Ervaringen met remschijven
- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: Ervaringen met remschijven
3 zuigers? Is dat een zwevende klauw met aan één zijde 3 zuigers ofzo?
- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: Ervaringen met remschijven
-foutje-
- Sjef
- Berichten: 1181
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56
Re: Ervaringen met remschijven
Vind ik erg apart. Ik heb de DS3000 op de rally e30 en ik merk toch een wereld van verschil bij de eerste 1 a 2 bochten aanremmen en alles wat daarna plaatsvindt. Zeker bij lang wachten bij de start en alles flink stukje kouder staat is het verschil erg groot. Bij "openbare weg" rijden en ik haal de auto uit de garage dan is de 1e x remmen bij de rotonde ook al spannend als je er niet bij stilstaat waar je mee rijdt. Lijkt me dat die Z toch een stukkie zwaarder is dan een leeggetrokken e30.GTRene schreef:Nee in mijn geval helemaal niks, zelfs koud of eerste rem gebeuren in elk geval net zo normaal als standaard blokjes zo niet beter 8) maar het mooiste en belangrijkste op een trackday of paar keer goed ingrijpen blijft ie mooi constant en vertrouwensvol.Knot schreef:Rene, heb je geen last met de DS3000 van het "het remt de eerste seconden niet op de snelweg"?
Mark, dot5.1 werkt alleen met andere remleidingen etc toch? Ging volgens mij niet in een standaard remsysteem in alle gevallen.
Tuurlijk de RC6 waren iets agressiever maar vreten de schijf open piept als de ziekte en rammelt als een gek...zoiets
![]()
Misschien dat die HP-plus ook zo fijn/goed is voor all round als de DS3000 dat weet ik niet, die wilde ik eerst kopen tot van heek motorsport me zei van, ik heb die DS en bevallen goed...afijn, ben niet teleurgesteld en ze hebben mooie OEM pasvorm en die klemmen erop.
Moet er wel bij vertellen dat ik wel speciale olie heb, Motul RBF660
Hawk hp plus heb ik op de sub en dat remt wel meteen vanaf de eerste aanraking van het pedaal. Is ook meer te vergelijken met DS2500 dan met 3000 iig maar ook hier geld dat dit soort blokken kwalitatief beduidend minder zijn bij trackday o.i.d. De Hp plus waren na een paar rondjes ringgebruik bijvoorbeeld al niet zo super meer en ook hier na 10+ rondjes (met afkoelen e.d. netjes erbij) weer kromme schijven

- RJay
- Berichten: 3708
- Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
- Locatie: Velserbroek
Re: Ervaringen met remschijven
Als je een hawk blok wil dat grofweg aan de 3000 gelijk staat moet je de ht-10 eens proberen.Sjef schreef:Vind ik erg apart. Ik heb de DS3000 op de rally e30 en ik merk toch een wereld van verschil bij de eerste 1 a 2 bochten aanremmen en alles wat daarna plaatsvindt. Zeker bij lang wachten bij de start en alles flink stukje kouder staat is het verschil erg groot. Bij "openbare weg" rijden en ik haal de auto uit de garage dan is de 1e x remmen bij de rotonde ook al spannend als je er niet bij stilstaat waar je mee rijdt. Lijkt me dat die Z toch een stukkie zwaarder is dan een leeggetrokken e30.GTRene schreef:Nee in mijn geval helemaal niks, zelfs koud of eerste rem gebeuren in elk geval net zo normaal als standaard blokjes zo niet beter 8) maar het mooiste en belangrijkste op een trackday of paar keer goed ingrijpen blijft ie mooi constant en vertrouwensvol.Knot schreef:Rene, heb je geen last met de DS3000 van het "het remt de eerste seconden niet op de snelweg"?
Mark, dot5.1 werkt alleen met andere remleidingen etc toch? Ging volgens mij niet in een standaard remsysteem in alle gevallen.
Tuurlijk de RC6 waren iets agressiever maar vreten de schijf open piept als de ziekte en rammelt als een gek...zoiets
![]()
Misschien dat die HP-plus ook zo fijn/goed is voor all round als de DS3000 dat weet ik niet, die wilde ik eerst kopen tot van heek motorsport me zei van, ik heb die DS en bevallen goed...afijn, ben niet teleurgesteld en ze hebben mooie OEM pasvorm en die klemmen erop.
Moet er wel bij vertellen dat ik wel speciale olie heb, Motul RBF660
Hawk hp plus heb ik op de sub en dat remt wel meteen vanaf de eerste aanraking van het pedaal. Is ook meer te vergelijken met DS2500 dan met 3000 iig maar ook hier geld dat dit soort blokken kwalitatief beduidend minder zijn bij trackday o.i.d. De Hp plus waren na een paar rondjes ringgebruik bijvoorbeeld al niet zo super meer en ook hier na 10+ rondjes (met afkoelen e.d. netjes erbij) weer kromme schijven.
In ieder geval op de E30 mooie pasvorm, en remt van meet af aan als een betonnen muur ook.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Ervaringen met remschijven
De HT-10 ken ik verder niet maar ff wat van opgezocht, die kan inderdaad hoge temperaturen aan is is al vrij snel op temp voor goede werking, verder schijnbaar ook dezelfde soort pasvorm als de DS3000 incl klemmen voor in de zuiger...R.J schreef:Als je een hawk blok wil dat grofweg aan de 3000 gelijk staat moet je de ht-10 eens proberen.
In ieder geval op de E30 mooie pasvorm, en remt van meet af aan als een betonnen muur ook.
Maar welke dan beter is? de DS3000 ken ik nu en bevalt mij goed...misschien is de HT-10 net als de RC6 te hard/brokkelig? ik heb het type in elk geval opgeslagen bij men lijst van goed/leuk auto spul

- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Ervaringen met remschijven
Hm volgens mij hebben echte raceblokken ala RC6 en PFC01 etc noem het hele rijtje maar op vanaf koud al veel meer bite dan straatspul, en dat word nog wat beter naarmate ze warm worden.
Met BBK's etc is het niet het leven van de schijven wat alleen langer word maar bij de high end sets zoals AP / Alcon / Performance Friction etc is het pedaalgevoel en modulatie ook veel beter. Het is niet de absolute stopkracht van die systemen die ineens veel hoger is. (als je bijvoorbeeld bij mij kijkt, 330mm vs 315mm is 7,5mm extra straal, dat zal het hem echt niet doen) Alleen met die systemen voelt het ineens veel vertrouwder aan en je remt dichter tegen de grens aan doordat het makkelijker moduleerd.
In Youp zijn geval zou ik gewoon lekker eerst standaard schijven houden en een setje andere blokken er op zetten. Veel aftermarket schijvjes zien er wel fancy uit maar is gewoon pisbakkenstaal. Meestal is OEM nog wel redelijk goed te doen. Blokken is een beetje afhankelijk van wat er te krijgen is, Ferrodo DS2500, PFC Z-Rated etc. Heb je voor eerst echt zat aan. Remvloeistof vervangen met DOT 5.1 en klaar.
Met BBK's etc is het niet het leven van de schijven wat alleen langer word maar bij de high end sets zoals AP / Alcon / Performance Friction etc is het pedaalgevoel en modulatie ook veel beter. Het is niet de absolute stopkracht van die systemen die ineens veel hoger is. (als je bijvoorbeeld bij mij kijkt, 330mm vs 315mm is 7,5mm extra straal, dat zal het hem echt niet doen) Alleen met die systemen voelt het ineens veel vertrouwder aan en je remt dichter tegen de grens aan doordat het makkelijker moduleerd.
In Youp zijn geval zou ik gewoon lekker eerst standaard schijven houden en een setje andere blokken er op zetten. Veel aftermarket schijvjes zien er wel fancy uit maar is gewoon pisbakkenstaal. Meestal is OEM nog wel redelijk goed te doen. Blokken is een beetje afhankelijk van wat er te krijgen is, Ferrodo DS2500, PFC Z-Rated etc. Heb je voor eerst echt zat aan. Remvloeistof vervangen met DOT 5.1 en klaar.
- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: Ervaringen met remschijven
Dan ga ik maar voor de standaard Brembo's en dot 5.1.... Misschien kan ik met de paar centjes die ik me bespaar op de schijven meteen een setje OMP/Goodrich remslangen kopen, die zijn namelijk erg goedkoop voor een Saxotje. 8)
- RJay
- Berichten: 3708
- Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
- Locatie: Velserbroek
Re: Ervaringen met remschijven
Tsja, sommigen zegge ndat ze schrijven vreten, maar dat zeggen sommigen ook van de 3000.GTRene schreef:De HT-10 ken ik verder niet maar ff wat van opgezocht, die kan inderdaad hoge temperaturen aan is is al vrij snel op temp voor goede werking, verder schijnbaar ook dezelfde soort pasvorm als de DS3000 incl klemmen voor in de zuiger...R.J schreef:Als je een hawk blok wil dat grofweg aan de 3000 gelijk staat moet je de ht-10 eens proberen.
In ieder geval op de E30 mooie pasvorm, en remt van meet af aan als een betonnen muur ook.
Maar welke dan beter is? de DS3000 ken ik nu en bevalt mij goed...misschien is de HT-10 net als de RC6 te hard/brokkelig? ik heb het type in elk geval opgeslagen bij men lijst van goed/leuk auto spul
Dat variëert echt per rijder, remschijf en remblok.
- Tom V
- Berichten: 4873
- Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50
Re: Ervaringen met remschijven
Vind de HT10's eigenlijk niet echt geweldig @ e30. Met de wilwoods wel wat beter maar het pedaal gevoel vond ik niet echt een pluspunt.
Waarom wil men hier perse graag dot 5.1 remvloeistof? Is dat omdat het een cijfertje hoger staat? Rijdt al jaren met ATE Racing Blue (Dot 4) wat zelfs met zware auto + lang circuit gebruik boven alle verwachtingen presteert. Wel i.c.m. goede schijven en blokken.
Waarom wil men hier perse graag dot 5.1 remvloeistof? Is dat omdat het een cijfertje hoger staat? Rijdt al jaren met ATE Racing Blue (Dot 4) wat zelfs met zware auto + lang circuit gebruik boven alle verwachtingen presteert. Wel i.c.m. goede schijven en blokken.
- Joy
- Berichten: 10871
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Ervaringen met remschijven
Ik rij nu ook op straat met HT10. Ik vind ze erg goed bijten. Koud zijn ze al beter dan een standaard M3 blok. Na het opwarmen zijn ze innige vrienden met het ABS.
Enige nadeel is het piepen. Als ik rustig rij dan zijn ze muisstil. 1 keer hard remmen en daarna blijven ze piepen. Ik weet niet of dit in temperatuur zit of in een laagje wat zich op het blok vormt. Eigenlijk was het de bedoeling om Ferodo DS2500 voor straat te monteren, maar ik laat ze lekker zitten.
Enige nadeel is het piepen. Als ik rustig rij dan zijn ze muisstil. 1 keer hard remmen en daarna blijven ze piepen. Ik weet niet of dit in temperatuur zit of in een laagje wat zich op het blok vormt. Eigenlijk was het de bedoeling om Ferodo DS2500 voor straat te monteren, maar ik laat ze lekker zitten.
- RJay
- Berichten: 3708
- Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
- Locatie: Velserbroek
Re: Ervaringen met remschijven
Omdat dot 5.1 nou eenmaal de naam heeftTom944 schreef:Vind de HT10's eigenlijk niet echt geweldig @ e30. Met de wilwoods wel wat beter maar het pedaal gevoel vond ik niet echt een pluspunt.
Waarom wil men hier perse graag dot 5.1 remvloeistof? Is dat omdat het een cijfertje hoger staat? Rijdt al jaren met ATE Racing Blue (Dot 4) wat zelfs met zware auto + lang circuit gebruik boven alle verwachtingen presteert. Wel i.c.m. goede schijven en blokken.

Tsja, we hebben nu een reserve setje dtc60 en ds3000 liggen, gaan we allebei testen zodra het zo laat is

Maar dit begint verdacht veel op een bepaald ander topic te lijken jongens

- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: Ervaringen met remschijven
Het ging eigenlijk ook over remschijven...
Een remblokkeuze had ik toch al gemaakt.. 


- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Ervaringen met remschijven
Nou niet alleen vanwege de naamR.J schreef:Omdat dot 5.1 nou eenmaal de naam heeftTom944 schreef:Vind de HT10's eigenlijk niet echt geweldig @ e30. Met de wilwoods wel wat beter maar het pedaal gevoel vond ik niet echt een pluspunt.
Waarom wil men hier perse graag dot 5.1 remvloeistof? Is dat omdat het een cijfertje hoger staat? Rijdt al jaren met ATE Racing Blue (Dot 4) wat zelfs met zware auto + lang circuit gebruik boven alle verwachtingen presteert. Wel i.c.m. goede schijven en blokken.Na dit seizoen stappen wij ook weer terug naar dot4 voor de E30 hoor.
Tsja, we hebben nu een reserve setje dtc60 en ds3000 liggen, gaan we allebei testen zodra het zo laat isEens kijken wat beter bevalt.
Maar dit begint verdacht veel op een bepaald ander topic te lijken jongens

DOT 5.1 heeft bij de meeste van-de-plank soorten remvloeistof een hoger kooppunt, een auto garage trekt dat zo van de plank en het kost geen drol, nog geen tientje per liter soms. Dus voor een beetje hobby gebruik zoals bij Youp kan het uitkomst bieden.
Ga je naar speciale race remvloeistoffen zoals Castrol SRF of ATE Superblue die zijn vaak weer DOT4. Is weer iets duurder maar wel weer beter. Ik zou nooit iets anders gebruiken voor een serieuze circuitauto.
Bij mij in de gele M3 zit Castrol SRF en dus ook gewoon DOT4.
- Tom V
- Berichten: 4873
- Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50
Re: Ervaringen met remschijven
Hmm, nou met Sandtler heb ik iig slechte ervaring. Wilwood schijven tot nu toe prima maar nog niet erg veel mee gereden. De Sandtlers waren al binnen no time door, en het waren niet de geboorde maar gegroefde schijven.Youp schreef:Het ging eigenlijk ook over remschijven...Een remblokkeuze had ik toch al gemaakt..
Ik weet ook wel dat dat niet vanwege de naam is, maar zo lijkt het soms. Racing Blue valt opzich ook wel mee kwa kosten en is gewoon serieus goed spul. Castrol SRF geen ervaring mee, al geloof ik jou langzamerhand op je woord dat het goed spul is.Bert ///M3 schreef:Nou niet alleen vanwege de naam![]()
DOT 5.1 heeft bij de meeste van-de-plank soorten remvloeistof een hoger kooppunt, een auto garage trekt dat zo van de plank en het kost geen drol, nog geen tientje per liter soms. Dus voor een beetje hobby gebruik zoals bij Youp kan het uitkomst bieden.
Ga je naar speciale race remvloeistoffen zoals Castrol SRF of ATE Superblue die zijn vaak weer DOT4. Is weer iets duurder maar wel weer beter. Ik zou nooit iets anders gebruiken voor een serieuze circuitauto.
Bij mij in de gele M3 zit Castrol SRF en dus ook gewoon DOT4.

- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Ervaringen met remschijven
Haha ja. Ik wil evengoed toch eens met die van ATE rijden om te proberen. Wat ik daar wel een leuke bijkomstigheid van vind is dat je tussen normale kleur en blauw kan wisselen, je kan zo heel makkelijk zien of je wel alles helemaal ontlucht hebt.
- RJay
- Berichten: 3708
- Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
- Locatie: Velserbroek
Re: Ervaringen met remschijven
Wij rijden met ATE blue dynamic racing (heette het dacht ik) 5.1 momenteel, nog geen klachten over ook hoor.
En de naam heeft het wel onder de mensen die er net niet zo "into" zijn als jij en ik (en de anderen hier)
Die willen gewoon niet snappen dat superblue of srf beter is dan 5.1 van €9-15 / flesje. "Want het is een lagere dot waarde zomfgwtfbbqlolh4x."
Dit zijn mijn ervaringen dan, spreekt natuurlijk niet voor iedereen
Remschijven hebben wij zeer goede er varingen met brembo (moet je niet brembo max troep hebben, maar het echte werk)
Dit is dan wel weer op een alfa Q4 van anderhalve ton, ander beestje.
En de naam heeft het wel onder de mensen die er net niet zo "into" zijn als jij en ik (en de anderen hier)

Dit zijn mijn ervaringen dan, spreekt natuurlijk niet voor iedereen

Remschijven hebben wij zeer goede er varingen met brembo (moet je niet brembo max troep hebben, maar het echte werk)
Dit is dan wel weer op een alfa Q4 van anderhalve ton, ander beestje.
- Fabian
- Berichten: 7239
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Re: Ervaringen met remschijven
Ik gebruikte alleen ATE Blue op mijn racemotor.
Wilde niet anders meer toen ik daar eenmaal mee gereden had, enige nadeel was dat je veel moest verversen. Trekt erg veel water aan was mijn ervaring.
Wilde niet anders meer toen ik daar eenmaal mee gereden had, enige nadeel was dat je veel moest verversen. Trekt erg veel water aan was mijn ervaring.