M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
frank de jonge

Re: Nieuw extra speeltje, M3 3.0

Bericht door frank de jonge » 13 jan 2009, 15:23

Bert, hoe stiet met de Racert?

Christoph

Bericht door Christoph » 13 jan 2009, 15:28

Bert ///M3 schreef:Die zijn bij mijn weten niet los te koop. Op mijn rode zit een complete spoiler van Hartge die ik destijds zelf in rood en zwart heb laten spuiten.

Ze zijn wel een tijdje nagemaakt door UUC inde VS in carbon, maar ik zie ze daar nu ook niet meer op de site staan.
UUC style spoiler kan je nog wel via ebay bestellen in carbon voor niet al te veel geld, verkoper eens emailen over die flap zou misschien een optie zijn.

Joy

Bericht door Joy » 13 jan 2009, 15:34

Deze ?

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/BMW-92-9 ... ccessories" onclick="window.open(this.href);return false;

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 13 jan 2009, 15:44

frank de jonge schreef:Bert, hoe stiet met de Racert?
Die staat nog mooi in de schuur :lol: Voornamelijk wat kleine dingen aan gedaan de laatste tijd, motorkapsluitingen iets verbeterd, naast FIA schuim heb ik nu ook een deel van de kooi bedekt met NASCAR foam op de niet verplichte plaatsen. Dit schuim is veel lichter als het FIA spul, maar toch veel steviger als het buizen isolatie schuim wat een hoop gebruiken. Je stoot je zo minder aan balken en het dekt wat niet geverfde plekken af :lol:

Verder bandenverzameling uitgebereid, naar 2 sets Yokohama 240/610/17 A005 medium WTCC en 1 set 240/610/17 A006G/C Rain. Moet ik nog even extra velgen bij bestellen.

Verder ga ik er niet te veel meer aan sleutelen tot er gereden is, dan weet ik waar de punten zitten die opgelost moeten worden. Ik hoop eigenlijk op een BDC dag op Zolder in het voorjaar oid. Vrij rijden is eerder maar met 20 minuten sessies kan je eigenlijk net niet veel.

@Joy: Dat is idd een replica van mijn The-One-And-Only spoiler.

Christoph

Bericht door Christoph » 13 jan 2009, 15:45

Joy Jolliffe schreef:Deze ?

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/BMW-92-9 ... ccessories" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/BMW-E36- ... 1|240:1318" onclick="window.open(this.href);return false;

Geen idee mbt de kwaliteit.

allen

Bericht door allen » 08 feb 2009, 19:48

Bert wat is of wordt de score voor dit jaar? Trackdays? :?: :mrgreen:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 09 feb 2009, 09:16

30 Maart even een middagje rijden zoals het er nu naar uit ziet.

allen

Bericht door allen » 09 feb 2009, 11:02

Dat is Spa dan zeker? Hopen dat het werk je niet in de weg zit dan maar. Iig een mooi circuit voor een vuurdoop. 8)

@iko

Bericht door @iko » 09 feb 2009, 22:09

of een vijverbergje?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 13 feb 2009, 11:08

Nee vijveberg idd.

Is even dichterbij als er wat stuk gaat :mrgreen:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 21 mar 2009, 19:33

Gisteren en vandaag bezig geweest om een Gr.N oil restrictor in de kop te schroeven.

Dit onderdeeltje zorgt er voor dat de kop niet overloopt met olie als je continu heel veel toeren draait, als dat gebeurd dan dumpt hij zijn olie in het inlaat spruitstuk en gaat hij roken door olieverbranding, of in het ernstigste geval dumpt hij het door het filter naar buiten.

Onderdeel zelf is eigenlijk niet meer als een klein pijpje welke via BMW Motorsport te krijgen is.

Foto's zijn even van iemand anders, maar is om te laten zien wat ik bedoel.

Afbeelding

Deze gaat in de nokkenbak. Je moet tussen gasklep 3 en 4 een plug uit de nokkenbak draaien.

Afbeelding

Afbeelding

Dat is op zich nog een klotewerkje. Het inlaatspruitstuk moet er af, inclusief airbox etc. Altijd een gekloot als dat er af moet. maar tip van de dag. Haal de inlaat buizen er af. Als je ze er weer op zet draai dan de slangeklem om en monteer hem zo dat je er bij kan van de linker kant, dat maakt het veel makkelijker om de airbox en buizen los te krijgen zonder allerlei trek en duwwerk. Tussen gasklep 3 en 4 loopt een slag naar de vacuumcollector, die zit er precies voor dus die moet er ook af (vandaar dat het inlaatspruitstuk los moet, anders kom je er niet bij)

Dan haal je de 2 studs die de lagerkap van de inlaatnokkenas tussen cyl 3 en 4 op zijn plaats houden er uit. Je schuift dat pijpje door het kanaal van die plug naar binnen. Met een zaklamp kan je door de gaten van die studs zien of hij er helemaal in zit, en niet gedraaid oid.

Zo moet hij er in zitten:
Afbeelding

Al met al een kloteklusje waar ik me op verkeken had, maar airbox etc zit er al weer op, morgen nog even de rest in elkaar zetten en dan is het klaar :)

Ik hoop ook dat hierdoor oliesurge minder een probleem word en ook dat olieverbruik minder is. Van mijn vorige M3 3.0 motor kan ik me wel herrinneren dat de inlaat vettig was, dus misschien helpt dit :)

Viel mij trouwens ook mee, klepspeling ook meteen even gemeten en die was nog prima. Alles zag er ook goed uit van binnen, geen problemen na 200.000km draaien dus :) Inlaat was ook mooi schoon etc.

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 21 mar 2009, 19:38

NIce :D

Zit dat ook op een M52 Bert?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 21 mar 2009, 19:42

Nee bij mijn weten niet. Voor een M3 3.2 schijnt het ook niet nodig te zijn. Alleen 3.0 motoren die op een circuit rijden.

Voor een straatauto is het dus ook niet nodig.

@iko

Bericht door @iko » 21 mar 2009, 22:27

Bert, Ik snap het niet helemaal.
Gaat hij dankzij dit pijpje juist olie naar het inlaatspruitstuk gooien, of juist niet?

Ik heb begrepen dat olie verbranden heel slecht is voor de motor, dus dat je dat moet zien te voorkomen.

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 21 mar 2009, 23:05

NIET naar het inlaatspruitstuk gooien.

Dat pijpje voorkomt dat.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 22 mar 2009, 12:40

Inderdaad, dit zorgt er voor dat je minder olie flow naar de kop hebt. Als je continu heel veel toeren draait dan loopt er te veel olie naar de kop en op een gegeven moment gooit ie dat er uit via de ontluchting. Sommigen gebruiken daar een catch tank voor maar bij degene waar de restrictor er in zit is een catch tank vaak niet eens nodig :)

Als je alleen ziet hoe klein het gaatje in die restrictor is dan durf ik niet zo snel meer op 10W60 te rijden, vandaar dat er 300V 10W40 in zit.

Knot

Bericht door Knot » 22 mar 2009, 14:24

Je moet het idd maar weten die trucjes!

Hebben we het wel over echt trappen natuurlijk, iemand ie eens een trackday doet en alleen die dag wat hoger in de toeren blijft zal het denkik niet echt nodig hebben! ?

@iko

Bericht door @iko » 22 mar 2009, 14:30

Bert ///M3 schreef:Inderdaad, dit zorgt er voor dat je minder olie flow naar de kop hebt. Als je continu heel veel toeren draait dan loopt er te veel olie naar de kop en op een gegeven moment gooit ie dat er uit via de ontluchting. Sommigen gebruiken daar een catch tank voor maar bij degene waar de restrictor er in zit is een catch tank vaak niet eens nodig :)

Als je alleen ziet hoe klein het gaatje in die restrictor is dan durf ik niet zo snel meer op 10W60 te rijden, vandaar dat er 300V 10W40 in zit.
Thx, dan snap ik het.
nb. Ik heb er sinds een half jaar een catch tankje op zitten. Olie verbruik is nu miniem.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 22 mar 2009, 15:43

Dat is ook een oplossing idd.

Heb jij zo'n catch systeem welke overloopt terug naar het carter?

De reden dat ik het zo wil hebben is dat het ook zou moeten voorkomen dat het carter droog loopt, maw stabielere oliedruk :) Catch tank er naast kan dan altijd nog. Voor auto's die nog over de we rijden weet ik niet of een restrictor er tussen wel een goede oplossing is, minder toeren is minder oliedruk dus als ik daar een beetje over nadenk dan kan het zijn dat de nokkenassen dan niet genoeg olie krijgen.

BMW Motorsport deed dit zelf ook, als je in de onderdelen lijst van de Gr.N ombouwkit kijkt dan leveren ze wel die restrictor maar geen catch tank oid.

Als ik naar foto's op jullie site kijk dan lijkt het er op dat het bij Lida's M3 anders oplost was toen daar nog een 3.0 in zat, daar lopen de ontluchtingsslangen via het kleppendeksel naar een catch tank en is de originele ventilatieslang niet aangesloten.

Elmar

Bericht door Elmar » 22 mar 2009, 16:41

Bert ///M3 schreef:Nee bij mijn weten niet. Voor een M3 3.2 schijnt het ook niet nodig te zijn. Alleen 3.0 motoren die op een circuit rijden.

Voor een straatauto is het dus ook niet nodig.
En de circuitridders met de 3.0 gebruiken vaak ook de carter van een 3.2.

:hmmm: Zou het een beetje een internet broodje aap zijn dat de 3.0 meer bulletproof is dan een 3.2?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 22 mar 2009, 17:04

Denk het. Beiden hebben goede en slechte punten denk ik.

Een 3.0 heeft een grotere diameter drijfstanglagers als een 3.2 (50 vs 49mm) plus een 3.0 heeft een kortere slag, dus minder versnellingskrachten bij hetzelfde toerental. Dus dat zal steviger zijn. Ook heeft een 3.0 een 3 bar injectiesysteem tegen 5 bar in de 3.2, dus minder gevoelig voor druk schommelingen.

3.2 heeft weer de dual pickup carterpan (net als M3 GT) voor betere oliedruk en een 3.2 heeft ook een lichtere intenals in de kop die beter tegen hogere toerentallen beschikbaar zijn.

Mooie combi die ik gezien heb is een 3.0 onderblok met een 3.2 kop en inlaatsysteem en een 3.2 carterpan, dan heb je het beste van beiden. Je komt alleen nog steeds die 200cc te kort. En je moet een custom mapping hebben omdat een 3.2 een 5 bar fuelsysteem heeft. Het is dus niet helemaal plug and play (je moet ook bepaalde delen uitwisselen naar de 3.2 kop, zoals de single vanos)

Maar de auto waarop ik dat gezien heb kwam met de custom software op 323 PK bij 7800 RPM, zonder snelle nokkenassen of wat dan ook dus er zit duidelijk een voordeel in. De 3.2 kop heeft dunnere klepstelen en een betere flow. Je hebt alleen de gaskleppen en intakerunners nodig omdat die gematched zijn aan de kop.

Die GT / 3.2 carterpan is alleen een vrij dure modificatie als je het nieuw koopt. Waarschijnlijk is een accusump systeem goedkoper.

@iko

Bericht door @iko » 22 mar 2009, 17:42

Bert ///M3 schreef:
Heb jij zo'n catch systeem welke overloopt terug naar het carter?
Er zitten 2 slangen op. Volgens mij 1 naar het kleppendeksel en 1 naar de originele carterventilatie.
Ik zal nog eens kijken hoe het precies zit (Ik heb de auto niet thuis gestald, kan dus niet ff kijken).
Ik heb het door JR laten bouwen. Er zit ook een 3.2 carterpan op.

Nb Lida heeft een ander systeem. Ik weet niet precies hoe dat zat en hoe het nu zit. Origineel was door Hein gebouwd, ik weet niet of het gewijzigd is toen er een ander blok in kwam.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 24 mar 2009, 18:46

Ik was ook nog niet helemaal tevreden met de montage van de voorbumper en splitter.

Tijdje over oplossingen nagedacht en toen bedacht ik me ineens dat ik nog een kunststof binnenbumper had staan.

Dus vanmiddag een projectje met de zaag en een gatenzaag gestart :lol:

Afbeelding

Weegt geen drol op deze manier, 1KG oid maar de bumper en splitter montage is nu wel 10x sterker. Dat zou dus ook een goede uitwerking op de prestaties van de splitter moeten hebben. Nog even in de verf zetten als ik even tijd heb, ziet er toch aardiger uit :)

Maandag rijden hangt alleen nog aan een zijden draadje om logistieke redenen, omdat ik problemen heb met vervoer van de auto (als in busje om trailer te trekken is ergens anders met vakantie) :roll: :( :( Dus daar moet ik nog wat op verzinnen.

Tom V

Bericht door Tom V » 25 mar 2009, 00:51

Ziet er goed uit, Bert! En maandag wel gewoon rijden, heb het al weken in de agenda staan. ;)

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 25 mar 2009, 07:38

Dan schroef je de platen van die rooie er maar even op :sealed: :whistle: De verwachtingen zijn natuurlijk hoog gespannen met al die theoretische kennis van je :mrgreen:

Plaats reactie