Ervaringen met remschijven

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Youp
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Ervaringen met remschijven

Bericht door Youp » 19 jan 2009, 16:19

Ik weet even niet goed in welk subforum ik dit moet plaatsen, dus plaats ik het maar even hier. Modjes, als het fout staat, mijn excuses daarvoor, verplaats het dan maar. :)

Waarschijnlijk is dit het zoveelste topic over remmen, maar ik kan niet echt wat concreets vinden met de zoekfunctie. Vandaar dit topic.

Ik ben eigenlijk benieuwd naar ervaringen met remschijven en wat nu de beste waar voor je geld is. Ik ben zelf op zoek naar een set remschijven voor mijn daily driver die af en toe (met ingang van 21 februari) de baan op moet. Ik ben gestruikeld over:

OMP Group N remschijven (hittebehandeld) (€130 per schijf voor mijn auto)
Sandtler RS remschijven (hittebehandeld, gegroefd en geboord) (€90 per schijf voor mijn auto)
Sandtler GT remschijven (hittebehandeld, gegroefd) (€90 per schijf voor mijn auto)
Brembo Max (gegroefd) (€42 per schijf voor mijn auto)
Brembo High Performance (geboord) (€100 per schijf voor mijn auto)

Ik wil dit gaan combineren met een set Ferodo DS2500 remblokken (rondom).

Er zal vast en zeker nog veel meer te krijgen zijn, maar dit is het meest voor de hand liggend. Ik heb begrepen dat geboorde schijven meestal niet gewenst zijn omdat ze de neiging hebben te gaan scheuren, gegroefde schijven vreten je remblokken op, hittebehandelde schijven zijn geweldig tegen kromtrekken maar kunnen hun temperatuur minder goed kwijt, etc, etc. Op iedere constructie is wel wat aan te merken, wat is nu de beste keus, wat zijn de ervaringen?

Niels
Auto: Prius+

Re: Ervaringen met remschijven

Bericht door Niels » 19 jan 2009, 19:23

Misschien dat je het beter even in de werkplaats had kunnen plaatsen omdat het nogal technisch is :wink:

De info die op DF voorbij komt aan remmerij: wil je beter remmen dan moet je groter gaan, niet groter is niet beter remmen maar wel duurder. Ik zou voor Brembo Max gaan, lekker goedkoop :D Neem je voor op het circuit een paar lekkere blokken zoals de RC6 of Hawk HPS o.i.d.

Reken er maar niet op dat je die andere schijven ongenadig hard kunt afbeulen op het circuit. Je zult er rekening mee moeten houden dat je niet met 330mm grote pizza's van Movit o.i.d. rondrijdt. Daar verandert een Sandtler schijf niets aan volgens mij.

Youp
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Bericht door Youp » 19 jan 2009, 20:15

Niels schreef:Misschien dat je het beter even in de werkplaats had kunnen plaatsen omdat het nogal technisch is :wink:

De info die op DF voorbij komt aan remmerij: wil je beter remmen dan moet je groter gaan, niet groter is niet beter remmen maar wel duurder. Ik zou voor Brembo Max gaan, lekker goedkoop :D Neem je voor op het circuit een paar lekkere blokken zoals de RC6 of Hawk HPS o.i.d.

Reken er maar niet op dat je die andere schijven ongenadig hard kunt afbeulen op het circuit. Je zult er rekening mee moeten houden dat je niet met 330mm grote pizza's van Movit o.i.d. rondrijdt. Daar verandert een Sandtler schijf niets aan volgens mij.
Het gaat me ook niet om harder remmen, de remmen van mijn auto zijn goed genoeg gedimensioneerd, het enige wat ik tegen wil gaan is oververhitting en fading van de remmrij. Ik rij dan ook nog gewoon op straatbanden, heb dus niet zulke griplevels en haal ook niet zodanige snelheden dat ik een bigbrake kit nodig heb. Ik weet iemand met vrij veel circuitervaring die zegt dat de standaard schijven met DS2500 op deze auto ook voldoen, maar ik wil voor de zekerheid toch net iets degelijkere schijfjes. Maar nu is de vraag dus, welke. :)

markk

Bericht door markk » 19 jan 2009, 20:27

Geboord geeft meer kans op scheuren
Gegroefd geeft meer lawaai bij het remmen en blokken slijten sneller
Gegroefd en geboord staat mooi maar is onzin en heeft ivm boring kans op scheuren

Echte oplossing is big brake kit (bbk) van movit, porsche, ap, etc. Kost wat, heb je wat.

Heb je daar geen budget voor -> beginnen met goede blokken (hawk, ferodo ds2500, carbon lorraine, etc.). Daarna remleidingen (stalen) en vloeistof (dot 5.1) aanpakken. Schijven lekker laten wat ze zijn totdat ze vervangen moeten worden. Dan goede gegegroefde (niet geboorde) schijven monteren.

(en vervolgens tot de conclusie komen dat het wel verbeterd is maar nog steeds niet echt goed remt en toch maar gaat sparen voor een bbk. Om vervolgens tot de ontdekking te komen dat de bbk niet in je standaard velgen past, je ook grotere velgen nodig hebt en daar ook nieuwe banden omheen moeten. Om vervolgens tot de ontdekking te komen dat die echt goede remblokken erg veel remstof afgeven die je zojuist aangeschafte velgen volledig vernaggelen. Last, but not least om te horen bij verkoop dat er mee geragd is en dat het niet meer origineel is en je er geen fuck voor terug krijgt)

;)

Mark

Youp

Bericht door Youp » 19 jan 2009, 20:38

markk schreef:Geboord geeft meer kans op scheuren
Gegroefd geeft meer lawaai bij het remmen en blokken slijten sneller
Gegroefd en geboord staat mooi maar is onzin en heeft ivm boring kans op scheuren

Echte oplossing is big brake kit (bbk) van movit, porsche, ap, etc. Kost wat, heb je wat.

Heb je daar geen budget voor -> beginnen met goede blokken (hawk, ferodo ds2500, carbon lorraine, etc.). Dasrna remleidingen en vloeistof aanpakken. Schijven lekker laten wat ze zijn totdat ze vervangen moeten worden. Dan goede gegegroefde (niet geboorde) schijven monteren.

(en vervolgens tot de conclusie komen dat het wel verbeterd is maar nog steeds niet echt goed remt en toch maar gaat sparen voor een bbk. Om vervolgens tot de ontdekking te komen dat de bbk niet in je standaard velgen past, je ook grotere velgen nodig hebt en daar ook nieuwe banden omheen moeten. Om vervolgens tot de ontdekking te komen dat die echt goede remblokken erg veel remstof afgeven die je zojuist aangeschafte velgen volledig vernaggelen. Last, but not least om te horen bij verkoop dat er mee geragd is en dat het niet meer origineel is en je er geen fuck voor terug krijgt)

;)

Mark

Mark
Toevallig zijn mijn remmen versleten, althans, mijn remschijven voor zijn op, mijn remblokken rondom zijn bijna op. Daarbij komt dat het (nog) geen circuitbak wordt omdat het (nu nog) mijn +20.000km per jaar daily driver is. Als laatste punt komt er nog bij dat ik bijna geen circuitervaring heb en de tijd dat ik geld en tijd heb voor veel circuitagen om mijn rijprestaties zodanig op te krikken dat ik een big brake kit nodig ga hebben nog erg lang op zich laat wachten, omdat ik nog studeer.

Dus je zegt, goede remblokken en gegroefde schijven? Dan wordt het Sandtler GT of Brembo Max. Geluid boeit niet, slijtage boeit opzich ook niet. RVS remslangen staan ook nog op de planning maar niet nu meteen, dit omdat het allemaal wat kort dag wordt. Mijn auto moet 21 februari klaar zijn voor de HTS Autotechniek (ik ben geen autonoob ;) ) circuitdag. En ik heb nog genoeg werk te verrichten...

Youp

Bericht door Youp » 19 jan 2009, 20:39

BTW, de fysica achter grotere remmen en harder remmen zijn mij wel bekend gezien mijn technische achtergrond. Ik ben enkel op zoek naar ervaringen en aanbevelingen. Mijn kunnen op de baan is in ieder geval nog niet zodanig dat een big brake kit vereist is. Daar is mijn budget voorlopig ook nog niet naar. :)

Knot

Bericht door Knot » 19 jan 2009, 20:45

Ik heb inmiddels wel mijn lesje geleerd...

Standaard remschijven met ECHT goede blokken (geen DS2500 meer in mijn geval, meteen Hawk racing variant of Pagid Geel), dan maar rekening houden dat het bij nadere file in het begin wat op moet warmen voor het remt.

Andere alternatief is alles aanpakken, kit van paar duizend euro.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 19 jan 2009, 20:48

Wat kosten de std schijven afgezet tegen bovenstaande? Volgens mij heb je gezien je omschrijving meer dan voldoende aan std schijven met goede blokken (DS2500 doet het idd redelijk op de Saxo/106 etc).
Fancy geschroefde schijven bieden idd geen meerwaarde, hooguit wat meer risico op scheuren bij hoge temperaturen.
BBK is idd een leuke investering, maar denk dat het redelijk overkill is voor jouw auto/doelstelling :). Met leuke investering bedoel ik dat het zich eigenlijk kan terugverdienen als je levensduur van schijven/blokken in acht neemt (knalde 4 sets schijven van de Impreza erdoorheen in 60dkm :().

Knot, DS2500 is op een zwaardere auto een minder goede optie als bijvoorbeeld op een lichte Saxo. Op zwaardere auto's wordt het snel warm/helpt schijven naar de kut/remkracht snel achteruit.

Luco

Bericht door Luco » 19 jan 2009, 20:48

Knot schreef:Ik heb inmiddels wel mijn lesje geleerd...

Standaard remschijven met ECHT goede blokken (geen DS2500 meer in mijn geval, meteen Hawk racing variant of Pagid Geel), dan maar rekening houden dat het bij nadere file in het begin wat op moet warmen voor het remt.

Andere alternatief is alles aanpakken, kit van paar duizend euro.
Ligt aan de auto
Voor mijn vijf heb je onder de 1000 euro een complete wilwood kit
Dat remt als een gek als je auto niet te zwaar is

Youp

Bericht door Youp » 19 jan 2009, 20:56

Kasteel schreef:Wat kosten de std schijven afgezet tegen bovenstaande? Volgens mij heb je gezien je omschrijving meer dan voldoende aan std schijven met goede blokken (DS2500 doet het idd redelijk op de Saxo/106 etc).
Fancy geschroefde schijven bieden idd geen meerwaarde, hooguit wat meer risico op scheuren bij hoge temperaturen.
BBK is idd een leuke investering, maar denk dat het redelijk overkill is voor jouw auto/doelstelling :). Met leuke investering bedoel ik dat het zich eigenlijk kan terugverdienen als je levensduur van schijven/blokken in acht neemt (knalde 4 sets schijven van de Impreza erdoorheen in 60dkm :().

Knot, DS2500 is op een zwaardere auto een minder goede optie als bijvoorbeeld op een lichte Saxo. Op zwaardere auto's wordt het snel warm/helpt schijven naar de kut/remkracht snel achteruit.
Precies, ik heb een +-130pk, +-7 sec. 0-100 Saxo VTS van maar 900kg met standaard onderstel en ik heb amper circuitervaring. Mijn remmen zijn versleten en ik wil voorkomen dat ze gaan faden tijdens de eerste circuitdaagjes die ik ga maken. Volgende mods zullen zijn dat het onderstel op orde komt. Van big brakes is nog lang geen sprake....

Ik heb zeer veel positieve dingen gehoord over de DS2500 blokken, vandaar dat daar mijn keuze op gevallen is. Zoals ik eerder al zei, het ding maakt meer dan 20.000km per jaar op de openbare weg, en dat zal het komende jaar nog niet veranderen. Remmen die het niet (of minder goed) doen als ze koud zijn zijn absoluut geen optie. Of ze harder remmen of niet zal me geen biet interesseren, want het ding remt al keihard, ze mogen alleen niet gaan faden.

Luco

Bericht door Luco » 19 jan 2009, 20:58

Setje wilwoods inclusief schijven en brackets bij biesheuvel halen, ben je onder de 1000 klaar en heb je gegroefde en geboorde schijven
is jouw steek 4x100?

GTRene

Bericht door GTRene » 19 jan 2009, 20:58

Ik heb standaard, nouja standaard M3 schijven met DS3000 blokken, auto weegt gewogen met halve tank 1390kg en doet het zeer goed, remt beter dan standaard bloken en constant ook op circuit waar standaard blokken na half rondje al verglazen of minder worden (harder trappen maar helpt ni echt)
In mijn geval zijn de DS3000 erg fijn voor op straat en circuit en rammelvrij en piepen niet erg, valt zeer goed mee te leven en gaan best lang mee :beer: verder geen agressieve remstof...

Niall

Bericht door Niall » 19 jan 2009, 21:00

Interessant en leuk leesvoer hier:

Vanaf hier http://www.seat-online.nl/index.php/top ... msg1180603" onclick="window.open(this.href);return false; en verder

en nog een thread:

Vanaf hier: http://www.seat-online.nl/index.php/top ... msg1195057" onclick="window.open(this.href);return false;

Youp

Bericht door Youp » 19 jan 2009, 21:00

luco hornsveld schreef:Setje wilwoods inclusief schijven en brackets bij biesheuvel halen, ben je onder de 1000 klaar en heb je gegroefde en geboorde schijven
is jouw steek 4x100?
Nope, 4x108. Overigens moet het ook in 15" velgen passen, de standaard maat is 195/45R15 en voor 16" krijg je geen onder mijn auto passende semi's (voor de toekomst). 15" semi's zijn al een crime, die zitten allemaal op 195/50R15 of 195/55R15...

Luco

Bericht door Luco » 19 jan 2009, 21:00

Ja rene alleen is het wel verboden voor op de weg, als er wat gebeurd en ze komen erachter ben je de lul

Luco

Bericht door Luco » 19 jan 2009, 21:02

Youp schreef:
luco hornsveld schreef:Setje wilwoods inclusief schijven en brackets bij biesheuvel halen, ben je onder de 1000 klaar en heb je gegroefde en geboorde schijven
is jouw steek 4x100?
Nope, 4x108. Overigens moet het ook in 15" velgen passen, de standaard maat is 195/45R15 en voor 16" krijg je geen onder mijn auto passende semi's (voor de toekomst). 15" semi's zijn al een crime, die zitten allemaal op 195/50R15 of 195/55R15...
die wilwoods passen in 15 inch, ik heb ook 15 inch
heb wel een compleet setje liggen van 4x100 maar kan je allicht passen of de offset en dergelijke klopt :thumbup:

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 19 jan 2009, 21:02

Uit ervaring met een 106 Rallye, standaard schijven gebruiken met goede remblokken.
Je zou evt. 206GTI klauwen(Bosch 54) kunnen gebruiken met grotere schijven 266mm>247mm. OEM schijven zijn van Brembo en (gelukkig) geen meuk zoals Brembo Max.

markk

Bericht door markk » 19 jan 2009, 21:03

Vergeet je vloeistof niet als het nu te snel fade.

Oude dot4 rommel vs vers dot5.1 spul scheelt dan een hoop...

Mark.

Youp

Bericht door Youp » 19 jan 2009, 21:17

luco hornsveld schreef:
Youp schreef:
is jouw steek 4x100?
die wilwoods passen in 15 inch, ik heb ook 15 inch
heb wel een compleet setje liggen van 4x100 maar kan je allicht passen of de offset en dergelijke klopt :thumbup:
Het enige wat niet past zijn de remschijven dan, toch?
indobesar schreef:Uit ervaring met een 106 Rallye, standaard schijven gebruiken met goede remblokken.
Je zou evt. 206GTI klauwen(Bosch 54) kunnen gebruiken met grotere schijven 266mm>247mm. OEM schijven zijn van Brembo en (gelukkig) geen meuk zoals Brembo Max.
Brembo Max ben ik nooit een fan van geweest, voor dat geld kan het haast al niks zijn... Maar in ieder geval is dat wel een product waar ik over struikelde en dus maar aan het lijstje heb toegevoegd.

markk schreef:Vergeet je vloeistof niet als het nu te snel fade.

Oude dot4 rommel vs vers dot5.1 spul scheelt dan een hoop...

Mark.
Ik heb ze nog nooit aan het faden gekregen, maar de vloeistof wordt sowieso ververst, voorlopig wel met DOT 4 omdat dit voor handen is op mijn werk. Daar hoef ik het apparaat maar aan te sluiten en de klauwen leeg te laten stromen, scheelt me enorm in tijd. En ik zit op hete kolen! :lol:

Youp

Bericht door Youp » 19 jan 2009, 21:18

Scotsman schreef:Interessant en leuk leesvoer hier:

Vanaf hier http://www.seat-online.nl/index.php/top ... msg1180603" onclick="window.open(this.href);return false; en verder

en nog een thread:

Vanaf hier: http://www.seat-online.nl/index.php/top ... msg1195057" onclick="window.open(this.href);return false;
Interessante materie inderdaad, vooral dat stuk over het scheuren van geboorde schijven, het komt dus voornamelijk door slecht afkoelen...

Luco

Bericht door Luco » 19 jan 2009, 21:36

ja youp, je mag altijd komen passen, maar die schijven hebben ze vast ook in 4x108

Knot

Bericht door Knot » 19 jan 2009, 22:02

Rene, heb je geen last met de DS3000 van het "het remt de eerste seconden niet op de snelweg"?

Mark, dot5.1 werkt alleen met andere remleidingen etc toch? Ging volgens mij niet in een standaard remsysteem in alle gevallen.

GTRene

Bericht door GTRene » 19 jan 2009, 22:12

Knot schreef:Rene, heb je geen last met de DS3000 van het "het remt de eerste seconden niet op de snelweg"?

Mark, dot5.1 werkt alleen met andere remleidingen etc toch? Ging volgens mij niet in een standaard remsysteem in alle gevallen.
Nee in mijn geval helemaal niks, zelfs koud of eerste rem gebeuren in elk geval net zo normaal als standaard blokjes zo niet beter 8) maar het mooiste en belangrijkste op een trackday of paar keer goed ingrijpen blijft ie mooi constant en vertrouwensvol.

Tuurlijk de RC6 waren iets agressiever maar vreten de schijf op :mrgreen: en piept als de ziekte en rammelt als een gek...zoiets :wink:

Misschien dat die HP-plus ook zo fijn/goed is voor all round als de DS3000 dat weet ik niet, die wilde ik eerst kopen tot van heek motorsport me zei van, ik heb die DS en bevallen goed...afijn, ben niet teleurgesteld en ze hebben mooie OEM pasvorm en die klemmen erop.

Moet er wel bij vertellen dat ik wel speciale olie heb, Motul RBF660
MOTUL RBF 660 Factory Line Brake Fluid is 100% Synthetic Racing Fluid – DOT 4 for extreme temperature & racing applications. All types of hydraulic brake and clutch actuators requiring non-silicone synthetic fluid. Widely exceeds the DOT 3, DOT4 and DOT 5.1 standards (except for DOT 5.1 viscosity at – 40°C).

EXTREME THERMAL RESISTANCE AND STABILITY:
Very high boiling point (325°C / 617°F), superior to conventional DOT 5.1 non silicone base, DOT 5 silicone base fluids, and DOT4. MOTUL RBF 660 enables effective braking even under extreme conditions.

EFFICIENT WHEN RAINY: Very high wet boiling point (204°C / 400°F) far exceeds the requirements of DOT 3 & 4 & DOT 5.1 enabling brake efficiency while rainy. Reduces the risk of the “vapor lock” phenomena. Amber in color.

Do not mix with silicone (DOT 5 silicone base) or mineral base fluids (LHM

Youp

Bericht door Youp » 19 jan 2009, 22:44

luco hornsveld schreef:ja youp, je mag altijd komen passen, maar die schijven hebben ze vast ook in 4x108
Klinkt interessant in ieder geval, zeker voor de toekomst.. Waarom doe je ze weg? En waar bestaat het setje uit? 2x 4zuiger met leidingen en (niet passende) schijven? of nog meer?

Luco

Bericht door Luco » 19 jan 2009, 22:54

Youp schreef:
luco hornsveld schreef:ja youp, je mag altijd komen passen, maar die schijven hebben ze vast ook in 4x108
Klinkt interessant in ieder geval, zeker voor de toekomst.. Waarom doe je ze weg? En waar bestaat het setje uit? 2x 4zuiger met leidingen en (niet passende) schijven? of nog meer?
Ik krijg elk jaar een setje schijven gratis als sponsoring.
1 klauw heb ik als reserveonderdelen.
Brackets heb ik laten maken omdat ik onder de straatvijfjes ook deze set wil hebben
Ik heb dus schijven en brackets liggen om te passen voor je inclusief een klauw met drie zuigers :shock:

Plaats reactie