F1 2009

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Bert ///M3

Re: Formule 1 2009

Bericht door Bert ///M3 » 17 mar 2009, 13:22

Honda lijkt idd snel maar je moet maar even afwachten wat het in de eerste race gaat doen.

Volgens mij hebben ze in de 2009 regels maar een beperkt aantal motoren. Best kans dat de rest dus op een lagere toerenbegrenzer rijd om zo veel mogelijk uren uit de motor te persen tijdens tests.

Eerst zien dan geloven zeg maar :)

Tom V

Bericht door Tom V » 17 mar 2009, 15:50

Nieuwe puntentelling kan het strijden voor overwinning wel spannender maken :
The WMSC accepted the proposal from Formula One Management to award the drivers' championship to the driver who has won the most races during the season. If two or more drivers finish the season with the same number of wins, the title will be awarded to the driver with the most points, the allocation of points being based on the current 10, 8, 6 etc. system.

The rest of the standings, from second to last place, will be decided by the current points system. There is no provision to award medals for first, second or third place. The Constructors’ Championship is unaffected.

The WMSC rejected the alternative proposal from the Formula One Teams’ Association to change the points awarded to drivers finishing in first, second and third place to 12, 9 and 7 points respectively.
Bron : Autosport.com

Max V

Bericht door Max V » 17 mar 2009, 16:03

Lijkt me een hele goede ontwikkeling! Willen ze tenminste elke race winnen! :D

ADV

Bericht door ADV » 17 mar 2009, 17:51

aan de andere kant kan het ook na 9 races afgelopen zijn, als button of barichello 9 keer heeft gewonnen zijn er nog maar 8 races over (17 dit seizoen).. Je zal nooit 80 punten achterstaan als tweede...terwijl je dus wel de punten in zou kunnen halen kan je niet meer de races inhalen..

Luco

Bericht door Luco » 17 mar 2009, 18:58

Ti-Tourist (Erik) schreef:
Wouter81 schreef:Gaan er ook mensen van hier dit jaar naar een GP toe?

Ben zelf 2x geweest maar da's alweer lang geleden (1996 Spa, 1997 Nürburgring). Zitten erover te denken om dit jaar naar de GP van Hongarije te gaan, lijkt ons wel mooi. Is niet al te duur en ben nog nooit daar geweest.
Hongarije ben ik in 1997 geweest. Met gewone staanplaatsen ben je wel erg ver weg van de actie. Maar als je op een heuvel langs de baan staat, kun je wel meer delen van de baan zien. Dat was overigens de laatste F1 race die ik gedaan heb. Daarna werd het me te duur.

Wel een leuk rijtje gezien als ik er aan terugdenk: Spa in 1991, 1993 & 1995, Silverstone 1994 (zwarte vlag incident, eerste finish Verstappen), Monaco 1996 (Panis) en Hongarije 1997 (Bijna Hill)
Twee keer naar Monza geweest met de vrouw en een paar keer Spa
Supergaaf in de eerste chicane, hakkinen zat op nog geen 10 meter te huilen in de bosjes toen die daar door eigen schuld uitviel.
Italianen zijn echt gek, qua sfer is er geen mooiere gp, helaas qua prijs bijna ook geen duurdere.
Met een beetje mazzel dit jaar zelf een keer F1 rijden :banaan:

Dutch

Bericht door Dutch » 17 mar 2009, 19:31

ArjandeV schreef:aan de andere kant kan het ook na 9 races afgelopen zijn
Kijk maar naar 2003. Toen zou het seizoen al drie races voor het eind zijn beslist, terwijl er aan het slot maar twee punten verschil zaten tussen Schumi en Kimi.

Tja, lastig. Ik ben hier in principe m'n hele leven al voor geweest. Maar nu, in combinatie met de bestaande puntentelling? Heel vreemd. (En het is wel een heel opzichtige reactie op het verlies van Massa, alsof dat zo dramatisch of zielig was. Hij was echt niet de eerste.)

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 17 mar 2009, 22:31

Todt weg bij Ferrari
17 maart 2009, 20:32

MODENA (ANP) - De Franse formule 1-expert Jean Todt (63) heeft Ferrari verlaten. Hij was sinds 1993 werkzaam bij de vermaarde Italiaanse renstal, eerst als racedirecteur en later als algemeen directeur. Onder zijn leiding behaalde Ferrari vele successen, met name met de Duitser Michael Schumacher achter het stuur.

De erelijst van Todt, die in het afgelopen jaar alleen nog een bestuursfunctie bij Ferrari vervulde, telt 98 overwinningen in het grandprixcircuit, zes wereldtitels voor de rijders en zeven wereldtitels bij de fabrikanten.

Femme

Bericht door Femme » 18 mar 2009, 00:16

De nieuwe puntentelling is gewoon een farce. Ik ben totaal niet geïnteresseerd in het aantal overwinningen van een coureur. Verkapte teamorders zullen nog meer de uitslag bepalen, want team kunnen zich niet permiteren dat twee rijders op een gelijkwaardig niveau in het kampioenschap strijden. Een heroïsche opmars uit het achterveld met het doel om toch nog wat puntjes binnen te harken heeft nauwelijks zin meer. Het enige leuke wat eruit kan voortvloeien is dat we meer alles of niets beukacties krijgen te zien, maar of dat wat met racing te maken heeft?

Max V

Bericht door Max V » 18 mar 2009, 00:18

Je hebt inderdaad gelijk... mijn uitroep van eerder vandaag was een beetje voorbarig. De strijd tussen de toppers zal misschien wel leuk zijn, maar het echte knokken om de punten verdwijnt. Maar ja wat is dan wel een goede telling? Er is altijd wel iets om over te vallen...

Dutch

Bericht door Dutch » 18 mar 2009, 12:10

Puntentelling blijft toch gewoon? Zeker driekwart van het veld doet sowieso niet mee om het kampioenschap, dus die blijven gewoon voor de punten gaan.

Zoals gezegd, de geest van de maatregel begrijp ik wel. Ik heb nooit echt van het WK gehouden als maatstaf voor wie de beste is. Voor mij is de beste inderdaad de coureur die het meeste wint. Daar gáát het toch om? Een race winnen? Zo veel en vaak mogelijk? Zo was 't ook voordat er een WK was. Je had alleen prestigieuze races en die wilde je graag bijschrijven op je palmares. Nu maakt het niet meer uit of je Monaco of Maleisië wint. It's just another race.

De combinatie met de bestaande puntentelling wringt voor mij alleen een beetje. Ze hadden er dan beter een medaillesysteem van kunnen maken, maar dan gewoon doortellend tot de 8e plaats. Het jammere daaraan was dan wel weer geweest dat de historische statistieken over de hoeveelheid verzamelde punten doorbroken zou worden. (En die zijn eigenlijk al scheef door de meermaals gewijzigde tellingen en het toegenomen aantal GP's in het WK.)

Dutch

Bericht door Dutch » 18 mar 2009, 12:12

Femme schreef:Verkapte teamorders zullen nog meer de uitslag bepalen, want team kunnen zich niet permiteren dat twee rijders op een gelijkwaardig niveau in het kampioenschap strijden.
Goed opgemerkt! Dit is inderdaad wel een ongewenst bijeffect, waar men volgens mij helemaal niet bij heeft stilgestaan. Maar goed, teamorders waren toch 'verboden'? :roll: :mrgreen:

Dat verbod vind ik trouwens enorme onzin, want teamorders zijn al zo oud als het circuit om Rome. Vroeger deden teams het zelfs veel opzichtiger dan nu, maar blijkbaar vinden de miljoenen halfbakken fans van nu het niet kunnen - vandaar die kniebuiging van de FIA.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 18 mar 2009, 12:21

Inderdaad, dus Ferrari heeft een probleem, want dat is het enige topteam dat twee redelijk gelijkwaardige coureurs heeft; die zouden dus eigenlijk voor de eerste GP al een eerste en een tweede rijder aan moeten wijzen willen ze hun kans op het kampioenschap zo groot mogelijk houden. Leuk......

Dutch

Bericht door Dutch » 18 mar 2009, 12:33

Weet je wat ik een veel interessantere maatregel zou vinden?

Dat hele WK afschaffen. Gewoon weg, niet meer doen.

Wat, Dutch? Bedoel je dan helemaal niet meer racen?

Nee, dat bedoel ik niet. Wat ik bedoel, is dat we misschien eens afmoeten van het idee dat er voor elke raceklasse een kampioenschap moet zijn. Races zijn belangrijk, je doet mee aan een race en die wil je winnen. Zoals Le Mans. Maakt nu alweer jaren geen deel meer uit van het sportwagenwereldkampioenschap (dat ook niet meer bestaat - en is dat erg?), maar het evenement bloeit als nooit tevoren. Of de Indy 500, die wel deel uitmaakt van het IRL-kampioenschap, maar waarvoor aparte regels gelden, idem voor de Daytona 500.

Dus gewoon weer terug naar losse races voor auto's die voldoen aan de F1-reglementen. Grote evenementen van naam die je per se wilt winnen, net zoals een wielerklassieker. Zou dat niet veel mooier zijn?

Prima als de FIA aan het eind van het seizoen nog iets van een wereldbeker uitreikt, maar die moet dan wel minder prestige hebben dan het winnen van de topevenementen. Net zoals bij wielrennen of skiën, waar het winnen de Ronde van Vlaanderen of de afdaling van Kitzbühel veel meer betekent dan het meeste aantal punten aan het eind van het seizoen.

Max V

Bericht door Max V » 18 mar 2009, 12:35

Dan moeten ze eigenlijk naar aanleiding van de eerste winst gaan bepalen welke coureur voor de eindzege gaat. De andere moet dan immers al 2 races winnen om hem in te halen, er vanuit gaande dat ze beide bij verlies tweede worden. Dus dan is het zaak voor de beide Ferrari rijders de eerste wedstrijd te winnen... :hmmm:

Joegs

Bericht door Joegs » 18 mar 2009, 12:36

Ik weet ook niet zo goed wat ik moet vinden van dit nieuwe systeem. Ik vind het goed dat ze iets willen doen aan het 'dan word ik maar 2e' syndroom. Ik wil geen kampioen hoofdrekenen, maar een kampioen racen. Aan de andere kant kan het nu inderdaad snel(ler) afgelopen zijn met het kampioenschap. En de kans op teamorders blijft zeker aanwezig, als die al niet groter wordt!

En, als je heel extreem wilt zijn kunnen teams voor volgend seizoen besluiten om een auto te bouwen die het bijvoorbeeld extreem goed doet op mickeymousecircuits als Monaco, Hongarije en Bahrein. Arrows had daar ook 'last' van in 2000. Op Canada en Monza vlogen die dingen, maar op Monaco en Hongarije stonden ze hopeloos achteraan. Natuurlijk is dit een beetje zwart-wit, maar ik snap die hele ophef over 'de kampioen heeft niet het meeste wedstrijden gewonnen' niet zo goed. Keke Rosberg werd kampioen met slechts 1 overwinning. Maar de man was wel altijd snel en daar is ook zeker iets voor te zeggen. We zullen wel zien wat het brengt. (zolang Kimi maar kampioen wordt vind ik het best.. 8) )

Groeten Hans

Max V

Bericht door Max V » 18 mar 2009, 12:38

Joegs schreef:zolang Kimi maar kampioen wordt vind ik het best
+1 :mrgreen:

allen

Bericht door allen » 18 mar 2009, 12:38

Persoonlijk vind ik teamorders moeten kunnen. Waarom heb je anders twee auto's in één team. :idea:
Op het voetbalveld rent de keeper ook niet naar de andere kant omdat hij liever zelf scoort dan de spits. :mrgreen:

Max V

Bericht door Max V » 18 mar 2009, 12:41

allen schreef:Persoonlijk vind ik teamorders moeten kunnen. Waarom heb je anders twee auto's in één team. :idea:
Op het voetbalveld rent de keeper ook niet naar de andere kant omdat hij liever zelf scoort dan de spits. :mrgreen:
Absoluut mee eens. Men vergeet vaak dat het constructeurskampioenschap voor de teams belangrijker is dan wie wereldkampioen wordt. Het team probeert met de twee rijders kampioen te worden. Als de een daarvoor in dienst van de ander moet rijden, dan kan niemand daar over zeuren. Dat het minder spectakel biedt, is natuurlijk jammer.

Joegs

Bericht door Joegs » 18 mar 2009, 13:15

Gaat die vlieger van teamorders wel op voor het constructeurskampioenschap? Het maakt toch niets uit voor Ferrari of ze nu 1-2 worden met Raikkonen 1 en Massa 2, of met Massa 1 en Raikkonen 2? Dat levert toch evenveel punten op?

Persoonlijk denk ik dat teamorders nooit uit te bannen zijn en dat het ook wel een beetje bij de sport hoort. Een coureur hoeft maar iets te zeggen als: 'ja mijn remmen begonnen wat te faden dus moest ik rustiger aan doen....' of 'Mijn banden kregen nogal wat last van graining waardoor ik snelheid verloor'. Geen mens die dat na kan kijken gezien het een 'gevoel van de rijder' is. Wat ik wel schadelijk vind is wanneer je weet dat de ene coureur VEEL sneller is dan de andere, maar dat deze toch terug gefloten wordt, zoals bij Irvine en Salo in 1999. Maar die soort acties zien we ook niet meer. En aan de andere kant is er natuurlijk alles voor te zeggen dat een teambaas het rijderskampioenschap niet op het spel gaat zetten door niet 'subtiel' in te grijpen.

Tom V

Bericht door Tom V » 25 mar 2009, 11:50

Points system remains for 2009

25 March 2009

The FIA has confirmed that Formula 1 will be retaining a points scoring system; the 10-8-6 system, which continues to award the top eight finishers, was first introduced in 2003 and is designed to allow the smaller teams to have a greater opportunity to score.

The governing body's announcement confirms a temporary suspension of the 'winner takes all' system, which was introduced last week when the FIA announced that it would be awarding this year's Drivers' World Championship to the competitor with the most Grand Prix victories, an idea loosely based upon F1 supremo Bernie Ecclestone's medals system.

Reverting back to points comes as a result of a disagreement between the FIA and the Formula One Teams Association (FOTA) in which the latter claimed that, as the modification had taken place after November, all constructors must agree to permit its confirmation. Despite the large amount of uproar generated by the sudden arrival of the new system last week, the FIA and commercial rights holder Ecclestone have both confirmed that, from 2010 onwards, the Champion will be the man with the most race wins to his name.
Bron : http://www.f1racing.net" onclick="window.open(this.href);return false;

Hoe ist nou... :wink: Wel beter, vind het eigenlijk wel prima zo alleen zou het verschil tussen 1, 2 en 3 groter moeten zijn zodat men meer bereid is te doen om te winnen. Zo lijkt me een punt of paar punten voor pole en snelste ronde nog steeds een mooie optie.

Metchu

Bericht door Metchu » 25 mar 2009, 12:22

idd! ben het met je eens...

ben benieuwd, dit weekend eerste race 8)

@iko

Bericht door @iko » 25 mar 2009, 14:58

Oude systeem was beter: 10, 6, 4, 3, 2, 1 punten.
Toen was het nut om te winnen groter. Nu is aankomen (en in de punten vallen) belangrijker.

Het nieuwe systeem (10, 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1) was bedacht om Schumacher's overmacht een beetje in toom te houden.

Max V

Bericht door Max V » 25 mar 2009, 16:06

Aiko schreef:Oude systeem was beter: 10, 6, 4, 3, 2, 1 punten.
Toen was het nut om te winnen groter. Nu is aankomen (en in de punten vallen) belangrijker.

Het nieuwe systeem (10, 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1) was bedacht om Schumacher's overmacht een beetje in toom te houden.
Inderdaad... en aangezien de overmacht van de nummer 1 nu niet meer zo groot is en het veld veel dichterbij elkaar ligt, zou ik me hardmaken voor een 10,6,4,etc puntentelling. Dan heb je misschien wel het beste van beide werelden... Overwinningen worden belangrijker, maar vechten voor de punten op achterliggende plekken ook!

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 26 mar 2009, 11:00

Onenigheid bij Formule-1-teams om illegaal onderdeel
Uitgegeven: 26 maart 2009 09:51
Laatst gewijzigd: 26 maart 2009 09:51
MELBOURNE - BMW Sauber dient een protest in tegen drie concurrenten in de Formule 1. BMW meent dat de bolides van Brawn GP, Toyota en Williams een illegaal onderdeel hebben.

Teambaas Mario Theissen zei dat donderdag op Albert Park in Melbourne, waar zondag de eerste Grand Prix van het seizoen wordt verreden.

Theissen is niet de enige die kritiek heeft op de diffuseur, die onderaan de achterkant van de wagen hangt en zorgt voor een betere afvoer van de luchtstroom.

Halve seconde

Red Bull Racing uitte eerder deze week ook al zijn ongenoegen over het onderdeel. "Dat scheelt een halve seconde per ronde'', zei teammanager Helmut Marko.

Ook teambaas Stefano Domenicali van Ferrari hekelde de diffuseur. "Wij zijn er zeker van dat dit onderdeel niet conform de regels is en dat de FIA het moet verbieden.''

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 26 mar 2009, 11:05

Williams:

Afbeelding

Toyota:
Afbeelding

Plaats reactie