Polletje

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.

Een echte vent rijdt ook hard in een fwd

ja
47
73%
nee
17
27%

Totaal aantal stemmen: 64

Laurens

Re: Polletje

Bericht door Laurens » 14 jan 2009, 22:31

Ok ik moet natuurlijk RWD stemmen :whistle:

Met Rwd heb ik ondertussen al aardig wat ervaring op gedaan en veel verschillende auto's over het circuit gejaagd.
Fwd daarentegen heb ik totaal denk ik niet meer dan 20 rondjes over het circuit gereden, en dat ging dan om auto's met niet al te veel vermogen maar wel echte racers.
Ik vond de manier van rijden op de een of andere manier minder uitdagend. De grens is in mijn ogen sneller bereikt en als je daar over heen gaat krijg je of onderstuur, of de achterkant gaat voor zichzelf beginnen. Neemt niet weg dat constant op de grens rijden daarom minder moeilijk zal zijn...
Rwd kan veel verder over de grens heen zonder dat er gekke dingen gebeuren, natuurlijk krijg je ook onderstuur als je te hard een bocht induikt, maar door gas te geven en daardoor licht overstuur te creëren kom je dan toch weer op het goede spoor uit. Bij fwd is het dan gos lossen en hopen dat de achterkant niet opeens uitbreekt.
Op de grens met een Rwd met 4 wielen licht glijdend de bocht door blijft de auto veel neutraler en goed corrigeerbaar.

Natuurlijk heb ik respect voor iemand die ronden achter elkaar met een fwd op de grens constante tijden rijdt, maar ik weet zeker dat diezelfde rondetijden met een rwd veel meer fun geven, als dit ook de grens van de auto is natuurlijk...

Neem als voorbeeld een Swift cup auto en een een Sierra Cup auto (dus echt origineel cup) die auto's rijden ongeveer dezelfde rondetijden.
Sierra is elk rondje lekker boenderen en in lichte drift het scheivlak naar beneden.
Swift is laat remmen wachten tot de voorkant de kant opgaat waar je heen stuurt en vervolgens het gas er weer op...

Misschien dat ik van mening verander als ik echt een keer serieus een dag met een fwd met dikke bromtol gereden heb maar waarom zijn dan nog steeds de meeste raceauto's met veel vermogen rwd...

Miesjel
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 14 jan 2009, 22:32

Marco R. schreef:Beetje kortzichtig :roll:

Niks mis met FWD :bignews:
Ik zou er vooral niet teveel op in gaan :wink: Vechten tegen de bierkaai.. er zitten immers zóveel pro-rijders hier op DF..en die weten het écht wel beter hooorrrrrrrrr.

Marco R.

Bericht door Marco R. » 14 jan 2009, 22:36

--- schreef:Ok ik moet natuurlijk RWD stemmen :whistle:

natuurlijk krijg je ook onderstuur als je te hard een bocht induikt, maar door gas te lossen en daardoor licht overstuur te creëren kom je dan toch weer op het goede spoor uit. Zodra hij begint te glijden zet je het gas erop om niet overdwars te eindigen

FWD lijkt alsof je de grens zo bereikt, maar het is juist een uitdaging om echt de grens te bereiken.

@ Michel: :whistle:

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 14 jan 2009, 22:39

luco hornsveld schreef:
Steven Nauta schreef:Ik ben het er niet mee eens Luco, zoals misschien al verwacht.

Een rwd circuit-rijder zal alleen enorm moeten wennen aan het fwd karakter. Neem als voorbeeld hetzelfde vermogen en hetzelfde gewicht. Dus bijvoorbeeld een Clio Williams en een Westfield/Caterham "Seven". Hierbij is het véél moeilijker om met die Seven-achtige hard te gaan.

Volgens mij wegen die niet hetzelfde en hebben ze zeker niet hetzelfde vermogen.
Maar de vraag is hier, heb jij met beide gelijkwaardige auto's ook op een circuit gereden dan?

Volgens mij praten de meeste mensen andere mensen na?
Ik praat hier niemand na. En ja ik heb met een fwder en rwder met vergelijkbaar vermogen op het circuit gereden.
Ik bedoel dus ook een Seven-achtige met het zelfde vermogen als een Clio Williams (bijv.) Maar ik dacht dat je dat wel zou begrijpen.

Dexter

Bericht door Dexter » 14 jan 2009, 22:40

Michel Huisman schreef:
Marco R. schreef:Beetje kortzichtig :roll:

Niks mis met FWD :bignews:
Ik zou er vooral niet teveel op in gaan :wink: Vechten tegen de bierkaai.. er zitten immers zóveel pro-rijders hier op DF..en die weten het écht wel beter hooorrrrrrrrr.
Het is echter geen kwestie van pro FWD rijders (ja, die zijn er ook) tegen pro RWD rijders, maar meer de vraag of je een echte vent bent als je met een FWD ook heel hard over het circuit durft te gaan.
Steve omschreef dat heel mooi:
Blijf het soms tricky vinden als de 156 eens goed bijt (lees sliphoek graad of 30 overstuur na de hump bij Klosterthal in nat) dat je dan toch echt gas bij moet geven om'm eruit te halen. Is voor RWD-adept als ondergetekende heel onnatuurlijk, en moet daar nog steeds bewust over nadenken.

Luco

Bericht door Luco » 14 jan 2009, 22:41

Steven Nauta schreef:
luco hornsveld schreef:
Steven Nauta schreef:Ik ben het er niet mee eens Luco, zoals misschien al verwacht.

Een rwd circuit-rijder zal alleen enorm moeten wennen aan het fwd karakter. Neem als voorbeeld hetzelfde vermogen en hetzelfde gewicht. Dus bijvoorbeeld een Clio Williams en een Westfield/Caterham "Seven". Hierbij is het véél moeilijker om met die Seven-achtige hard te gaan.

Volgens mij wegen die niet hetzelfde en hebben ze zeker niet hetzelfde vermogen.
Maar de vraag is hier, heb jij met beide gelijkwaardige auto's ook op een circuit gereden dan?

Volgens mij praten de meeste mensen andere mensen na?
Ik praat hier niemand na. En ja ik heb met een fwder en rwder met vergelijkbaar vermogen op het circuit gereden.
Ik bedoel dus ook een Seven-achtige met het zelfde vermogen als een Clio Williams (bijv.) Maar ik dacht dat je dat wel zou begrijpen.
ok :thumbup:
Dan nog zijn het twee heel verschillende auto's qua concept en opbouw, en dan bedoel ik niet rwd versus fwd :thumbup:
Dus of dat nu een juist vergelijk is?
Maar goed het is jouw ervaring en mening :thumbup:

Joy

Bericht door Joy » 14 jan 2009, 22:44

De ergste vorm van overstuur heb ik gehad met een Polo :mrgreen: heuveltje over waar de weg meteen naar links en naar beneden afsloeg. Door een laag split wat daar lag ging de achterkant ver om. Daar kwam ik niet zo vlot uit als ik had gehoopt. Als de bak dan net in een versnelling staat die weinig trekkracht over laat dan heb je weinig opties meer om de neus de auto recht te laten trekken.
De beleving zit 'm in de kont. Als een goede voorwielaandrijver de kont ook mee laat werken heb je er net zoveel lol mee als een goede RWD. Er zijn ook RWD die niks doen in de kont, net zo saai als een gewone voorwielaandrijver.

Steven N.

Bericht door Steven N. » 14 jan 2009, 23:03

luco hornsveld schreef:ok :thumbup:
Dan nog zijn het twee heel verschillende auto's qua concept en opbouw, en dan bedoel ik niet rwd versus fwd :thumbup:
Dus of dat nu een juist vergelijk is?
Maar goed het is jouw ervaring en mening :thumbup:
De vergelijking is sowieso lastig en het is uiteraard alleen maar op meningen gebasseerd.

Maar ik heb fwd-ers en rwd-ers vrijwel evengoed onder controle. Het is dat ik meer km's maak met mijn eigen BMW dan met fwd auto's, maar ook een fwd-er weet ik redelijk richting te grens te krijgen.
Het ergste overstuur moment met een fwd heb ik laatst meegemaakt met een leenauto van een schadebedrijf. Ik weet het, zo ga je niet met leenauto's om :lol: Maar op de binnenwegen hier in Friesland wou ik wel eens voelen wat de Astra station van 2007 zou doen qua verschil met insturen tov mijn BMW. Maar het viel mij enorm mee hoe ik hem uit (serieus) 60 graden sliphoek haalde. Instinctief ga je op het gas staan om hem recht te krijgen. Waarom? Ik heb geen idee, maar het was mijn eerste reactie. En het werkte prima.
Echt hard gaan met een fwd vind ik niet zoveel aan eigenlijk (buiten circuit om), het leukste vind ik om hem in overstuur situaties te krijgen.
Dat zegt wel genoeg over het feit dat ik RWD gestemd :bignews:

Laurens

Bericht door Laurens » 14 jan 2009, 23:07

Op straat rijdt ik ook 9 van de 10x fwd, en dat is hier inderdaad niet anders..
Elke rotonde ff gas erop en da gas los en kijken wat de achterkant doet, sommige auto's gaan echt al heel snel wat dus voor iemand die daar totaal niet op voor bereid en is niet weet wat te doen best wel gevaarlijk zijn.

frankv

Bericht door frankv » 14 jan 2009, 23:18

Ik heb "ja" gestemd omdat de poll (nu althans) is: "Een echte vent rijdt OOK hard in een fwd".

Frank

RVV

Bericht door RVV » 14 jan 2009, 23:43

Mooi topic ! Gevoelsmatig ben je als RWD rijder geneigd om te zeggen.. hard in een FWD is voor mannen die niet hard durven in RWD.. dus pro RWD anti FWD..

Maar de stelling is tricky.. het gaat er niet om wat leuker of uitdagender is, want dat is wat mij betreft ALTIJD RWD.. Maar of je net zoveel vertrouwen hebt in een FWD om zo hard mogelijk het circuit over te gaan. En dan zeg ik met mijn ervaring nee.

Mijn laatste FWD ervaring is al weer een jaar of 6 oud.. De mini Cooper S was mijn laatste FWD auto die vlot rond wilde... Op de ring vond ik de auto minder vertrouwd aanvoelen als de latere RWD's, de 120d/130i en de M3. RWD voelt "natuurlijker" aan, je voelt de hele auto en stemt daar het vertrouwen op af. Bij de Mini voelde ik voornamelijk de voorkant, en de achterkant voelde "los" aan, niet echt betrouwbaar.. had niet altijd het idee dat ik de Mini Cooper S optimaal onder controle had. Dit gevoel had ik ook met de FWD die ik daarvoor had, een Seat Arosa 16V.

Terugkoppeld naar de stelling, durfde ik netzo hard als mogelijk was te gaan met de Cooper S zoals ik ook deed met bv de 130i en de e46 M3 ? Dan zeg ik voor mezelf nee.

Eigenlijk blijkt dus in mijn geval dat FWD gewoon een kut concept is :hosanna:

Stelling is voor mij dus een Ja.. ik ben gewoon geen vent in een FWD :bag:

Andre

Bericht door Andre » 15 jan 2009, 00:14

Ik kan met met beide concepten wel het onderste uit de kan halen.

Heb zelf listige fwd gehad zoals een civic type R. Slides op de ring gehad met 160km plus. Snelle ronden op de ring gemaakt met type R.

Je kan met FWD makkelijker meer risico nemen. Bijv. vol over een curb denderen en gas houden stuur goed en gaan. En RWD is op die punten listiger.

Bochten als bos uit kan je fwd er lekker door trekken krijg je wat onderstuur lift je heel voorzichtig als jij bij uitkomen bos uit het niet haalt. Natuurlijk niet plots van gas af dan gaat de achterkant aan de haal.

Bijv de 130i cup is bos uit mega spannend. Op nieuwe slicks kan ie vol gas maar op het moment dat de banden 3 ronden hebben gehad dan stapt de achterkant van de 130i midbent bos uit opzij. Zit je in een treintje kan je op dat moment echt niet liften want dan wordt het huilen en mega schade. Dus gewoon volgas met lichte slide bijna niet eens tegensturen door bos uit. En ik kan mededelen dat dat billen bijelkaar knijpen momenten zijn elke ronde weer en de banden worden elke ronde minder.

Ik kan je nu al mededelen dat ik dat liever doe met een fwd dan rwd in een race met 5 gekken achter in je bumper. Maar rewarding voor mij is des te groter als ik dat met een rwd doe.

Raceauto s behoren rwd te zijn en Rally auto s 4wd die de achterkant op gas wel om kunnen zetten.

Ik zelf vindt de Focus RS een schitterende auto echt een beauty maar ik zou niet weten wat dre met een fwd moet.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 15 jan 2009, 08:33

Heeft die instructeur het niet gewoon onderschat destijds? Eerst met een RWD aan de show waarbij hij dat truukje al voor de 1000ste keer had gedaan en dus easy. Vervolgens met het RWD gevoel wel even wat laten zien in een FWD :hmmm: FWD is een gemakkelijker concept imho maar dat neemt niet weg dat je er niet door in de problemen kunt raken :wink:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 15 jan 2009, 14:19

Luco, welke instructeur was dat? Weet je dat nog?

De meesten zijn RWD minded, maar ik ken een paar gasten die echt supermooi met FWD's rijden en racen.

Zelf vind ik het rijden in een FWD onnatuurlijk aanvoelen en daarom minder leuk. Maar een FWD kan soms lastiger te zijn dan een RWD, omdat je even moet omschakelen. Ik heb mensen in FWD weleens instructies gegeven en dan konden ze nog een hoop leren (zoals left foot braking, vrij essentieel imho in korte bochtjes als je geen sper hebt). Wat ik zelf nadelig vind en dat heeft die instructeur dus ook gemerkt achter het stuur van Luco's 5, dat je torque steer hebt. Dus je wielen staan nog niet 100% recht en je gaat vol op 't gas, dan trekt de auto enorm in je stuur. Ik vind daar geen lol aan eerlijk gezegd. Ook vind ik 't niet spannend of uitdagend, maar het is wel 'moeilijker' rijden, dat wel. Ik vind wel dat je als rijder in alle auto's (RWD, FWD, AWD, lichtgewicht, zwaargewicht, full race, full drift of gewoon standaard) goed moet kunnen rijden. Kun je dat niet, dan ben je imho geen goede rijder en mis je talent. Als je het ook niet probeert, ben je ook gay. :)
Maar FWD rijdt lelijk is wel leuk in cup verband, AWD is mooi als 't glad is met RWD-bias, maar RWD is en blijft de enige echte shit. Moeten we daar nog 10000000 draadjes over starten? Get your own forum! :)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 15 jan 2009, 14:21

Overigens vind ik de FWD-argumenten van veiligheid ook bullshit. Wat doe je met een natuurlijke reactie als je onderstuur hebt? Gas los.... wat gebeurt er met gas los? Juist: overstuur. Veel FWD's zijn niet gebouwd om overstuur op te vangen, die zijn hap-snap weg, zoals de oude Audi TT.

leonard

Bericht door leonard » 15 jan 2009, 19:24

Een echte vent rijd met allebei hard!!!!

Zoals de meesten van hier wel weten,race ik met een E30 en een Golf

Voor beide aandrijfconcepten valt wat te zeggen.De BMW is makkelijker te corrigeren met het gas en de Golf is makkelijker in de hand te houden als het bijna fout gaat.Moet wel zeggen dat beide auto's staan afgesteld op overstuur waarbij de golf wel erg heftig reageert maar dat is (in onze optiek) juist die laatste seconde :mrgreen: :mrgreen:

ben het dus gedeeltelijk met de stelling eens!!!

NickC

Bericht door NickC » 15 jan 2009, 22:04

Voor een beginner is FWD moeilijker, maar uiteindelijk moet je met beide hard kunnen gaan. Vind ik.

RJay

Bericht door RJay » 15 jan 2009, 23:39

Voorstel om stelling te veranderen in "Een echte vent maakt het niet uit watvoor auto hij rijdt"

Iemand interesse in een suzuki alto klasse? :mrgreen:

Steven N.

Bericht door Steven N. » 15 jan 2009, 23:54

R.J schreef:Iemand interesse in een suzuki alto klasse? :mrgreen:
Nee, wel in een Sierra klasse :df:

Laurens

Bericht door Laurens » 16 jan 2009, 12:58

Steven Nauta schreef:Nee, wel in een Sierra klasse :df:
Ik doe mee :thumbup:
Staan hier nog 2 originele cup auto's en 1 iets verbeterde versie :df:

RJay

Bericht door RJay » 16 jan 2009, 18:12

Laurens schreef:
Steven Nauta schreef:Nee, wel in een Sierra klasse :df:
Ik doe mee :thumbup:
Staan hier nog 2 originele cup auto's en 1 iets verbeterde versie :df:
Klinkt leuk.
Maakt dus 3.

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 19 jan 2009, 19:18

Ik denk dat 't vooral onder natte/gladde omstandigheden met een RWD moeilijker is dan met FWD.......iets te vroeg op 't gas en je bent 'm zomaar kwijt.
Met FWD te vroeg op 't gas is een kwestie van weer wat gas lossen en 't onderstuur wordt opgeheven. :wink:

Aad

Bericht door Aad » 19 jan 2009, 19:57

Doet er toch niet toe of het makkelijker is , handtasje zal ook wel makkelijker wezen dan al mijn zakken vol te propen, en toch neemt een echte kerel geen handtasje !
en dus ook geen FWD :df:

Luco

Bericht door Luco » 19 jan 2009, 20:19

Toch valt de uitslag me heel erg hard mee op een rwd minded forum, had eigenlijk een uitslag van 5%-95% verwacht.

Aad

Bericht door Aad » 19 jan 2009, 20:23

IK WIST HET :love:
Bijlagen
IMG_6775001.jpg
IMG_6775001.jpg (161.33 KiB) 1506 keer bekeken

Plaats reactie