Rare verschillen tav 2 × Polo SDi
-
OnlineBram
- Berichten: 16611
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Rare verschillen tav 2 × Polo SDi
Ben in de markt voor een nieuwere Polo, de huidige is met 16 jaar en 3.5 ton wel wat oud aan het worden.
Heb 2 Polo SDi's uit 2000 op het oog. Nu vind ik via de RDW site vreemde verschillen tussen de 2, misschien dat iemand mij kan helpen dit te verklaren?
Volgens Autoweek weegt een Polo SDi 942 kg en stoot deze 127 g/km uit, het gemiddelde dieselverbruik is 4.7 ltr op 100 km.
Heb vandaag proef gereden in 1 van de 2, de 34 GD DZ.
http://link.marktplaats.nl/234132928
Auto heeft 214.000 km gelopen en doet het prima. Distributie zou bij 177.000 km vervangen zijn, wat ergens bij de distributiekap erop geschreven is, maar niet in het boekje staat. Twijfelachtig dus. Banden zijn goed, schijfremmetjes ook, al mistte ik een bite, dus mogelijk versleten blokken. Ding liep meteen, komt echt keurig over. Auto zou ABS hebben, ben vergeten te kijken of er een controlelampje was. NAP kan uitgedraaid worden, APK tot 09-09. Boekje was tot 160.000 km door dezelfde VW dealer afgestempeld.
Dan, als ik bij deze auto ga kijken op de site van de RDW, zie ik dat deze geen 942 kg maar 980 kg weegt en gemiddeld 4.8 ltr op 100 km pakt, CO² uitsoot is 130 g/km.
De andere Polo SDi die ik bekeken heb, de 38-FL-ZK, heeft de specificaties die ik ook terug vind op de Autoweek website.
http://link.marktplaats.nl/231200836
Deze heeft versleten banden, schijven zijn op en de distributie is vervangen bij 108.000 km, heeft nu 196.500 gelopen. Auto is door een dealer onderhouden, geen VW dealer, wel iedere beurt dezelfde. Vraagprijs is €600,- lager.
Bij de dealer/handelaar in Uden ging er na een kort praatje meteen €700,- af, niet weing lijkt me zo. De straathandelaar in 's-Hertogenbosch, want meer is het niet heb ik niet gesproken. Auto was open vandaar dat we in het boekje hebben kunnen kijken.
Hoe kan het dat de eerste Polo andere gegevens heeft dan een 'std' Polo SDi? En daardoor dus in een hogere MRB schaal valt, wat me gewoon meer dan €300,- per jaar zou kosten.
Heb 2 Polo SDi's uit 2000 op het oog. Nu vind ik via de RDW site vreemde verschillen tussen de 2, misschien dat iemand mij kan helpen dit te verklaren?
Volgens Autoweek weegt een Polo SDi 942 kg en stoot deze 127 g/km uit, het gemiddelde dieselverbruik is 4.7 ltr op 100 km.
Heb vandaag proef gereden in 1 van de 2, de 34 GD DZ.
http://link.marktplaats.nl/234132928
Auto heeft 214.000 km gelopen en doet het prima. Distributie zou bij 177.000 km vervangen zijn, wat ergens bij de distributiekap erop geschreven is, maar niet in het boekje staat. Twijfelachtig dus. Banden zijn goed, schijfremmetjes ook, al mistte ik een bite, dus mogelijk versleten blokken. Ding liep meteen, komt echt keurig over. Auto zou ABS hebben, ben vergeten te kijken of er een controlelampje was. NAP kan uitgedraaid worden, APK tot 09-09. Boekje was tot 160.000 km door dezelfde VW dealer afgestempeld.
Dan, als ik bij deze auto ga kijken op de site van de RDW, zie ik dat deze geen 942 kg maar 980 kg weegt en gemiddeld 4.8 ltr op 100 km pakt, CO² uitsoot is 130 g/km.
De andere Polo SDi die ik bekeken heb, de 38-FL-ZK, heeft de specificaties die ik ook terug vind op de Autoweek website.
http://link.marktplaats.nl/231200836
Deze heeft versleten banden, schijven zijn op en de distributie is vervangen bij 108.000 km, heeft nu 196.500 gelopen. Auto is door een dealer onderhouden, geen VW dealer, wel iedere beurt dezelfde. Vraagprijs is €600,- lager.
Bij de dealer/handelaar in Uden ging er na een kort praatje meteen €700,- af, niet weing lijkt me zo. De straathandelaar in 's-Hertogenbosch, want meer is het niet heb ik niet gesproken. Auto was open vandaar dat we in het boekje hebben kunnen kijken.
Hoe kan het dat de eerste Polo andere gegevens heeft dan een 'std' Polo SDi? En daardoor dus in een hogere MRB schaal valt, wat me gewoon meer dan €300,- per jaar zou kosten.
- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Re: Rare verschillen tav 2 × Polo SDi
Uitrusting, modificaties? Mijn auto weegt op kenteken 1040 terwijl volgens autoweek een 1.8 mx-5 980 of zoiets doet. Maar ik heb dan bijvoorbeeld airco, en dat is opgeteld een best forse installatie. Het zijn ook daadwerkelijk dezelfde motoren? Want SDi is de standaardterm voor instap-instapdiesel maar ik kan me voorstellen dat ook die zo af en toe geupdate wordt (met de nodige gewichtsveranderingen als gevolg).
Welke handelaar betreft het in DB eigenlijk? Gewoon nieuwsgierig. Toch niet dat afgezette terreintje naast de talent factory
?
edit: had wel even naar de auto's kunnen kijken, lijken echt als 2 druppels inderdaad. Sjemig, ik zou nog liever fietsen met 68 pk onder de kap
.
Welke handelaar betreft het in DB eigenlijk? Gewoon nieuwsgierig. Toch niet dat afgezette terreintje naast de talent factory


edit: had wel even naar de auto's kunnen kijken, lijken echt als 2 druppels inderdaad. Sjemig, ik zou nog liever fietsen met 68 pk onder de kap

- Eric H
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
- Locatie: Zoetermeer
Re: Rare verschillen tav 2 × Polo SDi
RDW site......ook daar zitten gewoon mensen achter hoor......
Wij maken beroepsmatig gebruik van RDW gegevens, en geloof me, daar kom je ook rare dingen in tegen...
Mooiste voorbeeld, wij waren kenteken gegevens aan het koppelen in onze database.
Dit is een min of meer geautomatiseerd proces waarbij uitzonderingsgevallen ( niet te koppelen kentekens ) naar boven komen.
Éen van de wagens die niet te koppelen was had de volgende omschrijving :
Merk : Opel
Handelsbenaming : Tupperware
We hebben echt een aantal keer met onze ogen zitten knipperen of dit er wel echt stond, maar ja, het stond er echt.....
Kenteken hebben we maar niet verknoopt........komt nooit meer goed....
Zou me dus niet al te veel laten leiden door wat er op de RDW site staat....zeker bij de volume merken die in bosjes op kenteken worden gezet gaat wel eens wat mis.
Ook de gegevens die doorgestuurd worden door dealerorganisaties ( PON in dit geval ) wordt steeds "onherkenbaarder" gemaakt, juist om partijen zoals ons een beetje "dwars" te zitten.
Dit kom je ook veel tegen bij bijvoorbeeld transporters ( volkswagen T4, T5 ) die als Volkswagen C1 o.id. op kenteken worden gezet.

Wij maken beroepsmatig gebruik van RDW gegevens, en geloof me, daar kom je ook rare dingen in tegen...
Mooiste voorbeeld, wij waren kenteken gegevens aan het koppelen in onze database.
Dit is een min of meer geautomatiseerd proces waarbij uitzonderingsgevallen ( niet te koppelen kentekens ) naar boven komen.
Éen van de wagens die niet te koppelen was had de volgende omschrijving :
Merk : Opel
Handelsbenaming : Tupperware
We hebben echt een aantal keer met onze ogen zitten knipperen of dit er wel echt stond, maar ja, het stond er echt.....
Kenteken hebben we maar niet verknoopt........komt nooit meer goed....

Zou me dus niet al te veel laten leiden door wat er op de RDW site staat....zeker bij de volume merken die in bosjes op kenteken worden gezet gaat wel eens wat mis.
Ook de gegevens die doorgestuurd worden door dealerorganisaties ( PON in dit geval ) wordt steeds "onherkenbaarder" gemaakt, juist om partijen zoals ons een beetje "dwars" te zitten.
Dit kom je ook veel tegen bij bijvoorbeeld transporters ( volkswagen T4, T5 ) die als Volkswagen C1 o.id. op kenteken worden gezet.
-
OnlineBram
- Berichten: 16611
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: Rare verschillen tav 2 × Polo SDi
De zwaardere Polo zou ABS hebben, heb dat niet gecontroleerd. Maar dat weegt toch geen 38 kg
:

- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Rare verschillen tav 2 × Polo SDi
ABS assembly, pomp enz weegt anders aardig wat.
Maar het kan goed hoor, verschil in kenteken gewichten. Ik heb bij M3's ook wel eens gezien dat er verschil in kentekengewichten zat bij hetzelfde model.
Maar het kan goed hoor, verschil in kenteken gewichten. Ik heb bij M3's ook wel eens gezien dat er verschil in kentekengewichten zat bij hetzelfde model.
-
OnlineBram
- Berichten: 16611
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: Rare verschillen tav 2 × Polo SDi
Kan dat dan, ABS op een auto met trommelremmen achter?
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Rare verschillen tav 2 × Polo SDi
Is dat serieus bedoeld?partyondude schreef:Kan dat dan, ABS op een auto met trommelremmen achter?

Het kan in dat geval wel.
-
OnlineBram
- Berichten: 16611
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: Rare verschillen tav 2 × Polo SDi
Dat is serieus ja, ik heb geen flauw idee namelijk.
Ik heb 3 auto's gehad met ABS en die hadden allen schijfremmen rondom.
Ik heb 3 auto's gehad met ABS en die hadden allen schijfremmen rondom.
- Ar
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
- Auto: Prius
Re: Rare verschillen tav 2 × Polo SDi
Inderdaad kunnen er verschillen zijn door de opties. De gegevens van de RDW kunnen ook verkeerd zijn. Bij mijn 500SE klopt het niet helemaal en mijn ex-300ZX stond op het het kentekenbewijs zo'n 400 kg te licht vermeld. Dat was uiteraard mooi meegenomen voor de houderschapsbelasting. Zo ben ik nog wel meer dingen tegen gekomen.
- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Rare verschillen tav 2 × Polo SDi
ABS zal zeker richting de 30kg wegen als je alles op een bult gooit. Bekijk alleen de rempomp maar eens. Dan nog een setje hoofdsteunen achter en je zit op dat extra gewicht 
Verder een fijne auto die wel wat lawaaiig is (geen turbo) en echt uber zuinig. 1 op 24 is zeker haalbaar. Minpunt naast het lawaai is dat de versnellingsbakken willen nog wel eens sneuvelen. Indien je een goede zitpositie in de Ibiza kan vinden dan zou ik persoonlijk voor een Ibiza TDI gaan (het liefst de 100pk versie). Rijdt iets duurder, veel stiller en zeer degelijke techniek! Kijk 300,- per jaar aan wegenbelasting is 25,-/mnd en die zuip je anders toch wel op in de kroeg
Gaat je bak kapot dan zit je aan 750,- kosten en dan moet je eerst 2,5 jaar rijden om break-even te draaien aan kosten.
Ik ging voor: http://link.marktplaats.nl/236225699" onclick="window.open(this.href);return false; (wel wat weinig km's voor dit geld deze
) http://link.marktplaats.nl/238375470" onclick="window.open(this.href);return false; en anders het oude type:
http://link.marktplaats.nl/233399194" onclick="window.open(this.href);return false; (scheelt maar 1 mrb klasse), en de facelift versie van 2000: http://link.marktplaats.nl/237538058" onclick="window.open(this.href);return false;
Of een:
Skoda Fabia: http://link.marktplaats.nl/228342830" onclick="window.open(this.href);return false;
Arosa TDI: http://link.marktplaats.nl/236616622" onclick="window.open(this.href);return false; (935kg, pompverstuiver techniek!)
Lupo TDI: http://link.marktplaats.nl/237984559" onclick="window.open(this.href);return false; (mooie kilometerstand)

Verder een fijne auto die wel wat lawaaiig is (geen turbo) en echt uber zuinig. 1 op 24 is zeker haalbaar. Minpunt naast het lawaai is dat de versnellingsbakken willen nog wel eens sneuvelen. Indien je een goede zitpositie in de Ibiza kan vinden dan zou ik persoonlijk voor een Ibiza TDI gaan (het liefst de 100pk versie). Rijdt iets duurder, veel stiller en zeer degelijke techniek! Kijk 300,- per jaar aan wegenbelasting is 25,-/mnd en die zuip je anders toch wel op in de kroeg

Ik ging voor: http://link.marktplaats.nl/236225699" onclick="window.open(this.href);return false; (wel wat weinig km's voor dit geld deze

http://link.marktplaats.nl/233399194" onclick="window.open(this.href);return false; (scheelt maar 1 mrb klasse), en de facelift versie van 2000: http://link.marktplaats.nl/237538058" onclick="window.open(this.href);return false;
Of een:
Skoda Fabia: http://link.marktplaats.nl/228342830" onclick="window.open(this.href);return false;
Arosa TDI: http://link.marktplaats.nl/236616622" onclick="window.open(this.href);return false; (935kg, pompverstuiver techniek!)
Lupo TDI: http://link.marktplaats.nl/237984559" onclick="window.open(this.href);return false; (mooie kilometerstand)
-
OnlineBram
- Berichten: 16611
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: Rare verschillen tav 2 × Polo SDi
Prestaties en geluid maken mij niets uit, t'is m'n woon-werk auto. Dus moet het zo goedkoop mogelijk, heb tenslotte ook nog de STI ernaast
Dat de bakken van de Polo snel kapot gaan heb ik ook gelezen, maar voor zover ik begrepen heb geldt dat vooral voor de 3 cilinder 1.4 TDi, niet de SDi. Misschien dat het koppel van de TDi de bakken sloopt?
In ieder geval bedankt voor het meedenken!

Dat de bakken van de Polo snel kapot gaan heb ik ook gelezen, maar voor zover ik begrepen heb geldt dat vooral voor de 3 cilinder 1.4 TDi, niet de SDi. Misschien dat het koppel van de TDi de bakken sloopt?
In ieder geval bedankt voor het meedenken!
- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Rare verschillen tav 2 × Polo SDi
Van de 1.4 weet ik het niet maar de 1.9TDI bakken hebben geen problemen. De 1.9D en SDI motoren helaas wel. Kennis van me (SDI motor) is onlangs nog aan de beurt geweest bij minder dan 2 ton op de klok
Woon-werk moet toch ook wel een beetje comfi
De Polo is absoluut geen verkeerde keus natuurlijk.

Woon-werk moet toch ook wel een beetje comfi

- Joy
- Berichten: 10871
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Rare verschillen tav 2 × Polo SDi
De bak van een Polo 6N is een puntje inderdaad. Het gevoel bij het schakelen is al reden tot grote twijfel aan de kwaliteit. In de versnelling kan de pook werkelijk alle kanten nog op.
Nachtdienst Niels ?
Nachtdienst Niels ?

-
OnlineBram
- Berichten: 16611
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: Rare verschillen tav 2 × Polo SDi
Bij de proefrit vandaag merkte ik wel dat de auto enorm soepel schakelde. Weet niet of dat een teken aan de wand is?
- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Rare verschillen tav 2 × Polo SDi
Valt het op?Joy Jolliffe schreef:De bak van een Polo 6N is een puntje inderdaad. Het gevoel bij het schakelen is al reden tot grote twijfel aan de kwaliteit. In de versnelling kan de pook werkelijk alle kanten nog op.
Nachtdienst Niels ?

Ik weet niet waar de ellende mee begint. De bak is kabel bediend dus vrij soepel en gevoelloos te bedienen en soms kun je met de pook aardig roeren idd maar of dat iets zegt over de bak zelf durf ik niet te zeggen. Zal ik moeten navragen

-
- Berichten: 1256
- Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29
Re: Rare verschillen tav 2 × Polo SDi
Juist bij de zwakkere motoren gaan de Polo bakken kapot. Maakt niet uit of je benzine of diesel hebt, stuk gaan ze ooit.partyondude schreef:Prestaties en geluid maken mij niets uit, t'is m'n woon-werk auto. Dus moet het zo goedkoop mogelijk, heb tenslotte ook nog de STI ernaast![]()
Dat de bakken van de Polo snel kapot gaan heb ik ook gelezen, maar voor zover ik begrepen heb geldt dat vooral voor de 3 cilinder 1.4 TDi, niet de SDi. Misschien dat het koppel van de TDi de bakken sloopt?
In ieder geval bedankt voor het meedenken!
Volgens mij is het alleen bij de TDi versies goed maar dat weet ik niet helemaal zeker.
-
OnlineBram
- Berichten: 16611
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: Rare verschillen tav 2 × Polo SDi
Hmmm. Bij MyReview van Autoweek las ik juist bij 2 of 3 TDi's over bakschade eb bij SDi's helemaal niets daarover.
Als jij er iets meer over te weten kan komen Niels, sla ik dat uiteraard niet af
Als jij er iets meer over te weten kan komen Niels, sla ik dat uiteraard niet af

-
- Berichten: 1256
- Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29
Re: Rare verschillen tav 2 × Polo SDi
Onder andere:partyondude schreef:Hmmm. Bij MyReview van Autoweek las ik juist bij 2 of 3 TDi's over bakschade eb bij SDi's helemaal niets daarover.
Als jij er iets meer over te weten kan komen Niels, sla ik dat uiteraard niet af
http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php ... 277d3c018e" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php ... b00ca1e6d7" onclick="window.open(this.href);return false;
Trosradar forum met "slachtoffer"
http://www.vw-club.nl/index.php?id=1500&page=t" onclick="window.open(this.href);return false;
VW-club forum met "slachtoffer"
http://amtgarageforum.nl/forums/thread/119424.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier beamen de monteurs dat de VW een bakprobleem heeft.
http://www.autoweek.nl/myreviewauto.php?id=6045" onclick="window.open(this.href);return false;
Autoweek myreview "slachtoffer"
Het is dus weldegelijk een probleem dat gewoon vaak voorkomt. Alleen kan het op alle km standen gebeuren. Bij sommigen bij 90k, bij sommigen bij 130k en sommige rijden er meer dan 200k mee.
Ik zou er echt zeker rekening mee houden want dit gaat niet om een paar exemplaren. Ik heb ook een collega gehad waarvan de bak stuk was gegaan, was een 1.9D (bouwjaar weet ik niet). Die geloofde ook niet dat ik gelijk had bij aankoop van wagen, VW gaat nooit stuk, Duitse auto, super goed yada yada, totdat het ding kapot ging, was ie wel (letterlijk) stil van. Als zo een bak stuk is ben je dik zuur en had je liever een Golf 4 ofzo kunnen kopen

-
OnlineBram
- Berichten: 16611
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: Rare verschillen tav 2 × Polo SDi
Hmm, das ff wat minder grappig ja 
Bak is vastgezet met klinknagels ipv boutjes. Als je nu zelf die nagels voor boutjes vervangt, loopt de bak dan niet meer de soep in?

Bak is vastgezet met klinknagels ipv boutjes. Als je nu zelf die nagels voor boutjes vervangt, loopt de bak dan niet meer de soep in?
- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Rare verschillen tav 2 × Polo SDi
Bakken van de 1.4 benzine komen idd. ook voorbij
Het differentieel is bij VW niet erg best indien het een constructie met klinknagels is. Die van de VR6 ga ik dan ook vervangen door bouten 


Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 4 gasten