Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Luco

Re: Wereldwijde recessie op komst, of niet?

Bericht door Luco » 29 jan 2009, 12:16

Dennis Cavallino schreef:Als je goed leest: 4e kwartaal viel tegen, 2009 wordt een zwaar jaar voor je. Relatief gezien dan. shell zal ik niet zo snel medelijden mee hebben.
aangepast, dat bedoel ik met gek maken, minder winst is nog geen verlies.
Al doen ze het wel zo voorkomen.

Roman

Bericht door Roman » 29 jan 2009, 12:17

luco hornsveld schreef: Gaat het wel zo slecht?
Of maken we elkaar gek?
In NL ziet het er soms niet naar uit maar elders gaat het echt wel slecht en het word alleen maar met de week erger...

Casper

Bericht door Casper » 29 jan 2009, 12:56

In de VS worden alle slechte leningen in een 'Bad-Bank' gestopt. Het lijkt wel een sprookje....'Bad-Bank' ik spuugde mijn ontbijt bijna tegen m'n monitor aan toen ik dat las. Wat een verrot econmisch stelsen hebben we ook.....

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 29 jan 2009, 17:32

De volgende stap, de overgewaardeerde euro: http://www.nuzakelijk.nl/20090129/beurs ... -mac-index" onclick="window.open(this.href);return false;

Casper

Bericht door Casper » 29 jan 2009, 18:15

Ik geloof niet (meer) zo in de Big-mac index. Dit omdat de verziekte dollar als referentie wordt gebruikt. De euro ondergaat op dit moment een correctie, maar is zeker niet voor 27% overgewaardeerd. Eerder 5-10%, maar dat is niet zo erg...

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 30 jan 2009, 17:17

Casper schreef:In de VS worden alle slechte leningen in een 'Bad-Bank' gestopt. Het lijkt wel een sprookje....'Bad-Bank' ik spuugde mijn ontbijt bijna tegen m'n monitor aan toen ik dat las. Wat een verrot econmisch stelsen hebben we ook.....
De economie in de VS is gestoeld op niets.....dus gewoon wegmoffellen die slechte leningen :hammer:

RutgerK

Bericht door RutgerK » 30 jan 2009, 21:41

In Amerika wordt op dit moment alleen beleid gevoerd op de eigen economie en totaal niet op de wereldeconomie.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 30 jan 2009, 22:32

Mja de BigMac index zou ik niet durven gebruiken in deze roerige tijden. Als de economie rustig is is het een prima meter, maar momenteel zijn de valutakoersen (te)veel gebaseerd op snelle speculatie.

Niall

Bericht door Niall » 03 feb 2009, 10:37

Een van de grote automotive leveranciers is nu ook omgevallen: http://www.demorgen.be/dm/nl/3324/Finan ... neer.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 03 feb 2009, 12:22

Tja,

En nu zit ik ook in de automotive sector, maar bij ons draait de tent als een dolle....

Sterker, hoe meer dealers er omvallen, hoe beter het voor ons is....hoe wrang dat ook klinkt......
Want als de dealer niet meer bestaat, gaat de automobilist voor het onderhoud naar een universele garage, en dat is uiteindelijk onze branche...

Roman

Bericht door Roman » 03 feb 2009, 15:23

EUROPE UNEMPLOYMENT

Netherlands 2.7%
UK 6.1%
Germany 7.2%
France 7.9%
Spain 14.4%
Source: Eurostat
Big jump in Spanish unemployment

The number of people out of work in Spain increased by 199,000, or 6%, in January from the previous month, official figures show.

The record monthly jump brought the total jobless number to 3.3 million, the highest since 1996, the Labour Ministry said.

The ranks of Spain's unemployed have swelled by more than one million in the past year.

At 14.4%, the Spanish unemployment rate is by far the highest in the EU.

"We continue to be affected by the serious international financial crisis, the lack of of liquidity and the fall in consumer spending," said Maravillas Rojo, Spain's employment secretary.

Spain was until recently one of Europe's fastest growing economies, but the global financial crisis has hit the country hard, particularly affecting the property and construction sectors.

The European Commission has forecast that the unemployment rate will continue to increase in Spain to 16.1% in 2010 and 18.7% the following year.

In another sign of the weakening economy, Spanish car sales fell by 41.6% in January from a year earlier.

Prime Minister Jose Luis Rodriguez Zapatero met financial leaders on Monday to urge them to boost lending.

He also told those out of work that the country's economic stimulus plan would begin taking effect soon, creating new jobs.

"We are going to overcome the economic crisis," Mr Zapatero said.
Het gaat lekker :bignews: :goodnight:

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 03 feb 2009, 21:21

M'n vriendin werkt in de reiswereld en kreeg vandaag ook te horen dat haar contract niet verlengd wordt, over een maandje dus geen werk meer. Niet geheel onverwachts maar wel vervelend, snel op zoek naar wat anders. Ze was ook bepaald niet de enige, echt een hele rits mensen gaat eruit. Maakte niet eens uit of je goed voldoet of niet, mensen met een contract wat voor eind maart afloopt krijgen sowieso geen verlenging. Groot slagveld daar, redelijke crisis als ik het zo hoorde. :shock: Marges staan onder druk en zo'n crisis eroverheen... geen toptijden in die business op zijn zachtst gezegd.

Begint nu toch wel toe te slaan die crisis. Ben ook niet zo'n doemdenker maar toch behoorlijk veel negatieve geluiden om me heen, ook in onze klantenkring. Met name in de bouw. Zelf (ICT) gelukkig nog genoeg te doen, geen klagen. Maak me ook niet veel zorgen maar we moeten wel scherp blijven. Richt me ook steeds meer op onderwijs naast bedrijven. Overheidsgeld is er (zolang mijn naamgenoot het tenminste niet wegsmijt :)) altijd wel.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 03 feb 2009, 22:12

Kloten Wouter :protest: En dat terwijl hier op de voorkant van de krant (DvhN) staat dat de reis bureau's het in het Groningen en Drenthe net zo druk, zo niet drukker hebben dan vorig jaar... :?

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 03 feb 2009, 22:26

Thx voor de reactie Niels. Is ook best tegenstrijdig. Enerzijds komen er nog genoeg mensen voor het boeken van reizen maar de marges zijn dun tot flinterdun, mede door internet. Een reis van 4000 euro verdien je wel op, bij een reis van 400 euro is het verwaarloosbaar. Als ik dan hoor dat Suzanne het soms een hele dag druk had met mensen in de zaak maar op het eind van de dag 2 of 3 boekingen had gemaakt... tja, dan kun je op je klompen aanvoelen dat dat financieel nooit uitkomt. Ben wel benieuwd hoe ze (werkgever waar Suzanne nu nog werkt) het nu gaan regelen. Eigenlijk waren ze nu al onderbezet, alles zo minimaal mogelijk qua bezetting waardoor de kwaliteit van de dienstverlening ook al achteruit ging. Amper tot geen tijd om fatsoenlijk reizen uit te zoeken voor mensen, tussendoor nog een hoop andere zaken moeten regelen (tickets uitzoeken, reisgidsen, papierwerk ed.) terwijl daar eigenlijk geen tijd voor was. Allemaal zeer krap en minimaal gepland. Nu wil men nog meer besparen dus veel contracten voor bepaalde tijd worden nu niet verlengd, waardoor de bezetting nog minimaler gaat worden. Tevens gooi je een bak aan kennis en ervaring weg. Begrijp best dat het kostentechnisch wel uit moet kunnen maar de dienstverlening wordt hier ook bepaald niet beter van. Het zou mij niet verbazen als er dit jaar diverse reisbureaus helemaal worden gesloten.

Max V

Bericht door Max V » 03 feb 2009, 22:35

Mijn vriendin (toevallig ook Suzanne) werkt ook bij een reisbureau (busreizen). Daar hebben ze vorige week ook 2 mensen ontslagen...

Mijn vriendin werkt daar part-time en is er niet afhankelijk van, maar het is wel even billen knijpen!

Joy

Bericht door Joy » 03 feb 2009, 22:52

Maximus schreef:Mijn vriendin (toevallig ook Suzanne) werkt ook bij een reisbureau (busreizen). Daar hebben ze vorige week ook 2 mensen ontslagen...

...maar het is wel even billen knijpen!
Gelukkig is het een dame, mannen kunnen daar hun baan voor kwijt raken :wink:

Ik zie nu ook wel wat problemen om me heen ontstaan. Wat Wouter zegt, concentreren op instanties die een grote garantie op continuïteit hebben. Maatje werk ook in de IT voor onderwijsinstellingen en dat loopt gewoon storm.
Voor onszelf kan ik alleen maar zeggen dat dit jaar beter is begonnen dan alle jaren hier voor, tot zover niks te merken van enige inkrimping.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 04 feb 2009, 10:14

Even iets heel anders. Ik heb mijn pensioen echt waardeloos geregeld en was eind vorig jaar van plan om dat te regelen, maar toen kwam de crisis er vol inhakken en dacht ik: 'ik wacht wel even'. Nu heb ik wat interviews gezien en gelezen met mensen die er verstand van hebben en allemaal zeggen ze het volgende: 'in feite is er niets aan de hand..... maar de beurs moet wel weer aantrekken en/of de premies moeten omhoog'. En ze zeggen dit: 'pensioenfondsen zijn bij wet geregeld, dus niets om je zorgen om te maken, je hebt gewoon recht op pensioen.... maar, bij calamiteiten kan er worden afgeweken van de wet'. De interviewer stelde dat de huidige situatie weleens een calamiteit zou kunnen zijn. Er moet snel een verbetering plaatsvinden in plaats van een verslechtering, willen de pensioenfondsen hier uit gaan komen en hun beleid van beleggingen kunnen verantwoorden aan de premie betalers.

Ik wacht nog even met instappen in zo'n pensioenfonds en blijf voorlopig even afwachten. Of is dat dom en naief? Zijn er meer mensen die hun pensioen niet geregeld hebben via een pensioenfonds? Of mensen die erover denken om ermee te stoppen? Of zal het zo'n vaart niet lopen dat je uiteindelijk je geld in een bodemloze put stopt? Ik merk aan mezelf dat ik door alle negativiteit/doemdenken soms niet meer helemaal objectief kan inschatten wat nu wel of niet een goed plan is. :)

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 04 feb 2009, 10:16

Ik (ondernemer) doe niet aan pensioenopbouw. Heb er domweg geen vertrouwen in. Men riep altijd 'nee, alleen veilige beleggingen op de langere termijn'. Nu een paar maandjes kredietcrisis en ze zitten gelijk dik onder hun dekkingsgraad. Nee, da's stabiel. :?

Bouw zelf wel een oudedagvoorziening op (bedrijf later verkopen), heb daar meer vertrouwen in. Dat heb ik zelf in de hand. Ken veel ondernemers om me heen die hetzelfde denken.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 04 feb 2009, 10:58

136 Teletekst wo 04 feb
Kort nieuws buitenland

` Het electronicabedrijf Panasonic gaat
wereldwijd 15.000 banen schrappen.Of er
ook in Nederland banen verdwijnen is
onduidelijk.Het Japanse bedrijf gaf
vanochtend voor de tweede keer in korte
tijd een winstwaarschuwing.Panasonic
rekent nu op een jaarverlies van 3,3
miljard euro.De yen is duurder geworden
en er worden minder tv's verkocht.

Christoph

Bericht door Christoph » 04 feb 2009, 11:15

Wouter81 schreef:Ik (ondernemer) doe niet aan pensioenopbouw. Heb er domweg geen vertrouwen in. Men riep altijd 'nee, alleen veilige beleggingen op de langere termijn'. Nu een paar maandjes kredietcrisis en ze zitten gelijk dik onder hun dekkingsgraad. Nee, da's stabiel. :?
Ja dat is stabieler dan jou eigen pensioenvoorziening. De mate waarop een pensioenfonds kan investeren/beleggen is dusdanig groot dat zij de markt kunnen afromen door kwantitatief te traden, ze hebben een beter beeld over marktwerking dan jij als ondernemer zal hebben (mag ik hopen, anders heb je te veel vrije tijd). Dat het onder de dekkingsgraad zit nu, betekend niet dat er over 30/40 jaar geen fatsoenlijk pensioen klaar staat voor een hele hoop mensen. Denk je dat je zelf een betere investeringsportfolio kan samenstellen die niet onder een fictieve dekkingsgraad was gegaan in deze tijden?

De klappen vallen nu waar de grote risico's genomen zijn en de grootste inleg, maar een pensioenfonds als ABP leeft geen korte termijn strategie na maar doet investeringen voor de lange termijn. Welke informatie geeft op dit moment voor jou de doorslag dat jij pensioenfondsen kan verslaan?

Dan het tweede punt wat je aanhaalt, de verkoop van je onderneming als pensioen reserve labelen. Kan een enorme kostbare fout zijn. Wie waardeert jou onderneming? Hoeveel goodwill wil jij straks uit de onderneming halen om je pensioenkosten te dekken, waarin zit de waarde van jou onderneming, de technologie/portfolio/bezittingen?

Op het moment dat je je onderneming als pensioen gaat zien loop je een groter risico dan wanneer je kiest voor een pensioenfonds en daar over 30/40 jaar je pensioen opbouwt. Herwaardering van ondernemingen op de beurs worden doorgetrokken over de hele linie, jou bedrijfje is geen uitzondering.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 04 feb 2009, 11:31

Wouter81 schreef:Ik (ondernemer) doe niet aan pensioenopbouw. Heb er domweg geen vertrouwen in. Men riep altijd 'nee, alleen veilige beleggingen op de langere termijn'. Nu een paar maandjes kredietcrisis en ze zitten gelijk dik onder hun dekkingsgraad. Nee, da's stabiel. :?

Bouw zelf wel een oudedagvoorziening op (bedrijf later verkopen), heb daar meer vertrouwen in. Dat heb ik zelf in de hand. Ken veel ondernemers om me heen die hetzelfde denken.
Het is altijd een moeilijke discussie over pensioenopbouw. Als je tegen je pensioen aan zit denk je daar anders over dan als je jong bent. In principe is je pensioenopbouw bij een groot pensioenfonds stabieler. Er is meer toezicht op en het risico bij betaling wordt deels verspreid over de degene die premies inbrengen. Als je zelf je pensioen regelt kan je je risico's na je pensioen niet meer afdekken.

De dekkingseisen zijn sinds '11 september' aangescherpt omdat ook toen de pensioenfondsen grote problemen hadden met de (lagere) dekkingsgraad. Overigens zijn de pensioenfondsen die dip weer te boven gekomen. Pensioenfondsen zullen er alles aan willen doen boven de vereiste dekkingsgraad te komen aangezien er een verzwaard toezicht vanuit de overheid (Financiën en Sociale Zaken) zal gelden. Overigens is een pensioenaanpassing misschien op dit moment ook wel niet nodig aangezien de inflatie zeer laag zal zijn en de pensioenen dus niet verhoogd hoeven te worden om de koopkracht te behouden.

Niall

Bericht door Niall » 04 feb 2009, 12:19

Kleine klant van ons:

TILBURG - Metaalwarenfabriek Tilburg heeft faillissement aangevraagd. Daardoor dreigen 130 mensen hun baan te verliezen.
Metaalwarenfabriek Tilburg maakt onderdelen voor autogordels en draait al langere tijd niet goed. Het bedrijf is al eerder opgekocht door een Duitse onderneming, maar die kon een faillissement niet voorkomen.

Vakbond De Unie hoopt op een doorstart. Door de algehele malaise in de auto-industrie zal dat wel moeilijk worden, zegt de bond.

RVV

Bericht door RVV » 04 feb 2009, 13:01

Je hele leven pensioen premie betalen en dan doodgaan op je 65e.. zo zien ze het liefst die pensioenfondsen :bag:

Er is geen enkele garantie, maar dan ook geen enkele GARANTIE dat het voor onze generatie, over 30/40 jaar goed geregeld is qua pensioenen.

Het motto.. is .. op je oude dag net zo leven als je gedaan hebt, lekker verre reizen maken, veel vrij tijd de leuke dingen in het leven pakken.. genieten van de mooie dingen.. "riedeltje" mooi was die tijd..

De praktijk.. tussen je 65e en 70e.. raak je langzaam minder mobiel... je gebit dondert om de haverklap uit je mond,tussen je 75e en 80e ben zwak ziek en misselijk kom je er niet meer aan toe om je pensioen op te maken.. je geeft niet meer om materiele zaken..elke dag je natje en je droogje vind je prima...

En dan ga je dood... met een bak geld op de bank... niet opgemaakt pensioengeld..en de fiscus staat te :hosanna:

Kijk maar naar hoe je eigen opa en oma leven op dit moment.. dan weet je gelijk wat je aan een mooi pensioen hebt... niks dus...

Roman

Bericht door Roman » 04 feb 2009, 13:11

Vandaag weer 2 kennisen van me die hun baan verloren hebben.

Nu werkt er nog maar minder dan de helft van m'n vrienden/kennisen kring.

Gaat niet goed :(

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 04 feb 2009, 13:27

Rico +1.

Plaats reactie