van alle andere lotussen als exige en noem ze maar op hebben ze ookStéphane schreef:OKGrappig van die modellen.

http://www.lotusdriversguide.com/Modelcars/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
van alle andere lotussen als exige en noem ze maar op hebben ze ookStéphane schreef:OKGrappig van die modellen.
Die folie zou ik niet te lang mee wachten, mijn Elise had na een jaartje en diverse circuit kilometers een krater/maanlandschap op de voorkant, zeker met de Nitrons waarbij je een stukje omlaag gaat.Stéphane schreef:Hooguit folie of iets, maar verder niets.
Bert,Bert ///M3 schreef:Als je de stelring omhoog draait komt de veer gewoon hoger te zitten, maar je perst hem niet in elkaar oid. (tenzij je het echt veel te bont maakt en je zuiger al tegen de uitgaande bumpstop zit, dan ga je wel preload op de veer zetten) Alleen de zuiger in de demper gaat daarmee ook omhoog (of in geval van een up side down shock de behuizing) omdat je zuigerstang meeschuift. Dus daardoor verander je ingaande en uitgaande slag.
Ik vind het woord "veervoorspanning" een beetje een misleidend woord. Het suggereert dat als je aan de verstelring draait, dat dan de veerspanning verandert. Dat gebeurd alleen als je de veer-demper los voor je op tafel hebt liggen.
Als hij onder de auto zit, dan veert het geheel in naar altijd dezelfde veerlengte. Het aantal kilo's wat op de veer-demper drukt verandert namelijk niet.
Je verandert met de stelring van de veer dus alleen de wagenhoogte en daarmee dus ook de plek waar de zuiger zich in de demper bevindt. Je veerkarakteristiek verandert dus niet, hij wordt dus niet stugger of soepeler.
Valt niet zo veel over te discuseren. Sommigen denken daar blijkbaar dat je de veer inkort als je aan de stelring draait maar dat klopt dus gewoon niet.SteV6 schreef:Bert,Bert ///M3 schreef:Als je de stelring omhoog draait komt de veer gewoon hoger te zitten, maar je perst hem niet in elkaar oid. (tenzij je het echt veel te bont maakt en je zuiger al tegen de uitgaande bumpstop zit, dan ga je wel preload op de veer zetten) Alleen de zuiger in de demper gaat daarmee ook omhoog (of in geval van een up side down shock de behuizing) omdat je zuigerstang meeschuift. Dus daardoor verander je ingaande en uitgaande slag.
Deze opmerking leidt op de Speedsterclub tot een kleine discussie: http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/view ... 2999#52999" onclick="window.open(this.href);return false;
Blijft leuke materie (en het rijdt ook heerlijk zo'n setje Nitrons)
Stephan
Dat soort getallen worden genoemd inderdaad.allen schreef:LHD conversie zat volgens mij tussen de 3 en 5k in (Stéphane?).
Klopt voor S1, voor S2 was het €800 ex. BTW per stuk als ik me niet vergis.allen schreef:Koplampen S1 zijn een paar tientjes. Voor de S2 wordt het denk ik pijnlijk.
Ja, dat zal wel. Zijn letterlijke woorden waren dat een VVC blok minder betrouwbaar zijn dan zo'n Van Sten getuned 'normaal' blok. Daarbij gezegd dat Rob en nog iemand zo'n blok hadden en die er niet altijd even zachtzinnig mee om gingen. En desondanks liep dat blok nog prima.YvoTuk schreef:Stephane, mooi verhaal... volgens mij rijdt ie zelf een.. euhh.. VVC.![]()
Exact, je veranderd de positie van de zuiger in de demper en dus je in en uitgaande slaglengtes, maar je perst de veer dus niet in elkaar, die blijft even lang als die onder de auto zit. (behalve bij variaties in hoekgewicht)YvoTuk schreef: Bert, ik zou zeggen.. kom een keer langs en kom het me eens uitleggen.. Ik denk dat de fabrikant zelf wel ongeveer weet hoe zijn dempertjes werken. Hoe meer je een veer comprimeerd, hoe korter hij wordt. Da's niet zo moeilijk. Omdat er in het geval van Nitrons aan een kant een vast plateau zit en aan de andere kant een stelbaar plateau zal je bij het wijzigen van de wagenhoogte altijd de positie van de zuiger veranderen in de cylinder. Daarmee compromitteer je dus ofwel de ingaande ofwel de uitgaande slag.
LOL en dan "Ik rij je wel naar het vliegveld buurman, dan hoeft je auto daar niet te staan."Martijn Koevoets schreef:40 uur sleutelen he..... wanneer gaat de buurman op vakantie?
Gebruikers op dit forum: Dimitri, Mark, maurizio, Murena, Ralph Wolf en 3 gasten