kraken bij volledig insturen

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
stefan740

kraken bij volledig insturen

Bericht door stefan740 » 30 jan 2009, 14:38

Toch maar eens vragen hier of jullie weten wat het is :)

Als ik s'ochtends wegrij, vooral als het koud is, en de oprit achteruit afrij moet ik op het eind vrij ver insturen om de weg op te draaien. En zodra ik volledig instuur of ver instuur terwijl ik door de regengoot rij 'kraakt' het. Ik weet 99,9% zeker dat het wiel niks raakt het zijn denk ik rubbers die bevroren zijn en daardoor erg stroef gaan?

Het zal wel geen kwaad kunnen maar je vraagt je toch af af het wiel er niet gaat afvallen :lol:

Casper

Re: kraken bij volledig insturen

Bericht door Casper » 30 jan 2009, 14:42

Homokineet die aan het verslijten is? Ik weet niet hoeveel km er op de teller staat?

GTRene

Bericht door GTRene » 30 jan 2009, 14:59

als het koud is worden ook rubbers hard..wellicht spoorstang of stabilisatorstang rubber die wat verwringt als je en draait en door kuil/afrit gaat, dan komen daar krachten op :roll:

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 30 jan 2009, 15:16

Is het alleen geluid, of gaat het sturen ook zwaar.....

Bij de stuurinrichtingen van sommige automodellen treedt het verschijnsel ‘ochtendziekte’ op. Bij koude bedrijfstemperatuur stuurt de auto zwaar en pas als de temperatuur oploopt kan er weer normaal gestuurd worden.
Hoe kan dat nou?
De teflonringen van de pignon veroorzaken slijtage aan de binnenzijde van het pignonhuis. In koude toestand krimpen de teflonringen. Door de ontstane ruimte komen zij los van de behuizing, met als gevolg een afname van de bekrachtiging.
Pas als het stuurhuis op bedrijfstemperatuur is, is er weer volledige bekrachtiging mogelijk. Nu zijn de teflonringen namelijk uitgezet en sluiten zij de ruimte in het pignonhuis af. Stuurhuizen met ochtendziekte hebben meestal een aluminium pignonhuis. De harde teflon veroorzaakt na verloop van tijd echter diepe groeven in het stuurhuis. Bij onder meer de BMW 3-serie, Volvo 940/960/850 en Saab 900 is dit een veelvoorkomend probleem.

Ach, en een mini is BMW, dussuhhhhhh
:bag:

stefan740

Bericht door stefan740 » 30 jan 2009, 15:39

Net door de 76k gereden.
Sturen gaat niet zwaarder.

Zat ook aan rubbers van stabi te denken. Ik ga eens opzoeken wat een homokineet precies doet :oops:

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 30 jan 2009, 15:46

Stabi's denk ik ook.

Heb er met mn pugje ook heel veel last van.
Rommelpot moet een keer weer aangedraaid worden denk ik

Mark

Bericht door Mark » 30 jan 2009, 15:56

Het kunnen ook de topmouts van je schokdempers zijn, is het probleem na het monteren van je schroefset gekomen?

Edit; de schroefset wat een andere Mini.

Rupie

Bericht door Rupie » 30 jan 2009, 15:59

Mark schreef:Het kunnen ook de topmouts van je schokdempers zijn, is het probleem na het monteren van je schroefset gekomen?

Ook topmounts van gewone dempers ala Bilstein B8 of zeg ik nou iets geks? :|

Mark

Bericht door Mark » 30 jan 2009, 16:05

Ruben schreef:
Mark schreef:Het kunnen ook de topmouts van je schokdempers zijn, is het probleem na het monteren van je schroefset gekomen?

Ook topmounts van gewone dempers ala Bilstein B8 of zeg ik nou iets geks? :|
Nee hoor, dat kan net zo goed bij "normale" schokdempers.

stefan740

Bericht door stefan740 » 30 jan 2009, 16:49

Zou in de toekomst graag iets van een B8 setje eronder willen maar dat was ik idd dus niet.
Ik zal eens aan Beek auto racing vragen of ze iets zien als ik daar langs ga de 12de.

Bedankt voor de snelle reacties heren :df:

frankv

Bericht door frankv » 30 jan 2009, 20:25

Eric H schreef:Is het alleen geluid, of gaat het sturen ook zwaar.....

Bij de stuurinrichtingen van sommige automodellen treedt het verschijnsel ‘ochtendziekte’ op. Bij koude bedrijfstemperatuur stuurt de auto zwaar en pas als de temperatuur oploopt kan er weer normaal gestuurd worden.
Hoe kan dat nou?
De teflonringen van de pignon veroorzaken slijtage aan de binnenzijde van het pignonhuis. In koude toestand krimpen de teflonringen. Door de ontstane ruimte komen zij los van de behuizing, met als gevolg een afname van de bekrachtiging.
Pas als het stuurhuis op bedrijfstemperatuur is, is er weer volledige bekrachtiging mogelijk. Nu zijn de teflonringen namelijk uitgezet en sluiten zij de ruimte in het pignonhuis af. Stuurhuizen met ochtendziekte hebben meestal een aluminium pignonhuis. De harde teflon veroorzaakt na verloop van tijd echter diepe groeven in het stuurhuis. Bij onder meer de BMW 3-serie, Volvo 940/960/850 en Saab 900 is dit een veelvoorkomend probleem.

Ach, en een mini is BMW, dussuhhhhhh
:bag:
ah, ik denk dat mijn e39 520 dit probleem ook heeft, als het echt koud is heb ik de eerste 10 meter minder bekrachtiging, als het echt echt koud is, de eerste 50 meter niet, daarna geen probleem meer

frank

Fernando

Bericht door Fernando » 31 jan 2009, 00:27

gaaf ook m'n 320i e36 heeft de laatste weken s'ochtends last van een krakend stuur wat na een paar minuten verdwijnt....

Plaats reactie