Is het alleen geluid, of gaat het sturen ook zwaar.....
Bij de stuurinrichtingen van sommige automodellen treedt het verschijnsel ‘ochtendziekte’ op. Bij koude bedrijfstemperatuur stuurt de auto zwaar en pas als de temperatuur oploopt kan er weer normaal gestuurd worden.
Hoe kan dat nou?
De teflonringen van de pignon veroorzaken slijtage aan de binnenzijde van het pignonhuis. In koude toestand krimpen de teflonringen. Door de ontstane ruimte komen zij los van de behuizing, met als gevolg een afname van de bekrachtiging.
Pas als het stuurhuis op bedrijfstemperatuur is, is er weer volledige bekrachtiging mogelijk. Nu zijn de teflonringen namelijk uitgezet en sluiten zij de ruimte in het pignonhuis af. Stuurhuizen met ochtendziekte hebben meestal een aluminium pignonhuis. De harde teflon veroorzaakt na verloop van tijd echter diepe groeven in het stuurhuis. Bij onder meer de BMW 3-serie, Volvo 940/960/850 en Saab 900 is dit een veelvoorkomend probleem.
Ach, en een mini is BMW, dussuhhhhhh
