BMW 320si

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
RVV

Re: BMW 320si

Bericht door RVV » 24 okt 2008, 11:06

Aernoudt schreef: Je zou er voor de lol eens 1 moeten huren (kan bij ring racing/rent a race car bij de Ring), of er achter gaan rijden (en hopen dat er een fatsoenlijke bestuurder in zit). Ik weet dat op de meeste auto-fora enkel naar PK's gekeken wordt, dus deze auto zal toch wel tot op het bot afgekraakt blijven worden, maar voor diegenen die toch bij zichzelf zoiets hebben van: wellicht eens proberen ==> DOEN. Spreek ik je daarna graag weer; mag 1:1 dan word je namelijk niet uitgelachen door een deel van diezelfde fora bezoekers, kun je je rijplezier met mij delen zonder 'af' te hoeven gaan vanwege je enthousiasme over deze auto ;)
Al die Rent a race cars zijn geen standaard straatauto's meer. Er zit een dikke kooi in en de auto's zijn ring geoptimaliseerd. Zitten andere remblokken onder en soms ook andere schijven tevens staan ze meer op camber. Zou me niet verbazen dat ze ook nog een ander op de ring afgesteld onderstel hebben. Di indruk had in tenminste wel toen ik een 135i van die zelfde verhuurder van nabij inspecteerde. Dat een 320Si zich dan goed daar voor leent begrijp ik maar al te goed. Maar zo'n speciaal geprepareerde auto is natuurlijk niet te vergelijken met een standaard 320Si die zo uit de showroom komt.

Maar nu de opmerking er achter gaan rijden.. nou dat heb ik dus de laatste keer op de ring gedaan.. 3 van die auto's van rent a race car zaten voor me.. de voorste was een BMW 330i, de 2e auto was een Golf GTI en de derde auto was dus een 320Si.. de 3 bestuurders leken hun rit op mekaar af te stemmen, treintje.. ik sloot na de poortjes bij hun aan met de 130i (toeval), met een pasagier.. Pak en beet 80/90 kilo extra gewicht in de 130i. In al die 3 auto's zat alleen een bestuurder.. tot aan dat stuk waar toen bio dieselolie was gemorst bleven de 3 auto's mij min of meer wat in de weg rijden. Niet dat ze echt langzaam reden. ze kende de ring maar al te goed, en aan hun rijstijl te zien hadden ze geen moeite met bochten.. maar in alles was ik gewoon net een tikkeltje vlotter...Ze wilde mij verder ook geen ruimte geven om er voorbij te gaan.. ansich respecteerde ik dat.. wilde hun groepje ook niet in de weg rijden door er tussendoor te gaan hannesen.

Toen gingen ze wat van het gas, moest ook volgens de borden en zag ik mijn kans schoon, ik denk ik moet er nu voorbij anders heb ik het hele rondje er last van.. ik ging de 320Si voorbij (niet asohard ofzo) de Golf GTI rijder en zijn voorligger de 330i konden dat blijkbaar niet hebben, want toen ik hun voorbij wilde gaan gaven ze gas bij en bleven me voor.. de 320Si zat dus achter me en het was weer volle polle.. de snelle secties kwamen en de 330i en Golf GTI en ik met de 130i.. maakte behoorlijk snelheid. de 320Si bleef achter.. en na de karousel kreeg ik verder geen kans meer om de Golf en de 330i voor te komen. Wilde geen halsbrekende toeren uithalen..En het tempo lag nu precies goed, ondertussen was ik al een keer opgehouden door iemand die me wat in de weg reed maar de 320Si was allang uit mijn binnenspiegel verdwenen en speelde geen rol van betekenis meer..

Pas op het rechte stuk voor het eind toen ik de auto met lage snelheid liet uitlopen kwam die de bocht om.

Nu weet ik wel, dat de bestuurder altijd de beperkende factor is, maar ik ben ook geen Schumacher op de ring, en mijn 130i was 100% standaard, op straatmeuk RFT banden, met een pasagier en een volle tank.. de 320Si was ring geprepareerd, met kooi, aangepast etc etc,, en een bestuurder die gezien zijn rijstijl de ring uit zijn broekzak kende..

Dus vertel mij het maar.. ik was iig NIET onder de indruk van de 320si ringer op basis van deze ervaring.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 24 okt 2008, 11:17

Leuk verhaal maar een beetje magere bewijslast Rico. :) Ik haalde laatst op de Ring ook een Golf V GTI en RS4 in met mijn Grande Punto. ;)

Christoph

Bericht door Christoph » 24 okt 2008, 11:24

Wouter81 schreef:Leuk verhaal maar een beetje magere bewijslast Rico. :) Ik haalde laatst op de Ring ook een Golf V GTI en RS4 in met mijn Grande Punto. ;)
+1 beetje vage subjectieve post.

allen

Bericht door allen » 24 okt 2008, 11:24

indobesar schreef: terwijl Rico van slappe ouwe hoeren houdt. :nana:
Hoe moet ik dit nou weer lezen? :roflol:

Rico, hoeveel pk en nm verschil zit er tussen je 130i en die 320si? Doe dezelfde vergelijking maar voor de Golf en de 330i. Wellicht meten we met verschillende maten, maar ik zou een 320si niet hoeven om de snelste te zijn. Daar heb ik hele andere redenen voor welke niets met marketing te maken hebben. Ik kan wel begrijpen waarom jij fapt op een dikke motor (is je goed recht) alleen jij zult het omgekeerde nooit kunnen of willen begrijpen.

Zoals Aernoudt aanhaalt: Jij compenseert je onkunde met vermogen. De rijder in de 320si had dat overschot in vermogen niet. :nana:

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 24 okt 2008, 11:30

Wouter81 schreef:Leuk verhaal maar een beetje magere bewijslast Rico. :) Ik haalde laatst op de Ring ook een Golf V GTI en RS4 in met mijn Grande Punto. ;)
I rest my case... :wink:

De Ring auto's van deze leverancier hebben er allemaal o.a. B16 er onder zitten. Zijn derhalve qua opbouw gelijk en op dat vlak weer vergelijkbaar. Als je er dan achter rijdt, zie je heel mooi hoe de auto's zich gedragen in de bocht en bij het insturen. Bocht-in snelheid van een 320si is gewoon hoger dan je met een 130i zult halen, laat staan een 330i.
Niet alleen de snelheid ook de souplesse is mooi; die auto 'rolt' er zo mooi in. Alleen die aanblik kan al van genieten !

Als ik de 318iS nog niet heb verkocht tegen de tijd dat jij weer een keer naar de Ring gaat Rico, kunnen we best eens een rondje treintje rijden met jouw 130i achter mijn 318iS aan (op straatbanden). Nu wil ik uiteraard niet zeggen dat een 318iS e36 even goed stuurt als een 320si oid, want dat is natuurlijk niet zo, maar gaat wel aardig die kant op.

RVV

Bericht door RVV » 24 okt 2008, 11:43

Christoph schreef:
+1 beetje vage subjectieve post.

Natuurlijk is die post subjectief,... omdat het uitsluitend mijn ervaring is. Ik was trouwens nooit over deze ervaring begonnen, omdat ik hem helemaal niet het vermelden waard vond, ware het niet dat Aernoudt begon over die rent a ring racer 320Si.. met opmerkingen als hogere bochtsnelheden als een CSL ed.. welke BMW dan ook iets van die strekking,..nou dat kom ik er niet uit filteren toen ik er een half rondje ring achter reed. Ik had overigens een pasagier bij me hé.. dus een lulverhaal is dit niet... ik weet alleen niet meer wie op dat moment naast me zat, hele dag verschillende mensen meegehad :oops:

RVV

Bericht door RVV » 24 okt 2008, 12:03

Ik kan wel begrijpen waarom jij fapt op een dikke motor (is je goed recht) alleen jij zult het omgekeerde nooit kunnen of willen begrijpen.
Niet mee eens Allen ik fap niet speciefiek op een dikke motor, maar de juiste motor in de juiste wagen. Volgens jou redenering zou ik ultiem moeten fappen op een 335i motor. Nou heb je mij ooit positief horen praten/ zien schrijven over die 335i motor ? In een 1 serie en zelfs een 3 serie vind ik die motor een overkill. (IMHO)

Ben ik ooit positief geweest over V8'en ? er zwerft nog wel ergens een draadje rond.. Vind ik teveel motor.. V10'en V12'en... doen me echt niks al zit er 700pk in..

Het gaat om de verhouding, een 1.6 in een Mini cooper S is een klein motortje maar precies in verhouding tot de auto. Een 130i heeft dan die 3 liter met 265pk.. maar als er een 218pk 2.5 liter in had gelegen dan klopte de verhouding motor/auto ook nog steeds.

Een 3 serie, hoe mooi de verhalen over balans en sturen ook... een 4 pittertje in een auto van het formaat e39 :!: kan gewoon niet... zo'n ding heeft gewoon minimaal 225pk nodig.

Een Renault clio motor 2.0 liter zit al 200pk.. Kijk dat klopt dan weer wel.

Die 320si had gewoon een opgefokte 225pk high rev screamer moeten hebben.. alle isolatie shit eruit.. 150 kilo lichter... en dan had ik er gisteren al 1 op de stoep staan ipv de 130i met 265pk.. serieus.

RVV

Bericht door RVV » 24 okt 2008, 12:11

allen schreef:
Zoals Aernoudt aanhaalt: Jij compenseert je onkunde met vermogen. De rijder in de 320si had dat overschot in vermogen niet. :nana:

Dat kun jij natuurlijk verder niet beoordelen :hmmm: .. dan zou je moeten weten wat mijn onkunde is tov diegene die in de 320Si reed.. en als je de ring een beetje kent dan weet je natuurlijk wel dat na de karousel.. vermogen niks meer uit maakt.. omdat er tot aan plantzgarten II geen snelle stukken meer zijn, maar alleen nog maar bochten..in theorie had die 320Si mijn bumper moeten opvreten.. daar lagen zijn kansen.

allen

Bericht door allen » 24 okt 2008, 12:11

Kom maar weer van de kast af Rico. Zie de :nana:
Zo serieus was ik dus ook weer niet. :mrgreen:

Overigens heb ik, en nu ben ik wel serieus, helemaal niets met 6 cilinders terwijl ik een V8 machtig vind. In de Speedster kun je een dikke 4 liter V8 van Jaguar in laten bouwen. Lijkt me helemaal geweldig, afgezien de ombouwkosten en de nieuwe, spuuglelijke bodykit die je ervoor nodig hebt.

RVV

Bericht door RVV » 24 okt 2008, 12:13

Allen je plaagt, i know.. maakt het wel een leuk discussie toch :banaan:

HSR

Bericht door HSR » 24 okt 2008, 12:25

Aernoudt schreef:
I rest my case... :wink:

De Ring auto's van deze leverancier hebben er allemaal o.a. B16 er onder zitten. Zijn derhalve qua opbouw gelijk en op dat vlak weer vergelijkbaar. Als je er dan achter rijdt, zie je heel mooi hoe de auto's zich gedragen in de bocht en bij het insturen. Bocht-in snelheid van een 320si is gewoon hoger dan je met een 130i zult halen, laat staan een 330i.
Niet alleen de snelheid ook de souplesse is mooi; die auto 'rolt' er zo mooi in. Alleen die aanblik kan al van genieten !

Als ik de 318iS nog niet heb verkocht tegen de tijd dat jij weer een keer naar de Ring gaat Rico, kunnen we best eens een rondje treintje rijden met jouw 130i achter mijn 318iS aan (op straatbanden). Nu wil ik uiteraard niet zeggen dat een 318iS e36 even goed stuurt als een 320si oid, want dat is natuurlijk niet zo, maar gaat wel aardig die kant op.

Aernoudt, heb jij met een standraard 320SI gereden of zo'n ring geprepareerde met aangepast onderstel? In hoeverre presteert het B16 onderstel beter dan het standaard Mtech onderstel van de 320SI ?

Overigens kan ik mij prima vinden in je opmerking. Straight-line speed is toch voor homo's! Iedereen kan hard met 300PK. Met weinig vermogen goed leren rijden is sleutel in het ontwikkelen van wagenbeheersing, flow en inzicht.

RVV

Bericht door RVV » 24 okt 2008, 12:26

Wat lullen we dan nog ? Allemaal aan de 116i :mrgreen:

allen

Bericht door allen » 24 okt 2008, 12:42

Rico, ik ben in heel m'n leven maar 1 keer over de ring geweest in een veeeeeel te grote auto met veeeeel te klein blok en een automaat. Ik ken al die bochten dus niet. Weet alleen wel dat er aardig wat hoogteverschillen in zitten. Ff bocht uit omhoog is dan in een 320si wel andere koek dan een 130i. Doe dat een keer of 10 en dan kunnen we de seconden wel gokken toch? Eens?

En een 116? Nooit van m'n leven. Voor een 116 rijdt ik volgens mij al een Golf GT? Dat is maar een 1.4. :shakeit:

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 24 okt 2008, 12:43

Met de B16 kit er onder Hugo. Met standaard onderstellen (m of niet) ben ik eigenlijk nooit tevreden, al helemaal niet op de Ring. Heb deze auto echter niet met het m-onderstel gereden dus kan ik dat voor deze auto niet beoordelen, maar mijn verwachting is dat dat ook hier zal gelden.

Dat ik het leuker had gevonden als er iets meer PK's (en koppel) in hadden gezeten dan die 175 moge duidelijk zijn: de auto is best groot/zwaar. Een 2.5 4 cylinder met 220 PK (bijvoorbeeld) en wat meer koppel zou het echt helemaal een topper maken (zelfde geldt ook voor mijn 318iS, hoewel die iets lichter is dan de 320si).

Ook na Carroussel ben je sneller met meer PK's: tussen Brünchen 1 en 2 haal ik met de 318iS niet meer dan 120 km/h (gps), met de SX, puur op koppel bij het uitaccelleren, kom je aan de 135 even als voorbeeld (waarbij de SX niet boven de 4000rpm kwam ivm stotteren (1 bobine niet lekker meer).
(beide snelheden op straatbanden, met 888's liggen die snelheden hoger uiteraard)

120i of 120d rijdt ook behoorlijk anders, de 120i stuurt beter dan de diesel... Helaas kan de vernieuwde motor van BMW niet meer op lpg, anders had ik zo wie zo de 120i genomen. Erg jammer :(

Snipe

Bericht door Snipe » 22 feb 2009, 15:43

Joop schreef: ..overigens was ik afgelopen zaterdag even buurten bij de dealer onder het genot van een flinke kop soep (Ekris V'daal), die had overigens ook nog een prachtige 320Si staan. Maar ik zou zelf toch liever een 325i op de oprit hebben staan, dan een 320Si. Een 320Si betitelen als simpele 320i met M-sport pakketje en carbon motorafdekking is overigens wel iets te kort door de bocht.

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Deze staat er nog steeds, inmiddels te koop voor 30k. Ziet er goed uit, in de geilste kleur ever op een BMW.

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 22 feb 2009, 15:49

Mooie kar ! Nette prijs ook, maar daar gaan ze 'm denk ik niet voor verkopen; aantal mensen dat specifiek een stuurauto wil hebben is (helaas) erg beperkt (speciale serie auto of niet).

Snipe

Bericht door Snipe » 22 feb 2009, 15:59

Gistermiddag een proefritje mee gemaakt :wink:

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 22 feb 2009, 16:07

Snipe schreef:Gistermiddag een proefritje mee gemaakt :wink:
Gaaf ! En hoe beviel dat ?

Snipe

Bericht door Snipe » 22 feb 2009, 16:17

Je gaat het nauwelijks geloven, maar mijn vader (67) zoekt een auto en had er z'n oog op laten vallen....
Anyway, gaaf ding om mee te rijden. Niet echt snel, maar qua wegligging onvergelijkbaar met mijn eigen 330d. Ongelooflijk hoe dat ding rijdt én hoe 'ie op het gas reageert!

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 22 feb 2009, 16:53

330 heeft inderdaad wel "ietsje" meer power :lol:
En, gaat je vader er voor ?

Snipe

Bericht door Snipe » 22 feb 2009, 17:01

330d heeft (uiteraard) meer power, 320si een betere wegligging.

Geen idee nog of hij er voor gaat, hij wilde eigenlijk liever een zescilinder maar de kleur en uitvoering spraken hem nogal aan. We hebben bij Ekris Arnhem nog een 325 en 330 bekeken, maar die 325i was niet om aan te zien qua krassen en beschadigingen en bovendien heb ik zelden of nooit een slechtere verkoper gezien dan daar.
Kortom, het zou maar zo kunnen dat die 320si het wordt :thumbup:

Fernando

Bericht door Fernando » 22 feb 2009, 17:44

Gaaf hoor, ben echt benieuwd hoe strak dat ding nou stuurt.

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 22 feb 2009, 20:40

Snipe schreef:... bovendien heb ik zelden of nooit een slechtere verkoper gezien dan daar.
Kortom, het zou maar zo kunnen dat die 320si het wordt :thumbup:
Welkom bij Ekris :twisted: ; (wellicht) de slechtste BMW dealers van Nederland ! Ben er zelf ook (meerdere keren) onbehoorlijk/onvoorstelbaar slecht geholpen. BMW onwaardig.
(zowel Arnhem als Veenendaal overigens; BMW Doetinchem is gelukkig stukken beter)

Snipe

Bericht door Snipe » 22 feb 2009, 21:21

Zelf kom ik altijd in Nijkerk, dat is prima.

In Arnhem ging ik naar een 325i kijken, die waren ze vergeten klaar te zetten. De verkoper vroeg of het de normaalste zaak van de wereld was of ik een andere keer terug kon komen, want op zaterdag was het nogal hectisch. Gelukkig woon ik er maar 110 kilometer vandaan; prima plan dus. En dat was nog maar het begin.....
(Of eigenlijk: was het maar het begin, het was al veel eerder begonnen. Knettergek.)

Joop

Bericht door Joop » 22 feb 2009, 22:35

Als de 320Si er nog net zo bij staat als toen, dan heb je er naar mijn idee geen slechte koop aan...

Plaats reactie