Mijn eerste POSITIEVE 911 ervaring en driftdagje Belgie

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3894
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Mijn eerste POSITIEVE 911 ervaring en driftdagje Belgie

Bericht door markk » 14 mar 2009, 10:46

Vanaf klein kind loopt er al wat benzine door m'n bloed heen. Kortom altijd wel idolen gehad. Porsche 911 hoorde daar uiteraard bij.

Totdat ergens rond 2000 Markk ging shoppen voor een snelle cabrio en bij de dealer stond voor een BoxsterS. 911 cabrio ziet er wat mij betreft niet uit dus 911 was niet "im frage" (buiten een 996 mkI dan maar da's geen cabrio ;-))

Maar goed, toch van de gelegenheid gebruik gemaakt en proefgereden in een 996 Turbo. Leuk, snel, maar saai. Niet mijn ding. Ook proefgereden in de volgens overleveringen laatste echte 911, de 993. Dat viel pas echt tegen. Net een speedboat. Lichte voorkant, niet driftbaar op droog (althans niet voor mij). Ik vond het echteHELEMAAL NIETS zo'n 911.

Sindsdien ook nooit meer naar 911's gekeken (anders dan GT3's)

Tot gisteren :-)

Gisteren driftdagje gehad in Belgie. Net over de grens bij Maastricht. Klein baantje, vergelijkbaar met Lelystad maar dan volledig asfalt zonder gras. Perfect nat gehouden, leuk parcour en met gepolijste, dus gladde, stukken erin.

Was zelf met de EVO. En dat is eh apart. Grip, grip, grip en in den beginnen onderstuur, onderstuur , onderstuur. Instructeurs vonden het ook wel een "uitdaging". Oplossing is gewoon onderstuur laten staan, beetje MEER insturen (heel onnatuurlijk) en gas erop. Echt smijten met de auto. Gas erop houden, diff's de tijd geven en laten locken en pats overstuur. Erg moeilijk, maar zeer veel fun gehad en veel geleerd. Waar de meesten in de instructeurs e36 325i met slicks achter rond de 30 aan het driften was knalde ik met 70 ofzo over het baantje :-) Driften met de EVO als ie dwars staat is erg leuk. Dwarskrijgen is lastiger. Kortom tijd voor een hydraulische / rally handrem. Had denk ik erg veel gescheeld op de auto dwars te zetten.

Natuurlijk ook de bovengenoemde e36 325i op slicks geprobeerd. Dat is dan erg gemakkelijk...

EN een 964 met een naar zeggen aangepast onderstel geprobeerd. Was van een vriend van me. Erg vermakelijk deze 911. Zeer goed stuurgevoel. Niet het lichte neus/993 speedboat gevoel. Geen onderstuur op nat. Echte mijn eerste POSITIEVE 911 ervaring in m'n hele leven !!!

Driften met zo'n ding op een gladde baan is eh apart. Waar je de EVO moet smijten met flicks en gas erop was de 911 met een beetje gas of zelfs alleen maar door stuur/gewichtsverplaatsing/gas los in overstuur te krijgen. Controleren van de drift is ook erg anders. De drifthoek bepalen met het gas is dus erg moeilijk. Luistert zeer, zeer nauw. Ben gewend dat als het "te erg" wordt je het gas iets terugneemt dat de auto dan ook qua drifthoek terugkomt. Nou dat werkt dus niet echt in een 911. Gewicht achterin zet gewoon door en je gaat rond. Grensgebied tussen gecontroleerde drift en "kwijt" is flinterdun. Heel uitdagend en apart dus. Na een rondje of 3 had ik het door en toch een aantal bochtjes volledig gecontroleerd dwars gegaan met dat ding.

Was een superdagje. Helaas zelf geen foto's / filmpjes. Heb vooral gereden :df:
Denk wel dat ik van de verschillende deelnemers nog wat foto's en filmpjes krijg. Zal ik dan wel posten. Thom H. was mee en heeft ook diverse foto's / filmpjes gemaakt. POSTEN DUS THOMMY !!!!


Mark.

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2883
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Mijn eerste POSITIEVE 911 ervaring en driftdagje Belgie

Bericht door Mark 320iS » 14 mar 2009, 11:38

Klinkt als een geslaagde dag. Foto's zien we graag!

Waar ben je gaan driften in België dan? Ik woon namelijk vlakbij Maastricht, kan dus wel een interessante lokatie zijn voor mij. Lelystad is altijd zo'n pokke eind rijden.

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3894
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: Mijn eerste POSITIEVE 911 ervaring en driftdagje Belgie

Bericht door markk » 14 mar 2009, 14:47

Was in Hermalle-sous-Argenteau, derde afslag na de Belgische grens op de A2 (of verlengde daarvan).

Zie http://www.maitriseduvolant.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

Mark.

Gebruikersavatar
JW 120d
Berichten: 35
Lid geworden op: 02 jul 2008, 16:05

Re: Mijn eerste POSITIEVE 911 ervaring en driftdagje Belgie

Bericht door JW 120d » 14 mar 2009, 22:58

Leuk dat je het op het kleine baantje naar je zin gehad hebt :) Het was voor ons ook leuk om de Evo te zien (maar vooral te horen) rondblazen. Fenomenaal zoals dat ding als een raket versnelt zodra het een meter of 5 rechtdoor gaat :shock:

En leuk om te lezen dat je m'n 911 wel kunt waarderen 8) Onderstel bestaat overigens uit gele Koni's (op zo'n beetje 80% van de maximale stijfheid voor, tikje zachter achter) en H&R veren voor een 964 turbo. Doet het erg goed op de Nordschleife, maar is wat aan de zachte kant voor banen als Zandvoort. Uitlijning is een compromis tussen "normaal" straatgebruik en circuit. Niks extreems dus, maar wel wat sportiever dan af-fabriek :mrgreen:

Oh, en wat betreft video: natuurlijk had ik de camera aanstaan toen je je rondjes deed. Zal eens wat leuke drifts uitzoeken en aan elkaar plakken, leuk voor later als je je eigen 911 hebt 8)

JW

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3894
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: Mijn eerste POSITIEVE 911 ervaring en driftdagje Belgie

Bericht door markk » 15 mar 2009, 08:55

Ja leuk zo'n filmpje JW.

Wie weet wat de toekomst brengt. Misschien komt er ooit een dag dat hier een gt3 voor de deur staat, misschien komt er ooit een dag dat je spontaan zegt 'leuk om ff met een evo te boenderen als je het aanbod krijgt'. Beide lijken nu nog erg ver weg :twisted:

En ja ik weet dat er hier beneden ergens een SCHITTERENDE 996 gt3 mkII te koop staat...Nu ff niet, maar wie weet, met alle ontwikkelingen kan er zo maar binnenkort een mooie storting gedaan worden in 'Mark's car fund' :D

Overigens nogmaals bedankt voor een geweldige dag...


Mark.

Thomas H
Berichten: 683
Lid geworden op: 17 mei 2008, 10:45

Re: Mijn eerste POSITIEVE 911 ervaring en driftdagje Belgie

Bericht door Thomas H » 15 mar 2009, 17:13

Leuk verhaal, blijft altijd leuk om te lezen!

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2883
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Mijn eerste POSITIEVE 911 ervaring en driftdagje Belgie

Bericht door Mark 320iS » 16 mar 2009, 22:00

markk schreef:Was in Hermalle-sous-Argenteau, derde afslag na de Belgische grens op de A2 (of verlengde daarvan).

Zie http://www.maitriseduvolant.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

Mark.
Dank u! Alleen jammer dat m'n Frans zo slecht is.

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3894
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: Mijn eerste POSITIEVE 911 ervaring en driftdagje Belgie

Bericht door markk » 17 mar 2009, 07:04

Ja daar had ik ook last van.

Voordeel is wel weer dat het altijd verplichte theorie/briefing gedeelte zeer beperkt blijft :-)

Mark.

Gebruikersavatar
JW 120d
Berichten: 35
Lid geworden op: 02 jul 2008, 16:05

Re: Mijn eerste POSITIEVE 911 ervaring en driftdagje Belgie

Bericht door JW 120d » 17 mar 2009, 07:52

Met een beetje mazzel volgt vanavond een eerste filmpje. De bulletcamera is wel een graad of 30 gedraaid, dus je moet je hoofd een beetje scheef houden, of de monitor een stukje draaien :oops:
Enne, volgende keer die motor niet zo vaak laten afslaan :wink: Daardoor schakelt de datalogger namelijk uit :cry:

JW

Gebruikersavatar
JW 120d
Berichten: 35
Lid geworden op: 02 jul 2008, 16:05

Re: Mijn eerste POSITIEVE 911 ervaring en driftdagje Belgie

Bericht door JW 120d » 17 mar 2009, 18:57


Gebruikersavatar
Max V
Berichten: 2646
Lid geworden op: 09 jan 2009, 16:09
Locatie: Arnhem

Re: Mijn eerste POSITIEVE 911 ervaring en driftdagje Belgie

Bericht door Max V » 17 mar 2009, 19:07

Die laatste drift ging nog wel lekker :D

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3894
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: Mijn eerste POSITIEVE 911 ervaring en driftdagje Belgie

Bericht door markk » 18 mar 2009, 07:47

Meer, meer, meer. Je hebt vast ook nog wel EVO filmpjes & foto's.

Mark.

Gebruikersavatar
JW 120d
Berichten: 35
Lid geworden op: 02 jul 2008, 16:05

Re: Mijn eerste POSITIEVE 911 ervaring en driftdagje Belgie

Bericht door JW 120d » 18 mar 2009, 07:49

Mijn eigen gehannes: klikklik

JW

Gebruikersavatar
JW 120d
Berichten: 35
Lid geworden op: 02 jul 2008, 16:05

Re: Mijn eerste POSITIEVE 911 ervaring en driftdagje Belgie

Bericht door JW 120d » 18 mar 2009, 09:55

markk schreef:Meer, meer, meer. Je hebt vast ook nog wel EVO filmpjes & foto's
Foto's heb ik zelf niet gemaakt (voor de verandering). Wel een klein filmpje 8)

Gaaf geluidje, die Evo :df:

JW

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Mijn eerste POSITIEVE 911 ervaring en driftdagje Belgie

Bericht door Macboy » 18 mar 2009, 11:16

Leuke beelden ! Jammer alleen van de schuine camera, maar je dacht, ik ga schuin, zet de camera schuin, dan is het beeld vanzelf weer recht :)

Gebruikersavatar
JW 120d
Berichten: 35
Lid geworden op: 02 jul 2008, 16:05

Re: Mijn eerste POSITIEVE 911 ervaring en driftdagje Belgie

Bericht door JW 120d » 18 mar 2009, 14:35

Macboy schreef:Leuke beelden ! Jammer alleen van de schuine camera, maar je dacht, ik ga schuin, zet de camera schuin, dan is het beeld vanzelf weer recht :)
:D

Tja, ik had de avond ervoor nog wel flink wat tijd besteed aan het rechtzetten van de camera. Stukje draaien, opnemen, CF-kaartje eruit, in de computer, bekijken, stukje draaien, ..., ..., ..., borgmoer met tang goed vastzetten, nog 1 keer testen, alles ok, en dan trilt 'ie toch weer scheef op weg naar Luik. Ach ja :?

Een andere camera was al in bestelling, dus volgende keer zal het wel lukken om het beeld een beetje horizontaal te krijgen 8)

JW

Tom
Berichten: 22260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Mijn eerste POSITIEVE 911 ervaring en driftdagje Belgie

Bericht door Tom » 19 mar 2009, 09:44

Mark gaaf om te lezen!!

Merkte je nog iets van de mindere stijfheid omdat het een 911 turbo cabrio was?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Max V
Berichten: 2646
Lid geworden op: 09 jan 2009, 16:09
Locatie: Arnhem

Re: Mijn eerste POSITIEVE 911 ervaring en driftdagje Belgie

Bericht door Max V » 19 mar 2009, 10:20

Wat is dat voor gedrocht :mrgreen:

Gebruikersavatar
Thom
Berichten: 630
Lid geworden op: 08 feb 2006, 21:52
Locatie: midden-Friesland 205 1.9 CTI

Re: Mijn eerste POSITIEVE 911 ervaring en driftdagje Belgie

Bericht door Thom » 19 mar 2009, 18:55

Was weer een leuke dag in Belgie jongens!
Ik probeer zo ook nog een filmpje te plaatsen, eerst een foto met een bekend en toepasselijk T-shirt :D

Afbeelding

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Re: Mijn eerste POSITIEVE 911 ervaring en driftdagje Belgie

Bericht door René130i » 19 mar 2009, 19:09

Gaaf! Hoe krijg je die gegevens in beeld?

Online
Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5442
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: Mijn eerste POSITIEVE 911 ervaring en driftdagje Belgie

Bericht door Kasteel » 19 mar 2009, 20:51

Is die baan niet wat 'klein' om de Evo uit te laten, volgens mij gaat er serieus veel gang in om ding met een mooie hoek te laten vegen. Was eerst bang dat het olievaten waren die er rondom stonden, maar zag al dat dat gelukkig niet zo is :P.

Gebruikersavatar
JW 120d
Berichten: 35
Lid geworden op: 02 jul 2008, 16:05

Re: Mijn eerste POSITIEVE 911 ervaring en driftdagje Belgie

Bericht door JW 120d » 19 mar 2009, 21:06

René130i schreef:Gaaf! Hoe krijg je die gegevens in beeld?
Thx :)

Een datalogger (Race Technology DL1 in mijn geval) slaat een bak gegevens op. G-krachten, snelheid, positie sowieso, en bij zo'n oud bakkie is het simpel om een toeren-per-minuut signaal af te tappen en ook te loggen. De gele & rode balk is de remdruk. Ben nog bezig om een gaspedaalsensor te vinden die past zonder al te veel modificaties, dan wordt de gele balk gas, en rode balk rem. Oh, en het rode lampje naast de g-circle is een ABS-indicatie :D Het metertje links geeft accuspanning aan (wijzer + 10 = spanning, uit mijn hoofd).

Als je al die data hebt, kun je met wat software (ik gebruik TrackVision) de data over de film heenleggen. Is even wat gepruts om de data en de beelden synchroon te krijgen, maar de rest gaat vanzelf. Ze leveren de nodige standaard dashboards, maar met wat knutselwerk kun je ook je eigen dash maken, zoals dit GT3-gebaseerd exemplaar. Als ik me een dagje verveel maak ik een echt 964-dashboard. Een 120d-dash staat ook nog op de agenda :mrgreen:

JW

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Re: Mijn eerste POSITIEVE 911 ervaring en driftdagje Belgie

Bericht door René130i » 19 mar 2009, 21:53

Te gek, good job!

Gebruikersavatar
JW 120d
Berichten: 35
Lid geworden op: 02 jul 2008, 16:05

Re: Mijn eerste POSITIEVE 911 ervaring en driftdagje Belgie

Bericht door JW 120d » 20 mar 2009, 07:24

René130i schreef:Te gek, good job!
Thx. Gadgets zijn leuk, gadgets die het rijden leuker maken zijn nog beter :df:

JW

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3894
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: Mijn eerste POSITIEVE 911 ervaring en driftdagje Belgie

Bericht door markk » 20 mar 2009, 18:21

Kasteel schreef:Is die baan niet wat 'klein' om de Evo uit te laten, volgens mij gaat er serieus veel gang in om ding met een mooie hoek te laten vegen. Was eerst bang dat het olievaten waren die er rondom stonden, maar zag al dat dat gelukkig niet zo is :P.

Yep, is idd wat klein voor een evo op redelijk goede banden.

Ennuh het is schuimplastic, geen olietonnen.

Mark.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jvb, Kasteel, Majestic-12 [Bot] en 37 gasten