Fotografie

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Joh@n

Re: Fotografie

Bericht door Joh@n » 22 mar 2009, 23:29

Zat net nog eens de foto's van vorig jaar van het vuurwerkfestival uit te zoeken (laaaaat...):

Afbeelding

Rest is hier te bekijken..

JohanH

Bericht door JohanH » 23 mar 2009, 10:48

Obbe, waarom ga je er vanuit dat een tweedehands D2X meer waar voor zijn geld bied dan een D300? De D2x komt uit 2005 oid en heeft geen full frame... DSLR-bodies verouderen zeer snel. Indien het je om relatief ruisvrije foto's bij hoge iso's gaat kun je dan beter doorsparen voor de D700 die je zelf al aangeeft.

De AF-S is overigens slechts een motortje in het objectief, doorgaans is deze stiller en focussed die sneller dan de in-body motor. Als het prijsverschil groot is zou ik gewoon voor de AF gaan gezien de D300/D2x/D700 prima in-body motoren hebben.

Obbe
Auto: M2

Bericht door Obbe » 23 mar 2009, 11:48

Ik dacht dat de D2X en de D300 uit hetzelfde jaar kwamen maar zie net dat de D300 2 jaar jonger is. Dan zal ik moeten kiezen tussen de D300 en de D700. Als ik foto's zie die gemaakt zijn met een D300 voldoet dat zeker aan mijn eisen. Zoals je al aangeeft is de snelle veroudering van dit type camera een goede reden om door te sparen voor een D700. Nog maar een nachtje over slapen.

Grt. Obbe

Tom V

Bericht door Tom V » 23 mar 2009, 11:50

Mark Nauta heeft ook een D300, hij kan je vast wel wat vertellen over zijn ervaringen ermee. Alle recente foto's op zijn niet nader te noemen site zijn ook gemaakt met die camera, erg nice.

Obbe
Auto: M2

Bericht door Obbe » 23 mar 2009, 12:45

Mark z'n foto's zijn een goed voorbeeld hoe het kan met een D300. Vraag me inderdaad af of als hij nu voor de keuze zou staan weer een D300 zou kopen of voor een D700 zou gaan. Dexter gebruikt geloof ik een D2X en die foto's zijn ook super. In deze prijsklasse is eigenlijk alles goed alleen zijn sommige camera's nog beter.

Grt. Obbe

Joh@n

Bericht door Joh@n » 23 mar 2009, 12:51

Een D300 is gewoon een snoepje :) Ik heb hem nu sinds november deze camera en het is echt heerlijk om ermee te werken. Icm de Nikon 17-55 krijg je er echt geweldige platen uit :) De D700 is inmiddels ook weer een stuk goedkoper geworden en voor mensen die al FF lenzen hebben denk de betere optie.

JohanH

Bericht door JohanH » 23 mar 2009, 15:09

Tom V schreef:Mark Nauta heeft ook een D300, hij kan je vast wel wat vertellen over zijn ervaringen ermee. Alle recente foto's op zijn niet nader te noemen site zijn ook gemaakt met die camera, erg nice.
Pfff, hij heeft ook gewoon een flickr pagina hoor: http://www.flickr.com/photos/marknauta" onclick="window.open(this.href);return false; ;)
De meest recente foto's op mijn flickr pagina zijn ook gemaakt met een D300: http://www.flickr.com/photos/paladijn" onclick="window.open(this.href);return false;

Ben er erg tevreden over, maar er zitten zoveel functies en knoppen op dat ik nog steeds wat aan't puzzelen ben. Grootste pluspunten tegenover mijn oude D40 zijn de veel snellere en betere autofocus, 2.5 -> 6fps en het betere omgaan met highlights. De D700 is wel interesant, maar je mist toch al snel de cropfactor bij circuitfotografie. Voor landschappen en interieur/concertfotografie zou ik waarschijnlijk wel doorsparen voor een D700. NCN heeft trouwens een prijsoverzicht van de beide camera's: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 16&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeroen E21

Bericht door Jeroen E21 » 23 mar 2009, 15:16

Hmmm kijk niet zo vaak bij off topic maar ontdek net dit draadje. Voor mij was de D300 een vrij logische keus na jarenlang een D100 gebruikte te hebben. De bediening komt ook aardig overeen dus dat stapt makkelijk over. Heb ook wel getwijfeld over de FF versie D700 maar ja, heb hier zo'n fraaie 17-55 en vind met de cropfactor de 80-200 ( 2.8 ) een ideale uit-de-hand tele. Met full frame wordt dat te kort vrees ik. Prestaties en resolutie zijn bij de D300 absoluut meer dan voldoende voor mijn semi-pro gebruik.

Adje ///M3

Bericht door Adje ///M3 » 28 mar 2009, 19:41

Nog wat zooi van afgelopen weken (hopelijk geen dubbele):
Kritiek is altijd welkom
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 30 mar 2009, 11:05

foto's die jij hebt gemaakt of zijn die van de site van vd. Akker? vd Akker heeft zijn auto's altijd supergoed op Internet !

Tom

Bericht door Tom » 30 mar 2009, 11:22

Strakke foto's weer Ad!
Ook gave wagens :shock:

Xave30

Bericht door Xave30 » 30 mar 2009, 13:35

duifjes.com schreef:foto's die jij hebt gemaakt of zijn die van de site van vd. Akker? vd Akker heeft zijn auto's altijd supergoed op Internet !
Juist dankzij Ad :D !

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 30 mar 2009, 13:44

Aha...Ad werkt daar dus ik snap hem..

Ad....wat voor camera gebruiken jullie voor de foto's op internet? Ik vindt het bij ons namelijk nog steeds slecht hoe ze op internet staan.

http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... id=5896322" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... id=5949699" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... id=5899323" onclick="window.open(this.href);return false;

Adje ///M3

Bericht door Adje ///M3 » 30 mar 2009, 14:58

duifjes.com schreef:Aha...Ad werkt daar dus ik snap hem..

Ad....wat voor camera gebruiken jullie voor de foto's op internet? Ik vindt het bij ons namelijk nog steeds slecht hoe ze op internet staan.

http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... id=5896322" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... id=5949699" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... id=5899323" onclick="window.open(this.href);return false;

Dank jullie!

@Duifjes: Nikon D70 (Digitale Spiegelreflex). Jou foto's zijn gewoon duidelijk! Misschien moet je eens een keer experimenteren door de auto's op een andere plek te zetten, of nét iets schuiner. Beetje spelen met de camera en locaties. :thumbup:

Tom

Bericht door Tom » 30 mar 2009, 15:07

Of iets anders dan Toyota gaan verkopen.

(inkopper natuurlijk ;))

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 30 mar 2009, 15:10

Tom.......dat hebben we geprobeert alleen sloeg het merk wel aan maar de modellen niet......een 1 serie is gewoon niet weg te geven :banaan:

RobS

Bericht door RobS » 30 mar 2009, 16:28

Rob Schouten schreef:
Panamera schreef:
Rob Schouten schreef:Mijn vrouw kan van een vriendin een Nikon D40 krijgen, gewoon het standaard dingetje met kitlens, 2 accu's, een tas en nog garantie tot eind april voor 200€. Niet al te veel geld volgens mij, voor een beginners DSLR. Doen dus lijkt me..?
Dat is inderdaad niet veel voor 2 accu's de camera en een tas!
Ik zeg doen mits jouw vrouw echt iets met fotografie wil gaan doen, vast wel want het is hartstikke leuk :mrgreen:
't is voor mezelf ;)
De D40 en kitlens inmiddels in huis, dat is het goede nieuws, helaas heeft onze kleine de camera van tafel getrokken, gevolg, lens kapot. Verzekerings kwestie, maar er moet dus een nieuwe lens komen ter vervanging van de kitlens, betaalbare tips? Ik zat zelf aan de 18-55mm mét VR te denken. Goede keuze?

JohanH

Bericht door JohanH » 30 mar 2009, 19:52

Ai Rob, dat is minder fijn nieuws.

Als vervanging kun je denken aan een nikkor 18-70 3.5-4.5 (219 nieuw) of een wat lawaaierige Tamron 17-50 2.8 (youtube maar eens op het geluid, 328 euro). De Tamron is zo'n beetje het beste wat je voor dat geld kunt krijgen, maar die wil je testen in de winkel of de focus wel goed is - zo ja, dan is ie loeischerp. Nikon lenzen kun je gewoon via webwinkels bestellen, die hebben een veel betere QA.

Een tweedehands 18-55 van marktplaats is natuurlijk ook nog een optie, er staan als het goed is ladingen kitlenzen van de D40/D60 te koop.

JohanH

Bericht door JohanH » 30 mar 2009, 20:25

Veel van de foto's zijn hebben overbelichte (witte) plekken, probeer eens op een andere lokatie, uit een andere hoek of op een ander tijdstip te fotograferen. Probeer vooral niet tegen de zon in te fotograferen, daar krijg je dit soort foto's van.

Voor de interieurfoto's kun je overwegen met een statief en wat langere sluitertijd (1 seconde of langer bijvoorbeeld) te gaan werken.
Voorts kun je nog overwegen met een spiegelreflex te gaan werken om zo meer scherpte-diepte in je foto te krijgen. Dat lukt je met een compact veel minder goed...
En zorg er voor dat je niet zelf op de foto staat, zoals die laatste van de Lexus ;) Ga ook eens door de knieen bijvoorbeeld, ik heb zelf ook wat zitten experimenteren met andere hoeken van mijn Honda bij Kornwerderzand, hoewel ik er nog niet heel tevreden over ben zijn het op zich prima foto's. Je kan ook eens kijken naar de 'product'foto's uit folders of op bijvoorbeeld autoweek.nl om daar wat inspiratie op te doen.

Als ik zo naar de lokatie van je bedrijf kijk (grappig trouwens, ik heb daar ooit de band van mijn Rover laten repareren omdat die plat stond na overleg bij een hostingpartij aldaar) kun je op een rustig moment ook eens overwegen wat naar het zuiden te rijden en op het platteland aan de andere kant van de A1 tussen de weilanden of bomen aldaar wat foto's te maken. Dat geeft al een hele andere indruk dan de standaard 'naast de garage' shots. Uiteraard heeft zoiets meer zin bij de modellen waar je meer marge op hebt. En bij veelverkopende auto's als een Aygo zou je met dealerkenteken foto's van de buitenkant kunnen hergebruiken :)

ErikS

Bericht door ErikS » 31 mar 2009, 16:11

Paar kleine simpele tips:

Spiegelreflex moet je onder de knie krijgen dus dat geeft bijna nooit een goed resultaat (IN HET BEGIN!!)

*Koop een gewone compact met een GROOTHOEK lens! (Voor interieur foto's en de auto oogt ook dikker/groter)
*En zoek er een met een goede macro functie voor close up-foto's.. ZIjn close ups niet scherp kan je ze beter NIET plaatsen!

Ik raad aan een FUJIFILM S9600 te kopen,
Je mag de mijne wel eens proberen? Is ZO MAKKELIJK onder de knie te krijgen, en niet alle nadelen van de spiegelreflex!

ErikS

Bericht door ErikS » 31 mar 2009, 16:14

@ JohanH:

Volgens mij is dat heel mooi, om ergens naartoe te rijden, maar niet gunstig voor een Groot autobedrijf.
Tijd = geld bij zo'n strakke organisatie.

Vind een goede lokatie op het terrein zonder afleidende dingen en dat doet vaak de foto al goed!

Segment van Adje's auto's is VEEL hoger, daar verwachten ze NOG meer van de foto's.
Simpele plek zonder afleidende dingen, daglicht en schieten maar.

JohanH

Bericht door JohanH » 31 mar 2009, 19:26

Erik Stoffelsen schreef: Paar kleine simpele tips:

Spiegelreflex moet je onder de knie krijgen dus dat geeft bijna nooit een goed resultaat (IN HET BEGIN!!)
Dat is onzin tegenwoordig, de Nikon D40 heeft een uitgebreide hulpfunctie in de camera zelf welke helder uitlegt wat een instelling doet. Als je echt lui bent of langzaam je kennis op wilt bouwen kun je ook van de automatische standen gebruik maken, daar krijg je nog steeds prima foto's mee. Mijn broertje heeft zonder enige kennis van fotografie bijvoorbeeld nette foto's geschoten met mijn D40 op 'auto-stand' tijdens de laatste DF dag op Zandvoort.

Grootste nadeel van de DSLR is dat de camera veel groter is en dus minder praktisch mee te slepen. Ik ben zelf ooit begonnen met een wat luxere compact maar wil onderhand niet meer terug. Het is zoveel makkelijker om mooie foto's te maken met een spiegel-reflex zonder allerlei trucjes te gebruiken.

En tijd is geld uiteraard, vandaar mijn opmerking over de marge. De Lexus zou veel fraaier op de foto kunnen door de auto op een betere plek neer te zetten. Of je nou 10 minuten besteed om even Deventer uit te rijden en de auto meteen goed neer te zetten of 10 minuten om alle storende elementen (andere auto's die in de weg staan of een concurrent in beeld bv.) op het bedrijfsterrein uit beeld te krijgen en de auto net mooi in het zonlicht te zetten maakt niet zoveel uit. De fotoplek die op de 3 gegeven autotrack linkjes te zien is heeft in ieder geval te grote licht-donker verschillen om een nette foto te maken. Dan kun je of beter kaderen, of een ander tijdstip proberen, of de foto elders nemen - ook met een spiegelreflex zijn foto's daar overbelicht ;)

Kwaliteit van de presentatie (website, foto's op zoeksites als autotrack) speelt voor mij wel degelijk een rol bij de keuze van een garage/dealer. De Rover dealer in Leeuwarden ben ik bijvoorbeeld nooit geweest omdat die hun site compleet in word (ja, dat tekstverwerkertje...) met comic sans font gebouwd hadden, inclusief groeten aan collega's en foto's van hun showroom die me aan een Tokkiekermis deden denken. De dealer in Drachten had en heeft zijn zaken in dat opzicht wel goed voor elkaar. Natuurlijk kun je het nog steeds verknallen op het moment dat mensen bij je showroom op bezoek komen, maar op dat moment hebben ze al een keuze gemaakt bij jou te zijn voor hun volgende auto of onderhoud.

Tom

Bericht door Tom » 31 mar 2009, 20:14

Mensen geven nogal snel de camera de schuld terwijl ze zelf iets fout gedaan hebben of de basis van fotografie niet begrijpen. Een DSLR geeft in het donker betere resultaten omdat ie hogere ISO waarden aankan, maar voor de rest hoef je natuurlijk geen DSLR te hebben als je op autostand blijft schieten en je niet verdiept in fotografie. Dan doet een compactcamera het vrijwel even goed. Er zijn genoeg mensen die een spiegelreflex kopen en het ding altijd in automatische stand gebruiken, is natuurlijk zonde van het geld.

In het geval van Duifjes zou ik inderdaad een camera met groothoek kopen zodat het interieur er goed opkomt. Buitenkant van de auto goed op standpunt letten en eventueel wat meer over fotografie lezen (goed boek).
Of je zoekt in de buurt zo'n puber van bijvoorbeeld autogespot die elke zaterdag even knappe foto's komt schieten van je auto's. Zijn genoeg van die jongens die hartstikke enthousiast met fotografie bezig zijn en een leuke camera bij elkaar hebben gespaard.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 31 mar 2009, 20:22

Bedankt voor de tips...ga er wat mee doen!

ps. vandaag de account manager van Autoscout24 op bezoek gehad.....en die zij wat hebben jullie Internet geod ver elkaar.....veel foto's per auto etc... Oke....maar ik ben niet snel tevreden de lat ligt hoog!

Trouwens ik zou nooit en te nimmer onderscheid maken in prijsklasse's ook niet voor foto's etc...

Ik zeg altijd iemand die bij mij een gebruikte auto koopt van 4500euro kan er wellicht net zo hard gespaart voor hebben als iemand die 1tje koopt van 45k euro

JohanH

Bericht door JohanH » 31 mar 2009, 21:18

Goed om te horen Jacco!

Maar onderscheid maken op auto's, tya... als je een grotere marge hebt is het een stuk makkelijker te verantwoorden om een medewerker 30-60 minuten met de auto op pad te sturen om goede foto's te maken. En natuurlijk verschilt het per type klant wat voor foto's ze willen zien... een Lexus koper zal waarschijnlijk meer geintreseerd zijn in foto's van het fraaie interieur, een Aygo koper of de kofferbak wel groot genoeg is. Met je kennis als verkoper kun je dat gebruiken om je foto's daar op af te stemmen.

En Tom: ik ben het met je eens dat de fotograaf het verschil maakt en dat je met een compact vrijwel identieke foto's kunt maken aan een spiegel-reflex, maar... dat vereist verhoudingsgewijs veel meer fotografische en apparatuurkennis. Met een D40 met groothoek 18-55 lens van 300 euro (ja, ze zijn zo goedkoop tegenwoordig :shock: ) op automatisch maak je betere foto's dan een even dure compact op automatisch tenzij je ideale lichtomstandigheden hebt. Er hoeft maar even bewolking voorbij te komen en je compact is in het nadeel. De fotograaf met compact zal hier dan extra rekening mee moeten houden waarmee de point-and-click automatische stand zijn nut verloren heeft...
Tegen de reflecties waar je vaak last van hebt bij een auto is het bij een spiegel-reflex ook nog eens een optie om een polarisatiefilter te gebruiken, bij compacts is dat alleen bij een paar dure modellen mogelijk.

Om het weer wat richting foto's te trekken (het blijft een fototopic ;)), een van mijn favoriete flickr fotografen maakt hele fraaie foto's met een simpele Sony A100 budget SLR: http://www.flickr.com/photos/87185102@N00/" onclick="window.open(this.href);return false;
Oog voor datgene wat je op beeld wilt hebben en begrijpen hoe je dat vastgelegd krijgt is 99% van het werk 8)

Voorbeeldjes:
Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie