VAG ESP

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Francisco
Berichten: 535
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:12
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Francisco » 04 okt 2006, 14:43

Net even met een monteur van VW (onderhoud tevens VLN auto's op de Ring) gesproken over de laatste generatie ESP. Het blijft voor 15% werken ook als je ESP OFF indrukt. Systeem laat wel wat meer toe maar gaat nooit 100% uit.

Ben nog niet in dgelegenheid geweest dit uit te testen. Daar heb ik en regen en meters asfalt nodig. Op de openbare weg dosrt ik dat niet.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 04 okt 2006, 15:04

Wat moet ik me voorstellen met 15% blijven werken ? Het werkt toch 100% of niet ?

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Bericht door Dutch » 04 okt 2006, 15:05

'Laatste generatie' is dus voor de Golf V-generatie?

Gebruikersavatar
Francisco
Berichten: 535
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:12
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Francisco » 04 okt 2006, 15:10

Yep, that's what the man said.

Rico
Je kunt het met BMW's dsc off mode vergelijken. Het laat wat toe voordat het ingrijpt.

Waarik op had gerekend is echter gewoon uit, als in: ik bestuur de auto en niet de computer.

Zoals bij BMW het geval is als je het DSC 5 seconden indrukt: all systems shut down. En zo hoort het.

Er is en manier om het systeem lam te leggen maar dat ga ik niet doen. Gemiste kans van VAG.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 04 okt 2006, 15:22

Oke duidelijk.

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Bericht door Dutch » 04 okt 2006, 15:36

Dat verklaart dit dan ook weer:
Dutch schreef:
Hielke schreef:TC is bij de andere auto's volgens de testers ook niet uit te schakelen.
Is dat dan iets van de nieuwe generatie Golf/Leon/Octavia?

Hoe zit het dan met de link tussen ASR (TC) en ESP, dat op al deze auto's standaard zal zitten? En waarop toch zeker een ESP-knop zal zitten?

Dus als je ESP uitschakelt, zou de TC dan toch blijven werken?

Okee, mijn VAG-kot heeft Haldex en is niet FWD, maar die heeft wel ESP (en dus ASR) en dat is wel degelijk helemaal uit te schakelen; dat merk ik wel in de sneeuw...
Mijn Golf IV-broertje heeft dus nog niet te lijden gehad van de 'vooruitgang'...

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11635
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 06 okt 2006, 00:02

Heb gisteren ook nog even met de Leon TFSI van Edwin op het klaverblad en in andere bochtcombinaties gestuurd.

Ook met ESP aan wordt er door het systeem aan op een droog wegdek nooit hinderlijk ingegrepen. Er wordt wel ingegrepen, maar zo vernunftig, direct en subtiel dat je het als rijder niet als storend ervaart. Van een negatieve beïnvloeding van bijvoorbeeld de mogelijkheid om op de limiet met het gas te sturen is absoluut geen sprake. Je hebt ook nooit het idee dat de snelheid er kunstmatig wordt uitgehaald. Het systeem doet wat de naam al doet vermoeden, het houdt de auto in bochten stabiel. Grote zwiepers met de kont zullen inderdaad niet mogelijk zijn. Maar dan ben je allang niet meer met lijnenrijden en het op de limiet met het gas sturen bezig natuurlijk.

De Jeroen Dick Traction Control zoals die tijdens de gummen Lelystad meeting van maart dit jaar slecht functioneerde (we waren toen met het systeem aan 1,5 seconden langzamer) werkte nu na een software-update weer fenomenaal mooi. Van een smorende werking op de gastoevoer was geen sprake meer. Zelfs op droog geeft het systeem nu de indruk een grote bonus te zijn.

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 06 okt 2006, 00:18

Fransico ik weiger dit te geloven.
ABS is ook gekoppeld aan ESP, ik heb ooit bij de eerste TT gevraagd of er een zekering verwijderd kon worden. Maar volgens de chefmonteur zat het ABS er ook aan gekoppeld. Vandaar dat dit niet ging.
Ik heb met de A3 op droog en ook op nat tot het uiterste geprobeerd als ESP , "off" was en geloof me, hij glee over alle vier de wielen, zonder dat er maar iets ingreep. Ook in de sneeuw kun je het heel goed testen.
ABS blijft ten alle tijden werken. Misschien dat ze dit verstaan onder die 15%.
Maar het knijpen van motorvermogen of afzonderlijk remmen van een van de vier wielen was totaal niet merkbaar als het uit stond.

Ben toch wel benieuwd of jij dit kunt ondekken.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22502
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 06 okt 2006, 00:43

Hielke, dan is het systeem er wel op vooruit gegaan! Het oude systeem in de IV is gewoon een extra belasting voor je schokdempers. Systeem remt zo abrupt af dat ie achter de veren uitkomt en voor bijna met de carterpan het wegdek raakt. Maar goed dat het helemaal uit kon :D

Gebruikersavatar
Francisco
Berichten: 535
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:12
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Francisco » 06 okt 2006, 13:54

Hielke

De situaties op de ring kan ik op de openbare weg nauwelijks reproduceren. Daar is simpelweg te weinig ruimte voor en ik ben niet suicidaal/moedig genoeg daarvoor. En ik heb er dus nu ook geen last van op de openbare weg. En op een klaverblad kom ik al helemaal niet in de buurt van de snelheden of situaties zoals die op de Ring worden ervaren (www.rotonderidder.nl).

Wat ik ervaren heb, heb ik ervaren. Fabian onderschrijft het. Wat moet daar nog meer aan toe voegen?

Rebel
Dan heb je niet lomp genoeg gereden. En dat was waar ik mee bezig was. Om te weten waar die grens dan wel ligt. Ja het systeem laat wat toe. maar grijpt in als het te "dol" wordt. Dat vindt ik allemaal best. Maar het moet gewoon uit kunnen.

SEAT. ASS. CAR. Verder geen fratsen

BMW, Porsche, TVR, Honda en Lotus doen dat nog. De rest van de fabrikanten gaan ervan uit dat hun klanten mongolen zijn, die tegen zichelf beschermd moeten worden.

Ik kon meer met een 1.9 tdi (9.30 BTG) dan met deze ESP/2.0 tdi (~9.18 BTG). Dat zegt toch genoeg?

Nogmaals, brilljant onderstel (beter dan de onnavolgbare 1 serie), super balans. Beperkte mogelijkheden om het te benutten.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 06 okt 2006, 14:14

Zijn hier mensen die ervaring hebben met slippende VAG-hokken?

Ik ben weleens in de rondte gegaan op de gladde strook en bij het achterwaarts uitkomen viel bij de SEAT Leon en Toledo de remdruk volledig weg. ESP had ik uitgeschakeld. Dus ik kon toen niet meer remmen. Erg gevaarlijk.


Diverse heikneuters (verkopers) presteerden het trouwens om met ESP aan volledig in de rondte te vliegen. Maar die heb ik toen ook de baan afgestuurd. :)

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11635
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 06 okt 2006, 14:26

Francisco,

punt is dat ik in deze discussie jou als rijder niet weet te plaatsen. Zo kan ik uit jouw relaas betreffende het ESP van de Leon 2.0 diesel alleen maar concluderen dat het ESP van de dieselversie veel bruter (ouwerwetser) ingrijpt dan het ESP systeem van de moderne (want dat is het) benzine versie. Dat is natuurlijk mogelijk. Edwin kan daar wellicht uitsluitsel over geven. Ik heb zo 1, 2, 3 geen diesel tot m'n beschikking :)

Anderzijds vind ik het vreemd dat je in een lange 270 graden doordraaier van een klaverblad de limiet van de auto niet kunt of wilt opzoeken. Een klinischer, makkelijker toegankelijke situatie dan een klaverblad vind je alleen in een speciale testomgeving zoals de testbaan van Lelystad of die baan net over de Duitste grens bij Groningen. Maar zeer zeker niet op De Ring.

Gebruikersavatar
Francisco
Berichten: 535
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:12
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Francisco » 06 okt 2006, 14:52

hielke

met benzinie leon geen ervaring hier, slechts met een 2.0 tdi met ESP.

ik denk dat ik heel hard langs je heen aan het lullen ben. onder dat kalverblad versta ik het volgende: die suffe mini rotondes bij mij in de wijk. 2de versnelling meuk. groter heb ik niet in de buurt tot mijn beschikking. wellicht dat je iets anders bedoeld.

de carpoolplaats is tegewoordig bezet met lerende motorrijders. hier heb doorgaans zat asfalt om gevaarloos een pirouette te begaan. (geen stoepranden, geen lantaarn paal)

Op de ring zijn er een aantal bochten met veel asfalt als uitloop. daar gun ik mezelf de vrijheid om wat aan te kloten. adenauer forst is er zo een maar ook eiskurve. het liefst zou ik deze oefening doen op een testbaan met zo'n grip cirkel (hoe heet dat ook alweer cavalino)

mijn rijders vaardigheden, tsja. ik kan een leuk rondje rijden op de ring zonder mezelf of anderen in gevaar te brengen. moeilijk om in te schatten eerlijk gezegd. van de meeste mensen waar ik (rijders)respect voor heb, krijg ik te horen dat ik niet aan het aankloten ben.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11635
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 06 okt 2006, 15:05

Kijk eens naar de afbeelding in mijn avater Francisco. Dat is dus een klaverblad. In dit geval die van verkeersknooppunt Heerenveen vanaf een gesimuleerde "Google Earth" hoogte van 2000 feet.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 06 okt 2006, 15:10

Slip/Grip cirkel heet dat idd Cisco. Je hebt natte, droge en gladde grip cirkels.

Gebruikersavatar
Francisco
Berichten: 535
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:12
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Francisco » 06 okt 2006, 15:11

aha! daar ga ik het dus niet poberen. sterker nog. ik weet er zo even geen hier in de buurt (r'dam) .

www.klaverbladridder.com :)

Gebruikersavatar
Francisco
Berichten: 535
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:12
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Francisco » 06 okt 2006, 15:15

thanx Cav

wanneer kan ik daar terecht om een en ander veilig uit te proberen.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 06 okt 2006, 15:21

Een mini rotonde is toch geen klaverblad? :)

Volgens mij ben je bang voor Hielke! :wink:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 06 okt 2006, 15:21

@Cisco: geen idee, ik werk al een paar jaar niet meer voor die bende.

Gebruikersavatar
Francisco
Berichten: 535
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:12
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Francisco » 06 okt 2006, 15:23

ik ben nergens bang voor 8) hooguit voor mezelf :shock:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 06 okt 2006, 15:24

Weet wel wat bedrijven waar ik een betere verstandhouding mee heb. Maar Martijn Stimpy kan je daar ook alles over vertellen.

Ik organiseer in 2007 alleen wat dagen voor klassiekers met onze stichting samen met een maatje van me. Verder verhuur ik mezelf incidenteel als instructeur.

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 06 okt 2006, 18:37

Fransico ik heb met die TT meegedaan aan de cursus op fahrsicherseitscentrum, op die natte baan met de "schleuderplank", en de natte cirkels...
Buiten het feit dat ik met ESP-off 2 keer achterstevoren op de ring stond afgelopen 3 jaar, 10 centimeter voor de vangrail ;-)

En met de A3 kan ik zo ver driften over de 4 wielen dat ik bijna glijdend in de Berm eindig... geloof me, heb al vaker met natte bilspleet hier in de buurt rondgereden


En bij alle bovenstaande situaties heeft nooit een remblokje een kick gegeven of ingegrepen.
Je mag er vanuit gaan dat ik na een aantal jaren toch wel voel of er iets in grijpt.

Ik wil het met de A3 gerust voordoen op de ring. Flink aanloopje hard insturen, en wachten tot de kont om komt, en dan glijdend tegensturen.
Geloof me nu, dat er geen fuck ingrijpt.

Wie zegt dat Audi en Seat dezelfde ESP delen?
Wordt altijd wel op een hoop gegooit als VAG. Maar is dat werkelijk zo?
Waarom is bijvoorbeeld een TT een dikke seconde sneller als een GTI met dezelfde motor? Is toch beide VAG?
Waarom is een Ambition onderstel stugger dan een Seat sport-uitvoering onderstel?
Begrijp me niet verkeerd, geen woord verkeerd over SEAT, maar ik heb nog nooit gemerkt wat jij verteld. En meer pushen als tot de auto glijdens over wielen door de bocht gaat en ik hem met een aantal keren tegensturen terug krijg, kan ik niet doen. Want dan mogen ze die 15 % net zo goed vergeten mocht dat zo zijn.
Nogmaals, ik adviseer je het om op nat wegdek te proberen of in de sneeuw, dan merk je het veel sneller.
Laatst gewijzigd door Rebel op 06 okt 2006, 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 06 okt 2006, 19:29

edit

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 8 gasten