Winterbanden en marketing

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
wooter

Re: Winterbanden en marketing

Bericht door wooter » 06 feb 2009, 22:06

Aha, vanavond eindelijk eens dezelfde omstandigheden als enkele weken terug toen ik met de zomerbanden van jetje gaf...

Beeld je een droge baan in, met een omgevingstemperatuur van 5,5ºC. Een Z4 M met het dak open, DSC aan. Accelereren en afremmen gebeurt op asfalt; de rotonde is gewapend beton.

Eerst met Michelin Pilot Sport PS1's, 225x45x18 vooraan en 255x40x18 achteraan.

0-100 acceleratie
Afbeelding
De snelste runs waren 6.98s, 6,37s, 6.62s, 6.33s. Clutchdumpen geeft je 7.11s, dus je moet gedoseerd met het gas omgaan. Zelfs met DSC aan gaat ie anders vrolijk driften.

Afremmen
Afbeelding
42.12m, 43.01m, 44.56m. Gaat stevig, maar zelfzeker rechtdoor, geen hint van gripverlies.

Rotonde
Afbeelding
Ik kreeg 'm niet tot over- of onderstuur bij neutraal rondjes rijden... Ben dan maar gestopt want ik had het gevoel ziek te worden :).

Dan gooien we op dezelfde velgen Michelin Pilot Alpin PA3 vooraan in dezelfde maat als de zomerbanden, en achteraan PA2's in dezelfde maat als de zomerbanden.

0-100 acceleratie
Afbeelding
Ook hier is mate geboden bij het accelereren. Clutchdumpen maakt 'm minder driftig, maar zelfs met een voorzichtigere behandeling van het gaspedaal zijn dit de cijfers: 6.45s, 6.56s, 6.43s, 6.03s. Sneller dan op zomerrubber, maar gevoelsmatig heel wat onstabieler op de voorwielen.

Afremmen
Afbeelding
41.85m, 41.77m waren de beste cijfers. Op één van de pogingen stond mijn stuur zelfs ca 10º gedraaid om toch maar rechtdoor te blijven gaan; hij leek onstabieler te remmen dan de acceleratie. Gevoelsmatig was de zomerband daarin veel stabieler, en gaf ook minder lawaai. Maar toch kortere remafstand!

Rotonde
Afbeelding
Hier werd ik ook bijna ziek, maar kreeg dan toch een hint van onderstuur en vond het wel welletjes.

Conclusie
6.33s vs 6.03s. 42.12m vs 41.77m. In dagelijks gebruik vind ik ze snel ABS activeren, maar eigenlijk moet ik ook toegeven dat ik soms ongegeneerd lig te blaffen bij -2 en geen hint van gripverlies merk. Bij 5,5ºC liggen de verschillen nipt in het voordeel van de winterband, maar met koelere temperaturen vertrouw ik meer de winterbanden dan de zomerbanden... Begin deze week nog met 127km/u door smeltende sneeuw op het linkervak liggen ploeteren zonder een hint van gripverlies, en dat was met de zomerbanden wel anders.

Verkoper van de banden zegt overigens dat de PS2's op zijn M5 nog slechter scoren op sneeuw dan de PS1's...

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 07 feb 2009, 01:49

:thnx: goede info al was ik benieuwd naar de verschillen bij nog lagere temperatuur. Maar als het nog kouder wordt dan kun je zo weer ff een paar metingen doen :banaan: Clutch dumpen hoeft van mij niet hoor :wink: Een remweg zegt eigenlijk net zo veel als acceleratie wat grip betreft :thumbup:

wjn

Bericht door wjn » 07 feb 2009, 08:45

@wooter

Super dat je die tijd en energie erin gestoken hebt :thumbup:

Ook goed dat je hetzelfde merk en maat gebruikt hebt voor het vergelijk (naar mijn mening is dat het manco als het gros de zomer met winterbanden vergelijkt, en dus verkeerde conclusies trekt).

Dat winterbanden wat instabieler zijn / aanvoelen, is ook mijn ervaring. Logisch aangezien het profiel anders is (meer diepte en meer negatief profiel) en de band wat zachter is.

Over de verschillen op sneeuw hoeven we het sowieso niet te hebben, maar nat wegdek zou (ook naar mijn ervaring) toch licht in het voordeel van de zomerband kunnen uitvallen bij die gematigde temperaturen. Durf het bijna niet te vragen, maar ....

Wolfgang.

SteV6

Bericht door SteV6 » 07 feb 2009, 12:41

Wooter,

Als je goed begrijp kom jij dus ook tot de conclusie dat de zomerband je het gevoel geeft meer controle te hebben, maar dat de winterband objectief meer grip biedt.

En leuk hè, dit soort testjes uitvoeren?

Stephan

allen

Bericht door allen » 07 feb 2009, 12:58

Mooie test. Bevestigd iig dat ik m'n banden niet voor Jan Poedel heb gekocht. :thumbup:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 07 feb 2009, 12:59

bij ons regent 't en is het 6 graden. ROFLOL :df:

Joy

Bericht door Joy » 07 feb 2009, 13:02

allen schreef:Mooie test. Bevestigd iig dat ik m'n banden niet voor Jan Poedel heb gekocht. :thumbup:
Nou ja. Als je ze monteert op een auto die altijd stil staat heb je ze wel voor Jan Doedel gekocht. :mrgreen:

Robin

Bericht door Robin » 07 feb 2009, 13:10

Joy Jolliffe schreef:
allen schreef:Mooie test. Bevestigd iig dat ik m'n banden niet voor Jan Poedel heb gekocht. :thumbup:
Nou ja. Als je ze monteert op een auto die altijd stil staat heb je ze wel voor Jan Doedel gekocht. :mrgreen:
:lol: (visueel beeld van een jarige Jan Doedel die voor z'n verjaardag 'je raadt 't al' krijgt.)

Allen, die bevestiging had je toch niet nodig? imho was jij er stellig van overtuigd dat die dingen nodig zijn(no offence verder, iedereen doet wat ie niet laten kan, prima)

allen

Bericht door allen » 07 feb 2009, 13:17

Nee Robin, maar goed, dacht wrijf het er nog even lekker in bij je! Ik heb gewoon altijd gelijk... :bag: :mrgreen:

Btw, wat Joy zegt klopt momenteel wel. Zal straks even kijken of de accu van m'n wintermobiel al leeg is. :mrgreen:

Robin

Bericht door Robin » 07 feb 2009, 13:21

als jij je lekkerder voelt met winterbanden deze winter ben ik blij voor je. :mrgreen:

wooter

Bericht door wooter » 07 feb 2009, 13:42

Ik denk dat je bij zo een temperaturen niet echt kan spreken over droog of nat... Bij echt regenweer denk ik niet dat de PS veel beter gaan scoren dan de PA's bij dergelijke temperaturen.

Niels, ik vond dat er al genoeg testen waren bij koudere temperaturen in het voordeel van winterbanden, maar wat ik me afvroeg waren die typische winterdagen in Nederland en België die noch vis noch vlees zijn... 's Morgens vertrek je rond het vriespunt en hebben winterbanden hun voordeel, maar wat gebeurt er als je 's avonds bij +5 terug naar huis rijdt? Ik stond daar vrij sceptisch tegenover en ik moet toegeven dat na enkele weken winterbanden rijden ik eerlijk gezegd verbaasd ben over de resultaten, want gevoelsmatig vond ik de winterbanden gewoon veel gladder en onbestuurbaarder...

Je ziet dat ook in de zomer vs winterbanden. Op zomerbanden gaat remmen redelijk strak, maar op winterbanden lijkt de voortrein toch wat losser... Ik moet die grafieken misschien overdoen omdat niet alle lijntjes in een legende zijn opgenomen.

jaydee

Bericht door jaydee » 11 feb 2009, 00:00

Mooie testresultaten, wooter! :thumbup: De verschillen die je ziet worden volgens de test van Stephan uitvergroot op vochtig wegdek.

Het is zeker te warm voor de critici om nog in dit topic te kijken, want het blijft nogal stil... :blabla:

RVV

Bericht door RVV » 11 feb 2009, 00:18

tja ik heb alles gezegd wat ik wilde zeggen, voor nieuwe reacties verwijs ik naar mijn oude reacties. Vanochtend glad en prut hiero, nog steeds niet de behoefte om nou direct winterbanden er onder te zetten.

wooter

Bericht door wooter » 11 feb 2009, 07:36

Ik denk dat Rico vanuit een andere omgeving praat dan mijn situatie... Als je zoals mij 200 km per dag aflegt, dan is drie uren per dag met het zweet tussen je billen sturen erg stresserend, maar moest ik elke ochtend maar 20 km afleggen zou ik die winterbanden nooit oprijden binnen 5 jaar...

Ook vraag ik me af ofdat het risicocompenserend gedrag niet de situatie even gevaarlijk maakt... Al een paar keren sinds ik de winterbanden heb, heb ik mezelf erop betrapt er wel een goeie gang in te houden, terwijl je dan later in de krant leest dat heel de provincie er glad bij lag en meerdere ongevallen gebeurden... Heb ik geluk gehad, of waren die winterbanden gewoon zo goed die ochtend?

allen

Bericht door allen » 11 feb 2009, 08:48

Heb ik me gisteren aan schuldig gemaakt Wooter. :oops:
De hele dag afwisselend wat miezer en wat natte sneeuw meegemaakt. Kleine 600 km afgelegd. Eigenlijk doe je dan op je winterbanden niet anders dan je normaal rijdt met droog weer. Maar zelfs bij hard remmen geven ze eigenlijk geen krimp. Wel knettergek dat als ik 140 rijd, wat eigenlijk al niet te netjes was, er gewoon regelmatig auto's gewoon voorbij knallen alsof ze door een lichtbarriere heen willen. Schat iets van 180-200 km/u in Nederland. :roll:
3 x een Audi overigens. Quattro op winterbanden? :twisted:

wooter

Bericht door wooter » 11 feb 2009, 08:56

Vorige week koppig met 127 km/u op cc op de linkerbaan die met smeltende sneeuw gevuld raakte, terwijl ik vroeger met de stront tussen m'n benen op het rechtervak zou zitten... Maar ook met legio grip op de wielen: op winterbanden voel je geen hinder van die sneeuw, terwijl je op zomerbanden zelfs op het rechtervak regelmatig gripverlies voelde...

Robin

Bericht door Robin » 11 feb 2009, 09:01

Heb gisteren in het miezerige natte sneeuwweer 280km afgelegd gemiddeld tussen de 100-160kmh op zomerbanden... afstand houden. Filerijden soms. Vertraging.Vermoeiend waren de sukkels die 90 a 100 reden. Vaak bij af/opritten ff getest op gladheid dmv acc/remproefjes. Tja. Wat ik al wist.

Kortom 't moet sneeuwen en ijzelen en blijven liggen wil je er profijt van hebben, winterbanden. Ik heb een krachtige achterwielaandrijver met 'te' brede banden , maar hij weegt ook een aantal kilo's(positief).
Wat de mannen hierboven zeggen dat ze zich'schuldig' maken aan te hard rijden, dat voelt alleen maar zo, omdat de rest ongeveer angsthazerig bijna stilstaat. :mrgreen:

Zondagmiddag Groningen stad natte sneeuw. Bij Martiniplein botsinkje bij verkeerslichten...Een Astra op 'n Kangoo dacht ik. Tja remweg en niet opletten.Zondagsrijders. 500m verderop bij Auto Century een Japanner in de trekhaak van een Golf V met winterbanden(...) bij optrekken verkeerslicht.

Tja.Het hangt van je gasvoet af en afstand houden. Dat is de basis en dan kom je overal op zomerbanden.
Want dit is geen winter met sneeuw en ijzel.

edit: Hetzelfde als zaterdagavond kroegpraat: "Robin als jij 60/70000km voor je werk zou moeten rijden, reed je ook wel een 5serie of Volvo S70 ofzo en geen dikke 3 serie.(want te 'klein' )"

Letterlijk zo gezegd. :jenna:

Marc R

Bericht door Marc R » 11 feb 2009, 10:09

Zaterdagavond in DLD/Bayern op de autobahn met flinke sneeuwval een aantal wagens zien spinnen...weet niet of ze winterbanden hadden maar
ohoh wat was ik blij dat ik mijn winterbandjes eronder had icm 4 motion...de R32 was geen een moment zenuwachtig.

Voor alle non believers :fy: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink:

Snipe

Bericht door Snipe » 11 feb 2009, 10:18

Robin schreef: edit: Hetzelfde als zaterdagavond kroegpraat: "Robin als jij 60/70000km voor je werk zou moeten rijden, reed je ook wel een 5serie of Volvo S70 ofzo en geen dikke 3 serie.(want te 'klein' )"

Letterlijk zo gezegd. :jenna:
Mijn vorige auto stond nogal vaak bij de garage en ik heb in die periode alle mogelijke BMW's meegekregen zo'n beetje. Ik heb júist voor een 3 gekozen en niet voor een 5 omdat die 3 veel lekkerder reed. Wat een kutding is zo'n 5 Serie; veel gevoeliger voor spoorvorming en zijwind.
Afgelopen halfjaar dus 50.000 km gereden met een 330d.

Oh ja, wél met winterbanden maar dat kwam a) omdat ik een paar keer door Duitsland moest en b) omdat ik ze goedkoop had en het dus voordeliger was dan zomerbanden.
Ook wel prettig om m'n velgen niet te verneuken met pekel en sneeuwkettingen trouwens.

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 11 feb 2009, 10:28

Als kilometervreter en voor de autobahn: hoe groter hoe beter.

allen

Bericht door allen » 11 feb 2009, 10:35

Robin, zolang je geen onverwachte rem- en/of stuuractie moet maken ben ik het met je eens hoor dat je vrij ver komt op je zomerbanden. Profijt op winterbanden heb je overigens ook zonder die 2 acties. Alleen dan onbewust. :mrgreen:
En misschien dat je in dat onherbergzame oort van jullie weinig mensen tegenkomen, hier in de bewoonde wereld is het gewoon altijd druk. Veel debielen ook. :bag:

Robin

Bericht door Robin » 11 feb 2009, 10:42

allen schreef:En misschien dat je in dat onherbergzame oort van jullie weinig mensen tegenkomen, hier in de bewoonde wereld is het gewoon altijd druk. Veel debielen ook. :bag:
LOL we zaten in Zwolle Utrecht Arnhem omgeving. :mrgreen: Hier vlakbij op de A7 is altijd druk.
Jij zegt 'debielen' daar in de randstad:randdebielen. :mrgreen:

Mooi nonargument allen :thumbup:

Come to think of it, onherbergzame gebieden, sneeuw en ijs:Finland.

*Weinig Finnen die 't ver schoppen in de internationale rally en racerij toch?*...ieder nadeel hep z'n voordeel. 8)

Ik vraag me nu af, of 60000km per jaar in de file staan zomer/winterbanden, of liever 20000km per jaar lekker gassend doorrijden op zomerbanden in een potente kar :hmmm:

Toch maar die laatste dan want dan krijg je nog wat rijervaring mee, want in de file staan.... :'(

RVV

Bericht door RVV » 11 feb 2009, 10:54

wooter schreef:Ik denk dat Rico vanuit een andere omgeving praat dan mijn situatie... Als je zoals mij 200 km per dag aflegt, dan is drie uren per dag met het zweet tussen je billen sturen erg stresserend, maar moest ik elke ochtend maar 20 km afleggen zou ik die winterbanden nooit oprijden binnen 5 jaar..
Uiteraard is dit op mij van toepassing. ik rij ´s ochtends net 30 km en ´s avonds net 30 km.. In het begin van dit topic schreef ik ergens dat ik heel goed begrijp bv in Arthur zijn situatie dat als je de hele winter o pde meest rare tijden fikse afstandn moet rijden, het natuurlijk logischer is om die winterbanden er gewoon op te laten.

Ook vraag ik me af ofdat het risicocompenserend gedrag niet de situatie even gevaarlijk maakt... Al een paar keren sinds ik de winterbanden heb, heb ik mezelf erop betrapt er wel een goeie gang in te houden, terwijl je dan later in de krant leest dat heel de provincie er glad bij lag en meerdere ongevallen gebeurden... Heb ik geluk gehad, of waren die winterbanden gewoon zo goed die ochtend?
Zie hieronder je eigen reactie. En dat heb ik al eerder gezegd en zelf ook ondervonden..met winterbanden denk je dat je auto-banden meer aankunnen. Je verlegt bewust en onbewust het risico. Vooral in sneeuw omstandigheden ed.. de grens ligt verder maar ga je eenmaal glijden dan heb je ook geen controle meer over je auto met winterbanden. Helemaal niet als de snelheid een stuk hoger is.. Ik zou bv met normale-zomerbanden hooguit 80 km-h per uur rijden door die smeltende sneeuw. WANT ook als je met winterbanden in die prut aan de haal gaat met zo´n snelheid van pak en beet 130 km-h dan sla je jezelf ook voor je hoofd dat je toch niet met wat minder vaart heb gereden. Daarnaast heb je ook nog een catagorie gekken op de weg die zoiets met zomerbanden doen, onder het mom van wat hij kan, kan ik ook... en als zo´n lul dan jou even meeneemt.. dan heb je ook geen ruk aan je winterbanden.

In het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst.
Begin deze week nog met 127km/u door smeltende sneeuw op het linkervak liggen ploeteren zonder een hint van gripverlies, en dat was met de zomerbanden wel anders.

RVV

Bericht door RVV » 11 feb 2009, 10:57

edit: Hetzelfde als zaterdagavond kroegpraat: "Robin als jij 60/70000km voor je werk zou moeten rijden, reed je ook wel een 5serie of Volvo S70 ofzo en geen dikke 3 serie.(want te 'klein' )"

Letterlijk zo gezegd.
70000 km per jaar in een V8 M3 moet je ook helemaal niet willen. De nettowinst stijgt bij Shell gelijk met een half mijard euro :mrgreen:

Snipe

Bericht door Snipe » 11 feb 2009, 11:02

Ar schreef:Als kilometervreter en voor de autobahn: hoe groter hoe beter.
Zoals gezegd, ik heb vrij regelmatig met een 5 Serie gereden en ik vond het nogal tegenvallen hoe gevoelig die was voor sporen en zijwind.
Buiten dat, als je vrij regelmatig in de stad moet zijn, is het ook een beetje zoeken naar de goede mix tussen handzaam en compact aan de ene kant en ruimte en comfort aan de andere kant.

Plaats reactie