Oorspronkelijke S14 is 200pk. De 195 die je noemt was de eerste met Kat.frankv schreef:en de S14 loopt niet bij 80k aan diggelen! alhoewel ik me als S14B23 eigenaar (215pk versie) wel eens heb afgevraagd of de S14B20 echt 192pk leverde, waar heb je anders in de oorspronkelijke S14B23 met 195pk die extra 300cc voor nodig?
frank
S14B20 had dezelfde specs qua nokkenas en bijna dezelfde compressie (std 10.5:1, B20 10.8:1) als de 220pk S14B23(11.0:1), maar dan met kortere slag, en evenals de 220pk ook zonder kat. Echter gebruikte S14B20 de kop met kleine poorten ala 200pk B23 om flowsnelheid in de kop op peil te houden, die icm met de kortere slag ineens wel voldoende was. 320iS heeft nooit een kat gekregen, en ging uit productie toen dat echt nodig werd.
Wat er bij een bezoek aan Garching over gezegd werd is dat de S14B20 gebruikt is als eerste homologatieauto, en er al een hoop go-faster spul voor de racerij mee gehomologeerd is. Wat er van waar is???? Wat ik wel weet is dat een 320iS sneller is dan een S14B23 195.