2 Liter Motoren van vroeger en nu

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: 2 Liter Motoren van vroeger en nu

Bericht door steve smith » 26 jan 2009, 01:50

frankv schreef:en de S14 loopt niet bij 80k aan diggelen! alhoewel ik me als S14B23 eigenaar (215pk versie) wel eens heb afgevraagd of de S14B20 echt 192pk leverde, waar heb je anders in de oorspronkelijke S14B23 met 195pk die extra 300cc voor nodig?

frank
Oorspronkelijke S14 is 200pk. De 195 die je noemt was de eerste met Kat.

S14B20 had dezelfde specs qua nokkenas en bijna dezelfde compressie (std 10.5:1, B20 10.8:1) als de 220pk S14B23(11.0:1), maar dan met kortere slag, en evenals de 220pk ook zonder kat. Echter gebruikte S14B20 de kop met kleine poorten ala 200pk B23 om flowsnelheid in de kop op peil te houden, die icm met de kortere slag ineens wel voldoende was. 320iS heeft nooit een kat gekregen, en ging uit productie toen dat echt nodig werd.

Wat er bij een bezoek aan Garching over gezegd werd is dat de S14B20 gebruikt is als eerste homologatieauto, en er al een hoop go-faster spul voor de racerij mee gehomologeerd is. Wat er van waar is???? Wat ik wel weet is dat een 320iS sneller is dan een S14B23 195.

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2885
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: 2 Liter Motoren van vroeger en nu

Bericht door Mark 320iS » 27 jan 2009, 21:22

frankv schreef:en de S14 loopt niet bij 80k aan diggelen! alhoewel ik me als S14B23 eigenaar (215pk versie) wel eens heb afgevraagd of de S14B20 echt 192pk leverde, waar heb je anders in de oorspronkelijke S14B23 met 195pk die extra 300cc voor nodig?

frank
Van de vorige eigenaar van mijn 320iS heb ik begrepen dat de s14b20 inderdaad geen 192pk zou halen maar dat dat rond de 185pk zou liggen. Wat daar van waar is weet ik niet.

Een s14b20 is zoals Steve al zei inderdaad sneller dan een s14b23 195pk tot pakweg 200km/h, daarna wordt de m3 weer sneller door de betere aerodynamica.

Gebruikersavatar
InjectTheVenom
Berichten: 4264
Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
Locatie: Import-Limburger

Re: 2 Liter Motoren van vroeger en nu

Bericht door InjectTheVenom » 28 jan 2009, 19:26

Ik neem aan dat het in dit draadje alleen over N/A 2 litertjes gaat :angel: ?

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: 2 Liter Motoren van vroeger en nu

Bericht door frank de jonge » 28 jan 2009, 19:54

yup

HSR
Berichten: 5502
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: 2 Liter Motoren van vroeger en nu

Bericht door HSR » 29 jan 2009, 09:19

Frod Sierra 2.0 DOHC. Blijf mij verbazen over dat stomme blok. Om te beginnen 2 nokkenasjes voor een 8 kleppert. Op papier een keer 115PK maar in het echt voelen ze veel sneller aan. Ding van coen deed op de GPS gewoon 215 km/h en de sprint naar de 180 klaren ze ook redelijk rap. Dit in combinatie met RWD en een gemiddeld verbruik van 1 op 15 ben je gewoon echt spekkoper als je met een klein budget leuk sturen wil!

Marco R.
Berichten: 1684
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43

Re: 2 Liter Motoren van vroeger en nu

Bericht door Marco R. » 29 jan 2009, 09:22

Wat te denken van de 3S-GE motoren die geleverd zijn in de MR2 en Carina GTi versie. Bestaat een 175 pk variant van dat motorblok. Niet mis voor een Toyota blokje :bag:
Zeker in de Carina is een 3S-GE een wolfje in schaapskleren.

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2240
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Re: 2 Liter Motoren van vroeger en nu

Bericht door Miesjel » 29 jan 2009, 13:59

Beams 3S-GE motoren zijn ook mooi, 200pk/210Nm
Setje itb's erop rammen en klaar.

Afbeelding

Gebruikersavatar
VLA
Berichten: 2279
Lid geworden op: 11 aug 2007, 10:32

Re: 2 Liter Motoren van vroeger en nu

Bericht door VLA » 30 jan 2009, 13:43

Michel Huisman schreef:Beams 3S-GE motoren zijn ook mooi, 200pk/210Nm
Setje itb's erop rammen en klaar.

Afbeelding
Die komen toch o.a. uit de celica ?


Heb zelf een 3SGE gehad in een celica T20, met 175 pk en superstrut suspension + LSD. Echt een super wagen was dat, erg veel driving fun mee gehad.

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2240
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Re: 2 Liter Motoren van vroeger en nu

Bericht door Miesjel » 30 jan 2009, 15:43

De Celica en de MR2 hebben de redtop met 190pk en de Altezza RS200 (Lexus IS200 hier) heeft de Blacktop met 200pk en 6bak..

Redtop :

Afbeelding


Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente

Re: 2 Liter Motoren van vroeger en nu

Bericht door SteV6 » 31 jan 2009, 00:25

^^^

Wat gaat die beemer er bij 2:20 hard af :shock:

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: 2 Liter Motoren van vroeger en nu

Bericht door frank de jonge » 31 jan 2009, 11:50

Zag ik ook al, knalt em eerst met een gang voorbij en gaat stukje door het stof en ineens whoam in de rondte :D

Wel sensatie :O

Ook goed afgelopen trouwens.

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Re: 2 Liter Motoren van vroeger en nu

Bericht door frankv » 31 jan 2009, 21:01

welke baan is dit? veel hoogteverschil, ziet er erg gaaf uit!

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: 2 Liter Motoren van vroeger en nu

Bericht door frank de jonge » 31 jan 2009, 21:17

De baan is Bathurts.

Heel mooi circuit en heel snel :D

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2240
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Re: 2 Liter Motoren van vroeger en nu

Bericht door Miesjel » 31 jan 2009, 21:29

Bathurst Australië.. mountain Panorama ? Nooit van gehoord ?

http://en.wikipedia.org/wiki/Bathurst_1000" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Laurens
Berichten: 2048
Lid geworden op: 06 jun 2006, 18:51
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: 2 Liter Motoren van vroeger en nu

Bericht door Laurens » 31 jan 2009, 21:56

hugo schreef:Frod Sierra 2.0 DOHC. Blijf mij verbazen over dat stomme blok. Om te beginnen 2 nokkenasjes voor een 8 kleppert. Op papier een keer 115PK maar in het echt voelen ze veel sneller aan. Ding van coen deed op de GPS gewoon 215 km/h en de sprint naar de 180 klaren ze ook redelijk rap. Dit in combinatie met RWD en een gemiddeld verbruik van 1 op 15 ben je gewoon echt spekkoper als je met een klein budget leuk sturen wil!
Ik heb in de Sierra's nog OHC motoren zitten, in de racer haal ik hier 175 pk uit, genoeg om een E30 325 op het rechte stuk voor te blijven..

Verbruik zal ik het maar niet over hebben met alleen maar circuit kilometers :sealed:

Gebruikersavatar
Jeroen van Emmerik
Berichten: 665
Lid geworden op: 15 apr 2008, 17:09
Locatie: Haarlem; auto: toyota supra mk3; Ruska classika 1966/1977; Lexus LS400 UCF10 1992

Re: 2 Liter Motoren van vroeger en nu

Bericht door Jeroen van Emmerik » 01 feb 2009, 22:03

heb hier nog een 2.0ltr. boxer motor liggen (in onderdelen) met wel een volle 88PK!! lucht gekoelde transporter motor... iemand nog interesse in de versnellingsbak?

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: 2 Liter Motoren van vroeger en nu

Bericht door MartijnGizmo » 01 feb 2009, 22:07

Koop er een Kever zonder motor bij! 8)

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: 2 Liter Motoren van vroeger en nu

Bericht door indobesar » 01 feb 2009, 22:11

Laurens schreef:
hugo schreef:Frod Sierra 2.0 DOHC. Blijf mij verbazen over dat stomme blok. Om te beginnen 2 nokkenasjes voor een 8 kleppert. Op papier een keer 115PK maar in het echt voelen ze veel sneller aan. Ding van coen deed op de GPS gewoon 215 km/h en de sprint naar de 180 klaren ze ook redelijk rap. Dit in combinatie met RWD en een gemiddeld verbruik van 1 op 15 ben je gewoon echt spekkoper als je met een klein budget leuk sturen wil!
Ik heb in de Sierra's nog OHC motoren zitten, in de racer haal ik hier 175 pk uit, genoeg om een E30 325 op het rechte stuk voor te blijven..

Verbruik zal ik het maar niet over hebben met alleen maar circuit kilometers :sealed:
Een Sierra voor erbij om te raggen/driften te leren lijkt me wel wat. Wat is een goede basis? Tips en trucs?

Gebruikersavatar
Jeroen van Emmerik
Berichten: 665
Lid geworden op: 15 apr 2008, 17:09
Locatie: Haarlem; auto: toyota supra mk3; Ruska classika 1966/1977; Lexus LS400 UCF10 1992

Re: 2 Liter Motoren van vroeger en nu

Bericht door Jeroen van Emmerik » 02 feb 2009, 17:14

Martijn Koevoets schreef:Koop er een Kever zonder motor bij! 8)
heb voor de 2.0 een buggy
voor de versnellingsbak.. onee, die moet gewoon weg en de 1300 AB motor is vooralsnog reserve... :bag:

Gebruikersavatar
Pescatore
Berichten: 1336
Lid geworden op: 28 jan 2007, 16:39
Locatie: 053

Re: 2 Liter Motoren van vroeger en nu

Bericht door Pescatore » 02 feb 2009, 19:31

indobesar schreef:
hugo schreef:Frod Sierra 2.0 DOHC. Blijf mij verbazen over dat stomme blok. Om te beginnen 2 nokkenasjes voor een 8 kleppert. Op papier een keer 115PK maar in het echt voelen ze veel sneller aan. Ding van coen deed op de GPS gewoon 215 km/h en de sprint naar de 180 klaren ze ook redelijk rap. Dit in combinatie met RWD en een gemiddeld verbruik van 1 op 15 ben je gewoon echt spekkoper als je met een klein budget leuk sturen wil!

Een Sierra voor erbij om te raggen/driften te leren lijkt me wel wat. Wat is een goede basis? Tips en trucs?
Tja wat wil je horen? Heb er zelf een, inmiddels redelijk leuk geworden (zie ook bovenstaand verhaal van hugo). Laat ik het zo zeggen; voor de prijs van een matige e30 325i kun je zo'n ding kopen + aanpassen wat nodig is om het mooier te laten driften.

HSR
Berichten: 5502
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: 2 Liter Motoren van vroeger en nu

Bericht door HSR » 03 feb 2009, 09:13

Pescatore schreef:
indobesar schreef:
hugo schreef:Frod Sierra 2.0 DOHC. Blijf mij verbazen over dat stomme blok. Om te beginnen 2 nokkenasjes voor een 8 kleppert. Op papier een keer 115PK maar in het echt voelen ze veel sneller aan. Ding van coen deed op de GPS gewoon 215 km/h en de sprint naar de 180 klaren ze ook redelijk rap. Dit in combinatie met RWD en een gemiddeld verbruik van 1 op 15 ben je gewoon echt spekkoper als je met een klein budget leuk sturen wil!

Een Sierra voor erbij om te raggen/driften te leren lijkt me wel wat. Wat is een goede basis? Tips en trucs?
Tja wat wil je horen? Heb er zelf een, inmiddels redelijk leuk geworden (zie ook bovenstaand verhaal van hugo). Laat ik het zo zeggen; voor de prijs van een matige e30 325i kun je zo'n ding kopen + aanpassen wat nodig is om het mooier te laten driften.

Inderdaad, voor 2500 eu heb je echt een superleuk hok.

1) Sierra 2.0 DOHC = 500 eu
2) Onderstel ( dempers/veren/powerflex/dikkere stabi) = ± 1000 eu
3) Preventief onderhoud = 500 eu
4) Overige troep als kuipje + stuurtje e.d. = 500 eu

De helft kan je voor een habbekrats van marktplaats+ebay trekken. Als ik op een zeer beperkt budget zat had ik al lang een sierra voor het leuke rijden. Daarbij weegt die 4cyl. in de neus helemaal niks waardoor de wagen ook nog leuk instuurt. :banaan:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten