eh zijn wij nou allemaal zo dom of zijn die autohandlaren nou zo slim ?Telegraaf di 26 sep 2006
Geïmporteerde auto's zonder accessoires naar keuring
Douane gefopt met kale BMW's
door Coen Springelkamp
AMSTERDAM - Sluwe autohandelaren verdienen duizenden euro's door de dure BMW's, Audi's en Mercedessen die ze importeren te ontdoen van kostbare accessoires en 'kaal' bij de douane aan te bieden.
Met deze zogeheten 'gatenkaasmethode' hoeven zij minder bpm te betalen: ze importeren de wagens als basismodel en bouwen daarna alles weer in. Met amper twee uur werk scheelt dat per ingevoerde auto al snel duizenden euro's belasting. Douaniers zijn op de hoogte van de truc, maar zeggen niets te kunnen doen. De methode is vooral winstgevend op nieuwe of jonge luxueus uitgeruste, dure auto's die worden ingevoerd uit Duitsland. Dan gaat het meestal om merken als BMW, Audi, Mercedes en Volvo. Ze zijn aanzienlijk goedkoper dan Nederlandse exemplaren.
Voordat een geïmporteerde auto een Nederlands kenteken krijgt, worden de papieren door de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) gecontroleerd. Ook moet er bpm (Belasting Personenauto's en Motorrijwielen) worden betaald. Het bedrag wordt berekend aan de hand van de waarde van de auto, gebaseerd op Nederlandse catalogusprijzen. Hoe goedkoper de uitvoering, minder af-fabriek ingebouwde extra's of hoe ouder de auto, hoe minder belasting verschuldigd is. De douane berekent de hoogte van de bpm op basis van gegevens die handelaren zelf aanleveren. De aangifte wordt door de douane vergeleken met informatie uit een eigen database. Incidenteel wordt ook de auto gecontroleerd.
Regelmatig stuitten douaniers daarbij op dashboards en interieurs die eruitzien als een gatenkaas door alle verwijderde extra's. Af-fabriek ingebouwde accessoires, bijvoorbeeld dure navigatie- en audiosystemen, zijn dan tijdelijk gedemonteerd.
Bekleding
Handelaren gaan zelfs zo ver dat ze de complete leren bekleding verwijderen en vervangen door een stoffen interieur van eenzelfde model sloopauto. "In een paar uurtjes tijd kun je zo duizenden euro's verdienen", aldus een autohandelaar uit Cruquius. " Voor wat er niet in zit, hoef je ook niet te betalen." Volgens een douanewoordvoerder is er niets aan de methode te doen. "De aangifte bpm is een momentopname. Er wordt gekeken hoeveel de auto op dat moment waard is. Als je achteraf een gouden stuur of velgen monteert, heeft dat ook geen invloed op de hoogte van de betaalde belasting."
[/quote]