overzetten stuurhuis z3-> e30
- Sjef
- Berichten: 1181
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56
overzetten stuurhuis z3-> e30
Misschien een stomme vraag maar als je een bekrachtigd stuurhuis van een z3 wil overzetten als
onbekrachtigd op een e30, levert dit dan problemen op?
Heb er totaal geen ervaring mee maar de z3 stuurhuizen zijn alleen bekrachtigd geleverd.
Kan ik gewoon alles wat met de bekrachtigingspomp e.d. te maken heeft er af schroeven en dan gewoon monteren op een e30 als onbekrachtigd?
onbekrachtigd op een e30, levert dit dan problemen op?
Heb er totaal geen ervaring mee maar de z3 stuurhuizen zijn alleen bekrachtigd geleverd.
Kan ik gewoon alles wat met de bekrachtigingspomp e.d. te maken heeft er af schroeven en dan gewoon monteren op een e30 als onbekrachtigd?
- Joy
- Berichten: 10872
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: overzetten stuurhuis z3-> e30
Ik weet niet of dat zomaar gaat. Ten opzichte van een onbekrachtigd stuurhuis zit er in het Z3 stuurhuis een zuiger die aan 2 kanten toevoer van olie krijgt om links of rechts bekrachtiging te geven. Het lijkt mij dat dit een enorme weerstand gaat geven zonder hulp van een pomp.
- Sjef
- Berichten: 1181
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56
Re: overzetten stuurhuis z3-> e30
Vrees idd voor dat soort taferelen. Iemand die dit al eens overgezet heeft?
of toch maar stuurbekrachtiging mee overzetten. Hou er persoonlijk niet zo van maar het is wel lekker lui natuurlijk
of toch maar stuurbekrachtiging mee overzetten. Hou er persoonlijk niet zo van maar het is wel lekker lui natuurlijk

- Joy
- Berichten: 10872
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: overzetten stuurhuis z3-> e30
Ik zou het mee overzetten. Een Z3 stuurt prettig vind ik. Voldoende zwaar en precies.
- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Re: overzetten stuurhuis z3-> e30
Jouw M20 heeft wel voorbereiding voor zo'n pomp. Volgens mij zit je (uit m'n hoofd) dan alleen wel te werken met een dubbele poelie i.p.v. een enkele. Zonder pomp denk ik dat ie stuk draait. Zal komend weekend eens kijken of ik er nog foto's van heb liggen. Ik herinner me dat dan de ophanging van de dynamo ook anders is (dus zelfde aansluitpunten op blok maar andere steun).
*kuch* early-316-huis *kuch*
*kuch* early-316-huis *kuch*
- Sjef
- Berichten: 1181
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56
Re: overzetten stuurhuis z3-> e30
Gerdinand (deze keer wel goed
)
Staat mij ook iets bij dat e30 3-series voor 1985 o.i.d. idd ook kortere stuurhuizen hebben. Kan dit alleen niet vinden hoe dit zich verhoudt t.o.v. het z3 aantal omwentelingen.
*kuch* Bertikipedia!

Staat mij ook iets bij dat e30 3-series voor 1985 o.i.d. idd ook kortere stuurhuizen hebben. Kan dit alleen niet vinden hoe dit zich verhoudt t.o.v. het z3 aantal omwentelingen.
*kuch* Bertikipedia!
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: overzetten stuurhuis z3-> e30
Volgens mij had je wel sommige modellen zoals de vroege 316i zonder bekrachtiging die een korter huis hadden, maar dat is lang niet zo kort als een bekrachtigd Z3 huis.
Je moet trouwens niet naar het aantal omwentelingen kijken maar naar rack travel of de overbrenging. Overbrenging is auto specifiek dus dat veranderd weer als je bijvoorbeeld een Z3 huis op een E30 zet.
Waarom omwentelingen niet altijd heilig is is omdat niet elk stuurhuis dezelfde travel lengte heeft. Pak je een M3 3.2 stuurhuis en een standaard E36 stuurhuis dan heeft die van de M3 minder omwentelingen. Maar de overbrenging is hetzelfde, alleen zitten er bij een M3 travel limiters op.
Je moet trouwens niet naar het aantal omwentelingen kijken maar naar rack travel of de overbrenging. Overbrenging is auto specifiek dus dat veranderd weer als je bijvoorbeeld een Z3 huis op een E30 zet.
Waarom omwentelingen niet altijd heilig is is omdat niet elk stuurhuis dezelfde travel lengte heeft. Pak je een M3 3.2 stuurhuis en een standaard E36 stuurhuis dan heeft die van de M3 minder omwentelingen. Maar de overbrenging is hetzelfde, alleen zitten er bij een M3 travel limiters op.
- Joy
- Berichten: 10872
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: overzetten stuurhuis z3-> e30
Klopt. Zie dit plaatje voor de overbrenging:

Z3 stuurhuis doet 53,5 mm per omwenteling.
Vehicle-------------------------------------Steering Ratio-----Turns (Lock-to-Lock)
1995 M3-----------------------------------variable 17.6:1-----3.0
1995 and 1996 - other 3 Series----16.8:1-----------------3.4
1997 3 Series---------------------------15.4:1-----------------3.4
1996 and on M3-------------------------variable 15.6:1---- 3.0
1996 Z3-----------------------------------13.9:1-----------------2.75
M3 3.0 - 39 mm/rev - the slowest available rack. This is a variable ratio but it is slower than standard until 200 deg hand wheel angle
M3 3.2 and standard E36 - 45.5 mm/rev - the M3 3.2 rack has restricted lock.
Z3 rack - 53.5 mm/rev - by far the quickest rack you can fit.
E46 compact rack - 50 mm/rev - apparently this also fits the E36
Z3 stuurhuis doet 53,5 mm per omwenteling.
Vehicle-------------------------------------Steering Ratio-----Turns (Lock-to-Lock)
1995 M3-----------------------------------variable 17.6:1-----3.0
1995 and 1996 - other 3 Series----16.8:1-----------------3.4
1997 3 Series---------------------------15.4:1-----------------3.4
1996 and on M3-------------------------variable 15.6:1---- 3.0
1996 Z3-----------------------------------13.9:1-----------------2.75
M3 3.0 - 39 mm/rev - the slowest available rack. This is a variable ratio but it is slower than standard until 200 deg hand wheel angle
M3 3.2 and standard E36 - 45.5 mm/rev - the M3 3.2 rack has restricted lock.
Z3 rack - 53.5 mm/rev - by far the quickest rack you can fit.
E46 compact rack - 50 mm/rev - apparently this also fits the E36
- Sjef
- Berichten: 1181
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56
Re: overzetten stuurhuis z3-> e30
Ok, dat verduidelijkt weer heel wat, superhulp iig!
Is het stuurhuis van een z3 altijd 53,5? Of zit er verschil in Z3 M modellen, 1.9, 2.8 etc. Zodat je die dus NIET (of juist wel) wil hebben?
Is het stuurhuis van een z3 altijd 53,5? Of zit er verschil in Z3 M modellen, 1.9, 2.8 etc. Zodat je die dus NIET (of juist wel) wil hebben?
- yorick
- Berichten: 996
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: overzetten stuurhuis z3-> e30
@ Joy
De afbeelding doet het niet meer bij mij, zou je die misschien kunnen fixen?
De afbeelding doet het niet meer bij mij, zou je die misschien kunnen fixen?
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: overzetten stuurhuis z3-> e30
Is voor alle Z3 non MSjef schreef:Ok, dat verduidelijkt weer heel wat, superhulp iig!
Is het stuurhuis van een z3 altijd 53,5? Of zit er verschil in Z3 M modellen, 1.9, 2.8 etc. Zodat je die dus NIET (of juist wel) wil hebben?
Z3M heeft een normaal E36 stuurhuis.
- Joy
- Berichten: 10872
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: overzetten stuurhuis z3-> e30
Plaatje werkt hier Yorick, voor de zekerheid hier de link op photobucket ( http://i19.photobucket.com/albums/b188/ ... ompare.jpg ). Ze zeggen dat je het 1.9 stuurhuis moet hebben. Er schijnen wat controversies te zijn of de 6-pitter stuurhuizen ook hetzelfde zijn. Die van de Z3 M moet je iig niet hebben zoals Bert aangeeft.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: overzetten stuurhuis z3-> e30
4 pitter of 6 pitter is gelijk.
Check gewoon de serienummers in ETK, op realoem of op bmwfans.info en dan weet je het
Check gewoon de serienummers in ETK, op realoem of op bmwfans.info en dan weet je het

- Sjef
- Berichten: 1181
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56
Re: overzetten stuurhuis z3-> e30
Twijfel nog tussen e36 onbekrachtigd stuurhuis, of toch maar z3 en dan meteen stuurbekrachtiging in te bouwen.
Ik heb zelf ook een e36 gehad en vond idd dat de auto vanuit de middenstand erg lui reageerd.
Nou zou het volgens velen in de e30 betere resultaten moeten opleveren maar toch ben ik benieuwd naar ervaringen? Iemand?
Ik heb zelf ook een e36 gehad en vond idd dat de auto vanuit de middenstand erg lui reageerd.
Nou zou het volgens velen in de e30 betere resultaten moeten opleveren maar toch ben ik benieuwd naar ervaringen? Iemand?
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: overzetten stuurhuis z3-> e30
Ligt puur aan je setup denk ik.
Ik had ook een e36 M3 stuurhuis met stuurbekrachtiging op mijn E30, die kwam naar mijn idee ook niet snel terug naar zijn middenstand. Mijn M3 3.2 doet dat ook niet maar ik denk dat dat ook deels aan de uitlijninstellingen ligt (vrij veel camber)
Toch wil ik niet zonder stuurbekrachtiging rijden, stuurbekrachtiging maakt sneller corrigeren mogelijk en je kan met veel extremere uitlijnwaarden rijden. Als je niet genoeg feedback krijgt naar je eigen idee dan kan je altijd nog een restrictor in de retour plaatsen, je hebt dan meer tegendruk en het sturen word weer zwaarder.
Ik had ook een e36 M3 stuurhuis met stuurbekrachtiging op mijn E30, die kwam naar mijn idee ook niet snel terug naar zijn middenstand. Mijn M3 3.2 doet dat ook niet maar ik denk dat dat ook deels aan de uitlijninstellingen ligt (vrij veel camber)
Toch wil ik niet zonder stuurbekrachtiging rijden, stuurbekrachtiging maakt sneller corrigeren mogelijk en je kan met veel extremere uitlijnwaarden rijden. Als je niet genoeg feedback krijgt naar je eigen idee dan kan je altijd nog een restrictor in de retour plaatsen, je hebt dan meer tegendruk en het sturen word weer zwaarder.
- Sjef
- Berichten: 1181
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56
Re: overzetten stuurhuis z3-> e30
Heb je gelijk in bert. Ik ga voor het pure gevoel liefst maar competitief gezien kun je sneller zijn met stuurbekrachtiging.
Heb nog een kleine 2 maand om te beslissen maar ik neig erg naar de boel helemaal aan te pakken (z3+bekrachtiging dus)
Heb nog een kleine 2 maand om te beslissen maar ik neig erg naar de boel helemaal aan te pakken (z3+bekrachtiging dus)

- Sjef
- Berichten: 1181
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56
Re: overzetten stuurhuis z3-> e30
Goed, Alles in huis, stuurhuis z3 en de hele stuurbekrachtiging meuk vd e30. Dat laatste is niet zo ingewikkeld, ik zit meer te kijken naar de veranderingen die ik moet doen om het stuurhuis pas te maken.
Elk DIY-topic zie ik het installeren van meestal e36 steering rack, op een bekrachtigde e30. Mijn situatie is van onbekrachtigde e30 naar Z3rack.
Vooral de afstand van de aansluiting van het stuurhuis en het origineel vd e30 zal opnieuw berekend moeten worden, tevens is de spie voor mijn gevoel dikker van het z3 stuurhuis dus moet zowieso een gedeelte van het z3 stuurinrichting gebruiken. Op de foto staat het eindvoorbeeld. Momenteel is waar de pijl staat bij de e30 bijna 3x zo lang stuk metaal. Word dit afslijpen, afstand meten, aan elkaar lassen of zijn deze "verlengstukken" te bestellen van een bepaald type 3-serie? Iemand dus nog tips/topics?
Elk DIY-topic zie ik het installeren van meestal e36 steering rack, op een bekrachtigde e30. Mijn situatie is van onbekrachtigde e30 naar Z3rack.
Vooral de afstand van de aansluiting van het stuurhuis en het origineel vd e30 zal opnieuw berekend moeten worden, tevens is de spie voor mijn gevoel dikker van het z3 stuurhuis dus moet zowieso een gedeelte van het z3 stuurinrichting gebruiken. Op de foto staat het eindvoorbeeld. Momenteel is waar de pijl staat bij de e30 bijna 3x zo lang stuk metaal. Word dit afslijpen, afstand meten, aan elkaar lassen of zijn deze "verlengstukken" te bestellen van een bepaald type 3-serie? Iemand dus nog tips/topics?
- Bijlagen
-
- e30rack_2.jpg (42.03 KiB) 3558 keer bekeken
- Sjef
- Berichten: 1181
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56
Re: overzetten stuurhuis z3-> e30
Oplossing uiteraard gevonden. Zit gewoon standaard in een bekrachtigde e30. Onderdeel vd week in huis maar stel het ombouwen nog even uit.
Ben zelf anderhalve week op vakantie en bij terugkomst eerst Tank S rally met het originele stuurhuis maar rijden. Daarna is er wat meer tijd om alles op het gemak in te bouwen
Ben zelf anderhalve week op vakantie en bij terugkomst eerst Tank S rally met het originele stuurhuis maar rijden. Daarna is er wat meer tijd om alles op het gemak in te bouwen
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 03 okt 2008, 14:00
Re: overzetten stuurhuis z3-> e30
Het hoort hier misschien niet helemaal thuis, maar weet iemand dit:
Volgens e30.de worden bij overzetten van een e36 m3 3.2 stuurhuis de omwentelingen van een e30 (met servo) gereduceerd van 4.25 naar 3 omwentelingen. Dit maakt het sturen uiteraard een pak aangenamer.
Maar nu is mijn vraag: blijft de uiterste draaihoek wel nog hetzelfde? Ik zou het immers héél spijtig vinden mocht de draaicirkel een pak vergroten. Vooral bij tegensturen wordt het driften dan toch wat onveiliger.
Volgens e30.de worden bij overzetten van een e36 m3 3.2 stuurhuis de omwentelingen van een e30 (met servo) gereduceerd van 4.25 naar 3 omwentelingen. Dit maakt het sturen uiteraard een pak aangenamer.
Maar nu is mijn vraag: blijft de uiterste draaihoek wel nog hetzelfde? Ik zou het immers héél spijtig vinden mocht de draaicirkel een pak vergroten. Vooral bij tegensturen wordt het driften dan toch wat onveiliger.
- Max V
- Berichten: 2646
- Lid geworden op: 09 jan 2009, 16:09
- Locatie: Arnhem
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: overzetten stuurhuis z3-> e30
@ Mayo, ik denk dat je stuuruitslag wel hetzelfde zal blijven.
Maar wat Max zegt ^^ +1
Maar wat Max zegt ^^ +1

- Sjef
- Berichten: 1181
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56
Re: overzetten stuurhuis z3-> e30
M3 3.2 and standard E36 - 45.5 mm/rev - the M3 3.2 rack has restricted lock
Denk dat het dus wel degelijk zorgt voor grotere draaicirkel? bert?
Denk dat het dus wel degelijk zorgt voor grotere draaicirkel? bert?

-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 03 okt 2008, 14:00
Re: overzetten stuurhuis z3-> e30
Hmmz , en de normale e36 stuurhuizen met 3.5 omwentelingen hebben dus geen restricted lock volgens jouw info?
Alvast bedankt voor de research Sjef!
Alvast bedankt voor de research Sjef!
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: overzetten stuurhuis z3-> e30
Nee die hebben geen restrictors.
Maar je kan dus net zo goed een normaal E36 stuurhuis pakken. Die zijn namelijk net zo snel, hebben dezelfde overbrenging.
Het enige waarom je 3.5 slagen ipv 3.0 slagen hebt bij een gewoon E36 stuur is dus omdat die gewoon meer uitslag hebben, bij een M3 zitten er limiters op.
Maar je kan dus net zo goed een normaal E36 stuurhuis pakken. Die zijn namelijk net zo snel, hebben dezelfde overbrenging.
Het enige waarom je 3.5 slagen ipv 3.0 slagen hebt bij een gewoon E36 stuur is dus omdat die gewoon meer uitslag hebben, bij een M3 zitten er limiters op.
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 03 okt 2008, 14:00
Re: overzetten stuurhuis z3-> e30
Bedankt Bert! :banaan:
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten