Time-Attack 2009 (CPZ, Assen 2x)

Alle topics van de DF activiteiten uit het verleden.
Plaats reactie
Corvette

Re: Time-Attack 2009 (CPZ, Assen 2x)

Bericht door Corvette » 19 feb 2009, 11:51

Hans GP schreef:Onderstuur = achterkant iets harder zetten :wink:
waarschijnlijk zijn die extra of zware stabies wel goed maar staat de voorkant iets te hard???

Ik zou de voorkant iets minder hard zetten, maar de stabies zo laten. Je mist eigenlijk grip aan de voorkant, toch?

Gr.

Corvette

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 19 feb 2009, 12:27

Ligt er aan, bij redelijk vlak asfalt kan je misschien beter wel de stabi voor zachter zetten omdat de vering op die KW clubsport kits van zichzelf al redelijk hard is.

Meestal ligt er aan waar je onderstuur hebt, en wat voor mogelijkheden je hebt. KW clubsport met separate verstelling kan je al een hoop mee doen. (sowieso zijn de meesten niet echt op de hoogte over hoeveel verstelling je eigenlijk met een onderstel hebt :) )

Steady state:
-Stabi voor zachter / achter harder
-Bandenspanning voor lager / achter harder
-Meer front camber / achter minder (afhankelijk van slijtage)
-Rijhoogte achter iets verhogen (doet effectief hetzelfde als achterveer harder bij de meeste ophangingen)

Steady state kan je heel makkelijk uitproberen. Zoek de lokale rotonde (liefst met goed asfalt) en ga rondjes rijden, steeds iets harder zonder al te veel gas. Onderstuur / overstuur. Corrigeer iets en probeer het nog een keer. Liefst met een G indicator om te zien of je resultaat overall beter of slechter word naast je balans.

Veren en stabi's bepalen je fundamentele balans. Je kan eea met dempers doen als je N2 of Low speed verstelling hebt maar dat hebben de meesten niet. Bij een race schokdemper is een enkele bump/rebound verstelling overwegend low speed maar tegelijk loopt de high speed curve ook op.

Uiterste geval is dat je heel bumpy asfalt hebt en je demping op 1 as veel te hoog staat, dan komt je onder/over stuur daar vandaan.

Turn in:
-Meer compressie front bij langzame chassisreactie, anders omgekeerd (reden is dat een auto met negatief camber wil insturen zo gauw je een wiel lift, dus soms is meer compressie beter)
-Minder rebound achter bij langzame chassisreactie, anders omgekeerd
-Meer uitspoor voor

Corner exit
-Meer compressie achter
-Minder rebound voor
-Meer uitspoor achter

Bij transities zoals uitacceleren is het van belang dat je geen diagonaal wippen krijgt als je een onderstel gebruikt met aparte bump/rebound. Heb je bijvoorbeeld achter je compressie zacht en voor de rebound vrij hard dan krijg je de neiging om het binnenste voorwiel op te tillen. Niet handig met FWD zonder sper. Hoewel ik denk dat het wel meevalt met veel gewicht op de achter as. Als je een vij zacht onderstel hebt kan je dat zelfs gewoon zien langs de baan. Eea ligt er ook aan hoe stijf je chassis is.

Dit zijn gewoon wat snelle basisprincipes aangenomen dat de rest ok is. Voor competitiebanden is het bijvoorbeeld ook weer zo dat je banden de juiste temperatuur moeten hebben en dan kan je nog wel eens zien dat je met aparte afstellingen weg komt, bijvoorbeeld tegendraads alsnog harder maken om meer temperatuur in je banden te krijgen.

Kan ook rijstijl gerelateerd zijn, sturen ziet er op de video an sich goed uit. Maar als je bijvoorbeeld steeds iets te hard in komt dan kan bij wjize van spreken het beste chassis ter wereld je nog niet redden :) Dit oa omdat je een zware motor voorin hebt, dan kan je niet met dezelfde snelheid insturen als wanneer je bijvoorbeeld een heel licht benzinemotortje voorin hebt.

MX5T

Bericht door MX5T » 19 feb 2009, 13:20

Met deze auto zul je wel altijd onderstuur hebben, erger nog in uitgeklede versie.
Statische gewichtsverdeling V / A naar schatting 65 / 35
In de bocht krijgt dan het buitenste voorwiel meer dan 50% van het wagengewicht te dragen.
Met veren, stabilisatoren, bandenspanning, camber kun je de sliphoek achter wat vergroten wat het onderstuureffect gevoelsmatig verminderd maar het buitenwiel blijft te zwaar belast en daarom moet je voor meer rubber toepassen en zorgen dat dit zo vlak mogelijk op de weg blijft door de combinatie van voldoende statisch camber en rolbeperking. Of een 245 band gaat passen is de vraag.

Corvette

Bericht door Corvette » 20 feb 2009, 01:18

Mannuh

bedankt voor de mega uitleg. :thnx: Wellicht kom je een paar pagina's te kort om echt alles toe te lichten.

Geeft wel aan dat het geen simpele materie is "ff een onderstelletje afstellen". :hmmm:

Zelfs al heb je het beste wat er te koop is dan is het nog een hele kunst om de juiste afstelling te vinden.

Het lijkt er op dat het makkelijker fout kan dan goed. :(

Zelf ben ik ook een prutser geweest, want ik had een lekke schokdemper en had het eigenlijk niet in de gaten. Hoorde al wel en tijdje wat gebonk, maar dacht never aan de schokdempers. Ja toen ik in de vangrail zat en later eens ging bekijken hoe dat nou eigenlijk mogelijk was. Zeg maar een koe in z'n kont kijken. :wtf: :wtf: :wtf: 1 demper was zelfs zo lek als een zeef, maar gewoon doorrijden he.......dombo. :oops:

Gr.

Corvette

Vind het nog steeds niet makkelijk om een juiste conclusie te trekken als je met een auto rijdt waarvan het 1 en ander eigenlijk niet helemaal goed staat. Ben ervan overtuigd dat er over dit onderwerp mega veel misverstanden de wereld in zijn geholpen en dat heeeeeeel veel mensen ook maar wat aanklooien.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 20 feb 2009, 02:00

Dat is ook wel zo idd. Een hoop kopen zo veel mogelijk dure onderdelen met mooie kleurtjes, maar besteden niet even een paar tientjes en wat vrije uurtjes aan een boek waarin staat wat die dingen nou eigenlijk allemaal doen. Zo zie ook dat de mensen die een wat simpelere setup hebben maar er een beetje wetenschap op toepassen er vaak toch beter mee uit de voeten kunnen.

GTRene

Bericht door GTRene » 20 feb 2009, 22:57

:'( Ik had Brian gemaild dat ik nog niet zeker wist of men Hartge op tijd klaar zou zijn, maar dat ik Maandag ff opnieuw zou informeren, de dealer zit nog te wachten op de DS3000 remblokjes en belangrijkste de aangepaste oliekoelerslangen...grrr wachten we al heel lang op, opzich een simpele klus zou je denken, eerder kan de rest niet opgebouwd worden want men bumper is weer klaar als het goed is.
Toen belde Brian mij en zij ik moet het nu weten...want ze hadden nog wat reserve mensen die telkens zaten te mailen...dus ik de dealer weer bellen maar kon natuurlijk geen garantie krijgen omdat hun ook weer afhankelijk zijn van..mooi kut dus! en dus moet ik me terug trekken :hammer: :'(
Jammer dat er zo'n druk op zit...nahja volgende keer beter, hoop dat de reserve man ook een DF man is :thumbup:

Jeroen van Emmerik
Locatie: Haarlem; auto: toyota supra mk3; Ruska classika 1966/1977; Lexus LS400 UCF10 1992

Bericht door Jeroen van Emmerik » 21 feb 2009, 00:21

ahh!! Rene, wat doe je me aan... ben ik dan straks de enige op straatbanden?!? je kunt je nog inschrijven voor TA tijdens het duitse auto festival op assen, is ook een stuk dichterbij voor je.

GTRene

Bericht door GTRene » 21 feb 2009, 10:09

Jeroen van Emmerik schreef:ahh!! Rene, wat doe je me aan... ben ik dan straks de enige op straatbanden?!? je kunt je nog inschrijven voor TA tijdens het duitse auto festival op assen, is ook een stuk dichterbij voor je.
Ja baal er zelf ook van...Inderdaad de Duitse autodag kan nog...maar wilde graag op zandvoort, achja soms zit het mee en soms tegen :wink:
Denk wel dat ik nog kom, ff zien hoever dat allemaal gaat lukken. :beer:

Metchu

Bericht door Metchu » 21 feb 2009, 10:35

René, als je niet komt moet je alsnog gewoon komen hoor! Zonder jou geen pitspoezen video's! :mrgreen:

GTRene

Bericht door GTRene » 21 feb 2009, 14:41

Metchu schreef:René, als je niet komt moet je alsnog gewoon komen hoor! Zonder jou geen pitspoezen video's! :mrgreen:
:mrgreen: als er verder niks tussen komt kom ik wel...is het niet met 1 van mijn auto's :roll: dan kan ik nog met die van een vriendin die dan ook meegaat, ze hoeft dan niet te werken :thumbup: :thnx: pitspoezen zijn dan nog steeds welkom :wink:

twan van der wouw

Bericht door twan van der wouw » 21 feb 2009, 18:10

Ja Rene mooi balen, het is ook maar de vraag of mijn (k)lotus zondag helemaal 100% is, de nieuwe neus kan ik al vergeten en de rest wordt kunst en vliegwerk leve DUCKTAPE zal ik maar zeggen. Dus wie fotos' wil maken alleen van de linker kant aub !!! Ook is het nog effe wachten op die nieuwe banden met de A048 ers is het niets bij die lage temperaturen........ 1 ding als ik hem zaterdag heel hou ben ik er zondag bij. Gr Twan :thumbup: :sealed: :turtle:

GTRene

Bericht door GTRene » 21 feb 2009, 22:59

Ow, das dan ook niet lekker Twan, tenminste, je hebt een leuke auto en je weet hoe die eruit kan zien, nu met ducktape en minder smoelend is ook wat minder voor je gevoel en foto's :? maar als je 1x rijd tegen de tijd denk je er ff niet zo aan :df:
Met heel veel mazzel kan ik met 1 van men eigen auto's komen (maar dan helaas niet meer rijden) tja en anders dus met de andere back-up kar van die vriendin :beer:
Benieuwd hoe alles gaat lopen, one week to go...

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 22 feb 2009, 00:13

@twan, van Sten heeft nog R1R liggen die doen het best nu ik heb ze ook onder de 340 voor de TA

twan van der wouw

Bericht door twan van der wouw » 22 feb 2009, 10:12

Hans, ik heb ze ook besteld bij Van Sten ze zijn even door de voorraad heen.......... de nieuwe komen en aan, ik hoop op tijd anders wordt het toch de 888 die zijn (zover ik weet) wel leverbaar. gr Twan :turtle:

Metchu

Bericht door Metchu » 23 feb 2009, 15:11

Nou ik heb een reactie gehad van 402 events... De paddockkaarten worden niet verstuurd naar mij, maar worden tegenwoordig digitaal vergeven! Ik heb onze paddockkaart online op de df server geplempt zodat eenieder die op de paddock wil staan deze uitprint!

HIER: http://www.driving-fun.com/media/movies ... %20(1).pdf

In de mail staat er ook dat iedereen met een pas €6 euro korting krijgt. Aangezien wij geen pasjes hebben, vallen we niet onder deze regeling. Ik heb even gemaild hoe ze dat voor ons willen oplossen. Dus als je op de df paddock wil staan, de bovenstaande link uitprinten en je komt op de paddock. Dit is dus geen entreebewijs. Ik laat het even weten als er een oplossing is met die korting... We hoeven dit jaar dus niet bij de entree te staan om uit te delen, wat overigens erg amusant was om te doen :mrgreen: :mrgreen:

GTRene

Bericht door GTRene » 23 feb 2009, 15:59

Super Metchu... :thumbup: das alvast 1, nu de gratis intree kaart nog :lol: :wink:

Jij leid de ingang controleurs af met een interview en wij scheuren dan er langs :beer:

GTRene

Bericht door GTRene » 23 feb 2009, 16:51

Jaaa gratis kaarten voor 2 personen :clap:

echter moet je auto wel over meer dan 300 wiel pk's beschikken :mrgreen:

http://www.streetpoweredition.nl/index. ... &Itemid=18" onclick="window.open(this.href);return false;

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 23 feb 2009, 19:41

@Metchu,

Weet je zeker dat we daarmee naar binnen kunnen met de auto? Zal zaterdag mijn wagen dan maar even gaan wassen denk ik..... Maar ben er zeker wel bij, al is het maar voor de gezelligheid!

Metchu

Bericht door Metchu » 23 feb 2009, 19:43

Ja, positive!

dit is de mail die ik ontving:
Beste Metchu,

Het is bijna zover: AutoMaxx Street Power op zondag 1 maart op het Circuit Park Zandvoort. Om alles zo soepel mogelijk te laten verlopen sturen we jullie hierbij de laatste informatie.

Autokaarten
Clubs die zich vooraf hebben aangemeld krijgen gratis autokaarten voor de clubleden (zie bijlage). Deze kaart (autokaart) geeft de auto toegang tot de paddock. Het is de bedoeling dat deze kaart naar alle leden wordt doorgestuurd zodat zij deze zelf kunnen uitprinten en bij de ingang voor de voorruit hebben liggen. Wij hebben ervoor gekozen om een digitale autokaart te versturen zodat de clubvoorzitter (jij dus) deze niet meer via de post hoeft te versturen naar de leden. Ook zal het de doorstroom bevorderen wanneer de autokaart niet meer voor de ingang in de rij wordt uitgedeeld. Zo kan er maximaal naar binnen worden gereden. Uiteraard hebben wij daar wel jullie medewerking voor nodig, dus verstuur deze kaart via de mail door naar de clubleden.

Entreeprijzen
Daarnaast krijgen clubleden op vertoon van een clubpas € 6,- korting (mits ze met hun auto op de clubpaddock staan). Een entreeticket kost dan € 10,- en bijrijders betalen € 16,-

Wij wensen jullie alvast een leuke dag toe!

Met vriendelijke groet,

Kimberly v/d Velde
Productiemedewerker
Met deze uitgeprinte pdf kom je dus met je wagen op het paddock ;) Laten we het net zo mooi maken als vorig jaar 8)

p.s. LOL @ clubvoorzitter, heb zoiets niet gezegd :mrgreen:

GTRene

Bericht door GTRene » 23 feb 2009, 19:50

zo leuk als vorig jaar is wat moeilijk denk ik...allereerst heel wat kouder brrr

wel handig die kaart zelf uitprinten :forum:

Nutkees

Bericht door Nutkees » 23 feb 2009, 19:54

Nu nog even die € 6,- korting zien te regelen want wie het kleine niet eert.......

Maar een clubpas kunnen we toch zelf maken, of bedoelen ze hier een clubpas van automaxx zelf?

Tom V

Bericht door Tom V » 23 feb 2009, 19:55

Kom misschien wel even kijken, even afhankelijk van de gezondheid. Gezellig evenement om te zien lijkt me wel.

Metchu

Bericht door Metchu » 23 feb 2009, 19:56

Nee, van DF... Ik heb ze al gemaild. Ik wacht het even af en anders bel ik van de week even... Want je hebt gelijk ;) 10 mensen is toch weer 60 euro :) en dat is weer wokmogelijkheden :mrgreen:

Luco

Bericht door Luco » 23 feb 2009, 19:58

Metchu schreef:Nee, van DF... Ik heb ze al gemaild. Ik wacht het even af en anders bel ik van de week even... Want je hebt gelijk ;) 10 mensen is toch weer 60 euro :) en dat is weer wokmogelijkheden :mrgreen:
Zouden ze erin trappen als ik zaterdag gewoon blijf staan :mrgreen: :mrgreen:

Nutkees

Bericht door Nutkees » 23 feb 2009, 20:02

Mooi Metchu! Maak jij dan ook meteen even een clubkaart om te printen :bignews:

Plaats reactie