Ex-AB BMW 318iS Coupé

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
siegerdehaan89
Auto: Land Rovers / Alfa Romeos

Ex-AB BMW 318iS Coupé

Bericht door siegerdehaan89 » 04 apr 2009, 11:53

Goedemorgen.

Zoals menigeen hier wel weet is m'n grote vriend Aernoudt Bottemanne een autowisselaar eerste klas. Zodoende kwam eind vorig jaar ter sprake dat ik eigenlijk ook graag wilde gaan racen. Weliswaar met een klein budget gezien het feit ik meer hobby's heb en gewoon student ben. Gelukkig een leuke klapper kunnen maken met door een oude Alfa Romeo te restaureren en te verkopen (sommigen kennen hem wel, de Bertone met 1800TB motor). Zodoende was er een nog een beetje geld over voor de aanschaf van een funcar.

Had een Clio 16v omgebouwd naar Williams staan. Wilde die gaan ombouwen maar toch op de uitnodiging van Aernoudt ingegaan en met de (toendertijd) SX en iS proefgereden. Zoals hij zelf ookal aangaf, de SX is een hooligans auto waar je echt mee moet vegen. Strakke lijnen werk was de iS.

Na HEEL veel discussies en overwegingen toch de iS gekocht. Het turbovermogen zou toch wel erg veel zijn om als ''beginnend'' autorijder (ben pas 19, veel op de weg maar nooit echt gedrift/circuit gereden toen) mee te geen spelen. Daarbij vond ik de iS veel lekkerder sturen, ookal heb ik bijna haatgevoelens tegen BMW, maar dat terzijde :wink: .

Kortom, begin januari was de deal rond en heb ik hem opgehaalt. 's Avonds gingen we (ouders + zusje en ik) uit eten en heb toen maar verteld dat ik 's ochtends mijn race auto had opgehaald en uberhaupt een had gekocht. Die stond mooi geparkeerd bij Witkamp, bij ons 200m verderop op de parkeerplaats. Ze wisten niet hoe ze het hadden, eigenlijk verontwaardigd dat ik niet met hen heb overlegd over dit alles. Immers, autosport is best een stap en kan ongelooflijk veel geld kosten, en je leven als je niet uitkijkt :D . Tja, ouwe lui van de schrik bekomen en de volgende morgen dat gekke ding naar huis gereden. Nogmaals wisten ze NIET hoe ze moesten kijken, groen/goud/wit..... Afwerking was ookal zozo..... Heb erg gelachen want IK wist wél datie lekker reed. Uiteindelijk hebben ze het maar laten gaan (duh! wat moeten ze anders!!) want ze hebben vroegah zelf rally's gereden in een witte 2002TI.

Kortom, ik had dus ineens een ouwe Alfa Romeo Giulia staan, een Renault Clio Williams, een BMW 318iS en gelukkig was de HEEL erg tegenvallende 147 2L Distinctive de vorige dag verkocht.

OK. Inleiding gehad.

Plannen?! Ja genoeg.

Eerste paar dingen zijn al gebeurd. Veel kilometers maken (zit bijna op de 211.xxx en gekocht met 204.2xx), driftdagen doen en veel lol hebben!

8 februari naar lelystad geweest, was wel OK om de auto te leren kennen maar veel onderstuur ivm de S03's voorop.

Daarna 21 maart naar niederrhein geweest. Ochtendje op de paddock gereden en daarna met groep 2 mee. Ging best goed vond ik :shakeit: , zo zonder sper en met een 1800! :roflol: .

Inmiddels 2L thinner gebruikt en al het goud is weer van de auto af. De witte vlakken zijn Hammerite en weet niet hoe ik dat eraf krijg. Spuiter zei afschuren en spuiten.. grrrr....

Verder wil ik op korte termijn met Bas Roos de auto nakijken en evt repareren waar nodig (hitteschild ligt los op de uitlaat enz)

Later ook kijken naar heavy nokkenassen, sper en kortere eindreductie. Verder ga ik gewoon door met de auto wat netter te maken en zijn de alarmen er nu uit. Centrale vergrendeling werkt trouwens ook niet meer nu :protest: . Dus als iemand zich geroepen voelt om me te helpen dat het het weer doet zou ik dat bijzonder waarderen!! :D

Tja en dan ... FOTO's!

Heb ik niet!!! :jenna:

Komen nog wel natuurlijk, zal kijken of ik er vanmiddag een paar kan maken.

Dit was het weer voor nu!

Grtz, Sieger.

siegerdehaan89

Re: Ex-AB BMW 318iS Coupé

Bericht door siegerdehaan89 » 04 apr 2009, 11:56

hoe de auto was

Afbeelding

Specificaties weet ik niet allemaal (AB does! :D ). Wel datie lekker strak stuurt en die nog wel wat harder mag eigenlijk :mrgreen:

Xenon is er ook uit, kvind het maar niks. Het is H1, setje zonder lampen, doe een leuk bod en haal het op, Siemens.

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 04 apr 2009, 12:57

Veel plezier met de 318iS Sieger :thumbup:

Het sturen van dit type auto heeft een apart plaatsje in mijn hart veroverd. Alleen een e90- 320Si vind ik nog lekkerder sturen: zo strak/scherp, je kunt de auto tot op de mm nauwkeuring over een circuit laten gaan zoals dat bijan met geen andere auto ook kan (exige achtigen kunnen dat ook, maar daar heb ik helemaal niks mee).

Met een kortere eindreductie + sper + dikke nokkenassen gaat dat straks helemaal van z'n plaats af komen tijdens circuit gebruik !
Alleen jammer dat je de gouden vlakken er af hebt gehaald :fy:

En, zoals je zelf hebt bewezen ;) , kun je ook met een 1800'je z(zelfs zonder sper) prima driften ! :lol: Je was lekker bezig op Weeze :clap:

Nu je licentie halen en gaan met die banaan :)

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 04 apr 2009, 20:43

Veel plezier ermee :df:

Peter-Paul

Bericht door Peter-Paul » 04 apr 2009, 20:46

Beste Sieger,

Heb 3 jaar alle plezier van de wereld gehad met een ex-AB auto. Hopelijk heb je er net zoveel "Spass" met de 318 als ik met de 306 heb gehad. Ennuhhh hou hem heel :wink:

Met vriendelijke groet,

PP

siegerdehaan89

Bericht door siegerdehaan89 » 15 apr 2009, 12:17

Die Spass heb ik zeker, minstens voor 2!!! :banaan: :mrgreen:

Wat kleine luxe problemen met de auto, dat wel maar ach...

Zo mijn eerste probleempje dat ik op wil lossen op een leuke manier. Vind zowiezo het onderstel te soft inmiddels, een AST set zou uiteraard ultiem zijn, maar niet relevant ivm de te hoge kosten en wil eerst lekker RIJDEN RIJDEN RIJDEN.

Maarrr omdatie zo laag is achter, heb ik amper nog veerweg. Als ik lekker bezig ben (al zijn het wegen in de omgeving) begint de achterkant te stuiteren omdatie op de bumpstops zit. Dus eigenlijk een hardere veer en meer veerweg.

Liefst het laatste en aangezien de kooi naar de achterste dempertorens zijn gelast heb ik er vertrouwen in dat het ook nog heel blijft ook. Zodoende wil ik eigenlijk overstappen naar een Coil over systeem achter ook.

Wat is de goedkoopste/beste oplossing voor dit probleem? Omhoogschroeven.. Tuurlijk, maar dat wil ik niet. Liever nog iets lager eigenlijk.

Impress me!

Ow, en binnekort gaan de verchroomde lampen eruit, komt iets anders in :) . Verder heb ik een set slicks klaarliggen voor komende tijd en ben ik bezig met de 17'' wielen weer netjes te maken. Gepolijste randen ingekankert, dus schuuureennnn, afbijten en ook zilver spuiten. Gepolijste randen niet meer hoe mooi ook, gaat alleen maar oxideren.

Ciao!

Alexander

Bericht door Alexander » 15 apr 2009, 16:32

veel plezier met de ex-ab!

heb er zelf ook drie gehad (309 gti, clio williams en 200sx), ze rijden wel lekker :wink:

Tommy

Bericht door Tommy » 15 apr 2009, 19:26

ook hier maar even spammen, bij Bas Roos staat de 318is van Joy, daar zitten aardig wat go-fast snoepjes op die wellicht interessant zijn voor je 318i:

325i aandrijfassen + gereviseerd 3.46 sper diff 25%.
m3 e36 remmerij
AST-coilover sprintline II voor +achter. Veren zijn op dit moment aangepast voor een 318is met enige kilo's verlies en circuitgebruik :) Ideaal dus. Incl uniball verstelbare camberplates voor gaat dat setje voor 1400 euro weg.

siegerdehaan89

Bericht door siegerdehaan89 » 15 apr 2009, 19:52

Tja, lekker spul allemaal en heb het gezien.

Had gehoopt deze maand nog te kunnen rijden maar gaat hem niet worden, ik baal. :|

Kortom, daggiedoengeld gaat op het budget voor een leuke upgrade.

Heb vanmiddag even met slicks gereden op de openbare weg, pure noodzaak want had niet alle wielen bij huis. Maar Damn it!! grip is beanstigend, acceleratie gaat fantastisch met die lage dingen en topsnelheid is zo bereikt en hij pakt lekker op in tussenacceleraties

Kortom: Ik laat de motor nog een tijdje standaard, eerst korter diff en tja dan ook gelijk maar een sper als toch heel de zwik uit elkaar moet... Liefst ook een andere coil over set maar das nog effe dromen. :)

Remmen vind ik eerst wel OK eerst :wink:

Ciaociao!

Joy

Bericht door Joy » 15 apr 2009, 20:01

Ik wil nog wel wat aan de prijs doen van de AST-set mocht je er echt trek in hebben. Sper idem. Er zit nog een chip in de 318is waar je misschien ook nog wat aan hebt. VLN 318is chip. Geeft pakweg 152 pk en revlimit op 7500.

Mark N

Bericht door Mark N » 15 apr 2009, 20:02

Die chip die Joy heeft is een echte aanrader. Ik rijd er zelf ook mee.

siegerdehaan89

Bericht door siegerdehaan89 » 16 apr 2009, 18:27

Joy, PB.

Maar is 7500 toeren niet wat veel voor een STANDAARD motor? :shock: :roll:

Met chip gaat de drive ability gewoon wat omhoog ofzo? Lijkt me niet dat je een enorme snelheidswinst behaald op een atmosferische motor :lol: .

siegerdehaan89

Bericht door siegerdehaan89 » 17 apr 2009, 00:36

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Over domein en hosting maar even praten met onze 1serie driftking van Sohosted.... :whistle:

Macboy

Bericht door Macboy » 18 apr 2009, 21:21

He jou heb ik in Apeldoorn zien rijden :)

Heel toevallig

siegerdehaan89

Bericht door siegerdehaan89 » 19 apr 2009, 10:12

Kan kloppen, elke woensdag zum schule (roc uiteraard :hammer: ) en gebruik hem als daily...... :D :df:

siegerdehaan89

Bericht door siegerdehaan89 » 19 apr 2009, 12:08

Teasertje:

Afbeelding

RJay

Bericht door RJay » 19 apr 2009, 15:39

Haha, het alfa klavertje achterop een bmw.

Sommige jongens van de scarb/artc draaien zich in hun graf om als ze dat zien :mrgreen:

Geweldig man, ik heb nog overdacht die S13 te kopen (juist, ik wou die pk's wel, vegen zou ik later wel aanpakken, maar is miss ook wel leuk) Maar het ging toen in de privésfeer eventjes erg slecht waardoor het er niet van is gekomen.

Had toch graag eens een proefrit gemaakt met die rwd alfa turbo, maarja, kan niet alles hebben.

Mooie velgjes heb je trouwens liggen

siegerdehaan89

Bericht door siegerdehaan89 » 19 apr 2009, 16:58

R.J schreef:Haha, het alfa klavertje achterop een bmw.

Sommige jongens van de scarb/artc draaien zich in hun graf om als ze dat zien :mrgreen:

Geweldig man, ik heb nog overdacht die S13 te kopen (juist, ik wou die pk's wel, vegen zou ik later wel aanpakken, maar is miss ook wel leuk) Maar het ging toen in de privésfeer eventjes erg slecht waardoor het er niet van is gekomen.

Had toch graag eens een proefrit gemaakt met die rwd alfa turbo, maarja, kan niet alles hebben.

:mrgreen: Komen ook nog Alfa Romeo stickers op!!!! :roflol:

Maar S13... rwd Alfa Turbo... Bedoel je mijn oude bertone met turbo ombouw? Als je serieus bent wil ik er best nog eentje bouwen hoor, no sweat maar kost serieus geld!! :shock: :wink:

Grtz, Sieger.

RJay

Bericht door RJay » 19 apr 2009, 17:10

siegerdehaan89 schreef:
R.J schreef:Haha, het alfa klavertje achterop een bmw.

:mrgreen: Komen ook nog Alfa Romeo stickers op!!!! :roflol:

Maar S13... rwd Alfa Turbo... Bedoel je mijn oude bertone met turbo ombouw? Als je serieus bent wil ik er best nog eentje bouwen hoor, no sweat maar kost serieus geld!! :shock: :wink:

Grtz, Sieger.
Bwuahaha, zou serieus wel een keer met zo'n ding onderweg willen, vind alleen m'n eigen plannen met onze bmw serieus belangrijker. Zo veel geld heb ik niet en je kan het maar 1 keer uit geven :bag:
Die rode Silvia van Ab dus ;)

Alfa stickers? WAAR? :P :clap: :clap: :clap:

Niels v D

Bericht door Niels v D » 19 apr 2009, 19:08

siegerdehaan89 schreef:Kan kloppen, elke woensdag zum schule (roc uiteraard :hammer: ) en gebruik hem als daily...... :D :df:
Wat doe je voor opleiding?heb hem nog nooit zien staan..

siegerdehaan89

Bericht door siegerdehaan89 » 19 apr 2009, 19:17

ben er alleen op woensdag. doe bbl monteur op dit moment.

siegerdehaan89

Bericht door siegerdehaan89 » 26 apr 2009, 22:49

Vandaag weer allerlei kleine details verbeterd aan de bmw! Zal de volgende eigenaar blij mee zijn denk ik.

Kabelboom in de auto netjes ingetaped in de ''echte'' kabelboom tape (die stoffen) (kutklus wil je het netjes doen), gordels aan de kooi opgehangen, plaatje bekleed met leer waar de raamknoppies en gevarenlichtknop in zit, en tal van kleine dingen!

Weer een veeeel nettere auto zo! Morgen effe binnen en buiten wassen en dan op de foto met dat ding!! :D

Eh, en volgende eigenaar? JA! Ik ga weer Alfa Romeo rijden en dus moet deze dikkert maar weer weg. Red het niet om mijn alfa af te krijgen (Restauratie) en ermee op vakantie te gaan over 2 maanden... En in de BMW ga ik NEVER op vakantie, te weinig comfort! :wink:

Grtz, Sieger.

siegerdehaan89

Bericht door siegerdehaan89 » 27 apr 2009, 21:44

Foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nu ophalen dat ding!!

Grtz, Sieger.
0648739907

siegerdehaan89

Bericht door siegerdehaan89 » 01 mei 2009, 00:05

Wat zijn de wielen focking gaaf geworden :love: !!!!

Voor het mooie moet de voorkant nog een centimeter zakken, de auto staat nu ietwat te recht, bij een E36 is het mooier alstie nét iets voorover staat vind ik.

Teasertje van mijn phone, de ''goede'' foto's volgen nog!

Afbeelding

veeeeeeeet! En wat stuurt dat weer goddelijk, met die platte wangen!

Ga direct weer twijfelen wel/niet verkopen wel/niet alfaatje opbouwen als racer......... :|

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 01 mei 2009, 01:10

Laten zakken aan de voorkant zou ik niet doen ivm rijeigenschappen.

Hij staat voor het mooie al aan de lage kant eigenlijk.

Plaats reactie