Autohandel in zwaar weer (geen roddel en achterklap aub)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie

Wel of geen auto kopen in het huidige economische klimaat ?

Ja, zonder voorbehoud, ik was het toch al van plan.
41
34%
Ja, maar ik neem alle tijd en koop niet de eerste de beste auto die ik leuk vind.
38
31%
Nee, tenminste niet binnen een jaar, eerst maar eens afwachten hoe het loopt.
16
13%
Nee, zeker de komende 3 á 4 jaar niet. Mijn huidige auto is nog goed genoeg.
17
14%
Nee, ik rij hem op tot aan het hek van de sloperij.
10
8%

Totaal aantal stemmen: 122

Niels
Auto: Prius+

Re: Autohandel in zwaar weer (geen roddel en achterklap aub)

Bericht door Niels » 27 feb 2009, 20:24

Snipe schreef:
Op een omzet van 1 miljard is het weer niet bar veel natuurlijk....
Dat is dat rendement van 1% die ik al tijden noem :wink: Maar ik had niet in de gaten dat het zo'n grote jongen was. 3000 man personeel en een miljard omzet :shock:

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 27 feb 2009, 21:29

Vooral de hele grote 'ketens' hebben het erg zwaar het begrip vaste kosten per maand drukt vooral op het geheel.....als kleine dealer zijnde met een pand waar je reeds 15jaar inzit valt dat mee........ tov. 10 grote nieuwe glazen paleizen.

Snipe

Bericht door Snipe » 28 feb 2009, 02:49

TopFuel schreef:Ben benieuwd hoe het gaat bij BMW? Zijn daar cijfers van bekend? Dacht zelf dat ze er nog niet zo veel onder te lijden hadden maar sommige staan schijnbaar op punt van een faillissement (b.v. zwartepoorte).

gr. TF
Volgens mij valt dat wel mee. Verkoopcijfers januari 09: 1.991, ongeveer 250 minder dan in 2008. Dat neemt natuurlijk niet weg dat het met individuele dealers wel slechter kan gaan; die 250 minder zal maar allemaal nét in jouw winkel zijn....
BMW zit natuurlijk wel gunstig met een eindeloze lijst groene labels. Ja ja, BMW, met de B van Bomenknuffelaars.

Roel

Bericht door Roel » 28 feb 2009, 22:33

Snipe schreef:
TopFuel schreef:Ben benieuwd hoe het gaat bij BMW? Zijn daar cijfers van bekend? Dacht zelf dat ze er nog niet zo veel onder te lijden hadden maar sommige staan schijnbaar op punt van een faillissement (b.v. zwartepoorte).

gr. TF
Volgens mij valt dat wel mee. Verkoopcijfers januari 09: 1.991, ongeveer 250 minder dan in 2008. Dat neemt natuurlijk niet weg dat het met individuele dealers wel slechter kan gaan; die 250 minder zal maar allemaal nét in jouw winkel zijn....
BMW zit natuurlijk wel gunstig met een eindeloze lijst groene labels. Ja ja, BMW, met de B van Bomenknuffelaars.
Ik ben benieuwd als de cijfers van Februari beschikbaar komen. Volgens mij geven de cijfers van Januari een verkeerde induk door "trucjes" van sommige importeurs.

Snipe

Bericht door Snipe » 28 feb 2009, 22:47

Ga maar eens kijken hoeveel auto's BMW in december 2008 heeft verkocht.....

Maar ja, aan de andere kant, die trucs zullen ze vorig jaar waarschijnlijk ook hebben toegepast.

Snipe

Bericht door Snipe » 02 mar 2009, 20:50

Omzet autobedrijven: -4,5 procent
02-03-2009 11:17
Personenautobedrijven sloten 2008 af met een omzetverlies van 4,5 procent. In 2007 steeg de omzet nog met 3,3 procent. De omzet kromp elk kwartaal van 2008 sterker van een kleine 1 procent het eerste kwartaal tot 11 procent het laatste. Dit was de grootste omzetdaling sinds het vierde kwartaal van 2003. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. De cijfers hebben betrekking op dealers en universele bedrijven.

Volgens het CBS zijn de gemiddelde prijzen voor nieuwe personenauto’s voor het eerst in tien jaar gedaald. De prijzen lagen in 2008 bijna 1 procent lager dan in 2007. De prijzen van gebruikte auto’s kennen sinds 1999 een dalende trend, maar de daling was nog nooit zo fors als in 2008. Occasions waren vorig jaar bijna 5 procent goedkoper. Het vierde kwartaal daalden de prijzen zelfs met bijna 7 procent.

Verder werden er meer kleine auto's verkocht ten koste van grotere auto's. Het marktaandeel kleine auto's steeg van 49 procent in 2007 naar 54 procent in 2008. Op deze auto's wordt minder marge verdiend.

Volgens de Bovag klopt het beeld dat het CBS schetst. "Er zijn meer auto's uit het kleinere segment verkocht en dat drukt de marge wanneer er minder grote auto's worden verkocht. Aan de andere kant zagen wij de afgelopen periode wel de omzet in de werkplaats toenemen", aldus Bovag-woordvoerder Paul de Waal.

http://www.automotive-online.nl/home/58 ... ocent.html

Ergens toch wel gek. Er gaat 4,5 procent omzet af en het ene na het andere bedrijf stort in.

Luco

Bericht door Luco » 02 mar 2009, 20:53

Die 4,5 procent is gemiddeld, dat kan elk bedrijf wel hebben.
Maar er zijn merken die 30% minder omzet hadden het laatste kwartaal en merken die nog groeien, zit je net bij die -30% ga je om.

Snipe

Bericht door Snipe » 02 mar 2009, 21:06

Bentley -82% of zo.

....maar Hessing staat nog fier overeind.

Macboy

Bericht door Macboy » 02 mar 2009, 21:29

-82% voor een Bentley kan volgens mij niet. Dat zou beteken dat ze 100 auto's hebben verkocht per jaar, anders krijg je nooit dat percentage :)

Snipe

Bericht door Snipe » 02 mar 2009, 21:34

Macboy, gaat over de eerste weken van 2009.
Uit mijn post van 24 februari: "Zo werden er 22.098 auto's op kenteken gezet tegen nog 29.554 exemplaren in de eerste drie weken van februari 2008. Zelfs goedkope merken als Dacia en Lada zien hun verkopen met tientallen procenten teruglopen. Zo noteerde de Roemeense autofabrikant, die eigendom van Renault is, een resultaat van min 70% en het Russische merk zelfs min 88%. Maar ook Land Rover en Bentley hebben het heel zwaar en zagen de verkopen met respectievelijk 85 en 82% teruglopen."

Gijzer

Bericht door Gijzer » 02 mar 2009, 22:48

Ja, maar hoe kom je aan 82%????

Dat kan alleen als je eerst minimaal 100 auto's verkocht hebt en nu maar 18.
Bij minder kun je niet op 82% uit komen.

Denk dat Macboy dat bedoelt.

Luco

Bericht door Luco » 02 mar 2009, 22:50

tuurlijk wel, als je er eerst 5 verkocht en nu 1 is dat 80%

Snipe

Bericht door Snipe » 02 mar 2009, 22:51

Ik snap wat 'ie bedoelt, maar ik laat even weten hoe ik aan die 82% kom. Verder: er staan geen cijfers bij, dus geen idee. Eens zoeken of ik er wat meer over kan vinden, maar het internet is nogal groot....

@ Luco: bij dergelijke aantallen kun je niet op 82% komen...

Hielke

Bericht door Hielke » 03 mar 2009, 10:13

1 van de 5 afhalen kan bij Luco gerust op 82% uitkomen. Luco rijdt DSC, daar kan met tijden, gewichten en pk's alles :lol:

Nu even serieus. We zitten in een economische crisis, en ook niet een kleintje. Her en der vallen dealerbedrijven om terwijl het ergste nog moet komen. In tijden van bloei wil iedereen uit de beurs, omgekeerd blijft de knip nu dicht.

Bij onze oosterburen hebben ze de Verschrottungspremie van 2500 euro. Daarbovenop geven dealers vaak ook nog zelf enorme kortingen. 2500 euro korting op de 2500 staatspremie is heel normaal. De verkopen van auto's gaan ontzettend goed.

Dit levert de dealers in Nederland een extra probleem op. Kopers zijn door de economie al voorzichtig en zijn nu in afwachting van een eigen Nederlandse slooppremie. Je bent wel gek om nu je oude auto in te ruilen wanneer je dat over een maand misschien enkele duizenden euro's kan schelen. Daarbovenop merk ik, itt de Duitse dealers, ook bijzonder weinig van eigen initiatief van dealers om de verkopen op peil te houden. Waar zijn die mega kortingen van de Nederlandse dealers? Denken ze dat voor hun de economische wetten niet gelden? Willen ze niet proberen om met kortingen de vraag te stimuleren zoals de Duitsers dat zo succesvol doen? Als ze denken dat het probleem binnen een half jaar wel weer overwaait dan zitten ze er helemaal naast.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 03 mar 2009, 10:16

Denk dat ze amper kunnen Hielke, met al die BPM ed. in Nederland is de basisprijs van een auto al erg laag en de marges heel schraal. Als ik bij mijn dealer hoor dat ze hooguit een paar honded euro verdienen op een nieuwe auto, dan zijn die megakortingen niet echt haalbaar lijkt me. Onder de kostprijs werken heeft ook geen zin.

Hielke

Bericht door Hielke » 03 mar 2009, 11:04

Ik hoor die verhalen van die kleine winstmarges al zo lang als ik rondloop en zo lang als er dealers zijn. Die verhalen zijn er om de winstmarges voor de autobranche op peil te houden.

Kostprijs is de prijs zoals een auto de fabriek verlaat. Die prijs is ongeveer 1/3 van de prijs zoals jij en ik hem moeten betalen. Ik heb dat al eens berekend, in Nederland zijn de auto's (BPM meegerekend) over het algemeen duurder dan in België en Duitsland. Als de dealers er daadwerkelijk zo weinig aan verdienen dan kan dit maar één van twee dingen betekenen: 1. De importeur verdient verhoudingsgewijs veel meer dan importeurs in andere landen of 2. de verschillende autofabrikanten verdienen per auto meer aan nederlandse importeurs (die bij die fabriek dus meer betalen dan anderen) dan aan andere buitenlandse importeurs. Dat tweede geloof ik niet.

Dan over die BPM. Het is volgens mij de nederlandse importeur die de consumentenprijs (ex. btw en ex. bpm) van een nieuwe auto op de nederlandse markt bepaalt. Als die importeur nu eens die prijs wat zou laten zakken dan gaat de BPM (zelfs de absolute BTW) ook mee naar beneden. Het mes snijdt aan meerdere kanten. De sleutel ligt bij de te goed verdienende en aan de dealers onredelijke eisen stellende importeurs.

Nu proberen we het polderend op te lossen. Dealers, ANWB, Bovag, Socutera, Teleac, Stichting Correlatie, Save The Whales, iedereen probeert z'n zegje te doen. Intussen gebeurt er helemaal niks :shock: :wink:

Mij maakt het niet uit, vreemd vind ik het wel.

Snipe

Bericht door Snipe » 03 mar 2009, 11:09

Hielke schreef:Nu proberen we het polderend op te lossen. Dealers, ANWB, Bovag, Socutera, Teleac, Stichting Correlatie, Save The Whales, iedereen probeert z'n zegje te doen. Intussen gebeurt er helemaal niks :shock: :wink:
Met als resultaat dat er geen auto's worden verkocht.
Het resultaat daarvan is dat er bedrijven failliet gaan.
Het gevolg daarvan is dat er minder bedrijven en instanties inspraak hoeven te hebben.
Het resultaat daarvan is dat het polderen veel sneller zal gaan. Er is immers niemand meer om mee te polderen.
En zo lost het probleem zichzelf op...

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 03 mar 2009, 12:59

De personenauto's komen er nog relatief goed af:
COMMERCIAL VEHICLES: registrations down 35.6% in January

Brussels, 25/02/2009- In the first month of 2009 European* registrations of new commercial vehicles contracted by 35.6%, reflecting a significant drop in demand for all four categories: -36.6% for vans, -34.7% for heavy trucks, -33.0% for trucks and -15.8% for buses and coaches. In absolute numbers, new commercial vehicle registrations amounted to 145,187 units. European markets counted on average 1.4 working days less than in January 2008.

European registrations for heavy commercial vehicles were down 34.7%, with the market in the new EU Member States more than halved (-57.6%). In Western Europe, registrations dropped 31.9%. Spain was hit hardest (-76.3%) but other main markets also faced heavy contraction, ranging from -21.5% in Italy, -27.9% in Germany, -31.6% in France to 40.2% in the UK. Just three countries posted growth: Finland (+3.0%), Sweden (+5.2%) and Switzerland (+41.5%).

http://www.acea.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Snipe

Bericht door Snipe » 03 mar 2009, 21:24

VW tegen overheidssteun voor Opel

Overheden zouden geen steun moeten geven aan het noodlijdende Opel omdat dit de principes van de vrije markt belemmert.

Dat zegt Martin Winterkorn, topman van Volkswagen op de autosalon in Geneve. Volgens Winterkorn hebben de wereldwijde recessie en het feit dat banken minder krediet verlenen geleid tot een correctie op de wereldautomarkten die ertoe zal leiden dat 'verschillende' autoproducenten het loodje zullen leggen.

Geen vangnet
De staat moet niet dienen als een vangnet voor ondernemingen die dreigen ten onder te gaan, aldus Winterkorn. 'Het is niet goed wanneer de concurrentie wordt verstoord door overheidssteun', aldus de topman.

Europese overheden
General Motors, sinds 1929 de eigenaar van Opel, staat er financieel dramatisch voor. Het concern overleeft op Amerikaanse staatssteun van 13,4 miljard dollar. Het heeft nog eens ruim 16 miljard dollar nodig. GM wil dat Europese overheden steun geven aan Opel en Vauxhall (zoals Opel in het VK heet). GM is daarover in gesprek met overheden in onder meer Duitsland, Groot-Brittannië en Spanje. Dat kan ertoe leiden dat het belang van GM in Opel/Vauxhall verwatert tot onder de 50%.

Deelstaten
Politici uit vier Duitse deelstaten hebben er al voor gepleit dat Opel wordt afgesplitst om de werkgelegenheid in Duitsland te waarborgen.

van rtlz.nl

Ergens wel logisch natuurlijk, ik had niet verwacht dat ze zouden staan te juichen dat de overheid een pak geld in Opel kiepert.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 03 mar 2009, 21:49

Snipe schreef:VW tegen overheidssteun voor Opel

Overheden zouden geen steun moeten geven aan het noodlijdende Opel omdat dit de principes van de vrije markt belemmert.

Dat zegt Martin Winterkorn, topman van Volkswagen op de autosalon in Geneve. Volgens Winterkorn hebben de wereldwijde recessie en het feit dat banken minder krediet verlenen geleid tot een correctie op de wereldautomarkten die ertoe zal leiden dat 'verschillende' autoproducenten het loodje zullen leggen.

Geen vangnet
De staat moet niet dienen als een vangnet voor ondernemingen die dreigen ten onder te gaan, aldus Winterkorn. 'Het is niet goed wanneer de concurrentie wordt verstoord door overheidssteun', aldus de topman.

Europese overheden
General Motors, sinds 1929 de eigenaar van Opel, staat er financieel dramatisch voor. Het concern overleeft op Amerikaanse staatssteun van 13,4 miljard dollar. Het heeft nog eens ruim 16 miljard dollar nodig. GM wil dat Europese overheden steun geven aan Opel en Vauxhall (zoals Opel in het VK heet). GM is daarover in gesprek met overheden in onder meer Duitsland, Groot-Brittannië en Spanje. Dat kan ertoe leiden dat het belang van GM in Opel/Vauxhall verwatert tot onder de 50%.

Deelstaten
Politici uit vier Duitse deelstaten hebben er al voor gepleit dat Opel wordt afgesplitst om de werkgelegenheid in Duitsland te waarborgen.

van rtlz.nl

Ergens wel logisch natuurlijk, ik had niet verwacht dat ze zouden staan te juichen dat de overheid een pak geld in Opel kiepert.
Een volkomen terechte opmerking van Winterkorn natuurlijk. VW kan het marktaandeel van Opel waarschijnlijk goed gebruiken om in de toekomst de concurrentie aan te kunnen gaan met Chinese en Indiase autofabrikanten.

Ik ken de details van de deals van Chrysler en GM in de VS niet maar Ford zal geen gebruik maken van de overheidssteun. Ik kan mij voorstellen dat Ford hierdoor een politiek strategisch uitermate gunstige positie heeft gekregen. Ford kan de komende jaren altijd met het argument komen dat zij hun marktaandeel in de VS niet hebben kunnen vergroten en daardoor enorme financiële schade hebben geleden door toedoen van de overheidssteun aan Chrysler en GM.

Ik zal nog eens kijken of ik een stuk kan vinden van een aantal jaren geleden waarin al aangegeven werd dat er voor hooguit 5 a 6 autofabrikanten ruimte is in de wereldeconomie.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 03 mar 2009, 21:54

Vanavond in 1 Vandaag; de Japanse auto industrie staat ook zo`n beetje op omvallen..........................

Mark

Bericht door Mark » 03 mar 2009, 22:02

Snipe schreef:VW tegen overheidssteun voor Opel

Geen vangnet

Europese overheden

Deelstaten

van rtlz.nl

De deelstaat Nedersaksen bezit 20% van de aandelen Volkswagen en heeft in moeilijke tijden voor VW ook flink betaald. Volgens mij heeft meneer Winterkorn een heel kort geheugen.

Snipe

Bericht door Snipe » 03 mar 2009, 22:55

Klopt. Maar die aandelen leveren toch meer op dan ze ooit gekost hebben. Dat is bij Opel nog maar de vraag...

Hans

Bericht door Hans » 04 mar 2009, 08:56

Noodkreet toeleveranciers auto-industrie 27-02-2009 15:08

Clepa, de Europese organisatie van de autotoeleveranciers, smeekt de Europese ministers van Financiën om bij de Europese Investeringsbank (EIB) dringend 25 miljard euro steun vrij te maken voor de noodlijdende toeleverancierssector. Zelfs zonder die noodsteun zal volgens Clepa minstens een op de vijf Europese toeleveranciers de huidige crisis niet overleven. De Europese toeleveranciers vertegenwoordigen naar schatting 5 miljoen werknemers.

De EU-Commissie heeft eerder deze week gemeld dat via de EIB 6,8 miljard euro wordt vrijgemaakt voor de autosector. Maar op enkele uitzonderingen na zal niets van dat geld vloeien naar de toeleveranciers, zegt Clepa-CEO Lars Holmqvist. "Wij staan in de kou. EU-Commissaris voor Industrie Günther Verheugen is perfect op de hoogte van de penibele situatie van de toeleveranciers, maar doet er niets aan, aldus Holmqvist. "Ik heb hem hierover persoonlijk al meermaals gesproken." "Wij krijgen intussen veel telefoontjes van ongeruste bedrijven die nog maar voor enkele weken geld hebben", zo voegt Clepa-bestuurder Karel Bos er aan toe.

Volgens Clepa heeft de EIB voldoende fondsen. De toeleveranciers zouden aanspraak kunnen maken op een gedeelte van de 30 miljard euro die bij de EIB beschikbaar is voor kleine en middelgrote ondernemingen. Voor de autofabrikanten is er bij de EIB voor de komende 3 jaar telkens 6 à 10 miljard euro beschikbaar en voor het 'green car initiative' nog eens 5 miljard euro. "Het is bijna crimineel dat al dat geld beschikbaar is en dat niemand er iets mee doet", vindt Bos.

Clepa wil 18 miljard euro rechtstreeks injecteren in de autotoeleveranciers. De overige 7 miljard is dan voor de autofabrikanten, maar zij moeten dat geld dan wel gebruiken voor vlottere betalingen aan de toeleveranciers. Ook de EIB zelf zou inmiddels overtuigd zijn van de noodzaak van steunverlening, zo stelt Holmqvist, maar de bank wacht op de toestemming van de Europese ministers van Financiën. "Verheugen blijft maar zeggen dat hij gaat helpen, maar het zijn de lidstaten die beslissen over de EIB", aldus Holmqvist. "Maar om het cru te zeggen: Verheugen moet doen wat hij beloofd heeft" .
Ik lijd ook onder de crisis, ik wil ook geld van de staat. Belachelijk, ieder bedrijf wat er slecht voor staat klopt aan bij de regering.

Snipe

Bericht door Snipe » 04 mar 2009, 09:05

Autoverkopen februari: -31,4%
04-03-2009 08:47
In februari zijn er 34.511 auto’s verkocht; dat is een daling van 31,4% ten opzichte van februari 2007. Over de eerste twee maanden van dit jaar staat de teller op 90.687; ruim 22% minder dan vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van het RDC. Let wel: dit jaar telde februari 28 dagen in plaats van 29.

Op de website Automotive-online wordt de autoverkoop per dag gemeld. Vanaf vandaag kan men, door de teller aan te klikken, de ontwikkeling zien ten opzichte van vorig jaar.

http://www.automotive-online.nl/home/58 ... ocent.html

Pittig. Ik hoorde gisteren op de radio dat het in Germania gestegen was.
Wel prettig dat ze even dat van die 28 dagen vermelden; daar zal het wel aan liggen 8)

Plaats reactie