RWD als nadeel?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Peter Tunissen

RWD als nadeel?

Bericht door Peter Tunissen » 28 sep 2006, 14:44

In de nieuwe Autovisie een test van vijf diesels, de Alfa Romeo Brera 2.4JTD, BMW 120d met M sport-pakket, Seat Leon FR TDI, Skoda Octavia RS TDI en de Volkswagen Golf GT TDI.
Getest op het velen hier wel bekende Automotive Testing Papenburg GmbH.
Op een nat Papenburg waren dit de tijden:
Seat: 1.36.09
Skoda: 1.37.27
Alfa: 1.38.39
VW: 1.38.93
BMW: 1.40.71
Nu geef ik rondetijden van straatauto's vergelijken sowieso weg.
Ten eerste kunnen er zomaar seconden verschil in de banden zitten en ten tweede rijdt een racer van drie kwartjes en een zak popcorn rondjes om welke straatauto dan ook.
Maar Autovisie schrijft ook dit:
Hoewel een auto met achterwielaandrijving toch veelal onze voorkeur verdient ten opzichte van een voorwielaandrijver, ondervind je op de gladde baan van ATP alleen maar nadeel van de achterwielconfiguratie. Met het weinig discreet reagerende stabiliteitssysteem geactiveerd hoef je in de regen niet te rekenen op snelle rondetijden. Lange of korte bochten, het maakt niet uit: op het moment dat de achterkant een stapje opzij wil zetten, filtert de elektronica te snel een flink deel van de 163pk weg. Zet je het systeem totaal uit, wat in geen van de andere auto's kan, dan neem je met al het plezier van de wereld vrijwel elke bocht in een smeuïge drift, maar echt snel ga je niet rond. Het best is de 120d met uitgeschakeld DSC tegen de grens van het uitbreken aan te rijden, dan haal je de scherpste rondetijden, maar ook dit is nog altijd langzamer dan de rest van het veld.
En dat vind ik toch vreemd, zijn die nieuwe FWD's dan zo goed dat ze met lage vermogens sneller zijn dan een vergelijkbare RWD?
Of heeft BMW de 1-serie als enige auto in die klasse met RWD bewust zo foolproof gemaakt dat het ten koste is gegaan van de pure snelheid?

Dat je geen voordeel van uit een RWD configuratie kunt halen geloof ik wel, dat zou ook niet voor het eerst zijn, op de Ring bijvoorbeeld gaat een goede 150pk FWD net zo hard rond als een goede 150pk RWD, maar dat je er nadeel van zou ondervinden, dat is volgens mij voor het eerst dat ik dat in een autoblad lees.
Meningen/commentaren?

Edwin van der Velden

Bericht door Edwin van der Velden » 28 sep 2006, 15:08

Niet voor niets was de Leon met 270pk op de vorige gummen meeting op nat ruim 7 seconden sneller dan de 130i van Rico.

Klopt dus, FWD kán sneller zijn. Fun hebben we het niet over ;)

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 28 sep 2006, 15:14

Da's waar Edwin, maar dan hebben we het over een kartbaantje, waar midrange torque erg belangrijk is (omdat je met 2500rpm die bochten uitkomt).
Denk dat het meer aan de turbo dan aan de aandrijving lag dat de Leon daar zo snel was.

Papenburg is toch wat anders, een echt circuit.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 28 sep 2006, 15:19

Volgens mij was één bepaalde 120d toen ook sneller dan de 130i. Dat scheelde maar 4s met de Leon en dat was zeker geen 270pk uitvoering, maar dan nog het blijft Lelystad. Dit alles ook nog eens zonder rekening te houden met het element coureur.

Misschiend dat de wagen toch genekt wordt door een veilige onderstel afstemming en bandenkeuze(ook vanwege veiligheid?).

Michel P

Bericht door Michel P » 28 sep 2006, 15:38

Ik zou wel eens willen weten welke auto qua gevoel het prettigste het circuit rond. Alvorens met de tijden bekend maakt. 120d heeft op mij tijdens de pre drive van BMW als diesel heel veel indruk gemaakt, daar kan qua gevoel een VAG diesel niet tegenop. Je koopt toch niet alleen op basis van de snelste, maar grotendeels op hoe iets rijd en of je de looks en prijs aanspreken!

Michel

Michel P

Bericht door Michel P » 28 sep 2006, 15:40

Edwin van der Velden schreef:Niet voor niets was de Leon met 270pk op de vorige gummen meeting op nat ruim 7 seconden sneller dan de 130i van Rico.

Klopt dus, FWD kán sneller zijn. Fun hebben we het niet over ;)
En zet daar eens een gechipte en qua onderstel aangepaste 1 serie tegenover! Tuurlijk is de Seat met de VDV treatment super, maar ook niet meer standaard. Wat ik begrepen heb is vooral het tractioncontrol die grotendeels de truc doet.

Michel

Hielke

Bericht door Hielke » 28 sep 2006, 15:54

Nu heb ik de Autovisie nog niet, maar wil toch alvast zeggen dat ik het vreemde cijfers vind.

De Leon is met gelijke motorisering bijna 3 seconden sneller dan de ook qua onderstel gelijke Golf en bijna 5 seconden sneller dan de slechts 7 pk minder hebbende 120d. 5 seconden is op een circuit een megagroot verschil. De tractie van de zonder sper uitgeruste 120d op nat is verschrikkelijk slecht. Ik ken de baan van Papenburg niet, weet niet hoevaak vanuit vrij lage snelheid vanuit een bocht moet worden opgetrokken. Dan nog krijg je niet zomaar 5 tellen aan je kont. Dat is op het rechte stuk een verschil van zomaar 250 meter per rondje.

Zijn er door AV redenen opgenoemd waarom dat verschil zo groot was? Dat moet hun ook zijn opgevallen en daar moet toch op z'n minst één verklaring voor gegeven zijn.

Rebel

Bericht door Rebel » 28 sep 2006, 15:58

Is dit niet omdat de TDI techniek van VW misschien beter presteert en elastischer kan reageren verhoudingsgewijs. En dat de onderstel capaciteiten nu ff minder aan bod kwamen?
Hou deze test met benzinemotoren en de uitslag is anders.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 28 sep 2006, 16:02

Ja, dat RWD een nadeel was. ;)

Papenburg is gelijk aan/vergelijkbaar met het Motodrom van Hockenheim.
De laagste snelheid die je met driften behaalt zal rond de 70km/u zijn, bij lijnenrijden zijn het denk ik uitsluitend derde en vierde versnellingsbochten (nooit geprobeerd :lol:). Misschien dat je in extreme nattigheid voor een of twee bochten even terug moet naar de tweede versnelling.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 28 sep 2006, 16:07

Hielke

Bericht door Hielke » 28 sep 2006, 16:18

Ok, als ie gelijk aan de kleine baan van Hockenheim is dan ken ik 'm dus wel.

Dan slaat de uitspraak van AV "lange of korte bochten, het maakt niet uit:" direct al als een tang op een varken. Mits de uitspraak op het rijden op dit ciruict slaat natuurlijk. Lange bochten zul je op die baan nl niet vinden. Superkorte waarin je naar de 2 terug moet ook niet trouwens. Het is op uitzondering van de vrij snelle knik (geen echte bocht) na start finish, allemaal vrij monotoon vanuit de 3e versnelling wegaccelereren tussen de 70 en 100 km/h. Mannenbochten zoals op Zandvoort het Scheivlak en Bos Uit vind je er niet.

Peter, kun je aub ook de tijden op de droge baan plaatsen.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 28 sep 2006, 16:27

Tijden op droge baan staan niet bij het artikel, Hielke.

Hielke

Bericht door Hielke » 28 sep 2006, 16:34

Lekker degelijk duits volledig testverslag dus weer.

NOT :?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 28 sep 2006, 16:53

Vind het een beetje een vage test.

Als je dan toch zo goed autorijden kan heb je in de regen die DSC niet nodig en kan je die dus wel uitzetten dus ondervind je ook die hinder niet. Plus dat als je dan toch ook zo goed rijden kan je ook wel aanvoelt waar de DSC limit zit en kan je daar dus tegenaan rijden.

Klinkt een beetje als een dagje scheuren met de redactie en that's it. Wil het nog wel eens zien als er een echte coureur achter het stuur zit inderdaad.

Edwin van der Velden

Bericht door Edwin van der Velden » 28 sep 2006, 16:56

Ik geloof niet dat het ene concept sneller is als het andere concept. Tot zeg, 300pk. Daarboven uiteraard RWD.

Kijk naar WTCC, SEAT vs BMW. In de regen roeleert FWD (Istanbul zondag) op droog tijdens de start is het RWD. Verder even snel.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 28 sep 2006, 17:01

Maarrrr volgens mij zijn de regelementen van de WTCC ook voor beide concepten licht verschillend om juist tot deze spanning te komen.

Knot

Bericht door Knot » 28 sep 2006, 17:20

Tsja, ik rij het liefste FWD diesel tot de 200pk...

Sjef

Bericht door Sjef » 28 sep 2006, 17:23

jah, anders blijven die bmws maar weglopen :D

Hielke

Bericht door Hielke » 28 sep 2006, 17:26

Edwin van der Velden schreef:Ik geloof niet dat het ene concept sneller is als het andere concept. Tot zeg, 300pk. Daarboven uiteraard RWD.

Kijk naar WTCC, SEAT vs BMW. In de regen roeleert FWD (Istanbul zondag) op droog tijdens de start is het RWD. Verder even snel.
Is wel waar maar dat verschil tussen regen en droog was een tiendenkwestie. Geen seconden.

Zo bekeken zou die 120d ook op droog 4,7 seconden aan de broek krijgen van de Seat. Nu heb ik nog nooit met een 170 pk VAG motor gereden maar ik zou het een prestatie vinden als die motor z'n vermogen net zo mooi lineair af zou geven als de BMW motor die ik wel ken. Uit verschillende rijverslagen heb ik begrepen dat de VAG motor piekeriger is. En het is heel duidelijk wat er zonder sper in een 3e versnellingsbocht gebeurt als je alle newtonmeters en pk's op de voorwielen loslaat. Dan verlies je tractie. Dan schaatst zo'n auto beter dan Annie Friesinger. Met TC aan dan smoor je 'm.

Maar zoals al gezegd, ik heb het verslag nog niet gelezen.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 28 sep 2006, 17:42

wie waren de testrijders?

Hielke

Bericht door Hielke » 28 sep 2006, 17:44

Denk Henk van den Hurk.

Robin

Bericht door Robin » 28 sep 2006, 17:49

Hielke schreef:Denk Henk van den Hurk.
aka Piet Polaroid aka Ko Dak :P

Robin

Bericht door Robin » 28 sep 2006, 17:50

Paul van Splunteren doet daar bij AV ook wel eens wat en racet ook. Kijk als die die dingen nou per stuk ff over Papenburg zou jagen of Andre ofzo, krijg ik iig beter beeld van...persoonlijk...dus eigenlijk...in feite. :P

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 28 sep 2006, 17:53

Ik denk dat het redelijk makkelijk te verklaren is waarom de 120d langzamer is dan de rest.

Ik weet niet precies hoe het met de gewichtsverdeling van de geteste auto's zit maar ik denk dat daar het antwoord ligt.Ik denk ook dat je het aardig kunt vergelijken met het rijden op sneeuw.Een circuit is immers spekglad als er water op de baan ligt.In de sneeuw kom je met een achterwielaandrijver ook haast niet vooruit.En dat ligt gewoon aan de wieldruk die bij de achterwielen van een achterwielaandrijver gewoon een stuk minder is dan de wieldruk bij de voorwielen van een voorwielaandrijver.

Misschien dat dat het 1 en ander verklaart.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 28 sep 2006, 17:54

Artikel is geschreven door Werner Budding (nee Robin, niet Pudding :lol: ;)).

Plaats reactie