Totdat ergens rond 2000 Markk ging shoppen voor een snelle cabrio en bij de dealer stond voor een BoxsterS. 911 cabrio ziet er wat mij betreft niet uit dus 911 was niet "im frage" (buiten een 996 mkI dan maar da's geen cabrio

Maar goed, toch van de gelegenheid gebruik gemaakt en proefgereden in een 996 Turbo. Leuk, snel, maar saai. Niet mijn ding. Ook proefgereden in de volgens overleveringen laatste echte 911, de 993. Dat viel pas echt tegen. Net een speedboat. Lichte voorkant, niet driftbaar op droog (althans niet voor mij). Ik vond het echteHELEMAAL NIETS zo'n 911.
Sindsdien ook nooit meer naar 911's gekeken (anders dan GT3's)
Tot gisteren

Gisteren driftdagje gehad in Belgie. Net over de grens bij Maastricht. Klein baantje, vergelijkbaar met Lelystad maar dan volledig asfalt zonder gras. Perfect nat gehouden, leuk parcour en met gepolijste, dus gladde, stukken erin.
Was zelf met de EVO. En dat is eh apart. Grip, grip, grip en in den beginnen onderstuur, onderstuur , onderstuur. Instructeurs vonden het ook wel een "uitdaging". Oplossing is gewoon onderstuur laten staan, beetje MEER insturen (heel onnatuurlijk) en gas erop. Echt smijten met de auto. Gas erop houden, diff's de tijd geven en laten locken en pats overstuur. Erg moeilijk, maar zeer veel fun gehad en veel geleerd. Waar de meesten in de instructeurs e36 325i met slicks achter rond de 30 aan het driften was knalde ik met 70 ofzo over het baantje

Natuurlijk ook de bovengenoemde e36 325i op slicks geprobeerd. Dat is dan erg gemakkelijk...
EN een 964 met een naar zeggen aangepast onderstel geprobeerd. Was van een vriend van me. Erg vermakelijk deze 911. Zeer goed stuurgevoel. Niet het lichte neus/993 speedboat gevoel. Geen onderstuur op nat. Echte mijn eerste POSITIEVE 911 ervaring in m'n hele leven !!!
Driften met zo'n ding op een gladde baan is eh apart. Waar je de EVO moet smijten met flicks en gas erop was de 911 met een beetje gas of zelfs alleen maar door stuur/gewichtsverplaatsing/gas los in overstuur te krijgen. Controleren van de drift is ook erg anders. De drifthoek bepalen met het gas is dus erg moeilijk. Luistert zeer, zeer nauw. Ben gewend dat als het "te erg" wordt je het gas iets terugneemt dat de auto dan ook qua drifthoek terugkomt. Nou dat werkt dus niet echt in een 911. Gewicht achterin zet gewoon door en je gaat rond. Grensgebied tussen gecontroleerde drift en "kwijt" is flinterdun. Heel uitdagend en apart dus. Na een rondje of 3 had ik het door en toch een aantal bochtjes volledig gecontroleerd dwars gegaan met dat ding.
Was een superdagje. Helaas zelf geen foto's / filmpjes. Heb vooral gereden

Denk wel dat ik van de verschillende deelnemers nog wat foto's en filmpjes krijg. Zal ik dan wel posten. Thom H. was mee en heeft ook diverse foto's / filmpjes gemaakt. POSTEN DUS THOMMY !!!!
Mark.