Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
SteV6

Re: Wereldwijde recessie op komst, of niet?

Bericht door SteV6 » 18 feb 2009, 12:07

Maximus schreef:Daarbij, de maatschappij zit tegenwoordig zo decadent in elkaar dat de meerderheid van de mensen zo'n auto niet eens zou accepteren :sealed:
Tot nu toe is decadentie de ondergang van elke beschaving gebleken :bag:

Stephan

RVV

Bericht door RVV » 18 feb 2009, 12:18

Tom schreef:
Rico schreef:Max.. natuurlijk vinden we Dacia niks.. maar dat is ook omdat we ons datzelf wijsmaken.

Als ik wergever was met een stuk of 20 leaseauto's... dan gingen ze van mij allemaal in zo'n Dacia.. of anders pakken ze maar de fiets.
Ja vanwege de recessie maar als het weer beter gaat en bedrijven slecht aan personeel kunnen komen dan zit je daar met je dacia's te kijken :hmmm:
Nou dat is nog maar de vraag Tom. Ik denk dat de"'gekte" van afgelopen 10 jaar.. waar je als werknemer in de showroom je arbeidscontract tekende en gelijk met de nieuwe leaseauto de showroom uitreed wel voorbij is. En ik denk ook dat die tijd voorlopig niet meer terug komt.

Er gaat normalisatie plaatsvinden..

Bedrijven bleven groeien.. moesten veel personeel hebben.. lokte dit weg bij andere branches met kralen en spiegeltjes.. die branches waar men zich te goed voor voelde omdat de salarissen en voorwaarden minder waren.. bleven met tekorten kampen.. NU nog steeds hé.. want er zijn ondanks de hoge werkeloosheid nog altijd 250000 vacatures in die branches waar men weggtrokken is..

Nu kunnen straks die mensen die ontslagen zijn bij de kralen en spiegeltjes bedrijven 2 dingen doen.. of op de bank blijven zitten.. of men gaat gewoon weer aan de slag voor minder.. maar tenminste wel werk..

En die mensen die dan wel het "geluk" hebben om in een leasedacia te rijden houden zich wel koest hoor.

RVV

Bericht door RVV » 18 feb 2009, 12:28

KUT :bag: ik bedenk me net dat ik een beetje als Dennis begin te redeneren :hmmm:

Tom

Bericht door Tom » 18 feb 2009, 12:33

Punt is dat op het moment dat het weer goed gaat, men de crisis ook snel genoeg weer vergeten is. En dan zit je daar met je dacia met oostblokplasticinterieur waar niemand in gezien wil worden :bag: .

Als de boel aantrekt en de economie goed gaat zijn er genoeg bedrijven die meer werk hebben dan personeel. In de IT is ook een kleine klap geweest een paar jaar terug (toen de .com bubble klapte), dat er veel mensen uitvlogen. Dat is in korte tijd weer snel bijgetrokken en de afgelopen periode werd er alsnog vanalles aan gedaan om mensen binnen te halen. Zal met deze crisis niet zo snel gaan omdat het op een groter niveau is natuurlijk. Maar als je nieuwe mensen wilt aantrekken moet je dat aantrekkelijk maken.

Wij (IT sector) komen nog steeds moeilijk aan (goed) personeel. Nu hebben we voor de openstaande vacatures geen leaseauto oid maar als dat wel 'normaal' zou zijn dan zou men je uitlachen met een dacia. Aan het eind houd je jezelf voor de gek als werkgever als je eigenwijs blijft doen. Met te weinig personeel blijft het werk zich opstapelen.

RVV

Re: Wereldwijde recessie is een feit.

Bericht door RVV » 18 feb 2009, 12:49

Punt is dat op het moment dat het weer goed gaat, men de crisis ook snel genoeg weer vergeten is. En dan zit je daar met je dacia met oostblokplasticinterieur waar niemand in gezien wil worden .
Tom ik snap als geen ander dat zo'n Dacia niks is.. Maar als nu tegen je personeel zegt.. zo'n Dacia.. of we moeten je ontslaan vanwege te hoge kosten ondermeer vanwege te hoge leaskosten..

Ik denk dat er momenteel heel veel mensen met samengeknepen willen zitten of ze hun baantje überhaupt wel kunnen houden.. Dan is een leasedacia bijna pure luxe geworden.

Het egocentrisme bij de werknemers die hun baan alleen laten afhangen van een dikke leasebak mag ook wel eens afgelopen zijn..

Neem nou jezelf.. geen leaseauto... maar jij stapt toch ook niet op omdat werkgever X een e90 320d uitdeelt als leaseauto ?

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 18 feb 2009, 13:35

De technische medewerkers hier hebben een Fiat Fiorino bestelwagen waarmee ze ook privé mogen rijden. :) Handig voor de boodschappen. ;) Medewerker 1 rijdt er wel privé in en betaalt bijtelling, medewerker 2 niet. Is hun eigen keus, maakt mij niet uit. Kan wel dure leasebakken bestellen voor ze (niveau Astra / Golf oid.) maar het moet toch ergens vandaan komen. Denk dat ze het ook wel plezierig vinden als ze een goed salaris krijgen met zo nu en dan wat verhogingen en contractverlenging. Duurdere auto's = minder ruimte voor salarisverhoging dus ja, linksom of rechtsom: het moet ergens vandaan komen. Wij draaien ook nu nog steeds erg goed maar denk ook dat we vrij verstandig ondernemen. Vanochtend nog bij de bank: zoveel ZZP'ers die zelfstandig zijn geworden, leuk geld verdienen, dikke auto kopen en na 3 jaar in de problemen komen omdat de Belastingdienst ook eens (flink) wat centen wil zien. Met bosjes houden ze zichzelf voor de gek aldus de medewerkster. Denk dat ze volkomen gelijk heeft.

Kredietcrisis is vervelend voor een hoop mensen maar ik blijf herhalen dat het ook positieve punten heeft. Het dode hout wordt vanzelf weggesneden. De tijd van alles maar op de pof bestellen en we zien later wel hoe we het betalen is straks ook voorbij. Goeie zaak denk ik, kan ook niet goed blijven gaan. De ondernemers die hun zaakjes op orde hebben overleven het wel, de goeden blijven altijd nodig. Dat er wat anderen afvallen die geen financiële buffer hebben en op te grote voet leefden, daar lig ik niet erg wakker van. Meest lullige is het voor een hoop werknemers die op straat komen te staan (zelf ervaring mee, vriendin had gister haar laatste werkdag omdat het slecht ging bij reisbureau waar ze werkte) maar ook dat komt wel weer goed, dan maar een paar maandjes zuinig aan, ga je ook niet dood van.

Las vanochtend een mooie quote: 20 jaar geleden waren we half zo rijk maar waarschijnlijk nog gelukkiger ook. De tijd van meer, meer, meer is voorbij.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 18 feb 2009, 14:16

Rico schreef:KUT :bag: ik bedenk me net dat ik een beetje als Dennis begin te redeneren :hmmm:
Dat viel mij ook al op in je laatste posts... en dat heeft consequenties die minder leuk zijn dan ons kapitale stelsel aankan, helaas. Ik liep misschien wat voorop met het verkondigen van mijn denkbeelden, maar ik ben daar niet de enige in. Dat we leefden in een gekkehuis, een luchtbel, die beide ongezond waren voor ons kapitale stelsel (waar ik 100% voorstander van ben, mits alles goed geregeld is/kan worden), dat baarde me al jaren zorgen. Want het idee van 'hebben hebben hebben, kopen kopen kopen' begon mij mateloos te irriteren. Vooral omdat ik mezelf altijd als voorbeeld pak. Ik verdien niet slecht (beter dan Knot zeg maar, lol + inkomen GF), we doen geen gekke dingen, rijden budget-technisch in de juiste auto('s) en we houden amper centen over om te sparen. en wat we sparen gaat op aan dingen die stuk gaan, of andere dingen (vakanties/reizen), dus echt sparen is 't imho nooit echt.

Als wíj 't dan al niet helemaal redden zoals we dat zouden willen, hoe moeten al die mensen 't dan doen die minder te besteden hebben dan wij? Maar wel in een grotere auto rijden, hogere maandlasten hebben, meer schulden moeten aflossen door alsmaar te lenen? Dát kon gewoon niet goed gaan in mijn optiek. Dat we nu te maken hebben met een kredietcrisis en wereldwijde recessie toont een beetje dat we op hoog en laag niveau gewoon geen maat hebben kunnen houden. Banken, centrale banken, grote bedrijven, het kon allemaal maar niet op.
En dat was een illusie. Als we eerder op de rem hadden getrapt, wereldwijd, dan hadden we dit kunnen voorkomen, maar dan hadden we al wel 5 tot 15 jaar geleden moeten beginnen?

Maar 't komt goed Rico, als wij 't eens kunnen worden, dan gaat 't helemaal goed komen in deze wereld! :thumbup:

RVV

Bericht door RVV » 18 feb 2009, 14:40

Toch blijf ik bij mijn eerste standpunt, Dennis, en dat is dat mensen wel gewoon door moeten blijven consumeren. Maar dat moeten ze doen binnen de grenzen van middelen die ze ter beschikking staan.

Dus niet gaan lenen om een TV te kopen. Dan maar gewoon je oude TV houden.

Maar als de mensen die kunnen consumeren er mee ophouden en hun geld gewoon gaan oppotten dan word het probleem alleen maar groter.

Nu komen we op het punt dat de mensen die zonder problemen kunnen consumeren, onzeker zijn. Bang, murw geslagen door het nieuws van alle financiële rampspoed die op ons afstevend...

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 18 feb 2009, 14:44

De vraag is nu of die mensen wel op dit niveau door kunnen blijven consumeren Rico :wink: Mensen die zonder problemen op lekker niveau kunnen consumeren, daar draait de huidige (pre-2008) economie niet op. Tenminste als we het over de US economie hebben want die flikkerde natuurlijk als eerste. Maar de economie in NL is duur en zoals Dennis al zegt waar doen mensen het van? Als de boel bij elkaar gefinancierd wordt dan houdt dat een keer op simpel als wat.

Mack

Bericht door Mack » 18 feb 2009, 14:47

+1 @ Dennis. Ik verbaas met nog steeds over die Frisia / DSB / lenen.nl -reclames waar dan in kleine lettertjes onder staan: lenen 15000 Euro wordt na 48 maanden 32000 Euro afbetalen of iets in die geest. Soms is het bedrag om terug te betalen met dan 200%. Of een laptop die je koopt voor 15 Euro per maand en dan 6 jaar afbetaald... Ik verbaas me wie daar ooit in zou trappen, en zeker nu.

Wat mijzelf betreft, ik blijf m'n Amerikaantje gewoon aanhouden, en ga gewoon op vakantie en verder deed ik toch al niet gek. Ik was op zoek naar een andere baan maar ik blijf maar even zitten met m'n vaste contract en m'n redelijke salaris, zo slecht is het niet. Mijn vriendin heeft een eigen zaak, nu drie jaar, en heeft gespaard voor haar belastingrekening. Allebei hebben we geen reden om aan te nemen dat we zonder werk komen, of zonder geld, dus het zal voor ons allemaal wel meevallen. Business as usual. Vooral geen paniek.

RVV

Bericht door RVV » 18 feb 2009, 14:52

Overigens mis ik 1 grote partij in dit verhaal.. Namelijk de Roverheid.. die de gemiddelde consument ook op alle vlakken uitknijpt.

Ik zie wel een lichtpuntje.. de Roverheid begint nu te merken dat ze ook wat ver zijn gegaan, en moeten aan alle kanten gaan schrappen...

Begin maar met het kostenverslindende maar niks opleverende kilomterheffing zou ik zeggen.. :whistle:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 18 feb 2009, 14:58

Rico schreef:Toch blijf ik bij mijn eerste standpunt, Dennis, en dat is dat mensen wel gewoon door moeten blijven consumeren. Maar dat moeten ze doen binnen de grenzen van middelen die ze ter beschikking staan.

Dus niet gaan lenen om een TV te kopen. Dan maar gewoon je oude TV houden.

Maar als de mensen die kunnen consumeren er mee ophouden en hun geld gewoon gaan oppotten dan word het probleem alleen maar groter.

Nu komen we op het punt dat de mensen die zonder problemen kunnen consumeren, onzeker zijn. Bang, murw geslagen door het nieuws van alle financiële rampspoed die op ons afstevend...

Rico, ik ben het daar nooit mee oneens geweest, alleen zie jij nog steeds niet in dat dít probleem niet in de eerste plaats is ontstaan door consumentengedrag. Dat volgt dus nog! En dát is dus nog wel even schrikken komende jaren. Wat je goed moet beseffen is het volgende.

Na wat oorzaken (waarover we kunnen speculeren/discussieren) is 't als volgt gegaan:

Misschien begon het allemaal al wel met de invoering van de euro en het geldverslindende nest van verkwisters in Brussel/Staatsburg. En 9-11 is ook een mogelijk eerste aanleiding tot deze recessie, want ondanks een opleving van veel economien na 2003, is het met de VS volgens mij nooit echt goedgekomen na september 2001. Dát was ook de klap die Osama wilde uitdelen: "weg met het kapitalisme en de dictatuur van 't westen" (zijn woorden, niet de mijne).

- De dollar kelderde, waardoor wij in NL te duur werden voor één van onze belangrijkste afzetmarkten van diensten, het voordeel was, zoals altijd, dat we daar wel goedkoop konden inkopen, waardoor 't niet iedereen opviel dat 't nadelig was. Zo ben ik zelf relatief goedkoop naar Canada op vakantie geweest.
- De opkomst van China en India wat veels te hard ging, waardoor landen als de US bijvoorbeeld, niet konden anticiperen/profiteren. En die race is nog niet afgelopen trouwens. Al denken mensen nu anders over de groei van dat soort landen, dan 2 jaar geleden. Maar na deze bubble krabbelen ze beter dan voorheen overeind. Scary shit en tegelijk erg mooi voor die mensen daar.
- De energieprijzen/olieprijs stegen tot extreme hoogten. Ieder bedrijf dat energie verbruikt, een wagenpark heeft, of vrachtwagens (die voelden 't al veeeel langer: wat voor mij een groot signaal was), die konden niet anders dan hun prijzen verhogen. Maar ze hadden in feite moeten gaan besparen. Deden ze niet. En dat kost ze nu extra geld, want bezuinigen is duur. Een investering in besparing levert daarentegen juist geld op, op meerdere vlakken. Maar goed, mijn oude bedrijf, daarop gericht, kreeg ik vanwege de stugheid van ondernemers niet van de grond in 2004/-2006 zoals ik dat voor ogen zag ( http://www.besparenzonderbezuinigen.nl" onclick="window.open(this.href);return false; ). Ik praatte niet op dezelfde golflengte kennelijk, men begreep mij wel, maar ze deden niets, op een paar projecten na. Ze wilden wel, maar deden niets. Misschien had ik het concept destijds breder moeten trekken, maar goed, je moet eerst ergens een ingang zien te vinden. Dat blijkt nu achteraf niet de juiste manier te zijn geweest.
- De inflatie liep hard op
- Er kwamen steeds meer berichten van CAO onderhandelingen en loonstijgingen tussen 2006 en 2008 en die werden ook toegezegd. In 't verleden begon daarna alle ellende van economische krimp en massa ontslagen.
- We hebben eerst een beurscrisis gehad, die begon zo rond april aan te zetten, met als hoogtepunt de enorme dip vlak na de zomervakantie. Normaal gaat de beurs dan juist omhoog tot aan december.
- Toen een bankencrisis (al was het buiten NL allang begonnen en in NL was 't eigenlijk ook al aan de hand), maar de banken kwamen toen in NL pas met hun slechte berichten (en bijbehorende beurskoerzen).
- Vanaf dat moment zijn veel ondernemingen het ook pas gaan voelen. De één wat eerder dan de ander. Maar in feite, waren er al veel bedrijven/branches die zich zorgen maakten over hun toekomst. Er was toen bij het meerendeel van de bedrijven nog wel hoop (en ongeloof over recessie, maar achteraf gezien was deze dus op 1 april 2008 al begonnen!).
- Vanaf september 2008 is het alleen zo dat veel bedrijven die met elkaar samenwerken, binnen en buiten ons land, elkaar het moeras in trokken. Konden ze wellicht niets aan doen, maar in mijn optiek hadden we veel kunnen voorkomen, omdat de eerst signalen (sterk dalende Dollar, al jaren eerder plaats vonden en de eerste waarschuwingen én zichtbare consequenties al eerder in beeld waren). Als je er bovenop had gezeten (ik zat er zijdelings naar te kijken), dan wist je gewoon al wat ging komen, maar niemand deed dat. Te druk met vandaag en te weinig met morgen.

- Maar goed, nu is het dus officieel recessie (over anderhalve maand al 1 jaar!!!) in ons land en in alle andere landen is het niet veel beter. Het wordt ook niet beter en dus komen er mensen op straat te staan.
- Eén voordeel wat nu wordt besproken is dat we een stijgende koopkracht hebben. De olieprijzen zijn gedaald, autorijden en energienota's drukken niet meer zo hard op de privé balansen van burgers én bedrijven. Dat scheelt!
Echter, hebben we nu een ander probleem en dat is overhead. De kosten van ons overhead zijn te hoog. En dat krijg je nu alleen maar weg door te bezuinigen, want besparen heeft geen nut meer (denken velen...). Prijzen verlagen ipv verhogen, dat zal de nieuwe trend worden. En dat is ook niet goed. Volgens mij krijgen we straks ipv inflatie deflatie. En als je dan net je schulden hebt weggewerkt, had je beter veel schulden kunnen hebben. Want dan zijn ze goedkoper. :clap: Maar goed, iedereen gaat dus die fout maken, behalve de overheid, want het financieringstekort loopt op (goeie zaak als we deflatie krijgen, denk ik).
De koopkracht kan nu wel stijgen van burgers (en bedrijven), maar ze gaan hun geld opsparen en dus niet uitgeven. Kortom, er zal nog heel lang gesaneerd moeten worden, met alle gevolgen en kettingreacties van dien.

De vraag is nu: waar eindigt het? Wat doen de beurzen (die kunnen niet anders dan dalen, of zijn ze al genoeg gecorrigeerd?).
Wie heeft er ervaring met dit soort extreme situaties? Niemand van onze generaties. En dat laatste kán weleens een voordeel zijn.

Tot nu toe is het echter altijd een nadeel geweest, want wat gebeurt er: er staan hele enge mensen op, waar vervolgens hele volksstammen achteraan lopen, om de rest van de volksstammen de hersenen in te slaan. Heel de huidige economie heeft imho niets te maken met rac/afkomst/integratie, maar wellicht zullen er een hoop pipo's nu extra graag op mensen als wilders gaan stemmen, of politici/andersdenkenden die nog op het toneel zullen verschijnen komende jaren. En dan doel ik niet alleen op NL. Kijk naar het midden oosten, kijk naar Amerika, naar de wereldpolitiek. Ik denk dat we erg blij mogen zijn als we over 10 jaar kunnen zeggen dat er tussen dan en nu géén grote oorlog is uitgebroken. Want die spanning, dáár ben ik bang voor. En dan zijn we, zeker financieel gezien, gewoon klaar. Wat is je huis nog waard als dat van de buren is opgeblazen? Think about it.
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 24 feb 2009, 16:54, 5 keer totaal gewijzigd.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 18 feb 2009, 15:00

Wat dat betreft komt die crisis als geroepen. Eerst maar even pas op de plaats i.p.v. al die geld verslindende projecten :bag:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 18 feb 2009, 15:08

Stoppen met geldverslindende projecten? Stop dan ook direct met de EU in Brussel en Staatsburg. :mrgreen:

Mack

Bericht door Mack » 18 feb 2009, 15:08

Rico schreef:Ik zie wel een lichtpuntje.. de Roverheid begint nu te merken dat ze ook wat ver zijn gegaan, en moeten aan alle kanten gaan schrappen...
Daar geloof ik niks van. Ze zullen vooral zichzelf (en alle overbodige ambtenaren) in stand houden om de werkloosheid te drukken, en zelf geldverslinderde projecten door laten draaien om de uitgaven op peil te houden. Onder het mom van "als wij mensen ontslaan en niks meer uitgeven, stort echt alles in elkaar". Ze doen niks aan zichzelf.

Alleen die geldverslindende consumenten, die kunnen nog wel wat inleveren. :cry: :evil:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 18 feb 2009, 15:09

oeps verkeerde knop

Max V

Bericht door Max V » 18 feb 2009, 15:10

Dennis Cavallino schreef:Stoppen met geldverslindende projecten? Stop dan ook direct met de EU in Brussel en Staatsburg. :mrgreen:
+1!

Laten we sowieso stoppen met die internationale bemoeienis. Soms bekruipt me het gevoel dat het internationale imago belangrijk is dan het land en de inwoners zelf. Er worden miljarden euro's weggesmeten naar kansloze landen die het geld toch niet verstandig gebruiken. Ondertussen hebben we hier een begrotingstekort...

Begin met het blussen van je eigen brand, de brand van een ander moet niet de prioriteit zijn!!!

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 18 feb 2009, 15:21

Dat is juist typisch Nederland he. Graag anderen helpen. Ik moet zeggen dat ik ook altijd graag anderen wil helpen, maar geld toeschuiven is nooit dé oplossing. En onze kracht was altijd, zelfs voor de VOC tijd, dat we er financieel van profiteerden. Veel van de 'sociale' projecten zijn mislukt en profiteren doen we er ook niet altijd van. Wat dat betreft denk ik toch altijd: zie het als business, behaal je binnen 3 jaar geen resultaat/vooruitgang, dan trek je ergens de stekker uit. Er zijn maar weinig projecten die gerund worden met mensen die zo'n visie hebben. Het zijn altijd mensen met oogkleppen, die 't liefst alle arme kindjes zelf nog zouden willen voeren op kosten van Nederland.

Kom ik weer bij mezelf uit. Sinds de invoering van de euro, is het leven ongezien 2 tot 4 keer zo duur geworden (een biertje van 1 gulden kost nu 2 euro, die van 2 gulden kost nu 3 euro, soms zelfs meer). Een euro geven we uit als een gulden. De prijzen zijn ook nog eens naar boven afgerond. Alle cijfers/berekeningen die ik tot nu toe heb gezien over dat de Euro ons allemaal voorspoed heeft gebracht, die zijn duidelijk vertekend en/of gemanipuleerd.

De invoering van de ziektekostenverzekering een paar jaar terug, dat zorgde direct voor koopkrachtvermindering bij veel mensen. De stijgende energieprijzen ook. De overheid heeft Kyoto-afspraken gemaakt, waarvan burgers en bedrijven (en de overheid zelf) enorm kunnen profiteren. Maar de overheid doet er niets mee. Ze voeren er bijna niets van door.

Autofabrikanten schreeuwen al jaren om alternatieve brandstoffen. Als er iets is waar ik voorstander van ben, dan is het wel een eerlijke verhouding tussen wegenbelastingvoordeel en milieuvriendelijke brandstoffen. Komt er allemaal aan, maar het had er allang kunnen zijn met een actiever beleid (op basis van de gemaakte afspraken).
Als iedereen zich aan Kyoto blijft houden, dan gaat ons dat ENORM veel geld kosten, belastinggeld, of direct.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 18 feb 2009, 15:26

Ow ja en nog iets.

De medische wereld. Kost ons jaarlijks miljarden!

Ik vraag me weleens af: wat is er GVD <knipoog> mis met doodgaan?
Veel mensen worden alsmaar in leven gehouden, terwijl ze gewoon klaar zijn met dit leven. Laat ze doodgaan.
Levert vaak ook nog eens enorm veel geld op voor de donoren. :shock:

Ik vind dat alsmaar in leven houden van mensen onnatuurlijk. En het is een enorme belasting om steeds maar weer iemand te moeten behandelen, die je eigenlijk tijd moet geven om te sterven.

Prachtig dat 't allemaal kan hoor. en ik had ook graag een paar mensen/naasten nog om me heen gehad die helaas niet meer te redden waren. Maar nu zitten ze in mijn hart en dat is ook mooi. Hadden die mensen als kasplantje verder moeten leven? Nee, dat wilden ze niet. Gelukkig bestaat er zoiets als euthenasie, zodat die mensen zichzelf uit hun leiden hebben kunnen laten verlossen. Maar er zijn hele hordes mensen die daar niet aan willen beginnen en zo heel de zorgkas leegtrekken. Sorry als ik daarmee tegen zere beentjes schop, maar we zijn ook daarin tever doorgeslagen.

En nee, ik begin geen politieke partij. DF is voldoende voor mij als uitlaatklep. :beer:

RutgerK

Bericht door RutgerK » 18 feb 2009, 15:32

Maximus schreef:
Dennis Cavallino schreef:Stoppen met geldverslindende projecten? Stop dan ook direct met de EU in Brussel en Staatsburg. :mrgreen:
+1!

Laten we sowieso stoppen met die internationale bemoeienis. Soms bekruipt me het gevoel dat het internationale imago belangrijk is dan het land en de inwoners zelf. Er worden miljarden euro's weggesmeten naar kansloze landen die het geld toch niet verstandig gebruiken. Ondertussen hebben we hier een begrotingstekort...

Begin met het blussen van je eigen brand, de brand van een ander moet niet de prioriteit zijn!!!
Als je het over de bron van haat hebt dan heb je hem denk ik hier wel te pakken denk ik. De tegenstelling tussen rijk en arm groter maken is zeer onverstandig en armoede is altijd een voedingsbodem geweest voor andersdenkenden.

Sowieso lees ik hier toch regelmatig een hang naar de directe eigen omgeving. Ik snap die denkwijze echt totaal niet. Er is geen enkel voorbeeld te noemen van een land dat zijn grenzen heeft gesloten en er structuur beter van iets geworden. Daar waar de relaties met het buitenland zijn opgegeven is er altijd sprake geweest van een dictatuur of oligarchie waarbij verrijking alleen aan de bovenkant van de maatschappij heeft plaatsgevonden.

Max V

Bericht door Max V » 18 feb 2009, 15:39

Rutger, begrijp me niet verkeerd. Ik ben zeker niet tegen het helpen van ontwikkelingslanden. Maar als ik lees dat er in Amerika letterlijk miljarden op pallets naar die landen wordt verscheept en vervolgens zoek raakt, dan breekt mijn klomp.

Een ander land helpen kan slechts als je zelf een gefundeerde basis hebt. Aangezien wij dat niet hebben hier in Nederland en genoeg problemen hebben, zou ik zeggen: zorg eerst dat de situatie hier stabiel en maatschappelijk acceptabel is, alvorens het geld met bakken naar andere landen te smijten.

Na de Tsunami zijn er miljarden die kant op gegaan, maar ondertussen is het nog steeds een puinhoop. In Irak is nog niet eens begonnen met het het herbouwen, terwijl er miljarden naar toe zijn gegaan. Waar is dat geld gebleven???

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 18 feb 2009, 15:44

Het probleem is dat het heropbouwen van landen vaak 2 decennia duurt, op z'n minst. De eerste tien jaar ben je aan het stabiliseren/op adem komen.

Zoveel geduld hebben we tegenwoordig niet meer. alles moet vandaag en per direct. Zo niet, dan wil ik je baas spreken!! :mrgreen:

Max V

Bericht door Max V » 18 feb 2009, 15:48

WEGGEGOOID GELD
Een bedrag van 125 miljard dollars moest Irak helpen met de wederopbouw. Maar door een gebrek aan financiële faciliteiten werden pallets met miljarden in contanten ingevlogen, die zonder enig spoor (of bonnetje) weer verdwenen. In juni 2004 werd met één vlucht een record van vier miljard dollar afgeleverd.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 18 feb 2009, 20:00

Dennis ik kan heel ver met je mee, maar wat je hier zegt is pertinente onzin;
Ow ja en nog iets.

De medische wereld. Kost ons jaarlijks miljarden!

Ik vraag me weleens af: wat is er GVD <knipoog> mis met doodgaan?
Veel mensen worden alsmaar in leven gehouden, terwijl ze gewoon klaar zijn met dit leven. Laat ze doodgaan.
Levert vaak ook nog eens enorm veel geld op voor de donoren.

Ik vind dat alsmaar in leven houden van mensen onnatuurlijk. En het is een enorme belasting om steeds maar weer iemand te moeten behandelen, die je eigenlijk tijd moet geven om te sterven
Medische zorg kost veel geld, maar levert ook heel veel op. Het is waar dat de meeste kosten voor de gezondheidzorg worden betaald voor mensen in de laatste 2 jaar van hun leven. Mensen worden niet in leven gehouden, ze worden verzorgd, behandeld ( palliatief) in de stervens fase. Er is ook geen andere keuze, niet maatschappelijk, niet medisch ( Eed van Hippocrates)

"Ik zweer/beloof dat ik de geneeskunst zo goed als ik kan zal uitoefenen ten dienste van mijn medemens. Ik zal zorgen voor zieken, gezondheid bevorderen en lijden verlichten. Ik stel het belang van de patiënt voorop en eerbiedig zijn opvattingen. Ik zal aan de patiënt geen schade doen. Ik luister en zal hem goed inlichten. Ik zal geheim houden wat mij is toevertrouwd. Ik zal de geneeskundige kennis van mijzelf en anderen bevorderen. Ik erken de grenzen van mijn mogelijkheden. Ik zal mij open en toetsbaar opstellen, en ik ken mijn verantwoordelijkheid voor de samenleving. Ik zal de beschikbaarheid en toegankelijkheid van de gezondheidszorg bevorderen. Ik maak geen misbruik van mijn medische kennis, ook niet onder druk. Ik zal zo het beroep van arts in ere houden. Zo waarlijk helpe mij God almachtig / Dat beloof ik."

Als economische motieven belangerijker worden dan menswaardige motieven, dan kan je maatschappij wel falliet verklaren. Iedereen die geld kost en niets bijdraagt, doe die maar een spuitje..........................uit jouw betoog begrijp ik dat je mensen bijna wil verplichten tot euthansie, en als het niet doet je toch wel een maatschappelijke uitzuiger 1e klas bent.............dit kun je toch niet serieus menen? Jij schiet door, niet de mensen die dit niet willen. Buitendat; de zorgkas wordt hierdoor niet leeggetrokken, beslist een zeer foutieve aanname.
Dennis je klinkt als de man met snor uit Duitsland, hiertegen wil ik ernstig bezwaar maken. Als deze gedachten leven bij je, terwijl je zo tegen Wilders ageert, dan ben je dus oneindig erger dan Wilders.

On topic;

Veel economen vinden dat de regering helemaal niets moet doen. De economie sanneert zich zelf, een Darwinistisch model zogezegd.
Gewoon verder gaan met ademhalen en normaal leven, de economie heeft een aantal jaren flink zitten hyperventileren, nu is de tijd gekomen de valse lucht er uit te laten.............................

Maus335i

Bericht door Maus335i » 18 feb 2009, 20:42

Is het niet een oude wijsheid dat de regering juist moet bezuinigen in economische hoogtij en moet uitgeven wanneer het slecht gaat? Na het zuur komt het zoet? Nee verkeerd om! JUIST nu zou er geld uitgegeven moeten worden maar... de koek is op. Dus dan maar bezuinigen met maatregelen waar de consument toch al geen geld meer voor heeft. Een soort perfect storm die het zittende kabinet had kunnen zien aankomen als ze hadden geleerd uit het verleden.

Overheid moet niks doen? Ben ik het niet mee eens. Als je hoort dat in bijvoorbeeld Amsterdam afgelopen maand vrijwel geen enkel huis is verkocht, lijkt me dat vrij zorgwekkend. De overheid is bijvoorbeeld de enige die banken zou kunnen aansporen tot hypotheken en leningen verstrekken om ieder geval de economie nog een beetje op gang te houden. Als ze helemaal niks zouden doen zakken we denk ik nog veel dieper.

En dat door de euro veel zaken duurder zijn geworden is misschien wel waar, maar ik denk dat we nu nog een veel groter probleem hadden gehad als we de gulden nog hadden. Kijk eens hoe die pond onderuit geflikkerd is, dat had ons ook net zo goed kunnen overkomen met grootmachten als ING en VEEL te hoge huizenprijzen.

Nog even kleine kanttekening over de IT en ICT branche. In een recessie worden naar mijn mening deze 2 sectoren het hardst geraakt. Wanneer de boel weer aantrekt zijn het ook deze 2 sectoren die het eerst en snelst profiteren (dmv nieuwe investeringen en bedrijvigheid). Ik denk dat net zoals de uitzendbranche ook de ICT een indicator is van recessie of herstel.

Plaats reactie