BMW E36 328i sedan [Verkocht...]

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Bert ///M3 » 27 mar 2009, 13:15

E30 en E36 draagarmen zijn qua vorm wel gelijk maar de outer bushing is dus anders. Hebben namelijk een solid balljoint ipv een in rubber geperst exemplaar. E30 armen en E36 M3 armen zijn ook niet servicable terwijl die van een gewone E36 dat wel zijn. Je moet ook even niet vergeten dat alleen de buitenste te vervangen is maar de binnenste niet, en dat die net zo goed slijt.

Aluminium, nylon of delrin bussen in de draagarm moet je echt niet doen, dat is geheid recept voor disaster. Dat gaat namelijk wringen en je loopt de kans dat je hele draagarm er af scheurt na een tijdje gebruiken. Zelfde als achter daar word het ook nog wel eens gedaan, maar na verloop van tijd scheurt het hele montage punt van het chassis.

Er zijn imho 3 mogelijkheden en dat zijn standaard, iets ala powerflex waar nog wat beweging in zit of een wrijvingloos uniball lager.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40162
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Knot » 27 mar 2009, 13:22

Duidelijk... een non M3 E36 draagarm servicen is dus eigenlijk niet handig. Alleen had ik dus beter voor M3 draagarmen kunnen gaan ipv E30 omdat de M3 versie steviger is?

De achterste bussen zit nu M3 in aan de voorkant en de achterkant (tailing arm) heeft powerflex zwart, dat moet geen kwaad kunnen lijkt me. Heb ooit in een E30 aluminium motorsteunen gehad (hele koets schud bij stationaar toerental al) en dat geeft een goed idee van wat het met een draagarm zou kunnen doen.

Gebruikersavatar
Eric-328
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Eric-328 » 27 mar 2009, 14:30

Wat is jouw camber?

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Steven N. » 27 mar 2009, 14:47

Rody, ik kan je vertellen dat er op dit moment een heel mooi setje M3 3.0 remmen ligt bij Holtrop. Met praktisch nieuwe schijven, 250 euro. Weet niet of je specifiek voor de 3.2 schijven wil gaan, deze set ligt nog eentje van maar deze heeft zeer matige schijven erop. De 3.2 set kan je voor 150e wel mee krijgen denk ik, met die schijven. Nieuwe 3.2 schijven kosten 150e per stuk. Voor het circuit eventueel nog een setje CL RC06 remblokken erbij en je bent klaar :thumbup:

Door de 3.2 fusee stukken krijg je ook wat meer camber, je kan ook altijd nog opvulringen gebruiken tussen de onderste montage punten aan de veerpoot mocht je extra camber willen.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40162
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Knot » 27 mar 2009, 15:04

Eric,

Camber heb ik geen idee van, is allemaal nog zoals het uit de fabriek kwam en nu alleen de E30 draagarmen met M3 bussen.

Steven,

Set schijven/blokken met die fusee stukken, naven, lagers etc voor 250 euro?? Dus 325/328 plug and play?

Dikke remblokken als de CL hoef ik niet, gepiep, remstof enz... en rij 90% woon/werk met de auto. Denk dat een set Hawk HP plus oid, iets beter dan standaard wel volstaat.

Gebruikersavatar
Eric-328
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Eric-328 » 27 mar 2009, 17:41

Zijn inderdaad complete sets. Mijne komen ook van Holtrop. Plug and play.

Gebruikersavatar
vwk
Berichten: 450
Lid geworden op: 30 mar 2009, 03:03

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door vwk » 30 mar 2009, 03:05

Je zou kunnen overwegen om de schijven/klauwen van een E46 330 te pakken. Ik weet niet of ik je dat laatste vertelde bij Bas, maar dat remt echt super.
Auto is ten eerste zwaarder dan een E36, en loopt op top harder dan een 328i. Je gaat van 286mm*23mm naar 325mm*25mm. Schijven/blokken verschillen in prijs praktisch niks, en remmen doet het als de ziekte!

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door frank de jonge » 30 mar 2009, 08:14

Maar is niet floating Vince ;)

Christoph
Berichten: 1659
Lid geworden op: 01 nov 2006, 16:43
Locatie: SF

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Christoph » 30 mar 2009, 10:29

Ik heb die M3 set ook via Holtrop Rody, binnen een uur zaten ze er op. Nieuwe 3.2 schijven en klaar.

JeroenT
Berichten: 2232
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door JeroenT » 30 mar 2009, 12:16

vwk schreef:Je zou kunnen overwegen om de schijven/klauwen van een E46 330 te pakken. Ik weet niet of ik je dat laatste vertelde bij Bas, maar dat remt echt super.
Auto is ten eerste zwaarder dan een E36, en loopt op top harder dan een 328i. Je gaat van 286mm*23mm naar 325mm*25mm. Schijven/blokken verschillen in prijs praktisch niks, en remmen doet het als de ziekte!
Je hebt dan toch alleen andere brackets nodig? De klauwen van een E36 328i en die van een E46 330 zijn gelijk dacht ik.
Althans, m'n broer rijdt met z'n E36 328i op E46 328 of 330 schijven met E36 328i klauwen en originele BMW brackets/adapters om de klauw verder naar buiten te brengen.

Gebruikersavatar
ArjanR6
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 mar 2008, 18:25

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door ArjanR6 » 30 mar 2009, 18:59

Ik heb 300mm remschijven van een e46 328i (ook op 320d facelift modellen gemonteerd).
Dan heb je alleen de adapters van een e46 328i (ff controleren bij bmwfans.info) nodig en kan je de standaard e36 remklauwen gebruiken.

Voor 300mm remschijven met nieuwe ATE Powerpad, achter standaard en "Stahlflex" (RVS remleidingen) doen het goed. Op zandvoort geen fading, op hockenheim na 2 - 3 rondjes fading (met de standaard remmen had ik na 1 rondje al fading).
Nu nog andere remblokken, die powerpads zijn nu op.

Gebruikersavatar
vwk
Berichten: 450
Lid geworden op: 30 mar 2009, 03:03

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door vwk » 30 mar 2009, 19:25

frank de jonge schreef:Maar is niet floating Vince ;)
Waarom zou je dat willen? En ja ik weet wat het doet ;)
JeroenT schreef:
vwk schreef:Je zou kunnen overwegen om de schijven/klauwen van een E46 330 te pakken. Ik weet niet of ik je dat laatste vertelde bij Bas, maar dat remt echt super.
Auto is ten eerste zwaarder dan een E36, en loopt op top harder dan een 328i. Je gaat van 286mm*23mm naar 325mm*25mm. Schijven/blokken verschillen in prijs praktisch niks, en remmen doet het als de ziekte!
Je hebt dan toch alleen andere brackets nodig? De klauwen van een E36 328i en die van een E46 330 zijn gelijk dacht ik.
Althans, m'n broer rijdt met z'n E36 328i op E46 328 of 330 schijven met E36 328i klauwen en originele BMW brackets/adapters om de klauw verder naar buiten te brengen.
Klopt, sorry, brackets horen er bij. Maar ik heb redelijk wat klauwen gekocht en de brackets "horen" daar bij is mijn ervaring.
Maar ja, je moet de brackets ook hebben. E46 328i is meen ik hetzelfde, maar dat biedt niet veel imo.
Als je dan toch gaat veranderen naar iets van een E46 op een E36, is 330i een prima keus. E46 M3 zou ook nog kunnen.
Ik heb nu echter zo weinig clearance van de klauw op de velg (originele E36 M3 wielen) dat ik de platte plakloodjes moet hebben. Had geen zin om naar 18" te gaan. Schijven van een E46 M3 zijn overigens dezelfde diameter, alleen dikker (325mm*28mm).

Conclusie: klauwen E46 330 zijn wel degelijk anders. Ze zijn hoger en breder. Achter is ook groter, dan zit je om en nabij de 300mm vs. 240 standaard (dit laatste week ik overigens niet zeker).
Bijkomend voordeel zijn de kosten: E46 330 is overal hetzelfde, of je nou een benzine, diesel, coupé, touring of sedan hebt.
Derhalve: grotere productie, lagere kosten. Ik ben nu goedkoper uit voor een remmenwissel dan voorheen.

Je zou eens met Steijn van Dparts kunnen bellen, daar heb ik toen in het rek geneust. Ik heb ze gratis vanwege een deal die ik met een andere partsleverancier heb gemaakt, maar hij (dus niet Dparts) wilde er normaal 150 voor hebben. Ik kreeg de schijven en blokken erbij, die waren 5000km oud.

Qua idee remvermogen: gister een maatje achter me aangehad in zijn '95-er Impreza GT, met dubbelpots remklauwen, die parkeerde hem er bijna in. Hij was zeer onder de indruk van mijn remmen.
Enige wat je als pro voor de M3 remmen zou kunnen zeggen is, dat bij originele schijven, de staallegering van een betere kwaliteit is.
Kennis van me met een E36 M3 compact gebruikt E46 M3 schijven, laat die afdraaien naar de juiste maat, om op zijn E36 M3-tje te zetten. Schijnt nog een stapje beter te zijn. Hij is er wel de persoon naar die daar een gewogen mening over heeft :)

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2247
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Stefan R » 30 mar 2009, 19:37

vwk schreef: Qua idee remvermogen: gister een maatje achter me aangehad in zijn '95-er Impreza GT, met dubbelpots remklauwen, die parkeerde hem er bijna in. Hij was zeer onder de indruk van mijn remmen.
Dat zegt nog niet zoveel, '95 GTT met 4 pots remmen remt zwaar köt

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40162
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Knot » 30 mar 2009, 19:50

Alle info is uiteraard welkom maar denk dat ik als de huidige schijven/blokken versleten zijn toch het beste voor een E36 M3 3.0 set van 315mm kan gaan als je die met fuseestukken/naaf/lagers in goede staat op kunt pikken voor 250 euro!

Gebruikersavatar
ArjanR6
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 mar 2008, 18:25

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door ArjanR6 » 30 mar 2009, 20:23

Voor een 300mm upgrade heb je alleen andere brackets en 300mm remschijven nodig, meerkosten zijn alleen de brackets als je remschijven toch op zijn.

300mm brackets (+- 50,- EUR)
300mm schijven (zelfde prijs als 286mm)
remblokken zijn hetzelfde omdat je dezelfde remklauw gebruikt.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door frank de jonge » 30 mar 2009, 21:18

€200,- bij Holtrop voor de 3,2 versie Rody!!!!

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40162
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Knot » 30 mar 2009, 21:22

Hoho.... er zit nog 3 a 4mm op de remblokken, nog even geduld 8)

Gebruikersavatar
vwk
Berichten: 450
Lid geworden op: 30 mar 2009, 03:03

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door vwk » 30 mar 2009, 23:40

ArjanR6 schreef:Voor een 300mm upgrade heb je alleen andere brackets en 300mm remschijven nodig, meerkosten zijn alleen de brackets als je remschijven toch op zijn.

300mm brackets (+- 50,- EUR)
300mm schijven (zelfde prijs als 286mm)
remblokken zijn hetzelfde omdat je dezelfde remklauw gebruikt.
Niet om een discussie te starten, maar als je dezelfde klauwen gebruikt heb je toch niks aan grotere schijven?
De blokken in de originele klauwen hebben de hoogte om te matchen met schijven van 286mm doorsnee.
Als je dan grotere schijven gebruikt, met brackets om die afstand te overbruggen, mis je toch het raakvlak van de binnenste 14mm, of zie ik nou iets over het hoofd?

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Tom V » 30 mar 2009, 23:45

vwk schreef:
ArjanR6 schreef:Voor een 300mm upgrade heb je alleen andere brackets en 300mm remschijven nodig, meerkosten zijn alleen de brackets als je remschijven toch op zijn.

300mm brackets (+- 50,- EUR)
300mm schijven (zelfde prijs als 286mm)
remblokken zijn hetzelfde omdat je dezelfde remklauw gebruikt.
Niet om een discussie te starten, maar als je dezelfde klauwen gebruikt heb je toch niks aan grotere schijven?
De blokken in de originele klauwen hebben de hoogte om te matchen met schijven van 286mm doorsnee.
Als je dan grotere schijven gebruikt, met brackets om die afstand te overbruggen, mis je toch het raakvlak van de binnenste 14mm, of zie ik nou iets over het hoofd?
Grotere schijven heeft juist als voordeel dat je grotere hitte afvoer hebt. Je hebt een groter oppervlak en ook meer hitte afvoer. Dat is ook een groot voordeel van een bbk.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Bert ///M3 » 30 mar 2009, 23:52

Hoeft niet, ze kunnen ook het hart groter gemaakt hebben. Volgens mij is dat met de gewone M3 en de CSL schijven ook zo als ik die schijven op een foto zie. Ze zijn naar 345mm gegaan maar het raakvlak is volgens mij nog gelijk.


Verder denk ik dat het eigelijk niet zo heel veel boeit qua remkracht etc of je er nu 315mm M3 remmen op doet, 325mm E46 etc. Je bent toch aan het upgraden met sliding calipers en zolang je dat doet blijft het imho lood om oud ijzer. Zal wel remmen maar je maakt geen hele grote stappen voorwaards tussen de ene en de andere upgrade.

Hooguit kan je idd zeggen running cost met E46 remmen is lager als die van M3 remmen. Maar dat is alleen als je origineel gebruikt voor de M3 schijven.

Gebruikersavatar
vwk
Berichten: 450
Lid geworden op: 30 mar 2009, 03:03

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door vwk » 31 mar 2009, 00:13

Tom V schreef:
vwk schreef:
ArjanR6 schreef:Voor een 300mm upgrade heb je alleen andere brackets en 300mm remschijven nodig, meerkosten zijn alleen de brackets als je remschijven toch op zijn.

300mm brackets (+- 50,- EUR)
300mm schijven (zelfde prijs als 286mm)
remblokken zijn hetzelfde omdat je dezelfde remklauw gebruikt.
Niet om een discussie te starten, maar als je dezelfde klauwen gebruikt heb je toch niks aan grotere schijven?
De blokken in de originele klauwen hebben de hoogte om te matchen met schijven van 286mm doorsnee.
Als je dan grotere schijven gebruikt, met brackets om die afstand te overbruggen, mis je toch het raakvlak van de binnenste 14mm, of zie ik nou iets over het hoofd?
Grotere schijven heeft juist als voordeel dat je grotere hitte afvoer hebt. Je hebt een groter oppervlak en ook meer hitte afvoer. Dat is ook een groot voordeel van een bbk.
Het technisch aspect is me wel duidelijk in het algemeen, maar in het voorbeeld hierboven specifiek niet. Maar brengt ons weer tot de reactie van Bert:
Bert ///M3 schreef:Hoeft niet, ze kunnen ook het hart groter gemaakt hebben. Volgens mij is dat met de gewone M3 en de CSL schijven ook zo als ik die schijven op een foto zie. Ze zijn naar 345mm gegaan maar het raakvlak is volgens mij nog gelijk.


Verder denk ik dat het eigelijk niet zo heel veel boeit qua remkracht etc of je er nu 315mm M3 remmen op doet, 325mm E46 etc. Je bent toch aan het upgraden met sliding calipers en zolang je dat doet blijft het imho lood om oud ijzer. Zal wel remmen maar je maakt geen hele grote stappen voorwaards tussen de ene en de andere upgrade.

Hooguit kan je idd zeggen running cost met E46 remmen is lager als die van M3 remmen. Maar dat is alleen als je origineel gebruikt voor de M3 schijven.
Kijk, dat zou idd kunnen, niet eens aan gedacht. Grotere schijf is natuurlijk niet per se meer remoppervlak.
Ik moet zeggen dat ik het verschil best merk, zeker met hard remmen (je moet nogal eens vanaf de 200 in de ankers in NL...) is de auto beter controleerbaar. De remvertraging is best veel groter, hij houdt het langer vol (warmteafvoer, geen zompig pedaal), meer wieldruk lijkt ook wel.
En zoals je weet ben ik ook 286mm met Hawk HT10 gewend. Nee, de 330 remmerij komt daar niet bij in de buurt, maar kan merkbaar later op de rem.

Ach, het blijft altijd iets persoonlijks :)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40162
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Knot » 02 apr 2009, 21:51

Remmetjes zijn nog niet versleten... maar ff wat anders.. de deurpanelen. Bij mijn M3 had iemand er dus parkers ingedraaid... .leek mij zonde. Waren die klemmen nou gewoon bij de dealer te halen (zwarte klem bij de vergrendelingknop en de witte doorklik plasticjes halverwege de deur)?

Afbeelding

Afbeelding

Christoph
Berichten: 1659
Lid geworden op: 01 nov 2006, 16:43
Locatie: SF

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Christoph » 02 apr 2009, 21:59

Ja, ik heb geloof ik 1 euro 10 betaald voor een zakje van die dingen :P

En mocht dat "karton" loslaten, op youtube staat een mooie handleiding om dat weer vast te krijgen.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10870
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Joy » 02 apr 2009, 22:01

Ja die witte pinnen gaan maar een keer of wat demonteren mee, daarna zijn ze toast. Zakje van tig stuks bij de dealer kost maar een paar euro. Als je toch bezig bent het gehele paneel maar voorzien van verse pinnen.
Die panelen zijn gewoon een ramp. De kartonnen binnenkant wil maar al te graag los gaan zitten of uitscheuren waardoor ophangpunten niet meer lekker zitten. Metalen klemmen op de deurrand kun je nog terug buigen maar ik zou ze vernieuwen.

Gebruikersavatar
Christiaan van H.
Berichten: 419
Lid geworden op: 11 feb 2007, 15:56
Locatie: P-hil

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Christiaan van H. » 02 apr 2009, 23:26

:lol: Heb precies hetzelfde, minstens een jaar al druk ik braaf iedere keer weer als de bijrijdersdeur gebruikt is, het paneel even terug.

Blijft rotzooi die E36's :bag:

binnenkort ook maar eens shoppen voor die pinnetjes-mod

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], CRZ, Godspeed, Google [Bot], ivo-b, MarcelV, Martijn_bmw en 2 gasten