Douane gefopt met kale BMW's

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
RVV

Bericht door RVV » 27 sep 2006, 11:57

Telegraaf di 26 sep 2006

Geïmporteerde auto's zonder accessoires naar keuring
door Coen Springelkamp
AMSTERDAM - Sluwe autohandelaren verdienen duizenden euro's door de dure BMW's, Audi's en Mercedessen die ze importeren te ontdoen van kostbare accessoires en 'kaal' bij de douane aan te bieden.

Met deze zogeheten 'gatenkaasmethode' hoeven zij minder bpm te betalen: ze importeren de wagens als basismodel en bouwen daarna alles weer in. Met amper twee uur werk scheelt dat per ingevoerde auto al snel duizenden euro's belasting. Douaniers zijn op de hoogte van de truc, maar zeggen niets te kunnen doen. De methode is vooral winstgevend op nieuwe of jonge luxueus uitgeruste, dure auto's die worden ingevoerd uit Duitsland. Dan gaat het meestal om merken als BMW, Audi, Mercedes en Volvo. Ze zijn aanzienlijk goedkoper dan Nederlandse exemplaren.

Voordat een geïmporteerde auto een Nederlands kenteken krijgt, worden de papieren door de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) gecontroleerd. Ook moet er bpm (Belasting Personenauto's en Motorrijwielen) worden betaald. Het bedrag wordt berekend aan de hand van de waarde van de auto, gebaseerd op Nederlandse catalogusprijzen. Hoe goedkoper de uitvoering, minder af-fabriek ingebouwde extra's of hoe ouder de auto, hoe minder belasting verschuldigd is. De douane berekent de hoogte van de bpm op basis van gegevens die handelaren zelf aanleveren. De aangifte wordt door de douane vergeleken met informatie uit een eigen database. Incidenteel wordt ook de auto gecontroleerd.

Regelmatig stuitten douaniers daarbij op dashboards en interieurs die eruitzien als een gatenkaas door alle verwijderde extra's. Af-fabriek ingebouwde accessoires, bijvoorbeeld dure navigatie- en audiosystemen, zijn dan tijdelijk gedemonteerd.

Bekleding

Handelaren gaan zelfs zo ver dat ze de complete leren bekleding verwijderen en vervangen door een stoffen interieur van eenzelfde model sloopauto. "In een paar uurtjes tijd kun je zo duizenden euro's verdienen", aldus een autohandelaar uit Cruquius. " Voor wat er niet in zit, hoef je ook niet te betalen." Volgens een douanewoordvoerder is er niets aan de methode te doen. "De aangifte bpm is een momentopname. Er wordt gekeken hoeveel de auto op dat moment waard is. Als je achteraf een gouden stuur of velgen monteert, heeft dat ook geen invloed op de hoogte van de betaalde belasting."
eh zijn wij nou allemaal zo dom of zijn die autohandlaren nou zo slim ?

[/quote]

Hans

Bericht door Hans » 27 sep 2006, 12:04

Dat gebeurt toch al jaren?

Knot

Bericht door Knot » 27 sep 2006, 12:05

Niks mis met kaal :)

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 27 sep 2006, 12:07

Het is toch sowieso zot dat je BPM betaalt over iets wat aan de wagen zit bij aanschaf, maar niet als je het er achteraf in/op zet? BPM op accessoires raakt echt kant noch wal.

Erik K.

Bericht door Erik K. » 27 sep 2006, 12:08

Niks mis met kaal :)
Op wat voor vlak bedoel je dat Knot??

:lol:

Hans

Bericht door Hans » 27 sep 2006, 12:09

Ja en BPM op verkeersveiligheids verhogende dingen is helemaal te gek voor woorden.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 27 sep 2006, 12:29

In Duitsland hebben ze daar een mooi woord voor; ABZOCKEREI

In Nederlands....................................we worden genaaid waar we bij staan....................................

Marc R

Bericht door Marc R » 27 sep 2006, 12:31

Mee eens hoor Hans,BPM is bewezen dat t een witteboorden diefstal is van de overheid.

Tom

Bericht door Tom » 27 sep 2006, 12:44

Die truuk is al zo oud als de weg naar Rome ;)

Gebeurd toch al jaren.

Uit mijn Honda viel toen weinig te halen maar de radio is er toen ook uitgehaald toen ze em naar de RDW brachten. Laat staan wat je er bij BMW's/Mercedessen allemaal uit kunt trekken.

david

Bericht door david » 27 sep 2006, 13:20

hehehhe,
heb het toegepast. werkt prima. middagje sleutelen en weer aantal guldens verdiend..
zelfs airo bedienings display weggehaald :lol:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 27 sep 2006, 14:35

En de slangen, pomp en condensor onder de kap vielen niet op bij de RDW? Welk station was dat David?

In Groningen vragen ze welke uitvoering het is, geef je aan dit niet te weten dan nemen ze gewoon de basis versie. Ze kijken gewoon bij hun in een boekje met standaard uitvoeringen maar in het geval van een "Duits Sondernmodel" kunnen ze niet anders dan een vergelijkbare NL uitvoering nemen en omdat ze jou dan vragen welke dat moet worden...

Het verlies wat de staat "lijdt" wordt dan ook mede veroorzaakt door de ambtenaren met geweldige werk motivatie op het kantoor daar.....gelukkig maar!

Scudetto

Bericht door Scudetto » 27 sep 2006, 14:58

Hans schreef:Dat gebeurt toch al jaren?
ja, en op grote schaal ook. Op deze manier kun je een nagenoeg nieuwe 997 Carrera S voor rond de ton kopen. Het is het echt waard om hier een beetje naar te zoeken. Ik ga geen adressen noemen op het forum

david

Bericht door david » 27 sep 2006, 17:16

Niels,
Ik ben naar GilzeRije gegaan.(brabant) Terwijl ik zelf in het noorden woon. Daar was bijna geen wachttijd en kreeg de tip dat het daar niet zo van die 'onderzoekers" waren
De hele auto was onbekend daar...hehehhehe Had m er bijna door als een gewone S6, maar helaas, ze zochten door op de computer--- en konden na lange tijd vinden: quattro gmbh. Ze zaten al helemaal stuk op de nummers...
Tuurlijk er werd onder de kap gekeken, maar daar lag een gloeiend hete v8 :lol
Aardige lui daar, en je moet je altijd van de domme houden.

Roger

Bericht door Roger » 27 sep 2006, 17:56

Een aantal jaren geleden gingen de heren Douaniers nog met een notitieblokje rond de auto. Wat ze vonden moest je betalen. een beetje prijsschieten zeg maar...

Tegenwoordig maken ze een uitdraai van alle opties zoals de auto af fabriek geleverd is. Toen mijn BMW op rdw moest wisten ze me precies te vertellen dat ik de gelukkige eigenaar was van oa een M-tech onderstel, niveauregeling en een sperdiff. Of ik even wilde aftikken voor al deze luxe. Vroeger waren deze opties niet opgevallen en mooi meegenomen. Ze vonden het wel jammer voor mij dat een of andere onverlaat het lederen sportinterieur eruit had gehaald. :wink: Wat er niet op zit hoef je ook niet te betalen! (mijn stoffen interieur is inmiddels al 3x rdw gekeurd.. :lol: )

Het is allemaal erg krom en pure geldklopperij!

Elmar

Bericht door Elmar » 27 sep 2006, 18:24

Je kan je import auto met alle opties er nog aan gewoon laten keuren bij de RDW. Pas als je naar de Douane gaat, kan je alles wat demontabel is er beter afhalen.

RSRob

Bericht door RSRob » 27 sep 2006, 20:55

Tegenwoordig is het keuren en de douane in 1 gebouw. Je gaat van de keuring uit meteen door naar de douane dus je moet zorgen dat je de auto voor het keuren al gestript hebt. Ik heb mijn touring ook zoveel mogelijk ontdaan van opties en ik heb nog dankbaar gebruik mogen maken van Roger zijn rdw intrieur hierdoor heb ik me zeker een paar honder euro bespaard.

Elmar

Bericht door Elmar » 27 sep 2006, 22:36

Het klopt dat ze vaak in 1 gebouw zitten. Ik had de auto eerst laten keuren en een aantal weken later ben ik naar de Douane gegaan ivm het voordeel wat ik dan had op de BPM, auto was dan net weer een jaar ouder.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 27 sep 2006, 22:45

David,

Als het om een (R)S6 ging had je jezelf de moeite kunnen besparen aangezien ze standaard met airco geleverd worden. :D tja en met zo'n V8 voorin zie je verder ook niets meer!

Verder zou ik met zo'n auto ook een keuringstation zo ver mogelijk gaan zoeken :wink:

david

Bericht door david » 28 sep 2006, 11:23

Niels, het ging om een s6plus--- en daar was weinig van bekend

Toch moest ik toen nog even 15000 gulden aftikken op postloketje... :evil:
En waar wordt het voor gebruikt???...... man o man, je voelt je haast misselijk om "zomaar" zoveel geld af te tikken
(weet nog dat m'n maag er van omdraaide bij het loket....Tis inmiddels een aantal jaren terug, maar zo'n gevoel vergget je nooit :lol: )

Marcelvv

Bericht door Marcelvv » 28 sep 2006, 11:48

Een M3 CSL invoeren als gewone M3, dat kan natuurlijk niet???

Leen

Bericht door Leen » 28 sep 2006, 14:08

2 jaar geleden , lazen ze van de Fahrzeugbrief alle codes van de opties van de E320CDI af , dus het lijkt me niet echt mogelijk.

moet over 4 weken met een 535D naar de douane , maar denk dat ik me moeite bespaar .

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 28 sep 2006, 14:28

Marcelvv schreef:Een M3 CSL invoeren als gewone M3, dat kan natuurlijk niet???
Alles kan uiteindelijk (al zul je ook wel met chassisnummers moeten gaan knoeien), maar dan heb je je CSL hier als gewone M3 op kenteken.
En na een paar jaar verkoop je het ding weer en dan krijg je er ook geen CSL geld meer voor.
Schiet niet echt op dus ben ik bang. :(

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 28 sep 2006, 14:35

Dan kan je beter een M3 met lichte schade (aan de juiste delen) invoeren en die naar CSL ombouwen. Daar verlies je dan waarschijnlijk minder op.

Marcelvv

Bericht door Marcelvv » 28 sep 2006, 14:37

Dacht ik al...

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 28 sep 2006, 14:46

Er staat een (bijna) compleet omgebouwde M3 op mobile, dat zou wel kunnen natuurlijk.
Alle CSL delen eraf, importeren en weer erop bouwen; heb je ook een van de enige CSL's ter wereld met een handbak. :)

Plaats reactie