Rare verschillen tav 2 × Polo SDi

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16611
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Rare verschillen tav 2 × Polo SDi

Bericht door Bram » 21 mar 2009, 17:43

Ben in de markt voor een nieuwere Polo, de huidige is met 16 jaar en 3.5 ton wel wat oud aan het worden.

Heb 2 Polo SDi's uit 2000 op het oog. Nu vind ik via de RDW site vreemde verschillen tussen de 2, misschien dat iemand mij kan helpen dit te verklaren?

Volgens Autoweek weegt een Polo SDi 942 kg en stoot deze 127 g/km uit, het gemiddelde dieselverbruik is 4.7 ltr op 100 km.

Heb vandaag proef gereden in 1 van de 2, de 34 GD DZ.

http://link.marktplaats.nl/234132928

Auto heeft 214.000 km gelopen en doet het prima. Distributie zou bij 177.000 km vervangen zijn, wat ergens bij de distributiekap erop geschreven is, maar niet in het boekje staat. Twijfelachtig dus. Banden zijn goed, schijfremmetjes ook, al mistte ik een bite, dus mogelijk versleten blokken. Ding liep meteen, komt echt keurig over. Auto zou ABS hebben, ben vergeten te kijken of er een controlelampje was. NAP kan uitgedraaid worden, APK tot 09-09. Boekje was tot 160.000 km door dezelfde VW dealer afgestempeld.

Dan, als ik bij deze auto ga kijken op de site van de RDW, zie ik dat deze geen 942 kg maar 980 kg weegt en gemiddeld 4.8 ltr op 100 km pakt, CO² uitsoot is 130 g/km.

De andere Polo SDi die ik bekeken heb, de 38-FL-ZK, heeft de specificaties die ik ook terug vind op de Autoweek website.

http://link.marktplaats.nl/231200836

Deze heeft versleten banden, schijven zijn op en de distributie is vervangen bij 108.000 km, heeft nu 196.500 gelopen. Auto is door een dealer onderhouden, geen VW dealer, wel iedere beurt dezelfde. Vraagprijs is €600,- lager.

Bij de dealer/handelaar in Uden ging er na een kort praatje meteen €700,- af, niet weing lijkt me zo. De straathandelaar in 's-Hertogenbosch, want meer is het niet heb ik niet gesproken. Auto was open vandaar dat we in het boekje hebben kunnen kijken.

Hoe kan het dat de eerste Polo andere gegevens heeft dan een 'std' Polo SDi? En daardoor dus in een hogere MRB schaal valt, wat me gewoon meer dan €300,- per jaar zou kosten.

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Rare verschillen tav 2 × Polo SDi

Bericht door G Kolkman » 21 mar 2009, 20:00

Uitrusting, modificaties? Mijn auto weegt op kenteken 1040 terwijl volgens autoweek een 1.8 mx-5 980 of zoiets doet. Maar ik heb dan bijvoorbeeld airco, en dat is opgeteld een best forse installatie. Het zijn ook daadwerkelijk dezelfde motoren? Want SDi is de standaardterm voor instap-instapdiesel maar ik kan me voorstellen dat ook die zo af en toe geupdate wordt (met de nodige gewichtsveranderingen als gevolg).

Welke handelaar betreft het in DB eigenlijk? Gewoon nieuwsgierig. Toch niet dat afgezette terreintje naast de talent factory :mrgreen: :'( ?


edit: had wel even naar de auto's kunnen kijken, lijken echt als 2 druppels inderdaad. Sjemig, ik zou nog liever fietsen met 68 pk onder de kap :wink: .

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer

Re: Rare verschillen tav 2 × Polo SDi

Bericht door Eric H » 21 mar 2009, 20:12

RDW site......ook daar zitten gewoon mensen achter hoor...... :D

Wij maken beroepsmatig gebruik van RDW gegevens, en geloof me, daar kom je ook rare dingen in tegen...
Mooiste voorbeeld, wij waren kenteken gegevens aan het koppelen in onze database.
Dit is een min of meer geautomatiseerd proces waarbij uitzonderingsgevallen ( niet te koppelen kentekens ) naar boven komen.

Éen van de wagens die niet te koppelen was had de volgende omschrijving :
Merk : Opel
Handelsbenaming : Tupperware

We hebben echt een aantal keer met onze ogen zitten knipperen of dit er wel echt stond, maar ja, het stond er echt.....
Kenteken hebben we maar niet verknoopt........komt nooit meer goed.... :mrgreen:

Zou me dus niet al te veel laten leiden door wat er op de RDW site staat....zeker bij de volume merken die in bosjes op kenteken worden gezet gaat wel eens wat mis.

Ook de gegevens die doorgestuurd worden door dealerorganisaties ( PON in dit geval ) wordt steeds "onherkenbaarder" gemaakt, juist om partijen zoals ons een beetje "dwars" te zitten.

Dit kom je ook veel tegen bij bijvoorbeeld transporters ( volkswagen T4, T5 ) die als Volkswagen C1 o.id. op kenteken worden gezet.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16611
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Rare verschillen tav 2 × Polo SDi

Bericht door Bram » 21 mar 2009, 21:06

De zwaardere Polo zou ABS hebben, heb dat niet gecontroleerd. Maar dat weegt toch geen 38 kg :?:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Rare verschillen tav 2 × Polo SDi

Bericht door Bert ///M3 » 21 mar 2009, 21:14

ABS assembly, pomp enz weegt anders aardig wat.

Maar het kan goed hoor, verschil in kenteken gewichten. Ik heb bij M3's ook wel eens gezien dat er verschil in kentekengewichten zat bij hetzelfde model.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16611
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Rare verschillen tav 2 × Polo SDi

Bericht door Bram » 21 mar 2009, 23:06

Kan dat dan, ABS op een auto met trommelremmen achter?

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Rare verschillen tav 2 × Polo SDi

Bericht door allen » 21 mar 2009, 23:08

partyondude schreef:Kan dat dan, ABS op een auto met trommelremmen achter?
Is dat serieus bedoeld? :oops:
Het kan in dat geval wel.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16611
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Rare verschillen tav 2 × Polo SDi

Bericht door Bram » 21 mar 2009, 23:11

Dat is serieus ja, ik heb geen flauw idee namelijk.

Ik heb 3 auto's gehad met ABS en die hadden allen schijfremmen rondom.

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: Rare verschillen tav 2 × Polo SDi

Bericht door Ar » 21 mar 2009, 23:14

Inderdaad kunnen er verschillen zijn door de opties. De gegevens van de RDW kunnen ook verkeerd zijn. Bij mijn 500SE klopt het niet helemaal en mijn ex-300ZX stond op het het kentekenbewijs zo'n 400 kg te licht vermeld. Dat was uiteraard mooi meegenomen voor de houderschapsbelasting. Zo ben ik nog wel meer dingen tegen gekomen.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Rare verschillen tav 2 × Polo SDi

Bericht door Niels » 22 mar 2009, 02:11

ABS zal zeker richting de 30kg wegen als je alles op een bult gooit. Bekijk alleen de rempomp maar eens. Dan nog een setje hoofdsteunen achter en je zit op dat extra gewicht :wink:

Verder een fijne auto die wel wat lawaaiig is (geen turbo) en echt uber zuinig. 1 op 24 is zeker haalbaar. Minpunt naast het lawaai is dat de versnellingsbakken willen nog wel eens sneuvelen. Indien je een goede zitpositie in de Ibiza kan vinden dan zou ik persoonlijk voor een Ibiza TDI gaan (het liefst de 100pk versie). Rijdt iets duurder, veel stiller en zeer degelijke techniek! Kijk 300,- per jaar aan wegenbelasting is 25,-/mnd en die zuip je anders toch wel op in de kroeg :lol: Gaat je bak kapot dan zit je aan 750,- kosten en dan moet je eerst 2,5 jaar rijden om break-even te draaien aan kosten.

Ik ging voor: http://link.marktplaats.nl/236225699" onclick="window.open(this.href);return false; (wel wat weinig km's voor dit geld deze :hmmm: ) http://link.marktplaats.nl/238375470" onclick="window.open(this.href);return false; en anders het oude type:
http://link.marktplaats.nl/233399194" onclick="window.open(this.href);return false; (scheelt maar 1 mrb klasse), en de facelift versie van 2000: http://link.marktplaats.nl/237538058" onclick="window.open(this.href);return false;

Of een:
Skoda Fabia: http://link.marktplaats.nl/228342830" onclick="window.open(this.href);return false;

Arosa TDI: http://link.marktplaats.nl/236616622" onclick="window.open(this.href);return false; (935kg, pompverstuiver techniek!)

Lupo TDI: http://link.marktplaats.nl/237984559" onclick="window.open(this.href);return false; (mooie kilometerstand)

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16611
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Rare verschillen tav 2 × Polo SDi

Bericht door Bram » 22 mar 2009, 02:27

Prestaties en geluid maken mij niets uit, t'is m'n woon-werk auto. Dus moet het zo goedkoop mogelijk, heb tenslotte ook nog de STI ernaast :wink:

Dat de bakken van de Polo snel kapot gaan heb ik ook gelezen, maar voor zover ik begrepen heb geldt dat vooral voor de 3 cilinder 1.4 TDi, niet de SDi. Misschien dat het koppel van de TDi de bakken sloopt?

In ieder geval bedankt voor het meedenken!

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Rare verschillen tav 2 × Polo SDi

Bericht door Niels » 22 mar 2009, 03:22

Van de 1.4 weet ik het niet maar de 1.9TDI bakken hebben geen problemen. De 1.9D en SDI motoren helaas wel. Kennis van me (SDI motor) is onlangs nog aan de beurt geweest bij minder dan 2 ton op de klok :?

Woon-werk moet toch ook wel een beetje comfi :wink: De Polo is absoluut geen verkeerde keus natuurlijk.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Rare verschillen tav 2 × Polo SDi

Bericht door Joy » 22 mar 2009, 03:24

De bak van een Polo 6N is een puntje inderdaad. Het gevoel bij het schakelen is al reden tot grote twijfel aan de kwaliteit. In de versnelling kan de pook werkelijk alle kanten nog op.

Nachtdienst Niels ? :wink:

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16611
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Rare verschillen tav 2 × Polo SDi

Bericht door Bram » 22 mar 2009, 03:29

Bij de proefrit vandaag merkte ik wel dat de auto enorm soepel schakelde. Weet niet of dat een teken aan de wand is?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Rare verschillen tav 2 × Polo SDi

Bericht door Niels » 22 mar 2009, 05:40

Joy Jolliffe schreef:De bak van een Polo 6N is een puntje inderdaad. Het gevoel bij het schakelen is al reden tot grote twijfel aan de kwaliteit. In de versnelling kan de pook werkelijk alle kanten nog op.

Nachtdienst Niels ? :wink:
Valt het op? :lol:

Ik weet niet waar de ellende mee begint. De bak is kabel bediend dus vrij soepel en gevoelloos te bedienen en soms kun je met de pook aardig roeren idd maar of dat iets zegt over de bak zelf durf ik niet te zeggen. Zal ik moeten navragen :hmmm:

EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: Rare verschillen tav 2 × Polo SDi

Bericht door EG » 22 mar 2009, 07:25

partyondude schreef:Prestaties en geluid maken mij niets uit, t'is m'n woon-werk auto. Dus moet het zo goedkoop mogelijk, heb tenslotte ook nog de STI ernaast :wink:

Dat de bakken van de Polo snel kapot gaan heb ik ook gelezen, maar voor zover ik begrepen heb geldt dat vooral voor de 3 cilinder 1.4 TDi, niet de SDi. Misschien dat het koppel van de TDi de bakken sloopt?

In ieder geval bedankt voor het meedenken!
Juist bij de zwakkere motoren gaan de Polo bakken kapot. Maakt niet uit of je benzine of diesel hebt, stuk gaan ze ooit.

Volgens mij is het alleen bij de TDi versies goed maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16611
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Rare verschillen tav 2 × Polo SDi

Bericht door Bram » 22 mar 2009, 12:51

Hmmm. Bij MyReview van Autoweek las ik juist bij 2 of 3 TDi's over bakschade eb bij SDi's helemaal niets daarover.

Als jij er iets meer over te weten kan komen Niels, sla ik dat uiteraard niet af :angel:

EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: Rare verschillen tav 2 × Polo SDi

Bericht door EG » 22 mar 2009, 14:38

partyondude schreef:Hmmm. Bij MyReview van Autoweek las ik juist bij 2 of 3 TDi's over bakschade eb bij SDi's helemaal niets daarover.

Als jij er iets meer over te weten kan komen Niels, sla ik dat uiteraard niet af :angel:
Onder andere:

http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php ... 277d3c018e" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php ... b00ca1e6d7" onclick="window.open(this.href);return false;
Trosradar forum met "slachtoffer"

http://www.vw-club.nl/index.php?id=1500&page=t" onclick="window.open(this.href);return false;
VW-club forum met "slachtoffer"

http://amtgarageforum.nl/forums/thread/119424.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier beamen de monteurs dat de VW een bakprobleem heeft.

http://www.autoweek.nl/myreviewauto.php?id=6045" onclick="window.open(this.href);return false;
Autoweek myreview "slachtoffer"

Het is dus weldegelijk een probleem dat gewoon vaak voorkomt. Alleen kan het op alle km standen gebeuren. Bij sommigen bij 90k, bij sommigen bij 130k en sommige rijden er meer dan 200k mee.

Ik zou er echt zeker rekening mee houden want dit gaat niet om een paar exemplaren. Ik heb ook een collega gehad waarvan de bak stuk was gegaan, was een 1.9D (bouwjaar weet ik niet). Die geloofde ook niet dat ik gelijk had bij aankoop van wagen, VW gaat nooit stuk, Duitse auto, super goed yada yada, totdat het ding kapot ging, was ie wel (letterlijk) stil van. Als zo een bak stuk is ben je dik zuur en had je liever een Golf 4 ofzo kunnen kopen :roll:

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16611
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Rare verschillen tav 2 × Polo SDi

Bericht door Bram » 22 mar 2009, 14:55

Hmm, das ff wat minder grappig ja :roll:

Bak is vastgezet met klinknagels ipv boutjes. Als je nu zelf die nagels voor boutjes vervangt, loopt de bak dan niet meer de soep in?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Rare verschillen tav 2 × Polo SDi

Bericht door Niels » 22 mar 2009, 18:45

Bakken van de 1.4 benzine komen idd. ook voorbij :cry: Het differentieel is bij VW niet erg best indien het een constructie met klinknagels is. Die van de VR6 ga ik dan ook vervangen door bouten :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Rogerb en 1 gast