SMS oplichting

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
MarcH
Auto: Z3 Coupé, E46 M3 en nog 3

SMS oplichting

Bericht door MarcH » 23 feb 2009, 22:34

Zijn hier al mensen de dupe (geweest) van SMS oplichting?

Dat wil zeggen hoge rekeningen voor SMS-diensten die je niet hebt aangevraagd.

Ik kreeg vandaag de eerste (en hopelijk laatste) van wat ik vermoed dat een abonnementsdienst is. Het staat er niet in, er wordt ook niet over kosten en hoe je kunt afmelden gesproken maar ik word wel 'verheugd' met de mededeling dat ik voortaan elke dag een SMS ga krijgen. Dat zal vast niet gratis zijn.

De SMS is afkomstig van een dienst die gebruik maakt van de (short)code 7733. Ik heb daar al het een en ander over gezocht en gevonden op internet en daar word je niet vrolijk van.

Ik heb al een spamklacht ingediend bij de OPTA via spamklacht.nl en heb ook mijn provider een mail gestuurd met het verzoek om deze SMS dienstverlener aan te spreken op het overtreden van de gedragscode die er sinds 1 juli 2008 is. Dit wordt namelijk geadviseerd op de website van de Stichting SMS-Gedragscode en uit de info die ik tot nu toe gevonden heb blijkt in ieder geval 1 van de partijen die achter de code 7733 zit deelnemer aan deze gedragscode te zijn.

Iemand ervaringen met dit soort ongein en de (overige) paden die bewandeld kunnen worden?

Ik snap ook niet hoe ze aan mijn telefoonnummer komen want ik bel zelf sporadisch met dat ding en de enige SMS-dienst die ik gebruik is die van mijn bank.

In het uiterste geval zal ik de grapjassen die hier achter zitten ook met wat ongevraagde kosten moet opzadelen :evil:.

Marc

Luco

Re: SMS oplichting

Bericht door Luco » 23 feb 2009, 22:44

Er is toch ook een website voor
Iets van afmelden sms dienst ofzo

MarcH

Bericht door MarcH » 23 feb 2009, 22:53

Er is inderdaad een mogelijkheid om je 06 te blokkeren. Maar dan wel gelijk voor alle SMS diensten. Dus mocht er dan een dienst zijn waar je wel gebruik van wilt maken dan kan dat dus niet meer.

Maar buiten dat, het is toch van de gekke dat ik mijn 06 moet blokkeren om te voorkomen dat ik rekeningen krijg voor SMSjes waar ik niet om gevraagd heb?

Beetje de omgekeerde wereld.

Marc

Marius

Bericht door Marius » 23 feb 2009, 23:02

7733, volgens mij ben ik daar ook lid van; dat is de SMS dienst van Martin Gaus. Als je lid bent geworden (heb je wellicht een sms gestuurd naar die service nalv van die advertentie in ons parkieten clubblad?), krijg je elke dag gratis een dierentip op je mobiel. Niets mis mee toch en je betaalt er maar 2,70 euro per bericht voor.

Marius

Bericht door Marius » 23 feb 2009, 23:08

Ach nee het is de SMS service van Aernoudt:

http://www.smsafmelden.info/smsdiensten/7733/ab.html" onclick="window.open(this.href);return false;

MarcH

Bericht door MarcH » 23 feb 2009, 23:12

Als je AB STOP stuurt koopt 'ie dan geen auto's meer 8) .

Marc

Max V

Bericht door Max V » 24 feb 2009, 08:33

MarcH schreef:Als je AB STOP stuurt koopt 'ie dan geen auto's meer 8) .

Marc
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Marius

Bericht door Marius » 24 feb 2009, 08:33

LOL

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 24 feb 2009, 12:27

Hmmm, volgens mij had mijn schoonmoeder hetzelfde probleem.....
Ze heeft mij er ook een mailtje over gestuurd, maar daar heb ik niet te veel aandacht aan besteed
( als je m'n schoonmoeder kent dan snap je dat... :roll: )

Zal vanavond de mail er eens bij zoeken, want volgens mij stond de oplossing er ook in......

Jochem Vaartjes

Bericht door Jochem Vaartjes » 24 feb 2009, 13:55

Afgelopen vrijdag avond kreeg ik ineens een SMS van 9393, een of andere hoer :hosanna: die wilde dat ik terug smste. Chat ofzo. Heel apart want ik heb mij nooit hiervoor aangemeld. Sterker nog, ik heb direct toen dat smsfilter (http://www.smsdienstenfilter.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;) ingevoerd werd mijn nummer toegevoegd. Mijn broertje heeft een tijd last gehad van ongewenst SMSjes, dus ik wil er zeker van zijnd at ik er geen slachtoffer van wordt.

Mede door dit topic werd ik er aan herinnerd toch even actie te ondernemen. Dus ik heb Vodafone gebeld en uitgelegd dat ik een ongewenst SMSje heb gekregen, dit was er maar 1 maar kost toch 1.10 volgens meerdere sites. Mevrouw aan de lijn bleef echter voet bij stuk houden dat ik mijzelf aangemeld heb voor deze dienst en dat er geen enkele manier was om voor een dienst als 9393 smsjes te sturen aan mij zonder dat ik mijzelf daarvoor aanmeld. Daar hebben ze bij Vodafone een beveiling voor. Ze kon wel zien dat er 1.10 in rekening was gebracht. Dus ik zeg tegen haar, dan moet je ook kunnen zien dat ik NOOIT een SMS heb gestuurd naar een 4 cijferig nummer. Welke dan ook, behalve dan die om dat SMS filter aan te zetten. Nee dat kon ze niet zien. Dus ik begon al redelijk pissig te worden, gvd je weet toch ook wat je moet factureren aan me?

Of te wel. Die beveiliging daartegen bij Vodafone is crap. En dat filter werkt ook niet. Toch hebben diensten zoals 9393 zich wel te houden aan een gedragscode. Ik heb daarop gebeld met een helpdesk van 9393, kreeg direct een behulpzame kerel aan de lijn en die vertelde mij het zelfde, als ik mij niet aanmeld dan kan ik dus ook geen SMS krijgen. Hij zoeken en zag dat er wat fout was gegaan. Ik heb mijn rekening nr doorgegeven en krijg 1.10 gestort en heb zijn excuses gegeven. Natuurlijk kan het zijn dat ze het op die manier gewoon proberen om te kijken of mensen gaan bellen of niet. Als je dit probeert bij 1 miljoen mensen dan houd je er best geld aan over.

Ik ga zo meteen Vodafone nog maar een keer bellen en om uitleg vragen. Blijkbaar weten ze zelf niet waar ze allemaal mee bezig zijn en ik wil een excuses horen dat ik geen geile pervert ben die zich aanmeld voor deze diensten. Want zo deed dat vrouwtje het wel overkomen.

Ik vind ik het raar dat dit soort problemen niet gewoon met de provider opgelost kunnen worden. Zij factureren mij en ik betaal hun, ik doe dus alleen zaken met hun.

Roy

Bericht door Roy » 24 feb 2009, 13:55

Vriend van me heeft dat gehad vanuit Denemarken. Werden 7 berichtjes ofzo per dag verstuurd en de provider kon het niet stoppen ivm internationale wetgeving. Hij heeft toen een ander nummer genomen:?
Laatst gewijzigd door Roy op 24 feb 2009, 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Macboy

Bericht door Macboy » 25 feb 2009, 22:51

Wat je ook doet, stop met bellen en begin met brieven sturen naar instanties. Anders heb je nog geen poot om op te staan.

Klacht indienen bij Vodaphone dus, middels brief. Dit is echt schandalig inderdaad. Tuurlijk kunnen zij precies zien waar je heen smst. Staat namelijk gewoon op je factuur !

Peter van den Berg

Bericht door Peter van den Berg » 26 feb 2009, 16:12

Zelfde probleem hier, zussie heeft er nu ook last van. Is er geen manier om, wanneer je kan bewijzen via je provider dat je je nooit hebt aangemeld voor deze diensten, geld bij die f*ckin criminelen terug te halen? :hammer:

MarcH

Bericht door MarcH » 26 feb 2009, 22:23

Ik denk dat je met name wat hebt aan de info op http://www.smsgedragscode.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;.

Hier kun je de gedragscode vinden (met daarin een vermelding van partijen die deelnemen). Het is geen lang document maar je moet wel even doorbijten qua lezen en begrijpen wat er staat.

Bij mij is het tot op heden bij die ene SMS gebleven. Gelukkig. Misschien heeft het geholpen dat ik vrij snel na ontvangst een spamklacht heb ingediend bij de OPTA (kan via spamklacht.nl).

Ik ben er intussen wel achter dat je niet bij je Service Provider / Operator moet zijn, althans niet degene die ik heb, maar je klacht moet neerleggen bij de SMS Dienstverlener en/of de Content Provider (zie gedragscode voor uitleg over deze termen).

De aanmelding voor een betaalde SMS-dienst dient via een vastgelegde procedure, beschreven in de gedragscode, te verlopen en indien de SMS Dienstverlener niet kan aantonen dat deze gevolgd is dan heb je recht op vergoeding van de kosten.

Ondanks het bestaan van deze gedragscode denk ik overigens dat het moelijk zal blijken om op basis van dit document van ongevraagde SMS berichten af te komen. Dit blijkt ook wel uit de uitspraak die op http://www.smsgedragscode.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; is te vinden.

Wat denk ik sowieso handig is, is om ongevraagde SMS berichten te melden bij de OPTA via spamklacht.nl. Die hebben volgens mij wat meer stok (wetgeving) om mee te slaan op het moment dat ze voldoende signalen krijgen dat een partij zich niet aan de regels houdt.

Marc

Plaats reactie