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.

Bericht door Mike R32 » 20 apr 2009, 09:55

Goede zaak dat ze het gaan verbieden.
90% staat niet goed afgesteld en het licht is blauw i.p.v wit.

SteV6

Bericht door SteV6 » 20 apr 2009, 10:13

Volgens mij staat er toch letterlijk in hoofdstuk 5.2.51 (?) dat auto's van NA 31-12-2006 met Xenon-verlichting moeten voldoen aan de achterin het APK-boek geschreven paragraaf. Ik interpreteer de tekst dus dat auto's van voor die datum niet hoeven te voldoen aan de automatische hoogteverstelling en koplampsproeiers ... ook niet na 1 mei aanstaande.

Stephan

Harrie

Bericht door Harrie » 20 apr 2009, 10:57

Er worden hoer volgens mij 2 regels door elkaar gehaald. De APK regels en de verkeerswet regels. natuurlijk moet dat per definite hetzelfde zijn maar volgens mij zit het zo..

Auto na 01-01-2007 moeten wanneer ze xenon hebben, ook de sproeiinstalaatie en de automatische hoogte regeling hebben.

Auto's daarvoor hoeft dat niet. Dit is een regel die al vanaf 01-01-2007 van kracht is. Hier veranderd dus niets aan.

Wat er nu bij komt (VOLGENS MIJ) is dat wanneer er xenon wordt toegepast in een auto dat dit in een koplamp moet zijn die daarvoor geschikt is. Dat staat op de koplamp gemeld. Of hier een datum aan hangt is mij nog niet duidelijk.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 20 apr 2009, 11:04

Klopt :thumbup: , en die geldt ook met terugwerkende kracht tot 1-1-2007

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 20 apr 2009, 19:53

Harrie schreef:Er worden hoer volgens mij 2 regels door elkaar gehaald. De APK regels en de verkeerswet regels. natuurlijk moet dat per definite hetzelfde zijn maar volgens mij zit het zo..

Auto na 01-01-2007 moeten wanneer ze xenon hebben, ook de sproeiinstalaatie en de automatische hoogte regeling hebben.

Auto's daarvoor hoeft dat niet. Dit is een regel die al vanaf 01-01-2007 van kracht is. Hier veranderd dus niets aan.

Wat er nu bij komt (VOLGENS MIJ) is dat wanneer er xenon wordt toegepast in een auto dat dit in een koplamp moet zijn die daarvoor geschikt is. Dat staat op de koplamp gemeld. Of hier een datum aan hangt is mij nog niet duidelijk.
Kortom als ik op een auto van 1993 aftermarket xenon wil zetten kan dit nog steeds zonder koplampsproeiers in te bouwen (die overigens wel origineel geleverd konden worden)?

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 20 apr 2009, 20:05

Als ik het goed begrijp, hoef ik het aftermarket xenon zonder sproeiers en automatische hoogteverstelling dus niet uit mijn Impreza van 01-2004 te slopen?

wjn

Bericht door wjn » 20 apr 2009, 22:35

Harrie schreef:Wat er nu bij komt (VOLGENS MIJ) is dat wanneer er xenon wordt toegepast in een auto dat dit in een koplamp moet zijn die daarvoor geschikt is. Dat staat op de koplamp gemeld. Of hier een datum aan hangt is mij nog niet duidelijk.
Dit komt er niet bij, was al zo sinds de invoering van Xenon, maar werd niet toegepast/op gecontroleerd.

Bij de APK blijkbaar nog steeds niet, als dan lichtbeeld e.d. goed is (wordt wel op gecontroleerd) en auto's van voor 1-1-2007 op kenteken gezet, hoef je dus geen sproeiers oid te hebben (nogmaals, voor de APK).

Als meneer agent je auto controleert, kan die je dus opdragen om je xenon eruit te halen, als de koplamp niet geschikt is voor Xenon lampen (zie codes begin van dit topic). Maar dat is altijd al zo geweest, is nl. onderdeel van de typegoedkeuring, alleen een enkeling wist dat.
(p.s. zelfde met de E-codes in de lampen, moeten ook de juiste zijn, geschikt voor EU.)

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 21 apr 2009, 12:27

wjn schreef:Als meneer agent je auto controleert, kan die je dus opdragen om je xenon eruit te halen, als de koplamp niet geschikt is voor Xenon lampen (zie codes begin van dit topic). Maar dat is altijd al zo geweest, is nl. onderdeel van de typegoedkeuring, alleen een enkeling wist dat.
(p.s. zelfde met de E-codes in de lampen, moeten ook de juiste zijn, geschikt voor EU.)
Ok dan heb ik over dat laatste tussen de haakjes een strikvraag. Er zijn voor mijn auto aftermarket koplampunits met angel eyes en helder glas te koop maar persoonlijk hoef ik die troep niet.
Wat ik WEL hoef zijn de heldere koplampglazen, mensen hebben deze conversie al uitgevoerd met eigenbouw glazen zonder E nummers op standaard behuizingen en het lichtbeeld komt er bij de APK gewoon door (keurmeester heeft ondertussen blijkbaar een oogje toegeknepen).
Nu heb ik de volgende vraag: als ik een setje van die heldere glazen met E nummers van die angel eyes units ergens op de kop kan tikken en deze op mijn standaard units monteer, gaan ze dan mekkeren over de exacte E nummers of feliciteren ze me met een clever verzonnen omweg naar legaliteit?

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 21 apr 2009, 13:11

InjectTheVenom schreef:
wjn schreef:Als meneer agent je auto controleert, kan die je dus opdragen om je xenon eruit te halen, als de koplamp niet geschikt is voor Xenon lampen (zie codes begin van dit topic). Maar dat is altijd al zo geweest, is nl. onderdeel van de typegoedkeuring, alleen een enkeling wist dat.
Ok dan heb ik over dat laatste tussen de haakjes een strikvraag. Er zijn voor mijn auto aftermarket koplampunits met angel eyes en helder glas te koop maar persoonlijk hoef ik die troep niet.
Wat ik WEL hoef zijn de heldere koplampglazen, mensen hebben deze conversie al uitgevoerd met eigenbouw glazen zonder E nummers op standaard behuizingen en het lichtbeeld komt er bij de APK gewoon door (keurmeester heeft ondertussen blijkbaar een oogje toegeknepen).
Nu heb ik de volgende vraag: als ik een setje van die heldere glazen met E nummers van die angel eyes units ergens op de kop kan tikken en deze op mijn standaard units monteer, gaan ze dan mekkeren over de exacte E nummers of feliciteren ze me met een clever verzonnen omweg naar legaliteit?

Legaal is het niet (want het is nooit als ontwerp in die hoedanigheid goedgekeurd) maar geen enkele cop zal het onderwerp zó goed kennen dat je er niet mee wegkomt. Lijkt mij.

Harrie

Bericht door Harrie » 21 apr 2009, 15:35

Het woordje "typegoedkeuring" wat wjn schrijft is hier op zijn plaats. De auto is met die conversie niet (goed)gekeurd. Dus niet legaal.

Oogjes dichtknijpen van een keurmeester...tja...dat gebeurd toch al, dus zou jou ook zomaar kunnen overkomen. :wink:

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 21 apr 2009, 18:56

Harrie schreef:Het woordje "typegoedkeuring" wat wjn schrijft is hier op zijn plaats. De auto is met die conversie niet (goed)gekeurd. Dus niet legaal.

Oogjes dichtknijpen van een keurmeester...tja...dat gebeurd toch al, dus zou jou ook zomaar kunnen overkomen. :wink:
Dacht ik een slimme en legale constructie bedacht te hebben gaat het feest niet door :( :lol: ...

*stronteigenwijs modus aan*

De exacte maatgevingen zullen misschien niet overeen komen maar de indeling en plaatsing van knipperlicht, dimlicht, stadslicht en grootlicht zijn niet van positie veranderd. Het zijn geen lampen van een totaal ander model en/of type wat in 99% van de gevallen wel zo is, maar ze zijn allebei specifiek voor deze auto ontworpen/(goed)gekeurd... dan vraag ik me vervolgens af wat voor "nevenkeuringen" er nog uitgevoerd moeten worden om naast die van de APK ook wettelijke (goed)keuring te krijgen als het materiaal waar zowel unit als glas uit bestaan deze ieder apart al hebben (kortom 1+1=1 en geen 2)?
30km hier vandaan zit een RDW station waar "formaliteitskeuringen" voor onder andere taxivoertuigen plaatsvinden, als ik met deze conversie daar naartoe zou gaan hoe groot zou dan de kans zijn dat ze terplaatse een goedkeuring kunnen verschaffen met 2 delen die in principe al goedkeuring hebben?

*stronteigenwijs modus uit*

Thommy

Bericht door Thommy » 22 apr 2009, 11:06

Einde verhaal ook op je Motorfiets? :bag:

wjn

Bericht door wjn » 23 apr 2009, 17:42

InjectTheVenom schreef:
Harrie schreef:Het woordje "typegoedkeuring" wat wjn schrijft is hier op zijn plaats. De auto is met die conversie niet (goed)gekeurd. Dus niet legaal.

Dacht ik een slimme en legale constructie bedacht te hebben gaat het feest niet door :( :lol: ...

*stronteigenwijs modus aan*

De exacte maatgevingen zullen misschien niet overeen komen maar de indeling en plaatsing van knipperlicht, dimlicht, stadslicht en grootlicht zijn niet van positie veranderd. Het zijn geen lampen van een totaal ander model en/of type wat in 99% van de gevallen wel zo is, maar ze zijn allebei specifiek voor deze auto ontworpen/(goed)gekeurd... dan vraag ik me vervolgens af wat voor "nevenkeuringen" er nog uitgevoerd moeten worden om naast die van de APK ook wettelijke (goed)keuring te krijgen als het materiaal waar zowel unit als glas uit bestaan deze ieder apart al hebben (kortom 1+1=1 en geen 2)?
30km hier vandaan zit een RDW station waar "formaliteitskeuringen" voor onder andere taxivoertuigen plaatsvinden, als ik met deze conversie daar naartoe zou gaan hoe groot zou dan de kans zijn dat ze terplaatse een goedkeuring kunnen verschaffen met 2 delen die in principe al goedkeuring hebben?

*stronteigenwijs modus uit*
Ik denk (want weet net niet zeker) dat je met een lamp met duitse TÜV / ABE of een (mooi woord) "Unbedenklichkeits-Bescheinigung" gewoon legaal bezig bent, zolang het in de Nederlandse wet niet verboden is.
(Voorbeeld van dat laatste: In sommige EU landen mag je je ramen erg verduisteren, ook voor, in NL is dat verboden, dus mag dat niet.)

Wel leuk, want APK en wet/typegoedkeruing worden continue doorelkaar gehaald. APK is allen maar een steekproef op (potentieel gevaarlijke) delen, volgt uiteraard de wettelijke eisen voor die delen.

@Thommy, ik laat voorlopig Xenon gewoon op mijn motor. Er zit een scherpe licht/donker verdeling op en de koplamp heb ik lager gesteld (ivm. rijden met duo), met duo zit er precies de juiste instelling op. Voor solo rijden dan helaas iets te laag. Ik ben benieuwd hoe BMW het gaat doen, die leveren standaard Xenon op hun motoren.

Plaats reactie