Lotus Elise S2 135R

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Stéphane

Re: Lotus Elise

Bericht door Stéphane » 02 feb 2009, 12:10

Stefan van Elst schreef:Heb je ook nog een sprintje getrokken tegen de EP? ;)
Nee, we reden samen in één auto.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 08 feb 2009, 23:57

Vandaag even snel nieuwe bureaublad achtergrond gemaakt. Ik heb gisteren en vandaag ongeveer 4-5 uur door de polders gereden in Zuid-Holland en Noord-west Brabant. Echt lekker een beetje rondhobbelen. Echt lekker rijden dus :D Zodoende was de Elise dus een beetje getekend met de sporen daarvan:
Afbeelding

Hier trouwens nog een video, met name om de ChaseCam suction clamps nog even te testen. Blijft prima zitten, dus op Zandvoort ga ik hem ook weer gebruiken. Ik heb hem al een jaar of 2, ook al in de roadster gebruikt. Deze keer gewoon goed excuus om weer beetje rond te hobbelen natuurlijk :D

P.S. Koppelingspedaal piept trouwens. Ga daar komende keer even naar laten kijken door Peter. Zelf al geprobeerd met WD40, maar dat hielp niet :P

Stefan van Elst

Bericht door Stefan van Elst » 09 feb 2009, 10:05

Cross de volgende keer maar naar Noord-Oost Brabant.
Dan kan ik ook ff aanhaken met de MR2. ;)

Maik

Bericht door Maik » 09 feb 2009, 10:22

Hey, een oldskool rijdert (handen op tien voor twee)... het wordt tijd dat je een cursusje bij Walshy gaat doen, die ramt dat er wel uit :lol: :wink:
En het ritje was genieten kon ik zien :)

allen

Bericht door allen » 09 feb 2009, 10:24

:thumbup:

SteV6

Bericht door SteV6 » 09 feb 2009, 10:50

Stéphane schreef:... met name om de ChaseCam suction clamps nog even te testen.
Heb je van de clamps ook een foto Stéphane?

En dat piepen van het koppelingspedaal, ligt dat net als bij de Speedsters aan het veertje? Dat wil wel eens gaan piepen net voordat het met een luide knal knapt. Is ook vreselijk duur om te vervangen ... € 0.06 ofzo :roll:

Stephan

allen

Bericht door allen » 09 feb 2009, 11:16

Tenzij je Allen heet, of was je dat vergeten Stephan? :bag:

SteV6

Bericht door SteV6 » 09 feb 2009, 11:26

allen schreef:Tenzij je Allen heet, of was je dat vergeten Stephan? :bag:
Nee, maar ik wist dat je ging happen :mrgreen:

Jij had toch een factor 100 teveel betaald :roll: ?! Bekijk het maar zo Allen, wie het breed heeft laat het breed hangen ...

Stephan

Stefan R
Auto: Vakantievoertuig

Bericht door Stefan R » 09 feb 2009, 19:34

Dat piepen gaat vanzelf wel over als het weer warmer wordt :mrgreen:

YvoTuk

Bericht door YvoTuk » 09 feb 2009, 22:04

Stéphane schreef: P.S. Koppelingspedaal piept trouwens. Ga daar komende keer even naar laten kijken door Peter. Zelf al geprobeerd met WD40, maar dat hielp niet :P
Stephane... koop eerst ff een busje remmenreiniger en ledig die even op de bus van het koppelings pedaal zodat de WD40 goed en volledig weg is. Dan kan dat in ieder geval geen kwaad meer doen. WD40 is nl geen smeermiddel maar bijtende troep die een alu koppelingspedaal met danwel een alu bus of nylon bus geen goed doen.

Om het piepen even te voorkomen zou je kunnen werken met silicone spray. Lekker dun, dus komt overal tussen.

Maar.. het is wel belangrijk om te controleren of er in jouw koppelingspedaal allen een aluminium bus zit of dat er een bus in zit die op de zijkant op nylon ringen rust. Als het dat laatste is.. koop dan ook nog een busje wit spuitvet met zo'n slangetje. Slangetje tussen bus en ring en spuiten maar..
Als er alleen een metalen bus inzit MOET je die even vervangen. Dat is niet omdat ik daar dan rijk van wordt :whistle: maar dat is omdat die aluminium bus langzaam maar zeer zeker het koppelings pedaal uitslijt. Als je te lang wacht betekent dat.. koop een nieuw koppelingspedaal en ga terug naar start. Niet leuk, want een pedalbox uit elkaar trekken is geen fijne klus.

Die constructie met de nylon ringen en de bus noemt men een bush & trunnion kit, die zijn er al heel lang en dat is nou wel iets waarvan je mag zeggen dat het een standaard vervelend dingetje aan een Elise S1 is. (zo uit het hoofd zijn die dingen per 1999 of per 2000 veranderd in de bush & trunnion kit.

Het zelf vervangen van dat spul is een nieuwe uitdaging... daarmee leer je de echte Lotus houding :thumbup:

SteV6

Bericht door SteV6 » 09 feb 2009, 22:49

YvoTuk schreef:Het zelf vervangen van dat spul is een nieuwe uitdaging... daarmee leer je de echte Lotus houding :thumbup:
Bedoel je nu voeten uit het dak en kop in de voetenbak :mrgreen: ?

Stephan

allen

Bericht door allen » 09 feb 2009, 22:59

Mijn 6 euri koppelingsveertje Stephan. En die verdomde relais voor de ruitenwisser. Ik dacht overigens dat het een Opelhouding was. Lekker knierterig zelf klussen. :bag:

Stéphane

Bericht door Stéphane » 09 feb 2009, 23:28

YvoTuk schreef:
Stéphane schreef: P.S. Koppelingspedaal piept trouwens. Ga daar komende keer even naar laten kijken door Peter. Zelf al geprobeerd met WD40, maar dat hielp niet :P
Stephane... koop eerst ff een busje remmenreiniger en ledig die even op de bus van het koppelings pedaal zodat de WD40 goed en volledig weg is. Dan kan dat in ieder geval geen kwaad meer doen. WD40 is nl geen smeermiddel maar bijtende troep die een alu koppelingspedaal met danwel een alu bus of nylon bus geen goed doen.
Bedankt voor de tip. Maar ik heb er maar een heel klein beetje ingespoten, dus het zal wel meevallen met moeten reinigen.
YvoTuk schreef:Om het piepen even te voorkomen zou je kunnen werken met silicone spray. Lekker dun, dus komt overal tussen.
Dat is ook een goeie tip.
YvoTuk schreef:Maar.. het is wel belangrijk om te controleren of er in jouw koppelingspedaal allen een aluminium bus zit of dat er een bus in zit die op de zijkant op nylon ringen rust. Als het dat laatste is.. koop dan ook nog een busje wit spuitvet met zo'n slangetje. Slangetje tussen bus en ring en spuiten maar..
Als er alleen een metalen bus inzit MOET je die even vervangen. Dat is niet omdat ik daar dan rijk van wordt :whistle: maar dat is omdat die aluminium bus langzaam maar zeer zeker het koppelings pedaal uitslijt. Als je te lang wacht betekent dat.. koop een nieuw koppelingspedaal en ga terug naar start. Niet leuk, want een pedalbox uit elkaar trekken is geen fijne klus.

Die constructie met de nylon ringen en de bus noemt men een bush & trunnion kit, die zijn er al heel lang en dat is nou wel iets waarvan je mag zeggen dat het een standaard vervelend dingetje aan een Elise S1 is. (zo uit het hoofd zijn die dingen per 1999 of per 2000 veranderd in de bush & trunnion kit.

Het zelf vervangen van dat spul is een nieuwe uitdaging... daarmee leer je de echte Lotus houding :thumbup:
Daar moet ik even naar kijken dan. De mijne is van eind 1999 dus misschien dat het al vervangen is. Misschien even naar kijken binnenkort als ik bij je langs rijd ;)
Hier trouwens een filmpje om een en ander te visualiseren :D

[vimeo]http://www.vimeo.com/3178798[/vimeo]
Laatst gewijzigd door Stéphane op 11 feb 2009, 23:36, 2 keer totaal gewijzigd.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 09 feb 2009, 23:31

Stefan van Elst schreef:Cross de volgende keer maar naar Noord-Oost Brabant.
Dan kan ik ook ff aanhaken met de MR2. ;)
Hahaha :) Is een idee, maar ik moest hier in de buurt zijn. Zodoende de hele zaterdagmorgen tussen Zuid-Holland en Noord-Brabant ongeveer alle polderweggetjes meegepakt :D
SteV6 schreef:Heb je van de clamps ook een foto Stéphane?
Ik heb deze, Stephan:
Afbeelding
Hier is meer informatie te vinden:
http://www.chasecam.com/mount/suction/SM31" onclick="window.open(this.href);return false;

Met de videocamera die ik gebruik (Canon Powershot A560, een kleintje) gaat dat echt superprima. Ook met mijn Canon EOS werkt het wel zelfs.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 09 feb 2009, 23:42

Gisteren trouwens toevallig terecht gekomen op een website van Lotus zelf. Ik houd het bewust even voor me omdat ik het als een soort barn find beschouw voor mijzelf. Eén persoon is er al van op de hoogte hier, want die kan er mogelijk echt zijn voordeel nu mee doen.

Hoe dan ook, ik heb nu de volgende items op de kop getikt:
- S1 Elise 111S SILENCER 111S (zo'n dubbel ronde dus). De originele prijs was £315.45 en nu heb ik hem voor £59.57 :shock:
- Elise S1 Sport 6-POINT-HARNESS-MOTOR SPORT. De originele prijs was £154.94 en nu £72.34. Hier heb ik er twee van gekocht.

Allemaal spullen die rechtstreeks bij Lotus vandaan komen! En er was nog meer te vinden zoals o.a. versnellingsbakken en (gewone) stoelen.
Deze spullen worden nu opgestuurd naar Hessing en daar kan ik ze gaan ophalen eind van de week.

YvoTuk

Bericht door YvoTuk » 10 feb 2009, 11:40

Stéphane schreef: - S1 Elise 111S SILENCER 111S (zo'n dubbel ronde dus). De originele prijs was £315.45 en nu heb ik hem voor £59.57
:bag: heb je zo'n ding wel eens gehoord?

Lotus doet overigens bijna ieder jaar zo'n uitverkoop. Vaak zitten daar wel leuke spulletjes bij, je moet alleen wel oppassen dat je niet te enthousiast word en overbodige dingen koopt. :)
Ik weet dat Bob er voor een paar knaken een setje nieuwe voorcalipers gekocht heeft... da's nog eens interessant!

Stéphane

Bericht door Stéphane » 10 feb 2009, 14:00

YvoTuk schreef: :bag: heb je zo'n ding wel eens gehoord?
Uhm...nee. Maar is het echt zo erg dan?

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 10 feb 2009, 14:09

Komop Stephanè zo'n auto mag ook nog een beetje herrie maken ;)

Stéphane

Bericht door Stéphane » 10 feb 2009, 20:33

YvoTuk schreef:je moet alleen wel oppassen dat je niet te enthousiast word en overbodige dingen koopt. :)
Ik zie je punt, maar het heeft wel nut. Ik heb een demper besteld bij 2Bular maar dat gaat waarschijnlijk nog even duren. Dus tijdelijk dan deze er misschien op. De gordels had ik toch al nodig, dus dat kwam mooi uit.
Tom Westendorp schreef:Komop Stephanè zo'n auto mag ook nog een beetje herrie maken ;)
Dat is niet de reden waarom ik een andere gekocht heb. Ik heb geen problemen met wat herrie :P

De huidige doet het in principe nog prima, maar er zit een heel klein beetje roest op het eindstuk. Dat vind ik niet mooi, nog afgezien van het feit dat het ovale eindstuk op een ronde uitlaat gemonteerd zit. En uiteindelijk vind ik een dubbele ronde ook gewoon mooier. Maar dit is gedeeltelijk ook cognitieve dissonantie zullen we maar zeggen ;)

Stéphane

Bericht door Stéphane » 10 feb 2009, 22:57

YvoTuk schreef:Als er alleen een metalen bus inzit MOET je die even vervangen. Dat is niet omdat ik daar dan rijk van wordt :whistle: maar dat is omdat die aluminium bus langzaam maar zeer zeker het koppelings pedaal uitslijt. Als je te lang wacht betekent dat.. koop een nieuw koppelingspedaal en ga terug naar start. Niet leuk, want een pedalbox uit elkaar trekken is geen fijne klus.

Ik heb net even gekeken en er zit volgens mij nog de originele set in, zoals ook op jouw pagina te zien is:
Afbeelding
http://www.lotus-elise.nl/Mods/Stainles ... pedal.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik zie althans dezelfde zwarte doppen zitten als op die foto. Dus dan maar gelijk zo'n bush & trunnion kit er in gooien. Ik bel je morgen sowieso nog wel even ook voor de andere zaken waar we het over gehad hebben. Installatie kan ik zelf wel doen als iemand me even kan vertellen wat ik moet doen, wat gedeeltelijk ook op bovenstaande pagina staat. Ik denk dat ik zelf wat handiger bij de pedal box kom dan jij of Peter gezien mijn formaat :D

Stéphane

Bericht door Stéphane » 11 feb 2009, 22:19

Bush & trunnion wordt tegelijkertijd met het onderstel en stuurhuis meegenomen over 2 weken. Vandaag Peter even gebeld en die gaat het monteren. De bestelde spullen lagen ook al bij Hessing, dus dat gaat snel. Even kijken wanneer ik tijd heb om ze op te halen :roll:

Stéphane

Bericht door Stéphane » 14 feb 2009, 15:46

Vandaag met bevriende buurman even naar Van Sten geweest. Hij had laatst in mijn Elise gereden en was toch wel geïnteresseerd of hij beter in een S2 Elise zou passen. Dat was het geval, al was het nog steeds een beetje passen en meten.

Verder de 340R van Hans gezien. Superdik ding, alleen jammer dat ik hem niet heb horen, zien en voelen rijden. Dat komt hopelijk binnenkort op Zandvoort ;) Nieuwe banden zaten er ook al op, zag ik.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Verder nog een mooie Caterham Super Seven te zien. Afgelopen weken de DVD van Michel Pol over het 50 jarige jubileum van de Seven en Caterham zitten kijken. Bedankt hiervoor nog, Michel! Was een mooie DVD.
Afbeelding
Dan natuurlijk ook het heugelijke moment dat ik voor de eerste keer dit jaar weer met het dak open gereden heb. Gelijk ook weer een goeie voor de buurman, want die vond dat ook wel gaaf. Die zie ik ook nog wel een Elise kopen :D

En dat heugelijke feit liet mijn Elise zien met een mooie Pistonheads smilie op haar kont :D
Afbeelding

Stéphane

Bericht door Stéphane » 14 feb 2009, 17:27

Hier nog even een video van in een tunneltje hier in de buurt. Is wel grappig hoe de resonantie doorklinkt :mrgreen:
[vimeo]http://www.vimeo.com/3213269[/vimeo]

Stefan R
Auto: Vakantievoertuig

Bericht door Stefan R » 14 feb 2009, 22:59

Het was druk bij van Sten vandaag, ik ben er om 12:45 langs gereden en toen stonden er al een hoop auto's.
Het was dan ook fantastisch weer om open te rijden....... *heeft heimwee*

Maik

Bericht door Maik » 15 feb 2009, 08:31

Ben jij de buurman van Stephane geworden?! :shock:

Plaats reactie