Golf 5 GTI TFSI update: new winter rimms

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Tom

Bericht door Tom » 29 sep 2006, 12:00

Netjes

flink knallen :D

sven deutschmann

Bericht door sven deutschmann » 29 sep 2006, 16:57

idd :lol:

hoop dat de remmen het zondag goed houden en ben eens benieuwd hoe ie het vanaf kesselchen doet

Erik K.

Bericht door Erik K. » 29 sep 2006, 22:35

255?!?! Das behoorlijk snel zeg :shock:
Heb je al eens bekeken hoeveel echte km/u's dat is?
Ik heb net als Hans maar dan via enkele Golf V GTI eigenaren vernomen dat na zo'n 220 de fut er over het algemeen uit is. Sommige kwamen zelfs niet aan de opgegeven topsnelheid op de teller.
Misschien is de jouwe al wel chipped? Of loopt ie gewoon hard 8)

Cupra R

Bericht door Cupra R » 29 sep 2006, 22:58

255km/u met 200pk :roll:
Ik ben bang dat je teller is getuned :wink:

sven deutschmann

Bericht door sven deutschmann » 29 sep 2006, 23:19

wist dat het ongeloofwaardig overkomt maar heb die foto toch echt gemaakt toen ik die snelheid op de tacho reedt.. ga daar niet over liegen of fotoshopen.!
zal kijken of ik het kan filmen dan ist misschien wat geloofwaardiger 8)
heb helaas geen gps of iets dergelijks waar ik de echte kmh mee kan meten, zou dit graag eens willen weten dan maar denk dat die 255 overeen komt met de 230 echte die ze van fabriek af opgeven

misschien is ie wel goed ingereden?! kunnen jullie mij ja inhuren voor jullie auto's in te rijden :lol:

ps is niet gechipt en nog helemaal origineel af fabriek met nu 2500km op tacho

Cupra R

Bericht door Cupra R » 29 sep 2006, 23:50

Die foto van jouw geloof ik echt wel ik denk alleen dat je kilometerteller iets te optimistisch is. Mocht het uiteindelijk 235 echte km/u zijn met 200pk dan mag je je gelukkig prijzen 8)
Onthoud ook dat wind mee of wind tegen echt heeeeel veel doet.

sven deutschmann

Bericht door sven deutschmann » 30 sep 2006, 00:03

dat ben ik ook met je eens.. had zelf ook niet echt het gevoel dat ik zo hard reedt als tacho aangaf maar je verkijkt je met die snelheden al gauw hierop

Knot

Bericht door Knot » 30 sep 2006, 10:16

Hoezo.. het is een turbomotor die lopen meestal lekker(der) door.

Waar staat ie voor te boek. 230/235?

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 30 sep 2006, 10:52

Mijn Focus ST staat voor 241 te boek en haalt de 250 ook op de teller.
Vergeleken daarbij is de teller van de Golf iets te optimistisch.
Maar Golfjes lopen altijd wel aardig hard.

Berthil

Bericht door Berthil » 30 sep 2006, 11:15

Mooie auto. Zoals iemand anders ook al zei, eindelijk weer een GTI :)
Anders eens de GPS lenen van iemand want het is wel leuk om te weten wat nou de echte topsnelheid is.

Mijn Cooper S staat geloof ik voor 220 te boek. De MINI heeft een behoorlijk steile voorruit en vangt veel wind, daardoor val de topsnelheid wat tegen.
Ik heb er wel flink wat aan veranderd, ik zit nu aan 235 km/h op de GPS met drie mensen in de auto.

Erik K.

Bericht door Erik K. » 30 sep 2006, 12:24

PK's zeggen niet altijd alles over topsnelheid, uiteraard zoals Berthil schrijft spelen luchtweerstand etc ook een grote rol.

De Ranault Clio I die ik voor de M3 had stamde af uit 7/1993. Ik heb daar een 'klein beetje' aan veranderd. En dan met name motorisch en onderstel.

Dat ding liep bloedhard voor zo'n auto. Ik heb in Duitsland 245km/u op de teller gehaald, helaas had ik op dat moment mijn GPS niet aan staan. Maar ik weet dat de teller afwijking zo'n 6% was en dus overeen zou komen met zo'n 230km/u! En dat te bedenken dat ik op de rollenbank aan een krappe 170pk kwam.

[img:1024:768]http://img.photobucket.com/albums/v445/ ... io16V1.jpg[/img]
[img:1628:1004]http://img.photobucket.com/albums/v445/ ... enbank.jpg[/img]
Video +/-200 naar 240 op de teller:http://rapidshare.de/files/34963967/Clio16V.avi.html

245 Heb ik op dit filmpje niet kunnen halen, er was te weinig ruimte op dat moment.
Ik zat die dag met 2 personen in de auto, 1 passagier dus. Er stond weinig wind en heb het 2 kanten op getest.

Arthur

Bericht door Arthur » 30 sep 2006, 12:39

Berthil schreef:Anders eens de GPS lenen van iemand want het is wel leuk om te weten wat nou de echte topsnelheid is.
Is GPS wel betrouwbaar?
Ik heb navigatie in de auto en als ik de snelheid mee laat lopen dan komt het niet goed.
Ben al eens geflitst daardoor.
Was toen aan het testen of de marge klopt waarmee ze flitsen, ben toen met 83 (80-weg) langs een flitskast gereden. En zag de flits en enkele weken later de boete :oops:
Mijn GPS geeft minder aan dan de teller, maar ga ik met 80 op de GPS langs een waarschuwingsbord dan licht hij op, "U rijdt te snel".
Met 80 op de teller niet, ik vertrouw dus vanaf nu op mijn teller (bij deze auto).
Het is een Becker radio/ navi, zo'n "High Speed" geval.
Dat klopt :mrgreen:

Erik K.

Bericht door Erik K. » 30 sep 2006, 12:48

Je kunt je tellerafwijking ook aardig meten d.m.v b.v. 1000m lang dezelfde snelheid aan te houden en de tijd op te nemen. De hectometerpaaltjes gebruiken voor de afstand te bepalen. Vervolgens de boel uitrekenen.

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 30 sep 2006, 12:57

Ik heb mijn teller ook even gecheckt met GPS en wijkt bij 100km 1km af en bij 160km ook.. dus hij klopt wel aardig denk ik.. maar het verloop van die GTI teller is ook heel anders misschien heeft dat er toch ook een beetje mee te maken..
Er stond vorig jaar een test met diverse GTI's in de autovisie en daar zat er 1 bij (ABT) die 275km op zijn teller haalde.. :shock: ja, ja.. dat zijn echt geen echte kilometers.

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 01 okt 2006, 11:24

Even een update.. heb zojuist weer de topspeed van de GP geprobeert hier in Hamburg.. om 8uur.. was er weer mist :evil: het is altijd wat.. maar toch even de GPS aangezet en wat blijkt bij 200km geeft de GPS ook precies 200km aan :D en bij 236 op de boordcomputer was op de GPS 237km 8) en moest weer in de remmen.. en een beetje listig in de mist. Maarre.. wat ik dus wil zeggen, probeer een GPS erbij te houden als je weer 255km rijdt :wink:

k33z

Bericht door k33z » 01 okt 2006, 11:30

Hou er wel rekening mee dat een gechipte GTI met milltek gewoon 275/280pk heeft. Het loopt gewoon verschrikkelijk hard, niet bij te houden door een mini ik denk zelfs niet door jou GP.

Arthur

Bericht door Arthur » 01 okt 2006, 14:40

Wat dat GPS betreft: ik bedoel is elk GPS systeem betrouwbaar, qua snelheid?
Lopen ze er niet net bv een paar km achter bij de werklijke snelheid.
Zal hem nog eens checken maar heb het id dat hij te weinig aangeeft...
Of kan dat absoluut niet?

Erik K.

Bericht door Erik K. » 01 okt 2006, 18:41

In principe zou bij een goede ontvangst de afwijking nihil moeten zijn.
Het GPS systeem word al jaren in de scheepvaart gebruikt en daar werken ze met tienden mph ofwel knopen per uur. Zo nauwkeurig zou het systeem moeten zijn.

Ik heb een keer een Garmin GPS systeem en een TomTom in de auto gehad. De afwijking tussen die 2 was er nauwelijks. De Garmin gaf snelheden aan tot 1 cijfer achter de komma, de TomTom rond het af op hele km/u of mph.

sven deutschmann

Bericht door sven deutschmann » 01 okt 2006, 22:53

zal zeker zo zijn dat de teller heel optimistisch is maar gisteren op de heenweg ringting nordschleife weer de 255 op teller aangetikt!wil dus echt graag eens een gps erbij hebben al ist maar om een idee te krijgen wat het verschil is..

heb vandaag 11 rondjes gemaakt op de schleife met hem en zal morgenavond een verslagje over de handeling proberen te typen..

Rebel

Bericht door Rebel » 01 okt 2006, 22:57

Sven ik geloof je wel 8)

sven deutschmann

Bericht door sven deutschmann » 01 okt 2006, 23:00

tanx Rob :lol: jij krijgt een kop koffie de 15de op NS :wink:

Erik K.

Bericht door Erik K. » 02 okt 2006, 18:24

Ben benieuwd naar je verslag!

Je mag voor de ijking van je teller m'n TomTom wel ff een keer lenen op een CannonbalRun meeting ;)

Erik K.

Bericht door Erik K. » 02 okt 2006, 18:26

Of de 15e op de Ring, moet wel wat tegenover staan natuurlijk.

Rondje ring meerijden ofzow :lol:

sven deutschmann

Bericht door sven deutschmann » 02 okt 2006, 18:28

ErikKramer schreef:Of de 15e op de Ring, moet wel wat tegenover staan natuurlijk.

Rondje ring meerijden ofzow :lol:
ghehe bij deze heb je een plekje gereserveerd de 15de :lol:

sven deutschmann

Bericht door sven deutschmann » 02 okt 2006, 18:28

Zondag dus de eerste keer de gti uitgelaten op de Nordschleife:

Tegen 11.15 ging de baan open na een lange sluiting.Het eerste rondje ging gemaakt worden met de golf gti!
Had een vriendin erbij die rondjes van 12min rond gewend was dus had mezelf al voorgenomen niet tegek te doen!
Aangezien ik al bijna 2900km op de teller had staan was ik al redelijk eigen met de auto en kwa baankennis valt het ook nog wel mee..
De baan was bijna helemaal droog dus ik voerde het tempo al snel omhoog en na hatzenbach ging het gas er goed op maar nog lang niet voluit.
Op SX dan toch een momentje gehad waarbij de achterkant kwam omzetten en deze het eerste rondje in een lichte drift genomen.
Was goed te corrigeren maar liet wel gelijk merken dat de auto heel licht van achteren is
en ook behoorlijke tricky reageerd op gas los in combi met hobbeltjes.
Na dit te weten kon ik er op inspelen en moest mijn rwd kennis echt weer helemaal uitschakelen wat betreft spelen met het gaspedaal.
Je merkt echt dat de golf constant beetje gas nodig heeft in een bocht om geen onbelans te krijgen maar teveel gas resulteert in wielspin,
ook in 3de en 4de gang. 1ste en 2de gang zijn trouwens overbodig op de NS dank het mooie koppel..
Na dit rondje die vriendin kotsend uit laten stappen en mijn maat Danny wilde de passagiersstoel graag overnemen.
2de ronde de balans redelijk gevonden en het gas er steeds meer op gehouden.
Aangezien dit eigenlijk nog een wen rondje was even de stopwatch aan gezet en op 8.55 BTG afgeklokt.
Ook Danny voelde zich misselijk dus wilde liever even zijn onbijt op een natuurlijke manier verwerken..
Daarna ander meisje 2 rondes mee genomen en deze had duidelijk een sterkere maag ghehe
3de ronde vlot maar lekker verlopen en 4de ronde vlak achter een zwarte Sub aangedoken.
Natuurlijk wilde ik me niet laten kennen en alles uit de auto gehaald om deze bij te benen.
Later bleek dit Dick Hoekendijk te zijn die deze auto af aant stellen was op onderstel.
Toch vond ik dat ik ondanks de dikke 100pk minder lekker kon bij benen maar
Dick liet me geloof bij bergwerk?! voorbij want was natuurlijk ook niet met eigen auto bezig
Niet echt een cleane lap maar wel lekker even alles eruit gehaald..
Heerlijk hoe de auto tussen onderstuur en overstuur door de bocht gaat mitz je niet int grens bereik rijdt.
Alleen ik zou ik niet zijn als ik die grens niet zou overschrijden dus dit resulteerde toch wel in het nodige onderstuur
wat wel makkelijk te corrigeren was met het gaspedaal.
Daarna rondje 5 alleen gereden en even pedal to tha metal.wat me vooral echt opviel waren de remmen die geen enkel moment het gevoel gaven
niet te funtioneren en ook de banden die geen grip verlies hadden of begonnen te smeren.
Ook had ik het idee dat de motor steeds sneller en soepeler begon te lopen en geen enkele x in een dipje viel..
Hierna even pauze gemaakt en tegen een uur of 3 weer de baan op na een lange sluiting.
Nog 6 rondjes gereden waar ik me niet echt in kon beheersen en lekker alles eruit gehaald wat erin zit naar mijn kunnen..
1 rondje hiervan haalde sabine me net voor angstcurve in en kon mooi aanhaken zodat ik nog een paar hele mooie drifts heb mogen zien van een metertje of 2 afstand.
Heb dit rondje praktisch op haar bumper afgemaakt dus niet slecht voor een golfje gti dacht ik toch.
Ook nog ronde achter een 911 aan gereden die in de bochten iets langzamer was maar waarschijnlijk veel marge hield.
Was een heerlijk mooi rondje puur op lijnen rijden en natuurlijk een geweldig mooi uitzicht op die dikke vleugel!
In totaal 11 rondjes gereden en eindconclusie van de Golf 5 GTI is toch wel grandioos te noemen.Remmen zijn TOP,
vermogen is goed maar kan iets meer op kesselchen,wegliging is supers voor een standaard onderstel en ook de stoelen bieden genoeg steun.
Denk dat met een goed onderstel en gechipte motor deze auto echt veel andere auto's staan laat op de NS

Plaats reactie