De mening van iemand die wél in de keuken kon kijken. Sterker nog, hij was de kok.
Milco de Vries: Kroymans te ambitieus
Kroymans ging ten onder aan de combinatie van te hoge ambities, de crisis en milieumaatregelen waardoor auto's als Corvette, Cadillac, Saab en Alfa Romeo steeds minder populair worden. Dat zegt Milco de Vries, tot januari coo bij Kroymans Corporation.
Milco de Vries: makkelijk achteraf praten
Sinds die tijd is hij executive director a.i. van Cadillac Corvette Hummer Europe (ook Kroymans). De Vries zegt een en ander in het zakenblad Quote. "Achteraf kun je zeggen dat het een verkeerde keuze is geweest om voor 25 landen in Europa Corvette, Cadillac en Hummer te gaan importeren. We moeten beamen dat we daar nooit aan hadden moeten beginnen. Maar van mismanagement of iets dergelijks was geen sprake." Dat verwijt krijgt Kroymans van een anonieme bron die Quote opvoert in een stuk met de kop: 'Reconstructie: Kroymans stuk door verkeerd management? dat op donderdag op de website van Quote verscheen. "Een verkeerd soort management in mijn beleving, dat zie je wel vaker", zegt de bron. En ook dat tussen Frits Kroymans en het autobedrijf een directie zat 'die hem nooit helemaal duidelijk kon maken waar het spaak liep'. En: "Binnen de directie was ook weer ruzie. Het werd een persoonlijke stammenstrijd tussen ceo De Muynck en mede-lid van de raad van bestuur Milco de Vries. De Muynck vertrok, vervolgens moest De Vries het allemaal doen. De janboel nam alleen maar toe. Daarna kwam een bejaarde tussenpaus uit de raad van commissarissen, ene Dieter Laxi, een Duitser die slechts de sleutel vasthield en niets besloot. De puinhoop werd allengs groter."
Quote haalt een consultant van Roland Berger aan die zei in Het Financieele Dagblad dat Kroymans autobedrijf ‘geen sterke organisatie kent' en ‘een duidelijke richting mist'.
De Quote-bron bevestigt dat. "De problemen kwamen na de samenvoeging met Hagemeyer. Er kwam een nieuwe manager voor de autobedrijven, Ton van Soest. Kroymans zelf ging met zijn andere bedrijf Citadel verder waarin de machinefabrieken en andere niet-auto-gerelateerde zaken die Kroymans in de loop der jaren had gekocht, werden verzameld." Van Soest streefde naar een beursgang. "Daar heeft hij mensen bijgezocht die vooral uit de Hagemeyer-structuur kwamen. In 2006 of 2007 zou die beursgang moeten komen maar om voldoende liquiditeit te creëren moesten alle onderdelen van het conglomeraat bij elkaar worden geveegd. Maar Kroymans was anders dan Hagemeyer en een Ferrari verkopen is iets anders dan een Kia importeren." Het is uiteindelijk niet gelukt, Kroymans zag van de beursgang af.
Vervolgens trok Kroymans Guy de Muynck aan van KPN. "Die lag goed bij banken en wist de financiering te regelen. Maar naast contact houden met banken had hij de interne organisatie op orde moeten krijgen." En daar heeft hij, aldus de nog immer anonieme bron, steken laten vallen. Zo zat Kroymans met duizenden onverkochte Cadillacs, vooral in Duitsland, maar daar werd weinig aan gedaan. "De directie keek liever in India en China rond."
Milco de Vries herkent zich niet in de opmerkingen van de bron van Quote. "Het is een heel groot bedrijf, dealers, retail, auto- importeurs, allemaal verschillende onderdelen. Dit is iets te algemeen gesteld. Wat is niet gereorganiseerd? De directie bestond uit vier man met verschillende taken. Ik was er voor de auto-import en retail in Nederland en België. Er zijn wel degelijk reorganisaties geweest en op delen is zeer stevig gereorganiseerd." Volgens De Vries was er helemaal geen sprake van ruzie met De Muynck. Ook in de constateringen van Roland Berger kan De Vries zich niet vinden. "Het is makkelijk achteraf gepraat."
http://www.automobielmanagement.nl/nieu ... tieus.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Link naar het artikel op de site van Quote dat aangehaald wordt:
http://www.quotenet.nl/biz/reconstructi ... gement.php" onclick="window.open(this.href);return false;