Max Jacobs - Escort cosworth "WRC"

Hier kun je jezelf voorstellen.
Plaats reactie
Max Jacobs
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 mar 2008, 13:16
Locatie: Veldhoven

Max Jacobs - Escort cosworth "WRC"

Bericht door Max Jacobs » 08 mar 2009, 17:11

Ik lees hier al een tijdje mee en zal me bij deze eens voorstellen.

Ik ben dus Max Jacobs, 20 lentes jong en woonachtig in Veldhoven (Noord Brabant). Momenteel ben ik mijn studie hts autotechniek aan het afronden en daarnaast ben ik ook heel druk bezig met auto's, en dan vooral rallyauto's. Ik ben namelijk monteur bij het paradigit rallyteam waar ik bijna elke avond van de week bezig ben met het sleutelen aan de rallyauto's. Verder ben ik daar ook bezig met het bouwen van een motorproefstand om in de toekomst de motoren nog beter te kunnen afstellen en het vermogen betrouwbaarder te kunnen meten.

Mijn passie voor de rallysport heeft ook veel invloed gehad op mijn autokeuze. Mijn eerste auto was een Ford Sierra Cosworth 4x4 welke in zeer goede staat was. Vrij bijzonder feit hieraan was dat de auto een originele nederlander was in originele staat met de complete onderhoudshistorie erbij. Originele, niet getunede cosworths worden steeds zeldzamer en daarom heb ik mijn auto toen ook origineel gelaten en met liefde behandeld.
Afbeelding

Door mijn dagelijkse aanraking met rallyauto's wende de snelheid van de sierra erg snel en werd de drive naar iets snellers te groot. De sierra heb ik toen verkocht en een nieuw project met potentie werd aangeschaft. Om toch een beetje in de rallysfeer te blijven, heb ik een escort cosworth gekocht. Echter geen standaard escort maar eentje met de volgende aanpassingen:
- WRC pakket (spoiler, grill en voorbumper. Helaas geen schermen en spiegels maar wie weet in de toekomst)
- Morette's en 2 grote HID verstralers (verwijderbaar)
- Magnesium 17" Ford motorsport OZ velgen
- Koni's met eibach veren rondom
- Veerpootbrug voor
- Gr. N schijven met Carbon lorraine blokken
- Gr. N versnellingsbak met versterkte tandwielen en assen
- Gr. A 3" uitlaat
- Gr. A koppaking met ARP kopbouten
- BD 10 nokkenassen
- Gr. A luchtfilter
- Groene injectoren
- En nog wat kleiner spul met als resultaat een geschatte 300 pk.
Afbeelding
Afbeelding

Deze auto heb ik in frankrijk gekocht en was in een wat mindere staat. Maar dat was niet erg want ik wou de auto toch gaan veranderen en dit drukte de prijs een beetje. Daarom ben ik nu bezig met het rebuilden van de motor en turbo. Hierbij wil ik nog wat dingetjes veranderen:
- ARP kopbouten, drijfstangbouten en vliegwielbouten
- WRC koppaking
- Samco slangen
- 3bar map sensor
- Rvs tankjes
- Helix six paddle ceramische koppeling
- 360 graden lager voor de turbo
- etc. :blabla:
Ecu ben ik nog uit. Of ik zet er een simpele stage 3 chip in en stel hem een beetje af op de rollerbank, of het wordt een stand alone management. Doel is een goede en betrouwbare 350 pk en nog veel belangrijker: 500 Nm koppel. Hierna wil ik dit jaar een beetje van de auto gaan geniet en hier en daar eens een circuitje meepakken.
Volgende winter gaat de auto echter weer de schuur in om hem compleet over te spuiten (zit te denken aan het licht groen van de nieuwe focus rs) en de ophanging eens flink aan te passen (trek en duwstangen, set fatsoenlijke schokdempers en goede remmen).

Ik zal me hier voornamelijk beperken tot het lezen en af en toe wat posten omdat ik niet veel tijd heb i.v.m. afstuderen en mijn uit de hand gelopen hobby :roll: . Uiteraard houd ik jullie op de hoogte van de vorderingen van het project en zal ik mijn gezicht eens tonen op één van de meetings of het circuit.

Gebruikersavatar
Dennis van der Schoot
Berichten: 1573
Lid geworden op: 12 mei 2007, 11:51
Locatie: Tilburg

Re: Max Jacobs - Escort cosworth "WRC"

Bericht door Dennis van der Schoot » 08 mar 2009, 18:16

Brute auto!!

Gebruikersavatar
Jeroen R
Berichten: 126
Lid geworden op: 02 sep 2008, 11:44
Locatie: Emmeloord

Re: Max Jacobs - Escort cosworth "WRC"

Bericht door Jeroen R » 08 mar 2009, 19:53

Erg gave auto dit, ben benieuwd naar de opknap werkzaamheden.

Welkom in ieder geval!

Gebruikersavatar
Adje ///M3
Berichten: 3340
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:33
Locatie: Golfke

Re: Max Jacobs - Escort cosworth "WRC"

Bericht door Adje ///M3 » 08 mar 2009, 20:49

Hey nog een brabander...!

Je Cossie ziet goed uit! Ben benieuwd wanneer ik deze eens in het echt kan aanschouwen. Ik zal je vast en zeker wel een
keer in de buurt zien rondcrossen...!

Suc6 met je verdere opbouw.


Ad

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5442
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: Max Jacobs - Escort cosworth "WRC"

Bericht door Kasteel » 08 mar 2009, 20:56

Geweldig project, de Sierra zag er ook al superstrak uit!

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Re: Max Jacobs - Escort cosworth "WRC"

Bericht door Steven N. » 08 mar 2009, 21:17

Erg bruut ding Max, welkom!

HSR
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Max Jacobs - Escort cosworth "WRC"

Bericht door HSR » 08 mar 2009, 22:14

Schitterende wagen!!

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Re: Max Jacobs - Escort cosworth "WRC"

Bericht door Mathieu » 08 mar 2009, 22:38

Gave wagen, een icoon imho 8)

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: Max Jacobs - Escort cosworth "WRC"

Bericht door RJay » 08 mar 2009, 23:08

Erg wreed!
DF gegarandeerd dunkt me, welkom op DF Max!

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Max Jacobs - Escort cosworth "WRC"

Bericht door GTRene » 08 mar 2009, 23:19

mooi project, succes en welkom op DF :thumbup:

Thommy
Berichten: 1962
Lid geworden op: 20 feb 2007, 11:11

Re: Max Jacobs - Escort cosworth "WRC"

Bericht door Thommy » 08 mar 2009, 23:48

ERG BRUUT HOOR!!!! :thumbup: :thumbup:


welkom!

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Max Jacobs - Escort cosworth "WRC"

Bericht door Niels » 09 mar 2009, 00:55

Welkom!

Supergaaf apparaat :D Maarre RS groen :roll: een mooie kleur maar niet tijdloos en te modern op een klassieker in spe. Opbouwen in Rally stijl met jouw achtergrond :!: Zou ik tenminste doen :wink:

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: Max Jacobs - Escort cosworth "WRC"

Bericht door frank de jonge » 09 mar 2009, 11:29

Welkom en supergave cossie 8)

:df:

Gebruikersavatar
Max V
Berichten: 2646
Lid geworden op: 09 jan 2009, 16:09
Locatie: Arnhem

Re: Max Jacobs - Escort cosworth "WRC"

Bericht door Max V » 09 mar 2009, 16:18

Welkom Max, heb ik ook eindelijk een naamgenoot :D

Max Jacobs
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 mar 2008, 13:16
Locatie: Veldhoven

Re: Max Jacobs - Escort cosworth "WRC"

Bericht door Max Jacobs » 09 mar 2009, 21:44

Hartelijk dank iedereen voor het warme welkom en de mooie complimenten!
Maximus schreef:Welkom Max, heb ik ook eindelijk een naamgenoot :D
Kom niet vaak naamgenoten tegen, maar mooi dat naamgenoten dan ook dezelfde passie delen :df: .

Niels schreef:Welkom!

Supergaaf apparaat :D Maarre RS groen :roll: een mooie kleur maar niet tijdloos en te modern op een klassieker in spe. Opbouwen in Rally stijl met jouw achtergrond :!: Zou ik tenminste doen :wink:
Zit daarom ook nog te twijfelen tussen groen en wit samen met zwarte of witte velgen. Wit is dan weer meer in de rally stijl. Maar goed dat is voor volgend jaar, eerst de motor, turbo en drijflijn in orde zien te krijgen.

Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 239
Lid geworden op: 23 nov 2006, 18:43

Re: Max Jacobs - Escort cosworth "WRC"

Bericht door Roel » 09 mar 2009, 22:47

Hoi Max,

Mooi dat je, je hier ook hebt aangemeld met je mooie cosworth!

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: Max Jacobs - Escort cosworth "WRC"

Bericht door RJay » 09 mar 2009, 22:48

Max Jacobs schreef:Hartelijk dank iedereen voor het warme welkom en de mooie complimenten!
Maximus schreef:Welkom Max, heb ik ook eindelijk een naamgenoot :D
Kom niet vaak naamgenoten tegen, maar mooi dat naamgenoten dan ook dezelfde passie delen :df: .

Niels schreef:Welkom!

Supergaaf apparaat :D Maarre RS groen :roll: een mooie kleur maar niet tijdloos en te modern op een klassieker in spe. Opbouwen in Rally stijl met jouw achtergrond :!: Zou ik tenminste doen :wink:
Zit daarom ook nog te twijfelen tussen groen en wit samen met zwarte of witte velgen. Wit is dan weer meer in de rally stijl. Maar goed dat is voor volgend jaar, eerst de motor, turbo en drijflijn in orde zien te krijgen.
Wit+Wit zou ik dan doen, ookal poets je je dan het leplazerus als je een beetje poetsmaf bent :thumbup:

Wel met rally decals dan he :hosanna:

Gebruikersavatar
Rodney
Berichten: 683
Lid geworden op: 13 mar 2008, 17:33
Locatie: Schiedam

Re: Max Jacobs - Escort cosworth "WRC"

Bericht door Rodney » 09 mar 2009, 22:48

Wat een schitterende cosworth! :shock:

:love:

Mark
Berichten: 1200
Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03

Re: Max Jacobs - Escort cosworth "WRC"

Bericht door Mark » 13 mar 2009, 19:37

Ben ik een weekje op vakantie komt er zowaar een tweede Escos op DF, mooi project hou ons op de hoogte. Geinig dat je ook HTS-A doet, hier ben ik 3 jaar geleden afgestudeerd.

Edit: Extragratis tip; koop geen WRC koppakking, de standaard ST koppakking is sterker en goedkoper. Als je op echt hoge drukken gaat rijden kan je het beste de 4 laags koppakking kopen.

Max Jacobs
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 mar 2008, 13:16
Locatie: Veldhoven

Re: Max Jacobs - Escort cosworth "WRC"

Bericht door Max Jacobs » 17 mar 2009, 12:46

Mark schreef:Ben ik een weekje op vakantie komt er zowaar een tweede Escos op DF, mooi project hou ons op de hoogte. Geinig dat je ook HTS-A doet, hier ben ik 3 jaar geleden afgestudeerd.

Edit: Extragratis tip; koop geen WRC koppakking, de standaard ST koppakking is sterker en goedkoper. Als je op echt hoge drukken gaat rijden kan je het beste de 4 laags koppakking kopen.
Heej dat is leuk, en ook toevallig inderdaad dat je dezelfde opleiding hebt gedaan. :D Bedoel je de standaard koppakking, of wat bedoel je met ST?

Waarschijnlijk zal de turbodruk straks tussen de 1,6 en 2,0 bar liggen waarvoor eigenlijk maar twee mogelijkheen zijn m.b.t. de koppakking: WRC koppakking of wire ringing. Omdat voor de wire ringing het blok en kop bewerkt moeten worden en de WRC pakking goedkoper was heb ik voor de WRC koppakking gekozen. Uiteraard wel een echte van mountune en niet een slechte namaak pakking van cometic. Dit alles is in overleg gegaan met mijn baas en een goede kennis van mij (Piet v. Hoof en Gerry Knubben) die allebei zeker genoeg verstand hebben van Cosworth motoren; zie hun verleden in de rallysport :wink: . Dus met de motor komt het wel goed, houd jullie hiervan zeker nog op de hoogte :thumbup: .

Mark
Berichten: 1200
Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03

Re: Max Jacobs - Escort cosworth "WRC"

Bericht door Mark » 17 mar 2009, 19:56

Max Jacobs schreef:
Mark schreef:Ben ik een weekje op vakantie komt er zowaar een tweede Escos op DF, mooi project hou ons op de hoogte. Geinig dat je ook HTS-A doet, hier ben ik 3 jaar geleden afgestudeerd.

Edit: Extragratis tip; koop geen WRC koppakking, de standaard ST koppakking is sterker en goedkoper. Als je op echt hoge drukken gaat rijden kan je het beste de 4 laags koppakking kopen.
Heej dat is leuk, en ook toevallig inderdaad dat je dezelfde opleiding hebt gedaan. :D Bedoel je de standaard koppakking, of wat bedoel je met ST?

Waarschijnlijk zal de turbodruk straks tussen de 1,6 en 2,0 bar liggen waarvoor eigenlijk maar twee mogelijkheen zijn m.b.t. de koppakking: WRC koppakking of wire ringing. Omdat voor de wire ringing het blok en kop bewerkt moeten worden en de WRC pakking goedkoper was heb ik voor de WRC koppakking gekozen. Uiteraard wel een echte van mountune en niet een slechte namaak pakking van cometic. Dit alles is in overleg gegaan met mijn baas en een goede kennis van mij (Piet v. Hoof en Gerry Knubben) die allebei zeker genoeg verstand hebben van Cosworth motoren; zie hun verleden in de rallysport :wink: . Dus met de motor komt het wel goed, houd jullie hiervan zeker nog op de hoogte :thumbup: .
Je plannen klinken goed. Toch is een WRC (ofwel group A) koppakking niet heel sterk. Een standaard ST (small turbo) koppakking is in feite een versterkte group A pakking, zie hieronder:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Doe Gerry de groeten van me als je hem weer ziet!

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Max Jacobs - Escort cosworth "WRC"

Bericht door Martin van der Zwaard » 17 mar 2009, 20:48

Max Jacobs.....stiefbroertje van mijn vriendin heet Max Jakobs :mrgreen:

Welkom :forum:

Harrie
Berichten: 1908
Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08

Re: Max Jacobs - Escort cosworth "WRC"

Bericht door Harrie » 18 mar 2009, 21:02

Godsamme wat een lekker speelgoed zeg...en wat een mods..... :shocking: :clap: :clap:

Xave30
Berichten: 15380
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34

Re: Max Jacobs - Escort cosworth "WRC"

Bericht door Xave30 » 18 mar 2009, 21:04

Welkom hier Max :thumbup:

Max Jacobs
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 mar 2008, 13:16
Locatie: Veldhoven

Re: Max Jacobs - Escort cosworth "WRC"

Bericht door Max Jacobs » 18 mar 2009, 21:45

Mark schreef:
Max Jacobs schreef:
Mark schreef:Ben ik een weekje op vakantie komt er zowaar een tweede Escos op DF, mooi project hou ons op de hoogte. Geinig dat je ook HTS-A doet, hier ben ik 3 jaar geleden afgestudeerd.

Edit: Extragratis tip; koop geen WRC koppakking, de standaard ST koppakking is sterker en goedkoper. Als je op echt hoge drukken gaat rijden kan je het beste de 4 laags koppakking kopen.
Heej dat is leuk, en ook toevallig inderdaad dat je dezelfde opleiding hebt gedaan. :D Bedoel je de standaard koppakking, of wat bedoel je met ST?

Waarschijnlijk zal de turbodruk straks tussen de 1,6 en 2,0 bar liggen waarvoor eigenlijk maar twee mogelijkheen zijn m.b.t. de koppakking: WRC koppakking of wire ringing. Omdat voor de wire ringing het blok en kop bewerkt moeten worden en de WRC pakking goedkoper was heb ik voor de WRC koppakking gekozen. Uiteraard wel een echte van mountune en niet een slechte namaak pakking van cometic. Dit alles is in overleg gegaan met mijn baas en een goede kennis van mij (Piet v. Hoof en Gerry Knubben) die allebei zeker genoeg verstand hebben van Cosworth motoren; zie hun verleden in de rallysport :wink: . Dus met de motor komt het wel goed, houd jullie hiervan zeker nog op de hoogte :thumbup: .
Je plannen klinken goed. Toch is een WRC (ofwel group A) koppakking niet heel sterk. Een standaard ST (small turbo) koppakking is in feite een versterkte group A pakking, zie hieronder:

Doe Gerry de groeten van me als je hem weer ziet!
Shit, net te laat gelezen. Heb gerry gister nog gezien, maar zal hem binnenkort wel weer tegen komen:wink: .

Verder een duidelijk verhaal, wist ik nog niet. Klinkt alsof je er veel verstand van hebt :thumbup: , ervaring met de revisie van cosworth's? De WRC koppakking heb ik nu eenmaal al gekocht en het ging er mij om dat ik iets beter had als standaard omdat de druk omhoog zal gaan. Maar het is nou niet dat druk enorm hoog (+2 bar) gaat worden dus de WRC koppakking moet het goed kunnen houden. Als de druk echt hoog zou worden had ik toch gekozen voor wire ringing.


Nogmaals bedankt voor het warme welkom iedereen. De motor ligt er inmiddels uit en ben hem aan het strippen. Dan zullen we zien wat de schade is en hoe het precies verder zal gaan. Binnenkort meer daarover. 8)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BMWDennis, Jodioore en 1 gast