opel speedster 2.2-16V + Mini Cooper S

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Maik

Re: opel speedster 2.2-16V

Bericht door Maik » 16 feb 2009, 21:26

Niels schreef:Mooi klusje! Verwacht je een stukje logische "German engineering" moet je een halve auto uit elkaar draaien :wink: Ziet er top uit! Dat carbon ook trouwens, zo gekocht of zelf aan de hobby geweest?
Weinig "German engineering" te vinden onder de kap hoor Niels... Dit gedeelte is toch echt 99% "lotus creative engineering" :bag:

Die repen carbon heb ik zo gekocht, dat had ik zelf niet zo netjes voorelkaar gekregen. Alleen jammer dat het pand van het bedrijf die ze maakte uitgebrand is en die dingen nu niet meer te krijgen zijn :(

Maik

Bericht door Maik » 16 feb 2009, 21:29

Casper schreef:
Spookyfish schreef:Koel zo'n thuis-brug!
Kostbaar?
http://www.werktuigen.nl/bin/members/ca ... &t=verkoop" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat is hem inderdaad. Heb er in de loop van de tijd ook al aardig wat pb's over gehad :lol:
Leuk ding met elektrische pomp. De minimum hoogte in de advertentie is wat ruim gemeten. Met een kleine modificatie is dat terug te brengen naar uit mijn hoofd een cm of 13-14...

Emiel

Bericht door Emiel » 18 feb 2009, 10:06

Erg mooi allemaal Maik.

Zal je maar geen PB sturen over je brug :mrgreen:

Grappig , radiateur vervangen was mijn eerste "project" aan de elise. We hebben echt exact dezelfde stappen moeten doorlopen zo te zien. Enkel heb ik waarschijnlijk meer moeten uitboren en vervangen etc :P

Errg tof, wel jammer dat je stuur aan de verkeerde kant zit :nana:

Macboy

Bericht door Macboy » 18 feb 2009, 21:13

Mooi Maik ! Nu nog even die andere zaken in orde maken en off you go to the Ring !

Maik

Bericht door Maik » 23 feb 2009, 21:42

Ach, om naar de Ring te gaan is hij wel klaar hoor, niet alles is nu 100% nodig :wink:

De neus zit er weer op, en hij rijdt weer (nog steeds) als een zonnetje :)
Ik heb gelijk het katoenen conische filter van de BMC airbox maar gereinigd, wat een bagger kwam daar uit zeg :lol:

Nu staat de auto van Dominique op de brug, daar gaan we hetzelfde geintje op uithalen... We zijn al een eind op weg, dat gaat een stuk sneller nu we precies weten hoe die badkuipneus precies in elkaar zit :shock:

Spoorstangen en hoezen voor het stuurhuis komen een volgende keer....

Maik

Bericht door Maik » 19 mei 2009, 22:26

Nou, eindelijk, na bijna 2 jaar, een neue Auspuff voor de badkuip! :)
De uitlaat + 4-2-1 spruitstuk van 2bular heb ik afbesteld, daar heb ik dus bijna 2 jaar op gewacht. Het klinkt belachelijk, maar het was eigenlijk het enige systeem wat ik wilde hebben, een goed alternatief was er niet echt...
En toen kwam er nieuws van het engelse speedster forum (http://www.vx220.org.uk" onclick="window.open(this.href);return false;). Chris Tullett heeft een systeem ontwikkeld en kan ze snel leveren! :)
Ik had nog nooit van die "uitlatenboer" gehoord, maar de verhalen die ik er toen over las en zijn site gaven me wel vertrouwen. Ook de foto's van het eerste systeem stelden niet teleur.

http://www.christullettexhausts.com/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ze maken allerlei uitlaten op maat, voor straat en circuit auto's, nieuwe en klassiekers.

Het kleine nadeel is dat dit systeem een 4-1 spruitstuk heeft, niet optimaal voor een NA torretje, maar toch verwacht ik een behoorlijke winst op de 2.2 van de speedster. Dit n.a.v. de resultaten van een vergelijkbaar 2bular uitlaat (nog met origineel spruitstuk) op een speedster van een kennis van mij.
Het is een 2.5inch systeem met 100cell kat en met een absorbtie einddemper. Ik raak nu dus ook eindelijk af van mijn pre-kat! :)

Het grote voordeel is dat ik deze gewoon echt binnenkort opgestuurd krijg (er zijn er al meerdere geleverd aan anderen).
Ander voordeel is dat dit systeem minder dan helft weegt van het originele systeem 8)

En dit zijn de plaatjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Over 3-5 weken binnen als het goed is 8)

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 19 mei 2009, 22:42

Mooi systeem Maik. Wat verwacht je van het totale vermogen, incl. Aangepast TB?

allen

Bericht door allen » 19 mei 2009, 22:46

Lekker Maik! 8)

Stéphane

Bericht door Stéphane » 19 mei 2009, 23:13

Coole shit, Maik 8) Ga je de volgende keer sneller zijn, dan :thumbup:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 19 mei 2009, 23:17

Ziet er goed uit :thumbup:

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 19 mei 2009, 23:37

Wat een gaaf ding!

Maik

Bericht door Maik » 20 mei 2009, 07:27

indobesar schreef:Mooi systeem Maik. Wat verwacht je van het totale vermogen, incl. Aangepast TB?
Ik denk dat ik straks rond de 180 krukas pk'tjes heb. Na een remap moet dat rond de 200 zijn. Daarna grotere injectoren, balansassen verwijderen, andere nokkenassen en eventueel een grotere diameter throttle body en dan moet 220pk haalbaar zijn is de gok. Dan is het wel een beetje klaar vind ik (voor een tijdje :roll: :lol: ).

Kennen mensen hier die Chris Tullett? Het laswerk ziet er in ieder geval zeer goed uit.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 20 mei 2009, 09:50

Mooi werk 8)

Emiel

Bericht door Emiel » 20 mei 2009, 10:59

Mooi hoor zo'n uitlaat. Ziet erdik uit man onder de motorkap.

Grappig om te zien dat Opel hun blok verstandiger heeft gemonteerd als Lotus zelf. ( uitlaat spruitstuk aan de achterzijde. )

Ben benieuwd hoe het gaat presteren en uitzien :mrgreen:

Maik

Bericht door Maik » 20 mei 2009, 18:02

Ik weet niet zozeer of dat echt verstandiger was :) dan hadden ze denk ik dat ook zo bij het turboblok gedaan (bij de speedster turbo), maar daar zit de uitlaat weer aan de voorkant :wink:
De uitlaat is nu wat aan de korte kant. Er is ook weinig ruimte als je echt een leuk spruitstuk wilt bouwen, want een 4-2-1 is echt heel lastig om kwijt te kunnen bij de 2.2.
Maargoed, dit gaat er ook wel mee door :wink:

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 20 mei 2009, 18:42

Maik schreef:
indobesar schreef:Mooi systeem Maik. Wat verwacht je van het totale vermogen, incl. Aangepast TB?
Ik denk dat ik straks rond de 180 krukas pk'tjes heb. Na een remap moet dat rond de 200 zijn. Daarna grotere injectoren, balansassen verwijderen, andere nokkenassen en eventueel een grotere diameter throttle body en dan moet 220pk haalbaar zijn is de gok. Dan is het wel een beetje klaar vind ik (voor een tijdje :roll: :lol: ).

Kennen mensen hier die Chris Tullett? Het laswerk ziet er in ieder geval zeer goed uit.
Mooie plannen! Wellicht nog afmaken door itb's en standalone ecu?

Op zandvoort moet je dan toch wel onder de 2:05 kunnen rijden?

Emiel

Bericht door Emiel » 20 mei 2009, 18:47

Tja verstandig is altijd lastig. Maar een MR auto heeft helaas zo goed als altijd te weinig koeling. Door uitlaat bochten aan de achterkant te monteren neem je al een hele boel warmte uit de motor ruimte weg. Dus wat dat betreft is dat niet stom.

Maar vind het mooie aanwinst, ben benieuwd naar de looks als ie eronder zit met de clam erop etc. :thumbup:

Maik

Bericht door Maik » 25 mei 2009, 07:32

indobesar schreef:
Maik schreef:

Mooie plannen! Wellicht nog afmaken door itb's en standalone ecu?

Op zandvoort moet je dan toch wel onder de 2:05 kunnen rijden?
ITB's hebben imo alleen zin als je ook naar erg hoge toerentallen gaat. En dat wordt met mijn langeslag motor wel een uitdaging. Al die aanpassingen die dan nodig zijn worden dan wel erg kostbaar. Eerst maar even op de "budget" manier :wink:

2:05?! :shock: We gaan ons best doen :lol:

Maik

Bericht door Maik » 25 mei 2009, 07:35

Capo_Miel schreef:Tja verstandig is altijd lastig. Maar een MR auto heeft helaas zo goed als altijd te weinig koeling. Door uitlaat bochten aan de achterkant te monteren neem je al een hele boel warmte uit de motor ruimte weg. Dus wat dat betreft is dat niet stom.

Maar vind het mooie aanwinst, ben benieuwd naar de looks als ie eronder zit met de clam erop etc. :thumbup:
Je hebt natuurlijk wel gelijk hoor. Maar er rijden toch ook genoeg speedster turbo's rond met meer dan 250pk die niet veel last hebben van hitte, maar je moet het dan wel wat aandacht geven.

De looks blijft niet veel van over helaas, alles zit straks behoorlijk ingebouwd :wink:

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 26 mei 2009, 10:47

PK's zeggen niet alles he ;) Ervaring is ook heel belangrijk! :beer: (zegt de man die alleen nog maar 12 rondjes ring heeft gereden) :oops:

Maik

Bericht door Maik » 18 jul 2009, 10:50

Het zit er allemaal onder! :)

En onder het mom van een foto zegt meer dan 1000 woorden:

Omdat ik het interieur moest strippen om de achter clam eraf te halen, maar gelijk die gekke stalen frames achter de stoelen eruit geslepen (elise en exige hebben die dingen ook niet, en het scheelt weer 2kg hoog in de auto 8) ):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nog wat pics van spullen die ik uit het motorruim gesloopt heb:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verkoperde moeren gebruikt voor het spruitstuk aan het blok (zouden weer beter los moeten komen als dat nog eens nodig is):

Afbeelding

De stalen shim voor onder de kofferbak vervangen door aluminium pads:

Afbeelding

Nog wat pics:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nieuwe pookknop (heerlijk ding!):

Afbeelding

Nog even een summary van de kilo's die ik eruit gekieperd heb:

Clam shim mod: -370 gr. (440-70)
EGR klep: -660 gr.
Uitlaatsteun: -230 gr.
Hitteschild spruitstuk: -690 gr.
Hitteschild collector: -190 gr.
Nieuwe hitteschilden: +500 gr. (ongeveer)
Nutteloze motorbeugels: -670 gr.
Tullett uitlaat: -7400 gr.
Interieur paneel: -2800 gr.
Speakers: -2200 gr.
Hoofdsteun beugels: -2000 gr.
Kapje van motorkapsluiting: -150 gr.

Totaal toch nog 16.9 kg.
Nu moet ik toch erg dicht tegen de 800kg aan zitten, en het doel is eronder te duiken.

Ik heb nu al ruim meer dan 200km gereden met de Tullett uitlaat, dus de ECU zou nu het truukje wel door moeten hebben zou je zeggen... En, dat lijkt er nu ook wel op 8)
Hij lelt nu behoorlijk lekker door moet ik zeggen, de tweede versnelling raffelt hij nu heerlijk snel af bijvoorbeeld, totdat... de toerenbegrenzer keihard ingrijpt... Die toerenbegrenzer moet even 700 rpm opschuiven dus (wordt aan gewerkt...).
Hij zou ongeveer 20pk extra moeten hebben nu, en dat geloof ik ook wel :)

Het geluid is ook wel geinig trouwens. Als de motor (en uitlaat) koud zijn is het lekker sportief, als alles warm is breekt de hel los... Tenminste, voor mijn gevoel dan, ik heb 4 jaar lang rondgereden met de standaard uitlaat dus ik moet even wennen misschien :oops:

Op naar de volgende mod!

Tristan

Bericht door Tristan » 18 jul 2009, 11:06

Goed werk! :clap:

k33z

Bericht door k33z » 18 jul 2009, 11:08

Goed werk Maik! Nu horen we je tenminste aankomen :)

Knot

Bericht door Knot » 18 jul 2009, 11:36

Heeeeeeeeeeeeejj.... zelfde keukenweegschaal :)

Goed mezig Maik!

Waar zit de begrenzer nu op, 6600? Denk je dat ie die 700 extra kan hebben kwa kop?

Maik

Bericht door Maik » 18 jul 2009, 11:48

Inderdaad Kees, ik was dat tamme geluidje echt helemaal zat :?
Nu roggelt en sputtert en rommelt hij er lekker op los :) En tunnels zijn helemaal gaaf. Er lijkt zelfs een soort van huil in te zitten nu :shock:

Knot, hij loopt nu bij 6300rpm in de begrenzer, en ik was voor deze uitlaat daar al een keer erg dichtbij (door mijn 2.4 inlaat liep hij al lekkerder door hoog in toeren). En dat was bij 240km/u op de teller. Het plan is dus om hem naar 7000rpm te zetten, en dat is dan toch wel de max voor de internals, het is namelijk een lange slag motortje...
Over een tijdje wat scherpere nokken erin zetten (er zitten nu hele tamme 253 of was het 257 graden nokkenassen erin, met maar 6mm lift) en dan heb je nog meer aan die 700 extra toeren 8)
Dan moeten ook de balansassen eruit, dat scheelt ook weer 10pk EN wat eigenlijk nog belangrijker is, hij gaat dan een stuk feller op het gas reageren.... als het goed is :wink: Vanzelfsprekend ook een lichter vliegwiel erin dan...

Wel leuk dat zo'n ander "uitlaatje" de auto voor je gevoel helemaal transformeerd. Het is weer even helemaal genieten van de speedster op een andere manier dan als je bv iets aan de ophanging verandert...

Ik heb trouwens ook R888'jes besteld :beer:

Plaats reactie