VW Up! + Audi A3 besteld [up p21]
-
- Berichten: 6324
- Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
- Locatie: Friesland
Re: BMW 'M3' E36 Semi-racer
Onderstel staat inderdaad hoog op de lijst Tom. Ik erger me gewoon aan het onderstel, had veel meer van de B8 verwacht. Het kan gewoon mijn tempo niet bijhouden, net als de Dunlops blijkbaar. Rolkooi is dan ook zeker wel nodig, maar heb liever eerst het onderstel voor elkaar en vervolgens de kooi.
Tristan, ik heb al excentrische heavy-duty Meyle M3 draagarmrubbers. Complete achteras zit ook in de heavy-duty rubbers, alleen stabi rubbers zijn nog origineel.
Tristan, ik heb al excentrische heavy-duty Meyle M3 draagarmrubbers. Complete achteras zit ook in de heavy-duty rubbers, alleen stabi rubbers zijn nog origineel.
- Miesjel
- Berichten: 2240
- Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
- Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4
Re: BMW 'M3' E36 Semi-racer
Hehehe.. nog even en je kunt "semi" wel uit de titel halen 

- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: BMW 'M3' E36 Semi-racer
Goed bezig Steven. Mooi om te volgen. Wat heb je achter eruit gehaald dan? Was toch al leeg allemaal ?
- Niels
- Berichten: 22511
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW 'M3' E36 Semi-racer
Wat me op de foto's altijd opvalt is dat je aardig wat body-roll hebt maar dat zou je kunnen oplossen met een andere set stabi's. Vering en demping lijken me niet direkt het probleemSteven Nauta schreef:Onderstel staat inderdaad hoog op de lijst Tom. Ik erger me gewoon aan het onderstel, had veel meer van de B8 verwacht. Het kan gewoon mijn tempo niet bijhouden, net als de Dunlops blijkbaar. Rolkooi is dan ook zeker wel nodig, maar heb liever eerst het onderstel voor elkaar en vervolgens de kooi.
Tristan, ik heb al excentrische heavy-duty Meyle M3 draagarmrubbers. Complete achteras zit ook in de heavy-duty rubbers, alleen stabi rubbers zijn nog origineel.


- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: BMW 'M3' E36 Semi-racer
Ligt er aan waar je heen wilt.
Voor een wegauto is een combi met een dikke stabi vaak handig omdat het een goed compromis tussen bodyroll in bochten en comfortabel snelweg gedrag geeft. Iemand die gewoon een beetje sportief van A naar B rijd klokt geen rondetijden of meet geen laterale grip etc. Gewone sportieve straatauto heeft daarom al een heel hoog ARB percentage (bijvoorbeeld bij een E36 M3 op een standaard onderstel komt 50% van rollstijfheid van de ARB) Ga je er een aftermarket stabi op zetten samen met die Eibach veren dan kom je wel heel hoog uit denk op 60-70%. Eibach veren zijn aan de voorkant vaak niet heel erg veel harder als standaard.
Voor een race auto die dingen lekker laten zitten en er dikkere veren op zetten. 10 N/mm zwaarder zetten is vaak al genoeg om hetzelfde te bereiken als met een anti roll kit op een E36. Bijvoorbeeld die kit zoals bij Eric-328 heeft waarschijnlijk niet eens een dikkere voorstabi nodig.
Reden is dat een stabi meer dynamische gewichtsverplaatsing geeft en dus minder grip als de oplossing met dikkere veren. Bij grof insturen of over curbstones rijden kan je daarom grip verliezen, net als wanneer je op het gas gaat of op hele hobbelige banen, doordat je vering minder onafhankelijk word.
Je kan als je puur en alleen naar circuitgebruik kijkt beter in 1 keer zo'n AST kit op maat laten maken als eerst Bilstein B8, Eibach veren, dan weer een dikke set stabi's enz. Je bent uiteindelijk niet veel meer kwijt. Voordeel is ook dat de betere schokbrekers van zichzelf minder interne weerstand hebben, gaan dus makkelijker met oneffenheden om. Je hebt dan zelfs met vrij harde veren dus ook minder gewichtsvariatie op de banden en uiteindelijk dus iets meer grip.
Als puntje dan echt bij paaltje komt en je wilt alsnog dikker met je voorstabi om wat voor reden dan ook dan kan je met die AST schokbrekers ook het montagepunt naar de veerpoot verplaatsen, ander setje endlinks en hoppa je stabi is ineens 2x zo effectief. Alleen kan het ook een aanpassing van de hulpveer betekenen omdat je anders heel weinig uitgaande veerweg over houd (als de stabi sterker is als de hulpveer)
Of je moet de nippon power methode voor ondersteltuning gaan volgen, die denken volgens mij dat hoe meer aftermarket onderdelen er op een auto zitten hoe harder de auto door de bocht kan
Voor een wegauto is een combi met een dikke stabi vaak handig omdat het een goed compromis tussen bodyroll in bochten en comfortabel snelweg gedrag geeft. Iemand die gewoon een beetje sportief van A naar B rijd klokt geen rondetijden of meet geen laterale grip etc. Gewone sportieve straatauto heeft daarom al een heel hoog ARB percentage (bijvoorbeeld bij een E36 M3 op een standaard onderstel komt 50% van rollstijfheid van de ARB) Ga je er een aftermarket stabi op zetten samen met die Eibach veren dan kom je wel heel hoog uit denk op 60-70%. Eibach veren zijn aan de voorkant vaak niet heel erg veel harder als standaard.
Voor een race auto die dingen lekker laten zitten en er dikkere veren op zetten. 10 N/mm zwaarder zetten is vaak al genoeg om hetzelfde te bereiken als met een anti roll kit op een E36. Bijvoorbeeld die kit zoals bij Eric-328 heeft waarschijnlijk niet eens een dikkere voorstabi nodig.
Reden is dat een stabi meer dynamische gewichtsverplaatsing geeft en dus minder grip als de oplossing met dikkere veren. Bij grof insturen of over curbstones rijden kan je daarom grip verliezen, net als wanneer je op het gas gaat of op hele hobbelige banen, doordat je vering minder onafhankelijk word.
Je kan als je puur en alleen naar circuitgebruik kijkt beter in 1 keer zo'n AST kit op maat laten maken als eerst Bilstein B8, Eibach veren, dan weer een dikke set stabi's enz. Je bent uiteindelijk niet veel meer kwijt. Voordeel is ook dat de betere schokbrekers van zichzelf minder interne weerstand hebben, gaan dus makkelijker met oneffenheden om. Je hebt dan zelfs met vrij harde veren dus ook minder gewichtsvariatie op de banden en uiteindelijk dus iets meer grip.
Als puntje dan echt bij paaltje komt en je wilt alsnog dikker met je voorstabi om wat voor reden dan ook dan kan je met die AST schokbrekers ook het montagepunt naar de veerpoot verplaatsen, ander setje endlinks en hoppa je stabi is ineens 2x zo effectief. Alleen kan het ook een aanpassing van de hulpveer betekenen omdat je anders heel weinig uitgaande veerweg over houd (als de stabi sterker is als de hulpveer)
Of je moet de nippon power methode voor ondersteltuning gaan volgen, die denken volgens mij dat hoe meer aftermarket onderdelen er op een auto zitten hoe harder de auto door de bocht kan

Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 18 mar 2009, 01:39, 1 keer totaal gewijzigd.
- Niels
- Berichten: 22511
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW 'M3' E36 Semi-racer
Duidelijk verhaal alleen zijn de B8's al in bezit. Als je nu vanaf scratch begint dan zou AST dus gewoon de betere keuze zijn. Een andere veren scoren dus 

- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: BMW 'M3' E36 Semi-racer
Klopt maar soms kan je beter alsnog het probleem bij de bron aanpakken, je verlies nemen en die B8's op MP zetten. Noem het leergeld, tuning of evolutie of whatever.
Er staat namelijk ook iets ala slicks / semi slicks en dan weet ik eigenlijk wel zeker dat die B8's er alsnog onder vandaan raken voor wat anders, stabi's of niet. Ook gaat veren wisselen naar H&R denk ik snel vervelen als je nu al niet tevreden bent.
Er staat namelijk ook iets ala slicks / semi slicks en dan weet ik eigenlijk wel zeker dat die B8's er alsnog onder vandaan raken voor wat anders, stabi's of niet. Ook gaat veren wisselen naar H&R denk ik snel vervelen als je nu al niet tevreden bent.
- Niels
- Berichten: 22511
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW 'M3' E36 Semi-racer
Als je (semi) slicks op de lijst hebt staan dan ga je idd gelijk krijgen ben ik bang 

-
- Berichten: 15240
- Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
- Locatie: Niet ver van Zandvoort
Re: BMW 'M3' E36 Semi-racer
bertikipedia 

-
- Berichten: 11411
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: BMW 'M3' E36 Semi-racer
Gewoon een goed setje dempers nemen zeker als je op slicks gaat.
B8 is leuk voor straat en zo nu en dan met straat banden op circuit.
B8 is leuk voor straat en zo nu en dan met straat banden op circuit.
- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: BMW 'M3' E36 Semi-racer
B8's naar Knot dus... 

- Tom V
- Berichten: 4873
- Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50
Re: BMW 'M3' E36 Semi-racer
Klinkt als win win. 8)
-
- Berichten: 5513
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: BMW 'M3' E36 Semi-racer
Mooie upgrades, Steven.
Kan het toevallig niet zo zijn dat er gewoon verkeerde veren geleverd zijn bij je B8 set? De wagen helt inderdaad enorm over, veel meer dan je zou verwachten. Ikzelf heb een B12 set op de E34 en icm M5 stabi's heb ik echt heel weinig bodyroll. Nu weet ik niet hoeveel van de stijfheid wegkomt van de stabi's maar het lijkt mij niet dat dit zo groot is.
Ook balen van je Sper, helaas ook de realiteit. Ik heb ook veel lopen kloten met de sperretjes. Als je er een koopt moet je gewoon een paar 100tjes incalculeren voor een refurbishment. Gelukkig lossen de jongens van Koopman racing dit voor je op.
Dat van die Dunlop banden is natuurlijk geen FAIL. Geen enkele straatband trekt het op het circuit. Knot reed ook de RE050A's aan gort op zandvoort. Die slijtplekken heb ik ook op de dunlop Sportmaxx onder de E34 maar het lijkt erop dat die plekken initieel zijn en verder niet doorzetten. Probeer het nog een keer, zou ik zeggen. De sportmaxxen zijn naar mijn mening wel echt hele goede regenbanden en op droog wegdek doen ze het zeker niet verkeerd, ook heel communicatief. Voor de prijs een zeer goede band naar mijn mening. Trouwens, hebben de voorbanden aangelopen ivm een extra afwateringssleuf.
Kan het toevallig niet zo zijn dat er gewoon verkeerde veren geleverd zijn bij je B8 set? De wagen helt inderdaad enorm over, veel meer dan je zou verwachten. Ikzelf heb een B12 set op de E34 en icm M5 stabi's heb ik echt heel weinig bodyroll. Nu weet ik niet hoeveel van de stijfheid wegkomt van de stabi's maar het lijkt mij niet dat dit zo groot is.
Ook balen van je Sper, helaas ook de realiteit. Ik heb ook veel lopen kloten met de sperretjes. Als je er een koopt moet je gewoon een paar 100tjes incalculeren voor een refurbishment. Gelukkig lossen de jongens van Koopman racing dit voor je op.
Dat van die Dunlop banden is natuurlijk geen FAIL. Geen enkele straatband trekt het op het circuit. Knot reed ook de RE050A's aan gort op zandvoort. Die slijtplekken heb ik ook op de dunlop Sportmaxx onder de E34 maar het lijkt erop dat die plekken initieel zijn en verder niet doorzetten. Probeer het nog een keer, zou ik zeggen. De sportmaxxen zijn naar mijn mening wel echt hele goede regenbanden en op droog wegdek doen ze het zeker niet verkeerd, ook heel communicatief. Voor de prijs een zeer goede band naar mijn mening. Trouwens, hebben de voorbanden aangelopen ivm een extra afwateringssleuf.
-
- Berichten: 6324
- Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
- Locatie: Friesland
Re: BMW 'M3' E36 Semi-racer
Hugo, ik rij met Eibach pro-kit veren. Deze set zou in princiepe redelijk goed moeten zijn, maar het valt me tegen en het is me qua hoogte ook absoluut niet naar het zin. Een beetje verstelbaarheid zou mooi zijn, wagen ook uit laten wegen en op gewenste hoogte zetten. Ga bij Holtrop nog een nieuwe voor-stabi scoren denk ik, kosten ook niet de wereld volgens mij > 25mm.
Banden zijn idd wel te gebruiken, dat zeg ik ook niet. Ga volgende trackday met slicks rijden, dan is deze set de regenset. Voor slicks is een ander onderstel dus ook zeker wel nodig.
Sper ga ik volgende week op een avond mee langs Koopman, ben benieuwd wat ze er allemaal aan willen doen.
Banden zijn idd wel te gebruiken, dat zeg ik ook niet. Ga volgende trackday met slicks rijden, dan is deze set de regenset. Voor slicks is een ander onderstel dus ook zeker wel nodig.
Sper ga ik volgende week op een avond mee langs Koopman, ben benieuwd wat ze er allemaal aan willen doen.
- Niels
- Berichten: 22511
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW 'M3' E36 Semi-racer
Ik blijf erbij dat Eibach te zacht is voor op het circuit. Onder de Golf heb ik volgens mij H&R en die helt ook niet, tenminste zo voelt het van binnen 

- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: BMW 'M3' E36 Semi-racer
Zal wel anders zijn als je hem van buiten ziet denk ik
Slicks op droog en straatbanden op nat geeft ook weer zijn eigen gedoe. Dan wil je in het nat zeker niet heel hard op de veren staan.

Slicks op droog en straatbanden op nat geeft ook weer zijn eigen gedoe. Dan wil je in het nat zeker niet heel hard op de veren staan.
-
- Berichten: 5513
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: BMW 'M3' E36 Semi-racer
Steven Nauta schreef:Hugo, ik rij met Eibach pro-kit veren. Deze set zou in princiepe redelijk goed moeten zijn, maar het valt me tegen en het is me qua hoogte ook absoluut niet naar het zin. Een beetje verstelbaarheid zou mooi zijn, wagen ook uit laten wegen en op gewenste hoogte zetten. Ga bij Holtrop nog een nieuwe voor-stabi scoren denk ik, kosten ook niet de wereld volgens mij > 25mm.
Banden zijn idd wel te gebruiken, dat zeg ik ook niet. Ga volgende trackday met slicks rijden, dan is deze set de regenset. Voor slicks is een ander onderstel dus ook zeker wel nodig.
Sper ga ik volgende week op een avond mee langs Koopman, ben benieuwd wat ze er allemaal aan willen doen.
Kan het dan niet zijn dat de veren voor een 4cyl. E36 bedoeld zijn? Althans, als dat mogelijk is.
Bovenstaande foto is op Zolder net voor de Villeneuve chicane. Heb daar ongeveer 135 kmh op de teller staan als ik mijn copiloot mag geloven. Voor een simpel B12 setje + M5 stabi's is het overhellen echt niet te overdreven. Mogelijk dat een simpele 25mm stabi serieus veel verschil maakt voor de E36.
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: BMW 'M3' E36 Semi-racer
Voor op straat ja. Zou gewoon eerst een degelijk setje dempers / veren bestellen en dan pas kijken of je die stabi echt nodig hebt.Steven Nauta schreef:Hugo, ik rij met Eibach pro-kit veren. Deze set zou in princiepe redelijk goed moeten zijn...
- Niels
- Berichten: 22511
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW 'M3' E36 Semi-racer
Daarom zeg ik het er maar bijBert ///M3 schreef:Zal wel anders zijn als je hem van buiten ziet denk ik![]()

- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: BMW 'M3' E36 Semi-racer
Steven?
Macboy schreef:Wat heb je achter eruit gehaald dan? Was toch al leeg allemaal ?
-
- Berichten: 5506
- Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
- Locatie: Friesland www.130i.nl
Re: BMW 'M3' E36 Semi-racer
Zijn gevarendriehoek
-
- Berichten: 6324
- Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
- Locatie: Friesland
Re: BMW 'M3' E36 Semi-racer
Macboy, ik heb wat bedrading en grotendeels het geluidsysteem uitgebouwd. Ik heb nu bij de voeten nog aan elke kant een speaker, omdat ik wel radio wil houden uiteraard. Want we moeten wel saudi kunnen driften met de juiste muziek erbij. De deurpanelen zit nu ook nog geluid in, maar dat gaat er ook uit uiteraard wanneer er alu panelen in komen.
Het onderstel verhaal leek mij duidelijk maar zal het nog eens uitleggen. Ik heb de auto gekocht met een slecht (op 1 na alles lek) onderstel. Dit was dus het eerst wat ik vervangen heb, de B8 set leek voor mijn gebruik (dagelijks + trackdays) prima. Nu ik er steeds meer lol in heb en omdat ik natuurlijk steeds sneller wil kan de B8 het gewoon niet bijhouden. Ik heb nog gedacht aan de KW v2 set, maar deze is in princiepe hetzelfde als de B8 set alleen in hoogte verstelbaar. Dus dan maar een trackday minder rijden, maar wel véél meer lol hebben met de AST set. De keuze was ook al lang gemaakt. De B8 set is echt een hele goede set en ben er ook zéér tevreden over, maar ik wil gewoon sneller. En ik heb de meeste lol als de auto naar mijn zin is, ik erger me gewoon aan die B8 set op Zandvoort. Op dit moment ben ik beter dan mijn auto, dat moet eigenlijk weer andersom worden zodat ik weer meer kan leren. Dát is namelijk wat ik nu mis, heb veel lol met nat weer maar ik mis de uitdaging.
Ik ga ook zeker geen H&R stabi set oid monteren, omdat ik gewoon echt budget vrij moet maken voor aanpassingen. Zoals Bert zegt verkoop ik de B8 set en leg ik er duizend euro bij om de wagen aan mijn wensen te laten voldoen. Ik heb alleen het idee dat mijn huidige originele stabi niet dik genoeg is (op slechte schuifmaat 23,5mm/24mm) en voor niet al te veel geld haal ik een fatsoenlijke 25mm M3 stabi bij Holtrop.
Oftewel iemand een Bilstein B8 set met Eibach Pro-kit veren kopen?
Het onderstel verhaal leek mij duidelijk maar zal het nog eens uitleggen. Ik heb de auto gekocht met een slecht (op 1 na alles lek) onderstel. Dit was dus het eerst wat ik vervangen heb, de B8 set leek voor mijn gebruik (dagelijks + trackdays) prima. Nu ik er steeds meer lol in heb en omdat ik natuurlijk steeds sneller wil kan de B8 het gewoon niet bijhouden. Ik heb nog gedacht aan de KW v2 set, maar deze is in princiepe hetzelfde als de B8 set alleen in hoogte verstelbaar. Dus dan maar een trackday minder rijden, maar wel véél meer lol hebben met de AST set. De keuze was ook al lang gemaakt. De B8 set is echt een hele goede set en ben er ook zéér tevreden over, maar ik wil gewoon sneller. En ik heb de meeste lol als de auto naar mijn zin is, ik erger me gewoon aan die B8 set op Zandvoort. Op dit moment ben ik beter dan mijn auto, dat moet eigenlijk weer andersom worden zodat ik weer meer kan leren. Dát is namelijk wat ik nu mis, heb veel lol met nat weer maar ik mis de uitdaging.
Ik ga ook zeker geen H&R stabi set oid monteren, omdat ik gewoon echt budget vrij moet maken voor aanpassingen. Zoals Bert zegt verkoop ik de B8 set en leg ik er duizend euro bij om de wagen aan mijn wensen te laten voldoen. Ik heb alleen het idee dat mijn huidige originele stabi niet dik genoeg is (op slechte schuifmaat 23,5mm/24mm) en voor niet al te veel geld haal ik een fatsoenlijke 25mm M3 stabi bij Holtrop.
Oftewel iemand een Bilstein B8 set met Eibach Pro-kit veren kopen?

- Tom V
- Berichten: 4873
- Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50
Re: BMW 'M3' E36 Semi-racer
Duidelijk verhaal Steven.
Knot! B8!
Knot! B8!
- Ahmed
- Berichten: 2779
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:51
- Locatie: F30 328i / E46 330i / Fireblade SC57
Re: BMW 'M3' E36 Semi-racer
Iemand Eibach Pro-kit veren nodig, kan ik de dempers overnemen 

-
- Berichten: 986
- Lid geworden op: 26 apr 2008, 12:30
- Locatie: Randstad
Re: BMW 'M3' E36 Semi-racer
wat mag dat B8 setje kosten? 

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bing [Bot], Google [Bot] en 5 gasten