BMW E36 328i sedan [Verkocht...]

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40161
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Knot » 26 mar 2009, 14:17

Nou, het was ff wennen hoor, handschoentjes aan, paar bochtjes genomen, 225 pilot sport is toch anders dan wanli's.. je gaat nu met snelheid vooruit ipv dat je voor je gevoel achteruit de bocht in zakt (225 breed wanli ervaring). Als de auto een beetje hoek maakt en je trapt m door merk je duidelijk dat het een fris sper betreft, dat gevoel is meesterlijk!

Wat ik wel vervelend vond is dat er om 13:00 dus al fokking veel blinde slome kneuzen rondrijden, normaal rijden is er niet bij, je loopt overal continu vast... ga vanavond nog wel een rondje.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10870
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Joy » 26 mar 2009, 14:20

@Dutch, kwa demping zou er net wat meer soepelheid in mogen zitten. Op oneffenheden zet vooral de achterkant snel een stap opzij. Bas had ook al eens gezegd dat de auto wat omhoog moest. Op vlak asfalt heeft de auto prima grip. Ik zou om te beginnen terug gaan naar 30 mm verlaging.

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Mathieu » 26 mar 2009, 14:25

Handschoentjes aan, zoals coureurs dat ook hebben :sealed:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40161
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Knot » 26 mar 2009, 15:07

Ik ben gewend om met handschoenen te driften, gewoon meer controle dan, zelfde voor circuitrijden... eenmaal zo aangeleerd :)

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 995
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door yorick » 26 mar 2009, 17:35

Ik probeer ook wel eens een beetje te spelen met de achterkant. Sta achter op 245 ps2's. In het nat krijg ik hem wel dwars, maar op droog is een ander verhaal. Dan heb je zoveel snelheid nodig .. Als je dan een foutje maakt wordt dat keihard afgestraft.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40161
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Knot » 26 mar 2009, 17:46

Yorick, ik dacht dat jij wel (al) een potje kon driften omdat je meteen een sper had laten monteren eigenlijk....

Maargoed, op droog probeer ik het rustig te houden, op nat eigenlijk ook liever met goedkopere 225 brede banden zodat er minder kracht op komt. Ik neem aan dat jij ook de subframe verstevegingsplaten nog niet had ingelast??

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 995
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door yorick » 26 mar 2009, 18:14

haha, de 328 is mijn eerste auto dus heb niet kunnen oefenen in een oud(er) hok. Verder heb ik het sper niet alleen om te driften :)

Ik heb idd geen subframe versteviging gedaan. Gaat het stuk, los ik het dan wel op. De veertorens voor zijn wel verstevigd, intrax heeft daar 5mm platen ingelast. Christiaan van H heeft deze week zijn veertorens laten verstevige bij Wielhoven. Bij hem begonnen ze te scheuren.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40161
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Knot » 26 mar 2009, 20:26

Heb het zelf moeten leren in een Xr4i als eerste auto, was 2000 euro ofzo, 40% sper maar toen kon ik er nog niks van.... heb het uiteindelijk echt geleerd in de sierra 1.6 en de E30 320i met open diff..... had ik die Xr4i nog maar dacht ik daarna, had er veeeel meer uit kunnen halen uit die auto!

Ik zag het in zijn 320 topic inderdaad. Bas heeft er niets over gezegd dus ik neem aan dat het bij mij nog wel in orde is. Als ik het op nat wegdek hou moet het wel loslopen hoor, en idd, anders kan de boel altijd nog aangepakt worden, gewoon van tijd tot tijd even op de brug gooien.

Heb nu een paar ritjes gemaakt en heb toch het idee dat ik beter voor originele E36 draagarmen had moeten gaan, degenen met rubbers. Vind niet dat de auto met de harde E30 draagarmen echt beter stuurt maar hij is er wel nerveus van geworden en het stuur lijkt zwaarder/moeilijker in neutraalstand terug te komen bij uitsturen van bochten. Kan ook nog aan het uitlijnen liggen natuurlijk, ik weet niet precies of dat op de standaard BMW manier gedaan is. Hoor/lees hier en daar ook dat mensen hun E36 op een creatieve(re) manier laten uitlijnen zodat het anders rijdt/stuurt en de banden toch gespaard blijven. Heb een beetje het idee dat de auto zich uit elkaar wil trekken zegmaar, dat de voorwielen naar buiten staan/willen.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Bert ///M3 » 26 mar 2009, 20:38

Dat je stuur niet terug komt zal niet aan die draagarmen liggen eerder aan de uitlijning. Als je veel negatief camber voor hebt of geen of weinig toespoor wil de auto niet echt snel terug naar middenpositie nee.

M3 3.0 draagarmen hebben ook geharde massieve fusee's. Dat zou mijn keus zijn ipv die E30 dingen maar goed. De meesten doen dat omdat die E30 dingen goedkoper zijn, die van een M3 zijn 160 euro per stuk.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40161
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Knot » 26 mar 2009, 21:36

Bert,

Was met de M3 3.0 draagarmen niet het probleem dat de remmerij ook aangepast moest worden? Enige wat ik gelezen had is dat men M3 3.2 draagarmen monteerde om die remmerij ook passend te krijgen.

Gebruikersavatar
Eric-328
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Eric-328 » 26 mar 2009, 21:47

M3 remmen met dito naven zijn plug and play op een normale e36

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40161
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Knot » 26 mar 2009, 21:55

Eric, dan praat je over 3.0 remmen (3.2 had grotere diameter toch?) ?

Ik moet over een kleine 10.000km de schijven en blokken vervangen en wil dan kijken wat er mogelijk is. Dacht dat je om de schijven van de 3.2 te kunnen bedienen ook de klauw van de 3.2 nodig had en je daardoor de draagarmen moest vervangen om de diameter aan te kunnen.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door frank de jonge » 26 mar 2009, 21:57

Stimmt want ik heb de originele draagarmen er ook nog onder zitten met die M3 3,2 fussee stukken. Is idd plug en play.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Bert ///M3 » 26 mar 2009, 21:59

Nee is gewoon dezelfde maat. Je hebt die schijven notabene zelf op je GT gehad :)

3.2 heeft alleen zwevende schijven.

3.2 fusee geeft ook meer camber ivm gewijzigde geometrie maar tegelijk minder ruimte tussen je wielen en schokbreker omdat je wiel dus meer gekanteld staat,

Gebruikersavatar
Eric-328
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Eric-328 » 26 mar 2009, 22:00

Bert was me voor...

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40161
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Knot » 27 mar 2009, 10:34

Maar is het dan zo (ben niet zo in de techniek thuis) dat je het fusee stuk in de draagarm moet persen? Bas vond het niet handig om de fusee met speling rechtvoor te vervangen/persen en stelde voor om een nieuwe draagarm te plaatsen, dat was simpeler.

Betekent dus dat ik met die E30 draagarmen nogsteeds de M3 3.0 en 3.2 remschijven zou kunnen plaatsen, of moet er dan inderdaad nog een stuk vervangen worden?

Zal straks eens plaatjes erbij zoeken want volgens mij denk ik totaal de verkeerde kant op.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40161
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Knot » 27 mar 2009, 12:28

frank de jonge schreef:Stimmt want ik heb de originele draagarmen er ook nog onder zitten met die M3 3,2 fussee stukken. Is idd plug en play.
Afbeelding

Het rubber (19) wat hier zichtbaar is is er dus niet bij die E30 draagarmen die er bij mij nu onder zitten begrijp ik, alleen over welk deel hebben we het dan als we spreken over de "3.2 fusee"? Dat heeft er toch mee te maken om de grotere diameter schijven en dus wijder gemonteerde remklauw te kunnen plaatsen?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Bert ///M3 » 27 mar 2009, 12:32

Jij bent idd niet erg technisch onderlegd volgens mij :lol:

Afbeelding

Onderdeel 2 heb je dus nodig van een M3. Daarbij komt natuurlijk het hele pakket, lagers enz.

Schijven en klauwen passen niet op een standaard E36 naaf.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40161
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Knot » 27 mar 2009, 12:40

Oke, dus nog niet zo'n simpele modificatie dus om "even" M3 remmen onder een 328 te zetten als naaf/lagers etc ook aangepast moeten worden.

Als schijven en blokken versleten zijn is het volgens mij handiger om nieuwe 328 schijven te halen (oem/bmw) en daar goede blokken op te monteren.

Maargoed, Bert, jij zou dus wel voor M3 3.0 draagarmen zijn gegaan ipv het E30 spul wat ik nu heb? Omdat het steviger is, of omdat het meer mogelijkheden geeft? Die 100 euro extra lig ik niet wakker van zegmaar, maar ik wist het simpelweg niet toen ik de auto naar Bas bracht.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40161
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Knot » 27 mar 2009, 12:45

Over het differentieel verhaal, een 325i E36 heeft dus een 3,15 open overbrenging en loopt dezelfde toeren als mijn 328i met 3,15 sper nu doet (neem aan dat er dezelfde versnellingsbakverhoudingen in beide auto's zijn toegepast). Ik vond de auto met 2,93 diff wel lekker rustig lopen en acceleratie was snel genoeg. Lijkt me dat een 325i toch ook met een 2,93 af gekund had, hadden ze rustiger gelopen en waren zuiniger. Zoveel meer koppel heeft een 328 toch niet tov de 325 dat de laatste dat langere diff (7,5%) niet zo trekken?

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door frank de jonge » 27 mar 2009, 12:48

Rody, die Holtrop in Oudehaske heeft die complete sets wel te koop voor 200 euro. Is dus remmerij incl. naven en fusseestukken.

Die kan je zo monteren. Komt verder niets geen byzonders bij kijken.

Gebruikersavatar
Eric-328
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Eric-328 » 27 mar 2009, 12:49

Holtrop heeft de complete M3 remmensets met enige regelmaat te koop. Assen, naven, klauwen schijven en blokken. Is dan maar een koud kunstje om ze te monteren.

edit: Nu was Frank te snel :lol:
Laatst gewijzigd door Eric-328 op 27 mar 2009, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door frank de jonge » 27 mar 2009, 12:49

325i heeft 245NM.
328i heeft 280NM.

Koppelcurve van een 328 begint al veel eerder. Vandaar miss het langere diff.

Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 1657
Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
Locatie: Amsterdam

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Casper » 27 mar 2009, 12:53

Ik heb toen ik nog een E30 had wel eens een draagarm vervangen van dat ding. En voor zover ik kon zien toen op de sloop, waren een E30 draagarm en een E36 draagarm exact 't zelfde. Als die fuseekogel (nr19) kapot was, was het best zonde om er een hele nieuwe draagarm op te zetten. Die kogel pers je er zonder grappen in 1min uit, en een nieuwe kost €18 ofzo.
Ik denk dat Bas bij jou je achterste draagarmrubber (nr 5) voor een aluminium bus heeft vervangen. Dit had ik ook bij m'n E30 gedaan, maar daar was ik ook niet zo tevreden over...

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40161
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Knot » 27 mar 2009, 13:08

Een E30 draagarm lijkt iets anders op de foto (zie plaatje), maar wat bij de E36 deel 19 is zou hier dus harder (geen rubber) moeten zijn begreep ik

Afbeelding

Die achterste bus is inderdaad vervangen aan beide kanten omdat het originele spul versleten was. Zit nu M3 spul in. Vind alleen wel dat de auto slechter is gaan sturen maar heb het idee (gister nog met Dutch erover gehad) dat het aan de uitlijning zou liggen.

Maar als ik het goed begrijp is het niet zo'n mega probleem dat ik die E30 draagarmen er nu op heb, die M3 3.2 fuseestukken met naaf/lagers etc kunnen daar toch ook gewoon op gemonteerd worden?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bing [Bot], Fabian, Godspeed, jessedehaan, Thomasss en 22 gasten