BMW e24 635csi + Mercedes w126 500se 5.6 WEG

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

BMW e24 635csi + Mercedes w126 500se 5.6 WEG

Bericht door Ar » 03 mar 2009, 01:06

Volgens mij heb ik nog niet een topic over mijn Mercedes. Het is een 5.0 w126 type 1. De auto was niet in goede staat, maar ik heb eindelijk besloten om er een nette auto van te maken. Technisch heb ik al het een en ander vervangen vervangen.

Inmiddels gedaan vanaf jan 08:
Gebruikte onderdelen:
Grilrand
Grotere remklauwen van een type 2
Andere velgen(16" ATS winter), 17” volledig gepolijste Futura’s 9J+10J

Nieuwe donderdelen:
Oliebeurt
Schijven 300x28mm+blokken, de oude waren 286x22
Verdeelkap
Rotor
Bougiekabelset Beru
Bougies 8x
K&N inlegfilter
H4 Bi-Xenon 4300K
Schokdempers(4x)
Alle V-Riemen
Bakolie+zeef+pakking(gaat veel in zeg)
H&R verlagingsveren 45mm V+A versterkt
Accu 88Ah
Injectorrubbers

Ik heb gekeken wat ik allemaal nog nodig had en dat is best veel. De auto wil ik compleet type twee uitvoeren. Mijn zwager heeft een blok en bak nodig. Hij zou die nemen. Daarover later meer.
In Duitsland vind ik de nettere te duur. Op Ebay zag ik een nette staan in Engeland en daar heb ik op geboden. Het is een rechtsgestuurde versie met een hoop opties.
De auto stond in West-Engeland. ongeveer 750 km(eurotunnel) van hier. Mijn broer wilde mee. Maandag heeft hij les en daarom zijn we vrijdagavond/nacht vertrokken. De reisauto was een Laguna DCI. Via internet heb ik twee retourtjes gereserveerd voor de Eurotunnel. In de andere topics is ook te lezen dat een retourtje goedkoper is. Weet iemand waarom dit zo is?

Het voordeel is om laat te gaan rijden was de drukte op de weg. Het was lekker rustig.

Veel foto’s kan ik momenteel niet posten. Ik gebruik momenteel een laptop wegens de opzegging van mijn internetaansluiting.
Een fotograaf ben ik niet en ik heb een simpele camera. De gemiddelde DF kwalitieit haal ik bij lang na niet. Ik zal een spiegelreflex camera aanschaffen aangezien ik binnenkort papa word. :D

Trein:
Afbeelding

Het links rijden viel mee. Je went er snel aan. Ik heb eerder stage gelopen in Schotland, maar dit is de eerste keer dat ik zelf reed.
Afbeelding

De verkoper(John) was een oudere man en woont in een klein dorpje. De auto hebben we bekeken en op een paar kleinigheden na, is het een nette auto. Nieuwe vooruit, banden en nog een aantal dingen. De bevriende buurman(Scott) van John was ook aanwezig. Een Amerikaan, getrouwd met een Engelse. Mijn broer heeft een proefrit samen met de buurman gemaakt. De auto werd verkocht, omdat John een twee jaar oude E320CDi van zijn dochter kreeg. Ze ging werken op een olieplatform voor de kust van Egypte en had de auto niet meer nodig.
Nu was het tijd om de overige auto’s te bekijken in de schuur van John. Ik heb daar geen foto’s van gemaakt. Dat lijkt me niet verstandig:
Rollce Roys ’36 12 cil. De auto is enorm groot. De waarde is volgens hem rond de 60k pond.
Rollce Royce uit de jaren ’80. Die vond ik wat minder interessant.
MB 560 SL ’86. Import uit Californië en werkelijk en nieuw staat. We hebben binnen nog een kop koffie gedronken en wat over koetjes en kalfjes gekletst. Na het invullen van de formulieren konden we aan de terugreis beginnen.

Als de auto klaar is zal die er ook zo uitzien.
Foto’s van de advertentie:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uitrusting:
Options
221 left front seat, electrically adjustable (с 01.11.1978)
222 right front seat, electrically adjustable (с 01.11.1978)
256 rear axle with limited-slip differential (с 01.11.1965 по 30.11.1991)
341 additional lamp (с 01.09.1982)
362
412 electric sliding roof with tilting device (с 01.07.1983)
440 tempomat (cruise control) (с 01.09.1975)
461 instrument with mileage reading and english lettering (с 01.04.1990)
524 paintcoat preservation (с 01.01.1964)
538 automatic antenna and front loudspeaker - without radio set (model 500SEC with loudspeaker only) (с 01.10.1989)
543 sun visor with vanity mirror, illuminated, left and right (с 01.11.1978)
580 air conditioner/Tempmatic (с 01.11.1982)
592 heat-insulating glass, all-around, heated rear window pane (laminated glass), band filter
green heat-insulating glass all round, heated rear window, laminated safety glass - tinted strip (с 01.01.1972)
600 headlamp wiper/washer (с 01.08.1971)
615 lamp unit, asymmetrical l.h. traffic, and front and rear door courtesy lamps
like 610, and with type 107 bifocal bulbs
611 + 613 (с 01.11.1978)
640 15-hole light alloy rims (с 01.01.1990)
731 wood trim, burred walnut root (с 01.08.1980)
812 rear-mounted loudspeaker (с 01.11.1974)
877 reading lamp in the rear (с 01.11.1963)

Stuurkolom is verticaal en in de diepte elektrisch verstelbaar. Dat vind ik wel bijzonder voor auto uit die jaren.

De motor is een stuk feller en de automaat schakelt beter dan mijn auto. Verder is dit de versie met de zwarte kleppendeksels(m117.965). Dit type heeft meer vermogen dan de 963. Ik heb besloten om alles over te zetten. Het rijden met rechtse stuur is niet veel anders, alleen bij een auto van dit formaat vind ik het niks. Vooral als je in de binnenspiegel kijkt lijkt het heel raar. Over het rijden zelf kan ik zeggen dat het een erg comfortabele auto is. Ik heb eerst een stuk in de Laguna gereden. In de Mercedes leek ik wel uit te rusten. Qua comfort vind ik hem beter dan mijn e38.


Op de heenreis zag ik Stonehenge langs de weg. Op de terugweg wilde ik kijken, omdat het bekend is. Een toegangskaartje is ongeveer 6,5 pond/persoon. Het is maar dat ik langsreed. Ik begrijp niet dat mensen van heinde en ver daarvoor komen.

Afbeelding

Cameraschuw:
Afbeelding

Weer terug:
Afbeelding

We waren een uren vroeger dan we hadden gereserveerd. Voor de twee auto’s samen kwamen nog 76 euro extra kosten bij.
Laatst gewijzigd door Ar op 06 jan 2014, 18:56, 16 keer totaal gewijzigd.

Xave30
Berichten: 15380
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34

Re: W126 500SE

Bericht door Xave30 » 03 mar 2009, 01:16

8) Business.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: W126 500SE

Bericht door frank de jonge » 03 mar 2009, 09:21

Nice :D

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22511
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: W126 500SE

Bericht door Niels » 03 mar 2009, 09:31

:clap: Wat een gave kar zeg!

Tom
Berichten: 22307
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: W126 500SE

Bericht door Tom » 03 mar 2009, 09:34

Niels schreef::clap: Wat een gave kar zeg!
+1
Prachtige auto!

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: W126 500SE

Bericht door Snipe » 03 mar 2009, 10:04

Mooi ding.
Maar wel met het stuur aan de verkeerde kant.

Gebruikersavatar
Geelhoed
Berichten: 1476
Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51

Re: W126 500SE

Bericht door Geelhoed » 03 mar 2009, 10:13

Gangsta!
Snipe schreef: Maar wel met het stuur aan de verkeerde kant.
Dat is snel opgelost:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: W126 500SE

Bericht door Ar » 03 mar 2009, 10:30

Snipe schreef:Mooi ding.
Maar wel met het stuur aan de verkeerde kant.
Je hebt er overheen gelezen. Alles op deze auto, behalve de stuurinrichting en sommige dashboard delen, worden overgezet op mijn linksgestuurde 500SE.
Het blok en de bak zou mijn zwager voor zijn 500sec nemen, maar die hou ik toch zelf. :mrgreen: Misschien dat we binnenkort een SEC voor hem ophalen, aangezien hij ook meteen een lederen interieur wilt.

De ontgrendeling van de motorkap en bijvoorbeeld ook de armsteun zitten op dezelfde plek als een linksgestuurde. De elektrische bediening van de stoelen en hoofdsteunen zitten op de deuren.

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: W126 500SE

Bericht door Ar » 03 mar 2009, 10:30

@Geelhoed
:thumbup: Zo wordt het dus.

PeterB
Berichten: 3384
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: W126 500SE

Bericht door PeterB » 03 mar 2009, 10:41

Kan je niet dashboard, stuurhuis, deel kabelboom overbouwen ???

Metchu
Berichten: 15240
Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
Locatie: Niet ver van Zandvoort

Re: W126 500SE

Bericht door Metchu » 03 mar 2009, 11:08

Gaaf ding Arif! 8) Altijd leuk zo'n roadtrip, vooral als je met speelgoed terug komt 8)

PeterB
Berichten: 3384
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: W126 500SE

Bericht door PeterB » 03 mar 2009, 12:40

Tja, nog steeds een soort van zonde ...
Bijlagen
500sel.jpg
500sel.jpg (272.21 KiB) 7684 keer bekeken

Gebruikersavatar
Geelhoed
Berichten: 1476
Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51

Re: W126 500SE

Bericht door Geelhoed » 03 mar 2009, 12:41

Waarom zit er een verboden te parkeren bordje op je spoiler?

PeterB
Berichten: 3384
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: W126 500SE

Bericht door PeterB » 03 mar 2009, 12:44

Geelhoed schreef:Waarom zit er een verboden te parkeren bordje op je spoiler?
Zou dat niet een hekje zijn ???

Blinde vink.

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: W126 500SE

Bericht door Snipe » 03 mar 2009, 12:47

Ar schreef:
Snipe schreef:Mooi ding.
Maar wel met het stuur aan de verkeerde kant.
Je hebt er overheen gelezen. Alles op deze auto, behalve de stuurinrichting en sommige dashboard delen, worden overgezet op mijn linksgestuurde 500SE.
Het blok en de bak zou mijn zwager voor zijn 500sec nemen, maar die hou ik toch zelf. :mrgreen: Misschien dat we binnenkort een SEC voor hem ophalen, aangezien hij ook meteen een lederen interieur wilt.
Dat had ik er inderdaad niet uitgehaald. Te druk met kijken naar die Stonehenge-foto's waarschijnlijk :mrgreen:

Marco R.
Berichten: 1684
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43

Re: W126 500SE

Bericht door Marco R. » 03 mar 2009, 12:47

LOL, das geen spoiler :mrgreen:

Luuk
Berichten: 3071
Lid geworden op: 15 jan 2008, 15:12

Re: W126 500SE

Bericht door Luuk » 03 mar 2009, 13:38

Geelhoed schreef:Waarom zit er een verboden te parkeren bordje op je spoiler?
LOL!!! :mrgreen:

Wat doet zo'n 500 SE qua vermogen?

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: W126 500SE

Bericht door Ar » 03 mar 2009, 14:06

Metchu schreef:Gaaf ding Arif! 8) Altijd leuk zo'n roadtrip, vooral als je met speelgoed terug komt 8)
Inderdaad. Het is altijd wel leuk om een flink stuk te rijden als het gezellig is. De terugweg was iets minder, omdat ik grotendeels alleen gereden heb.

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: W126 500SE

Bericht door Ar » 03 mar 2009, 14:11

Luuk schreef:
Geelhoed schreef:Waarom zit er een verboden te parkeren bordje op je spoiler?
LOL!!! :mrgreen:

Wat doet zo'n 500 SE qua vermogen?
Dit zag ik op Wicki:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W126" onclick="window.open(this.href);return false;

Het nieuwe blok zou een van de volgende moeten zijn.
5.0 16V* V8 252 PS (249 hp/185 kW) 390 N·m (288 lb·ft) 7.5s 230 km/h (143 mph) From MY 1987
5.0 16V V8 265 PS (261 hp/195 kW) 405 N·m (299 lb·ft) 7.3s 235 km/h (146 mph) From MY 1987


@PeterB
De huidige is een belastingvrije. Er komt nog LPG in.
Jouw oude was een SEL?

PeterB
Berichten: 3384
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: W126 500SE

Bericht door PeterB » 03 mar 2009, 14:43

Ar schreef:@PeterB
De huidige is een belastingvrije. Er komt nog LPG in.
Jouw oude was een SEL?

Ja, 2e eigenaar, 1 jaar in D rondgereden bij de 1e eigenaar en als verhuisgoed meegenomen in 1990 ( precies 1 jaar oud en op naam).
Alle onderhoud bij de dealer laten doen, zat een map bij met alle rekeningen vanaf 1989 incl originele nota/bestelformulier van M-B.

Qua uitvoering bijna gelijk aan jouw Engelsman. ( plus: rollo op de hoedenplank, stoelverwarming, Becker radio en wisselaar, stoelverstelling met geheugen , 16" 560SL velgen, airbags)

Gebruikersavatar
Max V
Berichten: 2646
Lid geworden op: 09 jan 2009, 16:09
Locatie: Arnhem

Re: W126 500SE

Bericht door Max V » 03 mar 2009, 16:29

Misschien maakt mister Geelhoed zelf wel een grapje en ligt hij nu in een deuk om jullie reacties :mrgreen:

Gebruikersavatar
Niels v D
Berichten: 1945
Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
Locatie: Sønderborg(DK)

Re: W126 500SE

Bericht door Niels v D » 03 mar 2009, 17:44

Of hij is druk bezig met het in kaart brengen van onze gedachtengang na het lezen van een fout of grappige opmerking, om dit door middel van tabellen en grafiekjes te gebruiken als onderbouwing bij een van zijn reactie's in een discussie. :?:

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: W126 500SE

Bericht door Ar » 14 mei 2009, 23:59

In de tussentijd is er weinig uitgevoerd, maar deze week is er weer voortgang. Er wordt gesleuteld aan drie auto's.
Groene 500SE '83 met 117.963 blok; van mij en deze wordt opgeknapt.
Zwarte Engelse 500SE '90 met m117.965 blok; donor voor mijn auto. Zie foto's aan het begin van de topic.
Blauwe 500SEC met m117.963 ;van mijn zwager.

De m117.965 heeft een onder andere een ander injectiesysteem en is een stuk krachtiger. Deze is te herkennen aan de zwarte kleppendeksels.

Het blok uit de groene heb ik aan mijn zwager cadeau gedaan. Die van hem was niet goed meer. Het blok met de automaatbak is gisteren uit zijn SEC gehaald. Vandaag heb ik de groene weggebracht, zodat het blok naar de blauwe sec kan. Als de blauwe sec klaar is, zal ik de zwarte Engelse wegbrengen, zodat de blok naar de groene kan.
Ik wil zoveel mogelijk onderdelen van de zwarte op de groene zetten. Interieur, deuren, bumpers,ramen, enz. Vervolgens is het plan om de auto in het zwart te spuiten.

Een paar GSM foto's van vandaag:

Afbeelding

Afbeelding

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: W126 500SE

Bericht door Rupie » 15 mei 2009, 07:23

Ar schreef:Het blok uit de groene heb ik aan mijn zwager cadeau gedaan. Die van hem was niet goed meer. Het blok met de automaatbak is gisteren uit zijn SEC gehaald. Vandaag heb ik de groene weggebracht, zodat het blok naar de blauwe sec kan. Als de blauwe sec klaar is, zal ik de zwarte Engelse wegbrengen, zodat de blok naar de groene kan.
Ik wil zoveel mogelijk onderdelen van de zwarte op de groene zetten. Interieur, deuren, bumpers,ramen, enz. Vervolgens is het plan om de auto in het zwart te spuiten.
Uhmmmm, ik kan het niet helemaal volgen op de vroege ochtend, misschien kan je ff een stroomdiagrammetje maken :mrgreen:

Afbeelding

Btw: prachtige auto's die oude S klasses, zeker in originele staat. Heeft nog steeds de grandeur en chique van vele jaren geleden.

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: W126 500SE

Bericht door Ar » 15 mei 2009, 09:11

Ja, ik heb het een paar keeer moeten uitleggen wat ik wilde. Engels blok moet in mijn huidige oldtimer gemonteerd worden. Ik hou dan een blok over en die krijgt mijn zwager(SEC).

Dus drie blokken eruit en twee erin.


Ik post wel wat foto's. Dat is makkelijker. :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bing [Bot], Enrico, Google [Bot], Majestic-12 [Bot], Martijn M, matthyssie, Sidney, Ti-Tourist (Erik), TurboClouseau, Wout309t en 2 gasten