Nieuwe BMW waterstofmotor tweemaal efficiënter dan benzine
- Erik K.
- Berichten: 7209
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Nieuwe BMW waterstofmotor tweemaal efficiënter dan benzine
BMW heeft een nieuwe waterstofmotor ontwikkeld die tweemaal efficiënter is dan een conventionele benzinemotor. Zelfs de uiterst efficiënte dieselmotor wordt verslagen. De nieuwe schone krachtbron zet tot 43 procent van de energie om in beweging terwijl de meest geavanceerde diesels tot 42 procent efficiency komen.
De motor combineert de gunstige verbrandingseigenschappen van waterstof met de sterke punten van benzine- en dieselmotoren. Zo gebruikten de ingenieurs een standaard dieselkrachtbron met een compleet nieuwe cilinderkop met bougies als in een benzinemotor. Daarnaast werden er onder meer nieuwe injectoren geplaatst die de waterstof onder een druk van 300 bar inspuiten. De technici zijn bij dit project uitgegaan het eerdere BMW HyICE project, waarbij met een waterstofmotor al specifieke vermogens van wel 100 kW/135 pk per liter cilinderinhoud werden gerealiseerd.
Samenwerking
De hightech waterstofmotor is een project van BMW Group Forschung und Technik in samenwerking met de universiteit van Graz, HOERBIGER (producent van injectiesystemen) en HyCentA Research Graz. Het onderzoek wordt gesponsord door het Oostenrijkse ministerie van transport. Professor dr. Raymond Freymann, Managing Director van BMW Forschung und Technik, vertelt: “Fossiele brandstoffen zijn beperkt beschikbaar en de zorg om de schadelijke uitstoot groeit. De waterstofverbrandingsmotor zal daarom een belangrijke plaats innemen in het portfolio van toekomstige alternatieven. Zo kunnen we individuele mobiliteit blijven bieden op het hoge niveau dat onze klanten verwachten.”
BMW en MINI nu al de schoonste: 18 procent CO2-reductie
De technici van BMW Group hebben hun blik niet alleen gericht op concepten voor de toekomst. Zij ontwikkelden bijvoorbeeld het succesvolle Efficient Dynamics, dat voor een lager verbruik en hogere prestaties zorgt. Mede dankzij deze technologie wist BMW in de afgelopen twee jaar tijd de gemiddelde CO2-uitstoot met liefst met 18 procent te verminderen, waar de Nederlandse markt gemiddeld slechts een daling van 5 procent kende. BMW is dan ook al enige tijd het merk met de meeste groene energielabels van Nederland. Volgens de registratiestatistieken ligt de gemiddelde uitstoot van nieuwe BMW’s en MINI’s samen nu op 154 gram per kilometer, wat zelfs minder is dan het marktgemiddelde van 158 gram. Nieuwe BMW’s en MINI’s stoten daarmee dus minder CO2 uit dan de gemiddelde nieuwe auto die in Nederland wordt verkocht.
Met de ontwikkeling van de waterstofmotor blikt BMW verder vooruit in de toekomst. De fabrikant laat zien dat een combinatie van laag verbruik, nul emissie van schadelijke gassen en het BMW typische rijplezier tot de mogelijkheden behoort.
De motor combineert de gunstige verbrandingseigenschappen van waterstof met de sterke punten van benzine- en dieselmotoren. Zo gebruikten de ingenieurs een standaard dieselkrachtbron met een compleet nieuwe cilinderkop met bougies als in een benzinemotor. Daarnaast werden er onder meer nieuwe injectoren geplaatst die de waterstof onder een druk van 300 bar inspuiten. De technici zijn bij dit project uitgegaan het eerdere BMW HyICE project, waarbij met een waterstofmotor al specifieke vermogens van wel 100 kW/135 pk per liter cilinderinhoud werden gerealiseerd.
Samenwerking
De hightech waterstofmotor is een project van BMW Group Forschung und Technik in samenwerking met de universiteit van Graz, HOERBIGER (producent van injectiesystemen) en HyCentA Research Graz. Het onderzoek wordt gesponsord door het Oostenrijkse ministerie van transport. Professor dr. Raymond Freymann, Managing Director van BMW Forschung und Technik, vertelt: “Fossiele brandstoffen zijn beperkt beschikbaar en de zorg om de schadelijke uitstoot groeit. De waterstofverbrandingsmotor zal daarom een belangrijke plaats innemen in het portfolio van toekomstige alternatieven. Zo kunnen we individuele mobiliteit blijven bieden op het hoge niveau dat onze klanten verwachten.”
BMW en MINI nu al de schoonste: 18 procent CO2-reductie
De technici van BMW Group hebben hun blik niet alleen gericht op concepten voor de toekomst. Zij ontwikkelden bijvoorbeeld het succesvolle Efficient Dynamics, dat voor een lager verbruik en hogere prestaties zorgt. Mede dankzij deze technologie wist BMW in de afgelopen twee jaar tijd de gemiddelde CO2-uitstoot met liefst met 18 procent te verminderen, waar de Nederlandse markt gemiddeld slechts een daling van 5 procent kende. BMW is dan ook al enige tijd het merk met de meeste groene energielabels van Nederland. Volgens de registratiestatistieken ligt de gemiddelde uitstoot van nieuwe BMW’s en MINI’s samen nu op 154 gram per kilometer, wat zelfs minder is dan het marktgemiddelde van 158 gram. Nieuwe BMW’s en MINI’s stoten daarmee dus minder CO2 uit dan de gemiddelde nieuwe auto die in Nederland wordt verkocht.
Met de ontwikkeling van de waterstofmotor blikt BMW verder vooruit in de toekomst. De fabrikant laat zien dat een combinatie van laag verbruik, nul emissie van schadelijke gassen en het BMW typische rijplezier tot de mogelijkheden behoort.
-
- Berichten: 579
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 14:25
- Locatie: België
Re: Nieuwe BMW waterstofmotor tweemaal efficiënter dan benzine
Ben benieuwd wanneer ze dat allemaal in een kleine tank gaan krijgen.
-
- Berichten: 55112
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Nieuwe BMW waterstofmotor tweemaal efficiënter dan benzine
Mooi, heb je hier ook een Engelstalige link/info van?
- romo
- Berichten: 27061
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: Nieuwe BMW waterstofmotor tweemaal efficiënter dan benzine
Niet Engelstalig, maar wel met plaatje.....................
http://www.autoblog.nl/archive/2009/03/ ... post-26146" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.autoblog.nl/archive/2009/03/ ... post-26146" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
- Locatie: IJmuiden
Re: Nieuwe BMW waterstofmotor tweemaal efficiënter dan benzine
Ha, die Drivers;
Klinkt allemaal weer prachtig zo half maart, tegen ehm, april aan....
Maar zelfs als er een doorbraak wordt gemaakt met waterstof dan lost dat nog het energieprobleem niet op; productie van waterstof vraagt namelijk enorme hoeveelheden electrische energie en die moet ergens worden opgewekt. Misschien wel een mogelijkheid om wind- en zonneënergie wat meer rendement mee te geven.
Klinkt allemaal weer prachtig zo half maart, tegen ehm, april aan....
Maar zelfs als er een doorbraak wordt gemaakt met waterstof dan lost dat nog het energieprobleem niet op; productie van waterstof vraagt namelijk enorme hoeveelheden electrische energie en die moet ergens worden opgewekt. Misschien wel een mogelijkheid om wind- en zonneënergie wat meer rendement mee te geven.
-
- Berichten: 55112
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Nieuwe BMW waterstofmotor tweemaal efficiënter dan benzine
*heeft visueel beeld van huize HansV waarbij garagebox dienst doet als opslagplaats voor 15000 blikken bruine bonen*Hansv (Hans van Velzen) schreef: Misschien wel een mogelijkheid om wind- en zonneënergie wat meer rendement mee te geven.

-
- Berichten: 1935
- Lid geworden op: 18 nov 2006, 14:58
- Locatie: Rosmalen
Re: Nieuwe BMW waterstofmotor tweemaal efficiënter dan benzine
En zelfs dan is het rendement natuurlijk hoger als de stroom opgewerkt door wind- en zonneënergie rechtstreeks de auto ingaat i.p.v te gebruiken om waterstof te winnen en dat in het voertuig te doen..Hansv (Hans van Velzen) schreef:Ha, die Drivers;
Klinkt allemaal weer prachtig zo half maart, tegen ehm, april aan....
Maar zelfs als er een doorbraak wordt gemaakt met waterstof dan lost dat nog het energieprobleem niet op; productie van waterstof vraagt namelijk enorme hoeveelheden electrische energie en die moet ergens worden opgewekt. Misschien wel een mogelijkheid om wind- en zonneënergie wat meer rendement mee te geven.
Voordeel van stroom is natuurlijk ook dat er al een netwerk voor is.
Mijn persoonlijke voorkeur is natuurlijk wel een verbrandings motor 8)
- Tom van H.
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: 02 apr 2007, 17:43
- Locatie: Wijchen
Re: Nieuwe BMW waterstofmotor tweemaal efficiënter dan benzine
Het probleem met zonne- en windenergie is dat de zon en de wind niet altijd aanwezig zijn. Je moet dus extra stroomcentrales hebben om deze momenten op te vangen (dus dubbele capaciteit). Als je de zonne- en windenergie opslaat in waterstof heb je dit probleem meteen opgelost en is de energie op afroep beschikbaar. Bovendien zit je niet met een auto vol met accu's maar kun je gewoon met een "echte" motor onder je kap rijdenJoost Hermens schreef:En zelfs dan is het rendement natuurlijk hoger als de stroom opgewerkt door wind- en zonneënergie rechtstreeks de auto ingaat i.p.v te gebruiken om waterstof te winnen en dat in het voertuig te doen..Hansv (Hans van Velzen) schreef:Ha, die Drivers;
Klinkt allemaal weer prachtig zo half maart, tegen ehm, april aan....
Maar zelfs als er een doorbraak wordt gemaakt met waterstof dan lost dat nog het energieprobleem niet op; productie van waterstof vraagt namelijk enorme hoeveelheden electrische energie en die moet ergens worden opgewekt. Misschien wel een mogelijkheid om wind- en zonneënergie wat meer rendement mee te geven.
Voordeel van stroom is natuurlijk ook dat er al een netwerk voor is.
Mijn persoonlijke voorkeur is natuurlijk wel een verbrandings motor 8)

- Max V
- Berichten: 2646
- Lid geworden op: 09 jan 2009, 16:09
- Locatie: Arnhem
Re: Nieuwe BMW waterstofmotor tweemaal efficiënter dan benzine
Een zonnepaneel werkt ook als het bewolkt isTom van H. schreef:Het probleem met zonne- en windenergie is dat de zon en de wind niet altijd aanwezig zijn. Je moet dus extra stroomcentrales hebben om deze momenten op te vangen (dus dubbele capaciteit). Als je de zonne- en windenergie opslaat in waterstof heb je dit probleem meteen opgelost en is de energie op afroep beschikbaar. Bovendien zit je niet met een auto vol met accu's maar kun je gewoon met een "echte" motor onder je kap rijdenJoost Hermens schreef:En zelfs dan is het rendement natuurlijk hoger als de stroom opgewerkt door wind- en zonneënergie rechtstreeks de auto ingaat i.p.v te gebruiken om waterstof te winnen en dat in het voertuig te doen..Hansv (Hans van Velzen) schreef:Ha, die Drivers;
Klinkt allemaal weer prachtig zo half maart, tegen ehm, april aan....
Maar zelfs als er een doorbraak wordt gemaakt met waterstof dan lost dat nog het energieprobleem niet op; productie van waterstof vraagt namelijk enorme hoeveelheden electrische energie en die moet ergens worden opgewekt. Misschien wel een mogelijkheid om wind- en zonneënergie wat meer rendement mee te geven.
Voordeel van stroom is natuurlijk ook dat er al een netwerk voor is.
Mijn persoonlijke voorkeur is natuurlijk wel een verbrandings motor 8)

- Eric H
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
- Locatie: Zoetermeer
Re: Nieuwe BMW waterstofmotor tweemaal efficiënter dan benzine
Er zijn toch ook systemen die werken met de getijdes....
Die zou je ook kunnen inzetten...
Die zou je ook kunnen inzetten...
-
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
- Locatie: IJmuiden
Re: Nieuwe BMW waterstofmotor tweemaal efficiënter dan benzine
Ha, die Drivers;
Tom snapt't.... :idea:Tom van H. schreef:Het probleem met zonne- en windenergie is dat de zon en de wind niet altijd aanwezig zijn. Je moet dus extra stroomcentrales hebben om deze momenten op te vangen (dus dubbele capaciteit). Als je de zonne- en windenergie opslaat in waterstof heb je dit probleem meteen opgelost en is de energie op afroep beschikbaar. Bovendien zit je niet met een auto vol met accu's maar kun je gewoon met een "echte" motor onder je kap rijden
- Geelhoed
- Berichten: 1476
- Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51
Re: Nieuwe BMW waterstofmotor tweemaal efficiënter dan benzine
Tom heeft nog nooit van een accumulator gehoord.....
-
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
- Locatie: IJmuiden
Re: Nieuwe BMW waterstofmotor tweemaal efficiënter dan benzine
Ha, die Geelhoed;
Accumulator als in 'valcentrale' soms? Technologisch een interessant plan, maar of dat economisch haalbaar is? Wind/watenergie benutten om waterstof te produceren als autobrandstof sluit erg goed aan bij de huidige manier van vervoer en dat lijkt me een heel belangrijke factor bij de acceptatie van alternatieve brandstoffen.Geelhoed schreef:Tom heeft nog nooit van een accumulator gehoord.....
- Knot
- Berichten: 40174
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Nieuwe BMW waterstofmotor tweemaal efficiënter dan benzine
Een 3.0 liter versie aub 
