Daar heb je wel een punt denk ik Joop.
Dergelijke auto's zijn gemaakt voor een kopersgroep die toch altijd wel ruim bij kas zitten. Niet voor de gewone man. Deze auto's is een apart segment met een eigen - kleine - dynamiek. Deze auto's worden toch wel verkocht, en BMW weet dat het geen volume produkten zijn (zoals een 1 en een 3 serie, zelfs een 5 serie) en conjunctuur ongevoeliger, maar meer prestige produkten die hun positieve afstraling moeten hebben op de volume produkten van BMW. Zijn er ooit auto's van BMW echt helemaal geflopt? Volgens mij niet, ik weet het ook niet.
Maar, aan de andere kant, is de economische (financiele) stand van zaken op dit moment zeer extreem(!). Dit is geen reguliere economische terugval. Dit is een mondiale systeemcrash en haar effecten. Ookal is dit ook weer wel (!) een dal en volgt er natuurlijk een herstel, er is wel degelijk sprake van een herindeling van het evenwicht (een nieuwe balans, machtsposities innemen) en de recovery zal veel langer duren dan we denken. De vraag is of dergelijke M produkten daarop kunnen wachten. Zeker in ogenschouw nemend dat SUV's een slecht imago hebben ontwikkeld. Want natuurlijk had BMW de huidige economische stand van zaken niet kunnen voorzien, in hun rekenmodellen, ten tijde van het opstarten van dit project. Nou kon niemand dat natuurlijk, maar de klappen vallen ook extra sterk in de hoek van dure, brandstofverslindende auto's; eigenlijk in de afname van verspillende dure consumptiegoederen. En hoe je het ook wend of keert - hoe gaaf ik die deze auto's ook vindt - zijn dergelijke artikelen niet relevant.
Maar mensen worden in beginsel niet wijzer, het zou mij niet verbazen dat, wanneer het weer beter gaat, deze auto's gewoon weer lekker worden verkocht. En zo gaan we gewoon weer door. Het is zoals Friedrich Nietzsche altijd heeft gezegd: we leren steeds opnieuw, en vergeten dat weer. Zo zitten we nu eenmaal in elkaar.
Zo, nu eerst een Bavaria :drinking: