BMW E36 328i sedan [Verkocht...]

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Niels
Auto: Prius+

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Niels » 14 apr 2009, 20:20

Ik bel je wel bij vertrek :thumbup:

Knot

Bericht door Knot » 15 apr 2009, 16:25

Vanochtend langsgeweest, Bas vond het allemaal wel meevallen (hoewel ik op het oog toch echt verschil zag tussen links en rechts. Was rechts 2mm meer naar binnen bovenaan als je er een plaat tegenaan hield).

Hebben de auto gechecked en opnieuw uitgelijnd. Dat de auto iets meer zoekt komt door de harde rubbers schijnt. Een zachte E36 draagarm met standaard rubbers heeft meer toespoor en naarmate er druk op de wielen komt dan neemt het toespoor af door meebewegen van de rubbers... dat is met M3 rubbers en harde buitenste kogels dus een stuk minder het geval.

Afbeelding

Waarom het bandje rechts versleten was aan de binnenkant zou dus door het onderstel komen, teveel overhellen.... alleen snap ik dan niet waarom het links ook niet is, maargoed... binnenkort meer eens aan een ander onderstel dan maar.

Advies van Bas was toch meteen een AST set omdat je kunt stellen, de B12 of B14 set zou uiteindelijk weer plaats gaan maken na een tijd dacht hij. Zou dan wel een set met achter de kleine/lage veren worden omdat het hoofdzakelijk toch nog op straat rijdt en er anders de topmounts ook aangepast moeten worden. De remmen zou hij geen M3 3.0 fuseeset etc etc doen maar gewoon ATE schijven in 286mm met HT10 blokken, past er zo op, scheelt een hoop geklooi.

Tommy

Bericht door Tommy » 15 apr 2009, 17:31

Rody,
het onderstel van Joy staat ook te koop. Heeft paar maanden onder de auto gezeten. Achter coil-over 2 veren, voor ook. Vraag Bas eens naar dat onderstel, bij mijn weten wilde Joy 1400 euro voor het onderstel, nieuw kost je dat 2k+ montage + afstellen. Bij Bas is dat dus zo geregeld. En ja, qua grip is dat onderstel werkelijk awesome. En als een veer niet klopt qua hardheid, zoekt bas er wel weer goede veren bij. Wel zo makkelijk.

Knot

Bericht door Knot » 15 apr 2009, 18:15

Dat is dus met de lange veren begrijp ik (coil-over)?.... Bas zei juist dat ik beter de korte brede veren op de originele plaats kon houden, die setup.

Tommy

Bericht door Tommy » 15 apr 2009, 19:23

oh? hmm dacht dat hij juist zei dat je met echte coilovers meer mogelijkheden had, dus ook 2 soorten veren op een demper enzo. Daarnaast ook makkelijker als je echt laag wil. Tenminste wat ik van Bas begreep was dat iig tegenwoordig zo'n beetje de standaard om coilover te pakken ipv gescheiden barrel springs.
Ik ben er zaterdag toch, zal het hem wel eens vragen.

Erik dB

Bericht door Erik dB » 15 apr 2009, 20:01

Mijn uitlijnrapportje:

Afbeelding

Joy

Bericht door Joy » 15 apr 2009, 20:03

Rody, mijn auto staat er toch. Als je nou een rondje wil rijden dan is dat prima. Het is geen 328i power, maar dan heb je wel een indruk van AST. Tom heeft er ook mee gereden en was toen definitief verkocht.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 15 apr 2009, 20:09

Tommy schreef:oh? hmm dacht dat hij juist zei dat je met echte coilovers meer mogelijkheden had, dus ook 2 soorten veren op een demper enzo. Daarnaast ook makkelijker als je echt laag wil. Tenminste wat ik van Bas begreep was dat iig tegenwoordig zo'n beetje de standaard om coilover te pakken ipv gescheiden barrel springs.
Ik ben er zaterdag toch, zal het hem wel eens vragen.
Die gescheiden veren boeit niet zo heel veel op een straatauto. Je hebt met de standaard AST setup nog steeds plenty veerweg.

Als je op race veersterktes gaat rijden met lineaire veren dan loop je tegen het probleem aan dat je nog maar heel weinig uitgaande veerweg over houd, daarvoor gebruiken ze die 2e hulpveer.

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 15 apr 2009, 21:13

Erik dB schreef:Mijn uitlijnrapportje:

Afbeelding
Helemaal naar Uden om je auto uit te lijnen? :hmmm: Zo goed is Siba ook niet...

Erik dB

Bericht door Erik dB » 15 apr 2009, 21:43

Hehe, misschien niet, maar wel lekker dichtbij voor Paul 8)

Knot

Bericht door Knot » 15 apr 2009, 23:53

Tommy, het ging in mijn geval ook om een straat setup waarmee 1x per maand eens een driftdag op trackday wordt gepakt, vandaar dat Bas denkik die setup aanbeveelt, dan hoeft er ook niets verstevigd te worden etc... en verder zoals Bert zegt, standaard instellingen geven niet zo snel belemmeringen.

Joy, hij zei het nog, maar er zat geen stuur in enzo, en nog wat dingen. Misschien dat ik dat de volgende keer wel even vraag idd. Bvd.

Echter twijfel ik toch wel of het echt nodig is.. bedoel ik ben nu standaard M onderstel gewend wat 230.000km oud is. Het geheel moet iets strakker op de weg komen maar het is (nog geen) nordschleife brander met kooi en kuipjes etc. Met driften moet het ook nog wel goed grip kunnen verliezen natuurlijk! Belangrijkste is dat er minder bodyroll in de auto komt, dat haal je mijn inziens ook makkelijk met een B12 kit die (minder dan) de helft van een AST set kost. Dan gaat de auto ook 30mm omlaag en wordt als het goed is stugger dan het af fabriek M onderstel.... alleen kan je niet verder gaan verstellen.

De pilot sport hebben aardig wat grip op droog en nat (en dan is de pilot sport ps2 nog stukken beter heb ik van Bart begrepen zaterdag).... en toch deden de Michelin pilot HX (oude type band) het aardig op RDW Lelystad zaterdag, ik vond ze nog aardig veel grip hebben, voor mijn gevoel een soort aanslag op de auto... deed niet veel onder voor de pilot sport.

Nu heb ik de Sava Intensa eronder gezet, ook 225/45/17, dacht vanmiddag op droog even in Zoetermeer een dubbele rotonde te nemen op snelheid om te voelen of de vooras nu echt wel strak stuurt... toen ging ie achter dus al, op droog, totaal niet geforceerd. Net terug in de regen helemaal feest, volgens mij net zo erg als Roadhog en Wanli, het blijft met een kwart gas gewoon tollen, geweldig!!

Knot

Bericht door Knot » 17 apr 2009, 21:49

Gisteravond was er veel regen voorspeld dus ik heb wat tijd in de auto doorgebracht.. Eerst dacht ik dat de Sava Intensa achterbanden te hard waren opgepompt met 3,0 bar omdat het op droog wel erg makkelijk uitbrak, dus even terug naar 2,5 bar maar dat maakte weinig verschil, ging net zo gek!

De regen was er nog niet dus ik ben eerst eens gaan testen op droog. De top van 245 haalt ie netjes. Wel merk je dat de auto dan op 6500 toeren zit en de fut er eigenlijk uit is. Met het 2,93 diff zou de auto het stuk van 200 naar 240 volgens mij beter afleggen, ondanks de langere verhouding zit de motor dan meer in zijn vermogensgebied. Helaas heb ik dat door defecte naaf/wiellagers nooit kunnen testen.

Over het onderstel, tsja goed is het niet maar als ik het nerveuze van de slechte achterbanden even aan de kant zet vond ik dat ik nog best redelijk kon sturen zo. Oke, het helt wat over, dempt soms wat te soft maar ik vloog toch redelijk rond in de buurt hier vond ik. Deze auto stuurt sowieso strakker dan mijn M3 GT deed.. beide auto's op 225/45/17 Pilot Sport op de vooras. De M3 had wel een bilstein onderstel, geen idee wat voor, maar er was iets met ovale veren en ronde ring in de auto ofzo waar Hein Koopman voor Rutger een kunststof/plastic adapterplaat voor had gemaakt. Volgens mij is het daar ergens fout gegaan met de directe besturing, of de M3 was nooit lekker uitgelijnd. Later in de avond in de stromende regen heb ik ook goed bekeken wat het onderstel kan hebben, tot half gas, halve kracht pakt het netjes op en doet het best goed zijn best, geef je meer dan zijn de dempers gewoon te traag om de wielen aan de grond te houden en dan begint de lol (en voor elk ander normaal mens waarschijnlijk het drama).

Wanneer je de auto langdurig naar 6000/6500 doorhaalt laat de 0w30 longlife olie het afweten merkte ik, tot de 5000 toeren gaat het goed, kan je blijven knallen maar ga je langdurig doorhalen naar de redline dan komen de M geluiden tevoorschijn terwijl het toch echt geen M blokje is. Ben benieuwd als ik binnenkort wissel naar 10W60 Edge of het blok dan minder metaalachtig klinkt in die toerenregionen wanneer je m blijft belasten.

Toen de regen eenmaal naar beneden kwam was het natuurlijk dolle pret, handschoentjes aan, radio uit en schuiven maar. De Pilot Sport doen het over het algemeen wel goed, droog en nat, oud en nieuw asfalt. De Sava Intensa banden echter hebben iets aparts. Op nat wegdek is het op dat oudere/grijze wegdek mega schuiven, nog erger dan Wanli lijkt het wel. Opmerkelijk is dan als je dat ook verwacht op nieuwer gelegd asfalt (dat donkere zwarte asfalt) dan heb je ineens best wel veel grip! Zelfde gaat dus op voor een droog wegdek, oude asfalt (zoals maximaplein zoetermeer) maak je echt snel schuivers maar nieuwere asfalt doen ze het beter, dit was me nog niet eerder opgevallen bij wanli/roadhog/ceat bandjes etc. Ik moest toch weer even in mn element komen op straat, het ging allemaal niet meer zo makkelijk als 2 jaar geleden en soms durfde ik gewoon niet in te zetten op hoge snelheid in zn 3 met boompjes/vangrail etc om je heen... zal ook met vertrouwen in die banden te maken hebben wat zondag op Papenburg eerst verder opgebouwd moet worden denkik. Al met al wel onwijs lol gehad en een gereviseerd sper merk je echt goed, de auto blijft bij uitkomen van drifts maar kwispelen en wil een kant kiezen om door te gaan met uitbreken :) Ook geinig is rechtuit vol doorhalen, eerst in 1 op 75% en dan in 2 100% gas erop, dan krijg je als toetje bij 5000 toeren ineens een sprongetje naar de 6500 8)

Had de auto eerst afgetankt en dus alleen maar lopen planken en driften etc, kleine 200km verder was de helft van de inhoud er alweer uit. Met de M3 haalde ik meestal tussen de 300 en 350km op een tank maar met de 328i ga ik denkik de 400 ook niet halen als je er continu voor gaat zitten op straat wanneer het kan.

Echte minpunt zijn wel de remmen, standaard BMW spul maar bij sportief gebruik dus merkbaar zo krom als een hoepel, stuur gaat trillen, gekke geluiden en dat al na 2x stevig aanremmen. Denk dat ik dit toch als eerste aan moet gaan pakken straks. Mijn gevoel zegt de ATE powerdisc schijven (gegroefd) met Hawk HP plus blokken (omdat de HT10 dus piepen en mega remstof afgeven).... werkt dat niet dan toch maar agressievere blokken.

Casper

Bericht door Casper » 17 apr 2009, 23:13

Je rijdt weer als vanouds zo te horen :D Het voorzichtige is eraf :D

Niels

Bericht door Niels » 18 apr 2009, 00:15

Als je veel op hoge toeren rijdt dan kan het zijn dat je klepstoters het op den duur niet meer volgen. 10W60 kan een oplossing zijn maar is geen garantie. De remmerij van de Z3QPe overtuigd ook niet op snelheid, ik zou voor 3,2 remmerij gaan :hmmm:

Hou em heel zondag :thumbup:

EG

Bericht door EG » 18 apr 2009, 00:35

Uhm Knot, ik dacht dat jij toch echt beter wist.

0w30 is gewoon regelrechte troep vriend, pisdun en slecht voor je motor onder belasting.

MINIMAAL 5w30 hoort in dat ding, liefst 5w40 als het aan mij lag. Waarom er 0w30 in zit is mij een raadsel is alleen maar onnodig en slecht voor je motorblok.

Als je gaat knallen is 10w60 all the way uiteraard.

Niels

Bericht door Niels » 18 apr 2009, 00:38

0W30 gooit de dealer er anders ook in :wink: tenminste wel in mijn 99-er 2,8 dubbelvanos. 5W40 past gevoelsmatig beter bij een E36 qua bouwjaar maar ik weet niet wat de benodigde specs moeten zijn.

Miesjel
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 18 apr 2009, 01:45

Is dat niet vanwege de smering van het vanos systeem ? (smalle oliekanalen) Toyota gebruikt ook dunne olieën voor haar VVT(i) motoren.. dat zou voor een betere smering bij een koude start moeten zorgen ?? Ik ben geen olie-expert (zal ik ook nooit worden) maar zoiets heb ik begrepen.

Knot

Bericht door Knot » 18 apr 2009, 13:15

EG schreef:Uhm Knot, ik dacht dat jij toch echt beter wist.
Tsja, het leuke is dat overal wat voor te zeggen is. 0w30 is sowieso aan de dunne kant, meer voor boodschapjesdoenmensjes eigenlijk, maar zowel voor een w40 als een w60 is wat te zeggen. Iedereen heeft er weel een ander verhaal bij.

Binnenkort wil ik de remmen aanpakken en dan ook meteen andere olie erin. Wat misschien wel goed is is dat deze dunne warm geworden olie een hoop troep uit het blok kan halen als je m aftapt.

Bas zegt, neem gewoon 286mm ATE powerdiscs met goede blokken.... die schijven worden volgens hem niet krom, maar wat als ik er nou iets mindere blokken op zet (als de Hawk HP plus), wordt het dan nogsteeds niet krom (gezien negatieve ds2500 op m3 3.2 schijven ervaringen van mezelf)?

Knot

Bericht door Knot » 18 apr 2009, 14:03

Michel Huisman schreef:Is dat niet vanwege de smering van het vanos systeem ? (smalle oliekanalen) Toyota gebruikt ook dunne olieën voor haar VVT(i) motoren.. dat zou voor een betere smering bij een koude start moeten zorgen ?? Ik ben geen olie-expert (zal ik ook nooit worden) maar zoiets heb ik begrepen.
Michel, er rijden hier diverse mensen (Frank, Fabian) met Castrol EDGE 10w60 volsyntheet, eigenlijk zonder problemen, dus denk dat het met de vanos smering wel goed zit, als je het blok van tijd tot tijd maar goed op temperatuur brengt, dat gaat met een dikkere olie als de w60 natuurlijk iets moeilijker/langzamer.

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 18 apr 2009, 14:29

Knot schreef:Belangrijkste is dat er minder bodyroll in de auto komt, dat haal je mijn inziens ook makkelijk met een B12 kit die (minder dan) de helft van een AST set kost. Dan gaat de auto ook 30mm omlaag en wordt als het goed is stugger dan het af fabriek M onderstel.... alleen kan je niet verder gaan verstellen.
Knot ik heb de B12 set nog voor je, kan je binnenkort zo van me overnemen als de AST set gemonteerd wordt (B8 + Eibach veren)

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 18 apr 2009, 15:53

Rody, wat remmerij aangaat he, gewoon die 3,2 handel eronder monteren.

Rij nu al weer een paar jaar met die remmerij onder de 328 en elke keer verbazen ze me weer hoeveel brakepower je gewoon hebt van die krengen. Je kan die dingen behoorlijk mishandelen maar blijft geoon goed stoppen!

Sjef

Bericht door Sjef » 18 apr 2009, 17:00

Je weet de problemen die je had met de gt en remmen he, gaat er naar mijn mening niet beter op worden met het standaard systeem te behouden van de 328. Hawk hp plus is een fatsoenlijk blokje maar geeft ook verdomd agressief remstof af hoor. Mijn velgen op de Subaru krijg ik het iig niet meer af na een dagje Nordschleife, 's nachts een buitje erover en volgende dag willen poetsen. Echt agressief spul dus.

Tommy

Bericht door Tommy » 18 apr 2009, 17:49

Rody,
wat betreft het onderstel was het een kwestie van of je wel of niet je shocktowers wilde verstevigen. Zo ja, dan had de voorkeur wel de coilovers. Zonder versteviging en wel daily auto zouden de show towers niet zo leuk vinden.
Geloof dat jouw grens daily/drifty al wel verschoven zijn :P

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 18 apr 2009, 18:28

GT remmen zijn niet hetzelfde als die van een 3,2

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 18 apr 2009, 20:22

Alleen ander type schijven, lekker belangrijk verder. Qua gevoel en remkracht maakt het niet uit of je de 3.2 schijf pakt ja of nee, ze gaan alleen langer mee. Maar met normale straatblokken is dat allemaal niet zo'n probleem.

Plaats reactie