Heel and Toe in a Carrera GT

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Heel and Toe in a Carrera GT

Bericht door Mathieu » 18 mar 2009, 08:56

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=H3ULS7pn ... re=related[/youtube]

Mooi om te zien dat de rijder dubbel clutched.

Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 250
Lid geworden op: 12 sep 2008, 11:49

Re: Heel and Toe in a Carrera GT

Bericht door Anton » 18 mar 2009, 09:19

Mathieu schreef: Mooi om te zien dat de rijder dubbel clutched.
Na 2 keer heb ik nog niet kunnen zien waar die dubbel clutched... of kijk ik nou te langzaam? :please:

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Re: Heel and Toe in a Carrera GT

Bericht door Tom V » 18 mar 2009, 09:22

Ik zie hem niet dubbelclutchen en ook niet heel-toe-en. :bag:

Wel side-flippen. :wink:

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Re: Heel and Toe in a Carrera GT

Bericht door Mathieu » 18 mar 2009, 09:36

28 seconden

Twee keer koppeling in en twee keer op het gas, maar dan heel snel.
Is toch dubbel klutsen :sealed:

Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 1657
Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
Locatie: Amsterdam

Re: Heel and Toe in a Carrera GT

Bericht door Casper » 18 mar 2009, 09:38

Nice voetenwerk! Maar volgens mij niet dubbelclutchen. In een Carrera GT zou ik ook niet weten watvoor nut het zou hebben?

Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 250
Lid geworden op: 12 sep 2008, 11:49

Re: Heel and Toe in a Carrera GT

Bericht door Anton » 18 mar 2009, 11:19

Aan het geluid van de motor te horen zit ie 2 versnellingen te hoog, en schakelt ie 2x terug om weer op toeren te komen.

..volgens mij.. :roll:

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12612
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Heel and Toe in a Carrera GT

Bericht door Downforce Hans » 18 mar 2009, 13:41

Anton schreef:Aan het geluid van de motor te horen zit ie 2 versnellingen te hoog, en schakelt ie 2x terug om weer op toeren te komen.

..volgens mij.. :roll:
Dat idee heb ik ook...
Waarom zou je ook dubbel klutsen met dat apparaat?

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: Heel and Toe in a Carrera GT

Bericht door M@rcel » 18 mar 2009, 13:53

Bij 2m 24 volgens mij wel eventjes?

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: Heel and Toe in a Carrera GT

Bericht door steve smith » 18 mar 2009, 17:07

Mathieu schreef:28 seconden

Twee keer koppeling in en twee keer op het gas, maar dan heel snel.
Is toch dubbel klutsen :sealed:
Nee, dat is misschakelen omhoog, en vervolgens dus weer terug moeten.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Heel and Toe in a Carrera GT

Bericht door Martin van der Zwaard » 18 mar 2009, 21:33

voor zover is dubbel clutchen dat je bij het schakelen de koppeling intrapt...versnelling in neutraal...even gas geven....koppeling in en volgende versnelling inleggen.

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Re: Heel and Toe in a Carrera GT

Bericht door Tom V » 18 mar 2009, 23:20

Martin van der Zwaard schreef:voor zover is dubbel clutchen dat je bij het schakelen de koppeling intrapt...versnelling in neutraal...koppeling los...even gas geven....koppeling in en volgende versnelling inleggen.
Dat is voor dubbel klutsen belangrijk. ;)

Peter pwr
Berichten: 242
Lid geworden op: 26 apr 2008, 21:29
Locatie: arnhem

Re: Heel and Toe in a Carrera GT

Bericht door Peter pwr » 18 mar 2009, 23:31

Dat doe je in een vrachtwagen of een tractor van 50 jaar geleden lijkt mij :D

Verder zie ik hem niks bijzonders doen. Rev-matchen doet ie wel als hij remt en met z'n hak het gaspedaal aantikt.... Maarja dat doet iedereen zelfs mn Oma :P(ok dat is ook wel weer een beetje overdreven)

Metchu
Berichten: 15240
Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
Locatie: Niet ver van Zandvoort

Re: Heel and Toe in a Carrera GT

Bericht door Metchu » 19 mar 2009, 00:24

lekker voetenwerk kijken! Best motoring, altijd goed 8)


Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 1657
Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
Locatie: Amsterdam

Re: Heel and Toe in a Carrera GT

Bericht door Casper » 19 mar 2009, 10:47

Best Motoring is koning :thumbup: (alhoewel je afentoe ook wel een beetje voor de show heel-and-toe'en)

+1 voor je avatar btw :mrgreen:

HSR
Berichten: 5523
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Heel and Toe in a Carrera GT

Bericht door HSR » 19 mar 2009, 22:51

Tom V schreef:
Martin van der Zwaard schreef:voor zover is dubbel clutchen dat je bij het schakelen de koppeling intrapt...versnelling in neutraal...koppeling los...even gas geven....koppeling in en volgende versnelling inleggen.
Dat is voor dubbel klutsen belangrijk. ;)
standaard procedure voor de 3 alfa 75's die ik gehad heb :D

Was overigens wel echt autorijden. :df:

HSR
Berichten: 5523
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Heel and Toe in a Carrera GT

Bericht door HSR » 19 mar 2009, 22:53

Peter pwr schreef:Dat doe je in een vrachtwagen of een tractor van 50 jaar geleden lijkt mij :D

Verder zie ik hem niks bijzonders doen. Rev-matchen doet ie wel als hij remt en met z'n hak het gaspedaal aantikt.... Maarja dat doet iedereen zelfs mn Oma :P(ok dat is ook wel weer een beetje overdreven)

Ga maar eens perfect revmatchen op het circuit waar je ook nog je rempunt moet bepalen, dan is het opeens zo eenvoudig niet meer.

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Re: Heel and Toe in a Carrera GT

Bericht door Tom V » 19 mar 2009, 23:20

Had dat met de 911 ook, erg licht vliegwiel en oud type bak...vind het persoonlijk makkelijker op snelheid dan gewoon in de stad bijvoorbeeld. Met de 328 is het crap, megazwaar vliegwiel blijft echt nog een volle seconde op toeren hangen.

Peter pwr
Berichten: 242
Lid geworden op: 26 apr 2008, 21:29
Locatie: arnhem

Re: Heel and Toe in a Carrera GT

Bericht door Peter pwr » 19 mar 2009, 23:28

Op het circuit lijkt mij het juist makkelijk omdat je niet zo gedoseerd hoeft te remmen als op de openbare weg waarbij je op het circuit veel steviger remt.

Gebruikersavatar
DownforceJitse
Berichten: 170
Lid geworden op: 28 aug 2007, 21:05
Locatie: Willemstad > almost in Poortugaal

Re: Heel and Toe in a Carrera GT

Bericht door DownforceJitse » 24 mar 2009, 00:05

Anton schreef:
Mathieu schreef: Mooi om te zien dat de rijder dubbel clutched.
Na 2 keer heb ik nog niet kunnen zien waar die dubbel clutched... of kijk ik nou te langzaam? :please:
Dat viel mij ook op, of juist niet :hmmm:

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 999
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: Heel and Toe in a Carrera GT

Bericht door yorick » 25 mar 2009, 22:23

Op straat krijg ik het altijd wel voorelkaar, maar op het circuit bij het aanremmen van een bocht echt niet. Eerst maar eens rempunten aanleren en juist leren remmen, heel and toe kan altijd nog.

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Heel and Toe in a Carrera GT

Bericht door Youp » 27 mar 2009, 11:08

Mij ging het de eerste keer op t circuit verbazingwekkend goed af. Ik doe het op de openbare weg ook altijd omdat de bak van mijn auto nogal hakerig schakelt, vooral bij terugschakelen op toeren dus. (En alle andere auto's waar ik in rij... tsjah... :P sparen van de synchromesh? ). Maar het was op de baan wel bijzaak, dus vol remmen en een beetje gasgeven en terugschakelen, lukt dat niet met één dot gas, dan nog maar een tweede.

Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

Re: Heel and Toe in a Carrera GT

Bericht door Sjef » 27 mar 2009, 11:44

Peter pwr schreef:Op het circuit lijkt mij het juist makkelijk omdat je niet zo gedoseerd hoeft te remmen als op de openbare weg waarbij je op het circuit veel steviger remt.
Je rijdt nog met abs lijkt me? ;)
Wat hugo zegt, heel en toe is goed aan te leren, perfectioneren op circuit e.d. is heel wat lastiger.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13436
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Heel and Toe in a Carrera GT

Bericht door Tristan » 27 mar 2009, 11:54

Heeft mij ook een tijdje gekost om remmen goed te doseren icm. heel and toe. Zeker met de E30 (zonder ABS) is het vrij lastig. Nu lukt het aardig en begint het een automatisme te worden. Ook oefen ik dagelijks met de 1-serie ook, gelukkig staan de pedalen bij BMW mooi op dezelfde hoogte.

Gebruikersavatar
Paul Broere
Berichten: 366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:36
Auto: Porsche Taycan / BMW Z4M / Mx5
Locatie: The Netherlands

Re: Heel and Toe in a Carrera GT

Bericht door Paul Broere » 28 mar 2009, 11:28

Tijdens vrij-rijden 31 januari 2009:

100% dubbelclutchen! (dus koppeling omhoog en weer in tijdens tussengas geven bij terugschakelen (alleen geen camera op mijn voeten :lol: je zal me moeten geloven)

waarom? oude auto met een versnellingsbak waarvan ik de synchromeshes een beetje wil sparen... als ik toch al stootjes gas geef tijdens het afremmen kan ik net zo goed even de koppeling omhoog laten komen

btw: deze BMW lukt het echt perfect in!! in mijn panda/porsche krijg ik het gewoon niet voor elkaar

[vimeo]http://www.vimeo.com/3065394[/vimeo]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten